INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Rabu, Jun 10, 2009

KUBUR MASING-MASING

Adakah didalam kamus peribahasa "kubur masing-masing"dan kalau ada apa maknanya....?
Kita sering mendengar ....................
Yang selalu menyebut ayat ini anak-anak muda dan kadang-kadang orang tua.
Ia terkeluar dari mulut semasa ia marah pada sesaorang....
yang dimaksudkan "kubur masing-masing" ialah ........"janganlah menasihati sesaorang tentang surga neraka ...buatlah amalan kamu sendiri jangan kacau orang lain kerana didalam kubur nanti masing-masing...."

Biasanya kita dengar ayat ini dari mulut ...
  1. Orang yang tak sembahyang
  2. Kaki judi
  3. Kaki mabuk
  4. Kaki betina
  5. Dan orang yang kaki maksiat
Yang jadi mangsanya orang
  1. Orang ingin kebaikan
  2. Kawan-kawan
  3. Orang tua
  4. Jiran-jiran
  5. Orang yang kaki masjid.
Apa kata kalau saya katakan orang yang mengamalkan istilah "kubur masing-masing" ialah orang yang selalu pergi masjid ?.............Marah ke..??..........

Orang yang mengamalkan ialah......
  1. Orang yang mencari harta banyak tanpa perdulikan orang lain
  2. Orang yang selalu pergi masjid sembahyang tak tinggal lepastu balik rumah ,kerja ,makan ,pergi masjid,kerja ,pergi haji,makan,pergi masjid,pergi tahlil,baca kitab... pakai jubah dan serban setiap hari...........bagitulah setiap hari....
Bagi saya puak-puak ini yang paling banyak didalam rancangan Felda ....
Nampak sekali imbas alim sunguh............tapi kerja dia untuk diri dia saja ...maklumlah "kubur masing-masing".

Puak-puak ini selalunya...
  • Tidak kesah kesusahan jiran tetanga dan kadang-kadang dengan jiran tak bertegur pun.
  • Tidak kesah tentang zakat harta ..selalunya puak-puak ini banyak lembu..
  • Tidak tergerak pun ingin menegakkan agama Allah ....
  • Dan banyak lagi ...................
ORANG YANG PERGI MASJID DAN PADA DIRINYA ADA CITA-CITA INGIN MENEGAKKAN AGAMA ALLAH ITU YANG TERBAIK.

...........................................................................................................


Oh ho, jangan marah. Kan you cakap sendiri, kubur berasingan. Inilah maksudnya ‘kubur berasingan’. You buatlah apa you suka, orang lain tak perlu peduli kan hal you, jadi semasa menjadi jenazah pun, tak yah lah orang susah payah nak sempurnakan mayat you, kan you boleh buat sendiri.

Sebelum tu nak ambik petikan dari beberapa blog, semoga bermanfaat :)

‘adik , tak elok berdua-duaan di sini, tak malu ke dengan orang lalu-lalang, dan paling penting tak malu ke Allah (SWT) sedang lihat kamu berdua?’

jawab belangkas ‘pakcik apa sibuk, kubur kita kan masing-masing, so tak payah r amik tahu pasal kitorang ‘

wah wah wah, mana kau tahu kubur kau masing-masing?? mana kau tahu?? kau tahu tak, orang yang mati banjir lumpur kat Brazil tu, diorang maen campak je mayat2 bogel ke dalam liang lahad yang besar gedabak?? kau tahu tak, orang yang mati perang kat Palestin tu ditanam satu kubur je?? kau tahu tak??

abes, mana kau tahu kubur kau asing-asing? apa, kau ingat bila kau dah mati kau bleh DEMAND kat penggali kubur tu suruh die gali kubur khas untuk kau, untuk privacy kau bla..bla..bla dan sebagainya?? kau ingat bila kau kena seksa sorang-sorang kat dalam ‘kubur privacy’ kau tu , mayat2 laen tak dengar??

mayat2 laen kat kubur2 laen pun nk ‘privacy’ gak dalam kematian diorang! apa, kau ingat kalau kena seksa sorang2 dengan penuh ‘privacy’, adalah best dan lazat berbanding kene seksa ramai2 satu kubur?? privacy dalam seksaan satu kenikmatan??

aku rasa nak tanya satu soklan r, antara langsung tak kene siksa dengan kene siksa tapi ramai2 dalam satu kubur, atau kene siksa tapi sorang2 secara penuh privacy, mana satu yang paling best? aku sure jawapan kau mestilah langsung tak kene siksa kan? dahtu, orang2 yang menegur kau tu sebenarnya nak bawak kau supaya usaha untuk tak kena seksa langsung! bukannya kena seksa yang ‘lebih privacy’!

Nak privacy? takpe, kau janganlah risau sangat, kat dalam kubur tu nanti, kau takkan sorang2 punye, ade ulat2 menemani kau, kalau kau boring kau buleh r maen jentik2 je ulat tu, dan mungkin gak,kau akan ditemani dengan ular2 besar yang akan patuk kau sampai kau terbenam tujuh petala bumi andai kau tinggalkan solat time kau hidup dulu.

Kerana kubur masing-masinglah saudara seislam kita yang lain mengambil berat tentang diri kita kerana mereka melaksanakan kewajipan yang Allah (SWT)tetapkan ke atas semua Umat Islam iaitu mesti menyampaikan nasihat dalam apa pun keadaan dan bentuk.

3:104

Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebaikkan, menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.

Kerana kubur masing-masing jugalah mereka menasihatkan kita supaya Islam itu tidak dipandang hina oleh orang lain.

3:110
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah (SWT). Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.

3:112

Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali (agama) Allah (SWT) dan tali (perjanjian) dengan manusia, dan mereka kembali mendapat kemurkaan dari Allah (SWT) dan mereka diliputi kerendahan. Yang demikian itu karena mereka kafir kepada ayat-ayat Allah (SWT) dan membunuh para nabi tanpa alasan yang benar. Yang demikian itu disebabkan mereka durhaka dan melampaui batas.

Kerana kubur masing-masinglah mereka menegur kesalahan kita tadi kerana mereka yakin tentang gambaran pada Hari Pembalasan. Ketika semua manusia akan dihitung amalannya dan dipersoal apa yang telah dilakukan ketika hayatnya di dunia.

6:130

Hai golongan jin dan manusia, apakah belum datang kepadamu rasul-rasul dari golongan kamu sendiri, yang menyampaikan kepadamu ayat-ayat Ku dan memberi peringatan kepadamu terhadap pertemuanmu dengan hari ini? Mereka berkata: “Kami menjadi saksi atas diri kami sendiri”, kehidupan dunia telah menipu mereka, dan mereka menjadi saksi atas diri mereka sendiri, bahwa mereka adalah orang-orang yang kafir.

Waktu itu kita akan saling tuding menuding ke arah orang lain semata-mata takut dicampakkan ke dalam Neraka . Jadi daripada mereka akan dipersalah nanti , sepatutnyalah mereka menegur dan memberi peringatan agar tudingan itu nanti tidak terbeban keatas mereka kerana mereka telah menjalankan kewajipan tersebut.

25:17

Dan (ingatlah) suatu hari (ketika) Allah (SWT) menghimpunkan mereka beserta apa yang mereka sembah selain Allah (SWT), lalu Allah (SWT)berkata (kepada yang disembah): “Apakah kamu yang menyesatkan hamba-hamba-Ku itu, atau mereka sendirikah yang sesat dari jalan (yang benar)?”

[*sembahan doesnt neccesarily means berhala physical, menurut nafsu kearah kejahatan pun kira menyembah nafsu]

Ingatlah dan jangan lupa , memang kubur masing-masing tetapi mengajak manusia ke jalan kebaikan adalah ajaran Islam. Ilmu Allah (SWT) tidak terpilih-pilih dan semua makhluk beragama Islam harus patuh pada seruan agamaNya.

Di dalam al-Quran Surat Al-Anfaal Ayat 25 mengatakan:

Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bala bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahawa Allah (SWT) Maha berat azab seksaNya. .

To make this ayat more realistic, I shall narrate a story which happened during the time of Nabi Musa.

Masa zaman Nabi Musa, at one point, dorang mengalami musim kemarau yang sangat panjang. Sehingga kaum Nabi Musa complain to him. Nya “Ya Musa, berdoalah supaya Allah (SWT) akan menurunkan hujan pada lembah yang kering ini.” So off and went Nabi Musa berdoa, tapi Allah (SWT) said, di kalangan kaum mu ada seseorang yang berbuat maksiat, selagi orang atu nda bertaubat dan meminta ampun, selagi atu hujan tidak akan turun.

So off Nabi Musa back to his people. He called all of them to gather and related what Allah (SWT) told him. Nya,

“Salah sorang daripada kamu masih berbuat maksiat pada Allah (SWT), sebab itu hujan tidak akan turun selagi kamu tidak bertaubat. Jika kamu adalah orangnya, mohon lah kemapunana dari Allah (SWT). Nescaya dia akan meringankan beban kita semua.”

The guy yang Allah (SWT) meant was present during that gathering. Apalagi, ia pun gelisah rasanya. He knew that Allah (SWT) meant him.

A couple of days later, hujan turun and kaum Nabi Musa pun happy-happy.

Nabi Musa tanya Allah (SWT), “Ya Allah (SWT), siapakah orang itu dan apakah dosanya?”

Allah (SWT) replied yang orang atu walaupun berbuat maksiat, tapi ia menutup aibnya sendiri, jadi Allah (SWT) akan menutup aibnya juga.

KESIMPULANNYA, kalau buat maksiat, buat lah secara bersembunyi. EHHH BUKAAAAAAAAAAAANNNN~ SLAP YOU SILLY! JANGAN NGADA-NGADA!

Kesimpulannya, YANG SEBENAR, walaupun dosa atu tani sorang yang buat, tapi terpalit jua arah orang lain. Based on the ayat 8:25, bencana bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara KHUSUS, TE-TA-PI, akan menimpa KITA SEMUA secara UMUM.

Kalau nda malu pada Allah (SWT), at least malu lah arah orang lain yang melihat diri membuat maksiat. Kesian kan dorang, nda pasal-pasal, rumah dorang kana banjir and tanah susur because of your concept of “kubur-masing-masing”. Sedangkan diri nda kana, duduk safely dalam rumah and say “Oh, Alhamdulilah, rumah ku nda kana tanah susur or banjir or kana temparik sampai orang mati. Alhamdulilah. Nda pa, kubur masing-masing.”

Something to ponder about. Also based on this ayat, one ulama said that,the people of Palestine are suffering because of our ignorance.

Allah (SWT) nda menurunkan bala pada orang-orang Islam yang berbuat maksiat yang duduk di Brunei, Malaysia, Indonesia, Australia, New Zealand, UK, Russia, Oman, Holland, etc. Tapi Allah (SWT) menurunkan CASH for 60 years (and more to come) pada orang-orang Palestine selagi orang-orang Islam di dunia nda bersatu dalam menegakkan Islam dan mencegah kemungkaran.

Where do you stand in this? Tepuk dada, tanya iman.

So, masih mahu berpendirian “KUBUR MASING MASING”?

Sila ambil goodie bag dari saya.

Sekian,

Saya yang ingin melihat mayat melompat sendiri atau menumpang kereta orang ke tanah perkuburan.



Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong