INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.WHATSAPP 0139609230

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Khamis, September 17, 2009

KILANG SAWIT KU SAYANG

Kali ini cerita bab Kilang Sawit Chini 03
Kilang sawit yang penuh dengan masaalah .
Baru- baru ini buah tak boleh diproses kerana rosak angkara tak ada air..

Menjadi masaalah pada peneroka kerana kilang yang terlalu hampir dengan perumahan peneroka..Tetapi kerana kilang ini membawa keuntungan pada individu ia terus beroperasi sehinga sekarang dan akan terus beroperasi ….
Saya buat artikal ini kerana saya nampak peneroka menjadi lilin yang menyala pada individu ..

Baru-baru ini pehak kilang telah memberi pekeliling pada pekerja grading mengatakan bahawa BTB luar dari 4 ladang tak perlu di cat putih pada buah yang direject…mengapa ?…sedangkan buah peneroka yang direject diwajibkan dicat putih ..

BTB yang direject oleh kilang dari ladang luar semua boleh dibawa keluar sedangkan BTB dari peneroka yang di reject tidak boleh dibawa keluar..mengapa ada pilih kasih…..

Kilang sawit Chini 03 ini dalam sehari hanya boleh memproses 500 tan sehari ..tetapi mengapa kilang ini sangup menerima buah luar sehingga 1000 tan sehari ?...

Saya sudah 3 kali diberi taklimat masaalah kilang ini dalam perkara-perkara diatas atas nama JCC…dan saya faham ……tetapi saya tidak puas hati dengan penerangan yang diberi…..

Daripada gambar yang saya ambil buah yang direject dari ladang peneroka lebih baik dari buah yang tak direjet dari ladang luar …ini masaalahnya…semacam ada pilih kasih…kalau nak buat mesti utamakan dulu buah peneroka baru buah luar…itu baru betul ..ia tak boleh dibuat sama rata kerana kilang itu asasnya untuk ladang peneroka..sekarang sudah terbalik utamakan buah luar dari buah peneroka.

Saya ada dengar berita bahawa Pengurus Kilang ini apabila buah peneroka beria-ia menyuruh mengrade pada pehak grading ..sebaliknya apabila buah dari luar tidak diberi penekanan..



buat reject dari peneroka


Saya nak tanya 2 soalan pada pehak kilang .
Pernah atau tidak buah luar diterima pada waktu malam ? sedang pehak grading tidor lena dirumah ?
Pernah atau tidak buah reject peneroka yang dilonggok bersebelahan dengan BTB baik disekalikan dan masuk kedalam rim.

BTB dari ladang Felda terpaksa cover BTB dari ladang luar untuk mendapatkan perahan minyak.....

Siapa rugi..?..peneroka rugi…
Siapa bodoh.?...peneroka bodoh….
Siapa untung ?…Kilang untung ….

Mengharapkan JCC ..memang kita mengarapkan JCC ..tetapi JCC banyak tertumpu pada BTB peneroka sahaja….

JCC hanya sebagai syarat sahaja…nak bagi ada…daripada tak ada…

Dalam kursus JCC yang lalu perahan yang diberi untuk peneroka 16-20 dan perahan untuk BTB luar 22-25.
Daripada sumber yang ada apabila BTB peneroka kena reject secara automatit peratus perahan akan menurun…mengapa?...
Hukum akal mengatakan apabila yang rosak dibuang maka yang tinggal hanya yang baik .maka benda yang baik perahan mesti tinggi..tetapi tidak untuk kilang sawit Felda..

Buah baik dari ladang luar


Rumusan perkara ini bahawa
BTB dari felda lebih baik dari BTB luar tetapi pehak kilang membuat fakta sebaliknya .
BTB dari felda menampung kerugian angkara BTB yang tak bermutu dari luar.

Kalau macam ini macam mana Felda nak bersaing dengan syarikat-syarikat luar dalam fakta perahan.

Hakikatnya
Felda hanya berani dengan felda sahaja
Melayu hanya berani dengan melayu sahaja.






Gambar lori luar menurunkan BTB reject untuk dijual
pada pembeli luar berhampiran pintu utama kilang chini 3
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 ulasan:

LKTP1328 berkata...

Nampaknya perkara yang sama berlaku dimana-mana kilang felda.
Kepada mereka yang membela sangat apa juga yang dibuat oleh felda, tolonglah rasional sikit.
Tidak semua yang dibuat oleh kakitangan felda tu betul, banyak juga diantara mereka ini sebenarnya merupakan "anai-anai" yang hanya merosakkan masa depan peneroka.
Oleh itu kalau pun nak bela felda, biarlah berpada-pada.

Tanpa Nama berkata...

peneroka dahulu bukan bodoh lagi.sekarang dah ramai anak peneroka bekerja di kilang sawit.tetapi,kilang persendirian,n bukan FELDA.dah tau mcm mana sistem pengurusan kilang.Perahan dari ladang felda sepatutnya lebih tinggi....tetapi perahan dari buah luar dibayar tinggi berbanding buah felda..mengapa???semua peneroka dah tertipu...Perahan peneroka telah 'DI SUBSIDIKAN' kepada suplier buah luar ini...jangan jadi bodoh..pikir la saudaraku...

Tanpa Nama berkata...

peneroka adalah sebahagian dari rakyat malaysia yg beruntung. dari tiada apa dapat tanah 10 ekar dan rumah.jika jenerasi pertama telah dibantu, perlu ke lagi jenerasi kedua, ketiga ... terus dibantu. sedangkan ramai lagi keluarga di kampong tradisional yg tidak memperolehi peluang ini. cukuplah satu jenerasi shj dibantu, jenerasi seterusnya perlulah berdikari. tapi banyak bantuan diberikan kepada jenerasi kedua dan seterusnya ini... bersyukurlah.
kilang felda secara umumnya diurus oleh melayu. kenapa peneroka yg sebahagian besar ini tidak membantu kilang felda. bts yg dihantar tidak berkualiti. benih baik tapi tidak diurus dgn baik tak jadi juga.
harga untuk peneroka lebih tinggi dari harga buah luar. kalau nak harapkan bts felda 100% felda tidak akan berjaya membangunkan kawasannya seterusnya untuk jenerasi ke2 ke3 dll. Masih ada ladang peneroka yg tidak produktif. Tambahan buah luar telah meningkatkan volume seterusnya membantu meningkatkan keuntung kilang seterusnya keuntung ini dinikmati oleh masyarakat felda [kakitangan/peneroka]
ada juga segelintir yg jual keluar. mereka yg sebegini rela di tipu oleh bangsa asing dari ditipu oleh felda yg sebenarnya tidak begitu.
dasar felda bukan tidak bagus tetapi longgar dan banyak tolak ansur. Ada sebahagian kakitangannya bermasalah dan tidak cekap. tetapi felda sentiasa berusaha memperbetulkan keadaan ini. segelintir peneroka juga bermasalah dan jumlah ini lebih ramai dari kaki tangan felda yg bermasalah. yg kakitangan bermasalah ini akhirnya akan keluar tetapi peneroka masih berada dirancangan hingga ke akhir hayat... banyak lagi sepatutnya boleh cerita tapi cukup ini sahaja.
Ini pandangan saya kakitangan felda dan juga anak peneroka

Tanpa Nama berkata...

Saya heran la pakcik. Ayah saya peneroka. Dia tak pernah mengutuk FELDA malah setiap kali dia buat salah dia mintak maaf dengan FELDA, bukan melawan FELDA.
Ayah saya pernah cakap, dia tahu yang pendapatan FELDA (Berpeneroka) tak boleh menampung apa apa kecuali untuk peneroka itu sendiri malah terpaksa tubuhkan pulak anak syarikat (Holdings).
Pakcik tahu tak? Holdings tu anak syarikat FELDA, 49% hak FELDA sebagai Badan Berkanun dan 51% hak KPF. Saya pun pelabur KPF pakcik, pelaburan saya RM 100,000.00
Saya tak marah kalau FELDA terpaksa potong GRED tu sebab buah busuk tu dia guna jugak selalunya yang saya tengok dia proses jugak sebab taknak membazir.
Pakcik tau tak kenapa dia potong harga? Sebab semua tu dia kena buang / guna / recycle. Kan ke nak buang kena ada kos? Duit sapa nak pakai kalau tak duit orang yang hantar.
Saya ni pakcik bukan nak tunjuk pandai. Saya pun rasa malu kalau saya pergi tanya pengurus saya nak rumah padahal apa sumbangan saya? Itu semua hasil usaha ayah saya bukan saya.
Pakcik tau nak cari salah aja. FELDA dah pesan, pengurus, pegawai, sda pon pesan. Pastikan anak anak belajar supaya dia boleh berdikari. Bukan duduk dalam rancangan mengharap ihsan, merempit, hisap dadah, buat tak tentu hala, berjudi...
Saya ni pakcik SPM pangkat 3. Saya tak kecewa. Saya sambung belajar kemahiran pastu dapat sijil, kerja dengan orang. Agak ada pengalaman saya pon dengan simpanan yang ada sikit - sikit tu saya sewa kedai, meniaga kecik - kecik.
Agak dah maju sikit, saya pon pinjam bank, besarkan sikit perniagaan. Walaupun saya masa tu dah ada duit lebih, saya tak la pakai kereta mahal - mahal. Saya pakai Proton Saga Orient.
Saya ni pakcik, skang ni pendapatan saya, campur bonus KPF tolak itu ini, zakat, cukai, setahun ada la RM 72 ribu bersih.
Tapi saya masih pakai Proton Saga Orient tu yang saya jaga betul - betul dan saya sayang. Sebab dia banyak jasa dengan saya. Walaupun kadang - kadang dia meragam.
Saya tak suka cakap siapa saya. Saya sekarang dah serahkan perniagaan saya pada adik - beradik saya untuk buka di tempat diorang. Saya nak diorang maju jugak macam saya. Pesan pengurus dulu, kalau dah berjaya tolong adik - beradik, tolong orang lain.
Saya harap pakcik fikir dalam - dalam apa saya tulis. Saya taknak pakcik ikut hati kutuk sana - sini Banyak dosanya pakcik. Saya nasihat pakcik sebagai saudara seagama, anak warisan FELDA yang ingat dan patuh pada pesanan pengurus, pegawai dan ibu bapa.
Memang ada jugak pegawai yang cuai, menzalimi peneroka, tapi bukan FELDA. FELDA ditubuh nak tolong peneroka. Anak syarikat ditubuh untuk cari duit FELDA dan KPF. Itu semua untuk peneroka dan kakitangan.
Kalau kita tak berbelanja sakan, beli benda yang tak perlu, buat benda buruk, kita boleh berjaya.
Untuk pengetahuan pakcik, saya ada 13 adik - beradik dan ayah saya jimat cermat orangnya. Tak suka lepak kedai, dia lebih suka duduk ladang berkebun atau tanam sayur belakang rumah, boleh jugak dapat duit lebih. Dari dulu dia macam tu.
Tiap - tiap kali orang ambil bonus, ayah saya duduk rumah aja, pegawai datang hantar cek maybank. Nama ayah, mak, dan 13 adik - beradik. Tak kurang RM 10,000.00 setahun setiap orang. Kami tak berpendidikan tinggi sampai universiti tapi kamu sedar, di mana bumi di pijak di situ langit di junjung. Bakti di semai bukti di tuai. Hidup FELDA

Tanpa Nama berkata...

hidup felda!dah2 la nk mencari salah org gaya peneroka..jgn tgk buruk sebelah pihak..jari x sama tggi..cuba kembangkan minda kau tu..ape lg yg x cukup dlm tanah rancangan felda tu..bersyukurlah..

gayapeneroka berkata...

tanpa nama ...sebenarnya awaklah yang perlu kembangkan minda dan banyakan ilmu untuk hidup didunia dan untuk di akhirat...
contoh untuk mudah awak faham...
awak ada 10 ekar ladang dan diurus oleh kawan awak .biasanya pendapatan sebulan RM 1000.00 tapi satu ketika buah banyak yang orang lain dapat RM3000.00 sebulan tapi awak dapat RM1000.00 juga sebulan..perlukah kita bersyukur ?..dengan keadaan orang lain mengambil hak kita..?

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong