INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.WHATSAPP 0139609230

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Jumaat, Julai 17, 2009

SERAH LADANG KE FELDA



Sebenarnya Peneroka tidak ada yang "menyerahkan ladang pada Felda".
Yang ada hanyalah :
  • Peneroka yang lari dari rancangan dan tak secara langsung Felda mengambil alih ladang tersebut.
  • Ladang Peneroka yang sudah mendapat gran tanah dan dijual pada persaorangan atau dijual pada kerajaan negeri .
  • Ladang di gadai pada orang kaya dalam rancangan .
  • Ladang di gadai pada bank ramai .
Peneroka "menyerahkan ladang pada Felda"saya tak jumpa lagi..
Yang paling ramai ialah ....
" Peneroka memberi izin pada Felda untuk menguruskan tanaman semula " memang ramai ......
Apabila dalam pemikiran Peneroka ayat "MENYERAHKAN LADANG PADA FELDA ".. Akan banyak berlaku masaalah sosial dalam
rancangan Felda....
Yang membawa ayat ini mungkin datang dari peneroka sendiri, tapi saya yakin ia datang dari pentakbiran Felda sendiri.
Para cerdik pandai dikalangan peneroka mentaksifkan "menyerahkan ladang pada Felda"ialah menyerahkan 100% yang ada di ladang tersebut hatta tak kira apa pun.termasuk,
  • Ternakkan ,lembu ,kambing.....................
  • Sayuran ,jagung,lada kulai,terong..................
  • Tanaman Tahun,durian,petai,cempedak ,pisang..........................
Otak peneroka ni kalau dengar "hak kerajaan" atau "hak Felda"...kalau sedang minum dikedai dia akan tersandar kat kerusi termenung ........dan
40% darinya dia akan kata "tak apa boleh ambik"
Ini yang berlaku dalam rancangan...
  • Buah sawit hilang
  • Buah-buahan yang ditaman diladang oleh peneroka hilang
Masaalah tak akan selesai kerana dalam pemikiran dah ada "itu hak Felda "

Hanya Felda sahaja yang boleh mengubah pemikiran peneroka ini ....Beri penerangan semula dan beri tag kutbah jumaat disemua masjid dalam rancangan Felda berkaitan masaalah tanaman diladang peneroka dan hukum-hukum mencuri
dengan jelas dan jangan sindir-sindir...
Saya pasti dan yakin kadar jenayah kecurian diladang dapat dikurangi.......

bersambung nanti.....................
Jajarkan ke Tengah

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 ulasan:

azinang berkata...

Serah ladang ke felda, dah serah maka mereka tidak ambil peduli lagi...

Si luncai terjun dng labu-labunya....

Tanpa Nama berkata...

buat ape susah-susah cakap felda tak betul kebanyakan peneroka ludah kelangit kena muka sendiri dak lah tak mampu buat sendiri tapi banyak cakap kalau nak senang tak menyalahkan orang lain jangan serah felda pada awal tanam sendiri mati pun tanam sendiri dia orang ingat undi tu besar sangat ke itulah peneroka dahlah pemalas banyak cakap pulak felda pun tak paksa peneroka serah pada felda buat sendiri pinjam bank tak boleh bayar bank lelong sembah felda suruh tebus felda tak tebus cakap zalim sekarang siapa yang zalim renungkanlah kita kena ingat asal usul fikirkan lah banyak cakap amalan syaitan

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong