INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.WHATSAPP 0139609230

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Rabu, Jun 17, 2009

TECNOPLANT SG.KOYAN SATU

Felda Sungai Koyan Satu, Kuala Lipis Pahang berada dalam kerugian besar kerana buah tandan dan relai selalu dicuri oleh mereka yang rakus dan ingin jalan mudah untuk mendapatkan keuntungan segera.

Ini sungguh mendukacitakan peneroka yang menyerahkan ladang kepada Felda Teknoplant untuk diuruskan. Apa yang menyedihkan lagi Felda Teknoplan tidak mengambil sebarang tindakan dalam membanteras perbuatan buruk ini.

Sudahlah kecurian berlaku, buah sawit pula tidak habis dituai hingga buruk di pokok. Membaja pula ditabur pada kawasan yang senang saja. Begitu juga meracun dan potong pelepah tidak memuaskan.

Kalau dibandingkan dengan Felda Sungai Koyan Dua yang berdekatan tersangat jauh bezanya. Kenapa peneroka Felda Sungai Koyan Dua boleh mendapat sara hidup hampir RM3,000 sebulan tetapi peneroka Felda Sungai Koyan Satu hanya mendapat RM1,800 seara hidup sebulan, pada hal tarikh tanam semula adalah sama.

Kami berasa dukacita dalam hal ini. Harga sawit di pasaran tinggi tetapi hasil ladang tidak diuruskan dengan sempurna. Felda tidak rugi apa-apa tetapi peneroka yang rugi besar. BH



komen saya

Kesian Tecnoplant asyik kena saja...apa nak jadi ni....


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

11 ulasan:

LKTP1328 berkata...

Ha...masaalah lama di blog sdr nampaknya berulang kembali, terpapar yg lama sahaja, yg baru tersorok.....

Jang .. berkata...

Papalih....bukan Felda Sg Koyan saje yang jadi gitu. Kat tempat kome sini pun gitu juge jadinye. Bapok lah kuat nye bebudak mencuri buah sawit. Ari malam je dia orang buat kerja gitu. Padahal Pihak Felda dah pakai jaga untuk awas ladang tu, tapi jaga pun tak leh pakai jugak...semacam je dia orang kebas buah tu. Yang peliknya pihak Felda semacam buat tak endah aje....nhape yek?

JOHN DOE berkata...

salam saudara gaya peneroka..kunjungan disambut, berbalas kunjungan, terima kasih kerana sudi meletakkan blog sy dlm senarai blog list saudara...seperti kata saudara jang, perkara nie berlaku di hampir semua felda, di tempat saya, felda palong timur, segamat, pun mengalami situasi yg sama, kecurian buah yg sangat2 meruncing, sehinggakan keluarga sy terpaksa bermalam di ladang utk menjaga buah sawit yg baru diturunkan dpd dicuri...dan ini juga mengundang bahaya yg tdk sedikit, bayangkan jika si pencuri nekad, pasti ada malapetaka yg terjadi...pihak felda masih lg dlm tidur yg lena memandangkan harga komoditi semakin meningkat...

JOHN DOE berkata...

salam kunjungan berbalas kunjungan..terima kasih kpd saudara gaya peneroka kerana sudi meletakkan blog sy dlm senanrai blog saudara, seperti kata jang, situasi begini berlaku di hampir keseluruhan felda, di tempat saya, felda palong timur, segamat, kejadian mencuri buah sgt meruncing, tambahan pula di ketikaharga komoditi ini semakin meningkat, malah keluarga saya terpaksa bermalam di ladang bagi mengelakkan buah yg telah diturunkan dpd jd mangsa kecurian, ini mengundang bahaya yg bukan sedikit, bayangkan jika si pencuri bertindak nekad, pasti malapetaka akan berlaku, adakah pihak felda hanya akan bertindak setelah kita dikejutkan dgn tragedi terkorbannya peneroka demi mempertahankan sumber mata pencarian dari si pencuri?...

JOHN DOE berkata...

salam kunjungan berbalas kunjungan..terima kasih kpd saudara gaya peneroka kerana sudi meletakkan blog sy dlm senanrai blog saudara, seperti kata jang, situasi begini berlaku di hampir keseluruhan felda, di tempat saya, felda palong timur, segamat, kejadian mencuri buah sgt meruncing, tambahan pula di ketikaharga komoditi ini semakin meningkat, malah keluarga saya terpaksa bermalam di ladang bagi mengelakkan buah yg telah diturunkan dpd jd mangsa kecurian, ini mengundang bahaya yg bukan sedikit, bayangkan jika si pencuri bertindak nekad, pasti malapetaka akan berlaku, adakah pihak felda hanya akan bertindak setelah kita dikejutkan dgn tragedi terkorbannya peneroka demi mempertahankan sumber mata pencarian dari si pencuri?...

catatanseoranginsan berkata...

salam kunjungan berbalas kunjungan..terima kasih kpd saudara gaya peneroka kerana sudi meletakkan blog sy dlm senanrai blog saudara, seperti kata jang, situasi begini berlaku di hampir keseluruhan felda, di tempat saya, felda palong timur, segamat, kejadian mencuri buah sgt meruncing, tambahan pula di ketikaharga komoditi ini semakin meningkat, malah keluarga saya terpaksa bermalam di ladang bagi mengelakkan buah yg telah diturunkan dpd jd mangsa kecurian, ini mengundang bahaya yg bukan sedikit, bayangkan jika si pencuri bertindak nekad, pasti malapetaka akan berlaku, adakah pihak felda hanya akan bertindak setelah kita dikejutkan dgn tragedi terkorbannya peneroka demi mempertahankan sumber mata pencarian dari si pencuri?...

JOHN DOE berkata...

salam kunjungan berbalas kunjungan..terima kasih kpd saudara gaya peneroka kerana sudi meletakkan blog sy dlm senanrai blog saudara, seperti kata jang, situasi begini berlaku di hampir keseluruhan felda, di tempat saya, felda palong timur, segamat, kejadian mencuri buah sgt meruncing, tambahan pula di ketikaharga komoditi ini semakin meningkat, malah keluarga saya terpaksa bermalam di ladang bagi mengelakkan buah yg telah diturunkan dpd jd mangsa kecurian, ini mengundang bahaya yg bukan sedikit, bayangkan jika si pencuri bertindak nekad, pasti malapetaka akan berlaku, adakah pihak felda hanya akan bertindak setelah kita dikejutkan dgn tragedi terkorbannya peneroka demi mempertahankan sumber mata pencarian dari si pencuri?...

JOHN DOE berkata...

salam kunjungan berbalas kunjungan..terima kasih kpd saudara gaya peneroka kerana sudi meletakkan blog sy dlm senarai blog saudara, seperti kata jang, situasi begini berlaku di hampir keseluruhan felda, di tempat saya, felda palong timur, segamat, kejadian mencuri buah sgt meruncing, tambahan pula di ketikaharga komoditi ini semakin meningkat, malah keluarga saya terpaksa bermalam di ladang bagi mengelakkan buah yg telah diturunkan dpd jd mangsa kecurian, ini mengundang bahaya yg bukan sedikit, bayangkan jika si pencuri bertindak nekad, pasti malapetaka akan berlaku, adakah pihak felda hanya akan bertindak setelah kita dikejutkan dgn tragedi terkorbannya peneroka demi mempertahankan sumber mata pencarian dari si pencuri?...-JOHN DOE-

Tanpa Nama berkata...

salam kunjungan berbalas kunjungan..terima kasih kpd saudara gaya peneroka kerana sudi meletakkan blog sy dlm senanrai blog saudara, seperti kata jang, situasi begini berlaku di hampir keseluruhan felda, di tempat saya, felda palong timur, segamat, kejadian mencuri buah sgt meruncing, tambahan pula di ketikaharga komoditi ini semakin meningkat, malah keluarga saya terpaksa bermalam di ladang bagi mengelakkan buah yg telah diturunkan dpd jd mangsa kecurian, ini mengundang bahaya yg bukan sedikit, bayangkan jika si pencuri bertindak nekad, pasti malapetaka akan berlaku, adakah pihak felda hanya akan bertindak setelah kita dikejutkan dgn tragedi terkorbannya peneroka demi mempertahankan sumber mata pencarian dari si pencuri?...JOHN DOE

JOHN DOE berkata...

salam kunjungan berbalas kunjungan...terima kasih kpd saudara Gaya peneroka kerana sudi meletakkan blog sy dlm senarai blog saudara...masalah yg saudara utarakanbukan sekadar berlaku di tempat saudara malah berlaku di hampir kebanyakkan felda2 seluruh malaysia, seperti kata saudara jang..malah kecurian buah sawit juga semakin menjadi2, di tempat sy cthnya, di Felda palong Timur, Segamat, kecurian buah di tahap yg serius, sehinggakan keluarga sy terpaksa bermalam di ladang utk mengelakkan buah yg baru diturunkan menjadi mangsa pencuri..ini boleh mengudang bahaya yg bukan sedikit, bayangkan jika si pencuri bertindak nekad, pasti akan berlaku malapetaka...takkan lah nak tunggu ada peneroka yg terkorban barulah pihak felda nak bertindak???

Zizi berkata...

Faktor pendapatan saya rasa adalah lebih kepada penjagaan ladang yang sempurna. Perbandingan hampir 38% perbezaan pendapatan (Koyan 1 vs Koyan 2) adalah hampir mustahil dek angkara Technoplant (Sekiranya betul). Saya rasa ianya lebih tertumpu kepada masalah dalaman masyarakat peneroka sendiri... Wassalam...

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong