INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Khamis, April 16, 2009

MPV NASIONAL

Kenderaan untuk Peneroka ?.......heee...he.....
Jangan Perasan dengan hanya 10 ekar yang ada tu..........


Ramai yang tidak sabar menanti produk daripada Proton itu. Kini, segala persoalan dan skeptikal terjawab. Malam semalam, MPV pertama binaan sepenuhnya Proton dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu majlis yang cukup meriah di Kuala Lumpur Convention Centre.
Memilih nama Exora yang bunyinya sedikit feminin melalui satu pertandingan khas, MPV itu sememangnya menjadi medan ujian buat Proton


Exora digerakkan oleh unit enjin berkapasiti 1.6 liter yang dihasilkan sendiri oleh pihak Proton. Enjin Campro CPS (Cam Profile Switching) yang dilengkapi dengan sistem VIM (Variable Intake Manifold) itu juga digunakan pada model sedan Proton seperti Gen2 CPS serta Waja CPS.


Inilah topik yang sering menjadi perbahasan. Adakah enjin tersebut cukup berkuasa untuk membawa beban tujuh orang penumpang sambil mendaki bukit, misalnya. Secara ringkasnya, saya boleh katakan bahawa enjin itu perlu bekerja keras untuk mencapai momentumnya.


Pendek kata, ia akan berada dalam gear ketiga agak lama bersama dengan deruman enjin yang dapat didengar agak jelas dari dalam kabin. Namun, sebaik sahaja enjin ini mula memasuki lengkuk kuasanya, bunyi keras enjin akan hilang dan jentera akan dapat berfungsi secara efisien.

Proton mendakwa Exora mampu bergerak sejauh 100 kilometer dengan hanya 7.2 liter petrol. Tetapi, harus diingat bahawa ia dilakukan dalam kondisi terkawal, iaitu sekitar kelajuan 90 kilometer sejam.
Pengumuman yang baru dibuat semalam semasa pelancarannya varianMedium-Line dijual pada harga RM69,998 di atas jalan manakala High-Line pula RM75,988.
Model High-Line hadir bersama tempat duduk kulit, sistem navigasi, cruise control dan skrin LCD, di samping pelbagai penambahan aksesori lain.
"Kami kini sedang bersedia untuk menembusi pasaran United Kingdom dan Eropah," tambah Syed Zainal, optimis.
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong