INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.WHATSAPP 0139609230

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Selasa, November 10, 2009

KOMEN UNTUK FELDA

Artikal ini saya ambil dari Blog Anwaribrahim dalam artikal komen .
Untuk renungan bersama warga felda bagus untuk dibaca


29 Responses to “Bonus Raya FELDA: Sepatutnya RM3000 Seorang

Feed for this Entry Trackback Address View blog reactions

1. 1semantanSep 7th, 2009 at 4:23 pm
Apakah akibat para peneroka bilamana FELDA Holdings disenaraikan di Bursa KL?
Apakah pemilik dan pemegang saham ketika itu akan bersetuju untuk mengagihkan keuntungan atas keringan para peneroka?
Apakah berlaku dengan TH Plantation sekarang, yang diusahakan oleh Ketua Pegawai Eksekutif yang kini menjadi Pengarah Kumpulan/Presiden FELDA Holding Bhd?
Apa perlunya FELDA, FELCRA & RISDA bergabung? Siapakah gerangan perunding/bank saudagar akan merai untung besar dalam campur tolak ini?
Dulu CELCOM gabung dengan Telekom Malaysia, lepas itu dipisahkan. Apakah campur tolak ini dibuat dengan percuma oleh pihak-pihak yang terlibat?
Perlaksanaan SAP menelan 100-an juta ringgit dalam kumpulan FELDA. Apakah terjemahan dari segi penjimatan ataupun keuntungan?
Kini pegawai-pegawai yang dikutip dari Island & Penisula (rakan sejawat first lady) telah dihimpunkan dalam Balai FELDA. Apakah prestasi mereka sehingga ini?

Reply
pakgah santan Reply:
September 7th, 2009 at 10:51 pm
BILA FELDA MASUK BSKL ITU TANDANYA ONE MALAYSIA YANG DI AJUKAN OLEH UMNO. SEMUA KAUM BOLEH BELU SAHAM FELDA DALAM MAHU PUN LUAR NEGARA BILA PELABUR LUAR BELI FELDA MAKA PARA PELABUR YAHUDI PUN BOLEH BELI . JIKA YAHUDI PEMILIK FELDA ITU TANDANYA GLOBALISASI GITU!!!!!!!!!!!!!!!
Reply
Entah Reply:
October 7th, 2009 at 12:18 am
Peneroka, anak peneroka dan cucu peneroka tak dapat untuk satu habuk pun…orang atasanlah yang kaut untung…huhuhuhuhu
Reply
Jamil Bin Abu Reply:
September 10th, 2009 at 11:59 am
FELDA ni hasil daripada perjuangan UMNO-BN bagi meningkatkan kualiti kehidupan orang Melayu yang tertindas sebab penjajahan BRITISH dan sekutunya (Kaum INDIA dan CINA). Melayu-Melayu tak bertanah ni ditawarkan tanah dan petempatan baru di kawasan-kawasan tertentu yang dikenalpasti bersesuaian dengan tanaman dagangan yang nak diusahakan. Kesannya semakin ramai orang Melayu telah menikmati kehidupan yang lebih baik malah lebih baik jika dibandingkan dengan masa-masa mereka berada di kepompong kampung halaman asal. Hakikatnya idea dan pelaksanaan konsep FELDA ini datangnya daripada kebijaksanaan pemimpin UMNO. Orang PAS masa ni dok bercawat lagi kat dalam-dalam kampung sana. Dok praktis silat sebab perang sabil dah dekat. PKR? Saya pun tak tau, depa ni tak wujud lagi. Jadi kalau macam tak payah nak sembang pandai pasal FELDA ni la. Bagi saya kerajaan dah buat yang terbaik untuk depa, dulu selai sepinggang la ni ada yang jual tanah FELDA jadi jutawan. Orang luag cam PAS dan PKR toksah dok komen la. Kot hangpa ni dendam dulu tak dapat FELDA. Pak hangpa dulu balog liat sangat, tak mau hijrah. Bila FELDA jadi korporat kerja nak dengki khianat. Mengkala la ni hangpa dah dapat Kedah, P.Pinang, Selangor dan Kelantan, hangpa buat la projek pembangunan. Kot esok kalah, ada jugak jasa nak kenang, ni dak, sabur kempen 24jam.
Reply
ulam batar Reply:
September 10th, 2009 at 8:03 pm
Jamil yang ku kasihi!!
Felda di copy oleh UMNO dari British ini kerana sebelum ada Felda yang ada di malaya waktu tu adalah estet sebenarnya UMNO ni tiada ada pun cumu sadur dari inggeris modal buka felda pun bukan wang UMNO dapat bantuan dari Bank Dunia UMNo apa yang ada copy orang punya dan pinjam wang orang. lepas tu generasi kedua UMNO dabik dada keta UMNO buat A sampai Z . sudahlah UMNO kalau tiada orang putih kamu pun tumpo!!!yop!!!!
Konsep estet di gubah ke pada Felda jadi apa yang UMNO nak megah sangat tu??? kalau Estet copy Felda itu kau selut sama UMNO.tertapi sebaliknya. UMNO dan Dunia kena sedar siapa dunia dan malaysia tampa IDB ,IMF dan Bank Dunia!!! ini harus di akui oleh ahli UMNO. jangan kamu nak dabik dada. Kita bukan nak agungkan dunia luar tertapi ini satu hakikat yang tidak boleh di nafikan oleh sejarah. tetapi sayang Jamil lebih membangakan parti tertapi bukan intipati sebenar dari sudut sejarah Felda itu sendiri, jamil hanya melihat kulit untuk menbeli buku. Kita boleh terima Jamil nak kata apa pun keatas pas dan pkr cawat tertapi amat malang Jamil tak buat kerja rumah. sebelum siarkan pandangan .
Reply
Jamil bin Abu Reply:
September 11th, 2009 at 12:29 pm
SALAM,
Tak kiralah copy ka, teh ka.., yang penting berapa banyak orang yang dapat manfaat daripada tindakan yang di buat. Apa salah kalau UMNO ambil idea BRITISH bagi memajukan bangsa MELAYU? Chek, hang habag mai apa barang original dalam satu bangsa yang ada kat dunia? Bangsa maju semua ada asimilasi, dari segi budaya, bahasa, strategi kerja, pendidikan dan sebagainyalah. Cuba tengok US, Jepun, Jerman, BRITISH.., PAS, PKR, DAP dan hindu Hindraf ni apa yang depa tak tiru, tapi semua yang tak memberi manfaat la. Negara maju cukup banyak asimilasi pelbagai benda dari seluruh dunia untuk kemaslahatan rakyat depa. Tapi kita di Malaysia, asimilasi jugak, tapi tak semua untuk kebaikan. Contohnya budaya sakit hati kat orang cam hangpa ni, budaya keluag kat jalan berarak melompat. Tu dia la, hang kata aku tak buat kerja rumah, nampak hang pun tak keluag dari kepompong kebencian hang kat UMNO-BN. Ni nak habag, orang UMNO pun tak suka rasuah dan korupsi, kalau hang pa ada bukti sila dakwa-dakwi kat mahkamah la semua kesalahan yang di buat oleh pemimpin UMNO. Biag depa merengkok, tapi apa yang aku tau hangpa pun sama ja, yang penting dapat tampuk kekuasaan. Sapa tak mau kaya, senang lenang. Takkan nak bawak bendera ukug jalan sambil tempik selama-lama no. Balik pasai tadi FELDA, la ni banyak sungguh tukang karut yang mai dok rasuk. Mazlan Aliman ni sapa? Analisis dia pakai kaedah apa, apa objektif dia, kesimpulan dia dalam buku tu berasaskan fakta ka. Jangan-jangan pi cambah soalselidik kat markas PAS, dah tentu responden macam ni tak neutral, dan akan memihak. Hasilnya, hang baca la sendiri buku dia. Kot tak mau rugi pinjam ja kot. Lagi pun kalau hang pegang jawatan dalam parti, dah tentu kecenderungan hang memihak dan tak melaporkan perkara yang sebenar sangat kuat. Ya, UMNO-BN buat banyak benda dalam Malaysia, kerana waktu tu rakyat Malaysia menyokong UMNO-BN. La ni mungkin keadaan sebaliknya, rakyat suka kepada kata-mengata dan hasutan. Rakyat suka pada penipuan daripada kebenaran yang ada depan mata. Maklumlah dosa ni sedap. Mungkin rakyat akan menguburkan UMNO-BN pada masa akan datang. Biag pi la, tapi apa yang UMNO-BN buat untuk rakyat selama ni jangan dipertikaikan. Putrajaya, Proton, KLCC, FELDA, DEB, kemajuan dan kemaslahatan rakyat Malaysia hari ni tak boleh di bin kan kepada pihak lain. Apatah lagi PAS,PKR, DAP dan hindu Hindraf. Jadi hang dan kader-kader hang ni pi la buat apa-apa yang memberi manfaat kepada rakyat. Yang dah sedia ada, yang baguih untuk rakyat biag pi. Itu hak UMNO-BN. Cuba buat sesuatu selain daripada demonstrasi, berarak, menempik merosak keamanan dan keharmonian rakyat Malaysia. Pi buat!
Reply
kulup amrin Reply:
September 11th, 2009 at 5:36 pm
U berkata tertindas oleh penjajahan British lepas tu jilat copy cara British UMNO ini jelas lidah bercabang!!. Sewaktu penubuhan Felda tiada satu perancangan terperinci keatas Penoroka felda. Lihat nasib Genarasi kedua Felda? sama senasib dengan generasi UMNO kedua juga. Nasib peneroka felda generasi kedua tiada hala tuju Felda pada generasi pertama Felda dilihat amat menbantu bangsa melayu akan tertapi bagi generasi kedua hak tanah tersebut menjadi permasalahan kepada waris dan felda dilihat tiada hala tuju dalam meguruskan tanah rancangan .sebaik sahaja peneroka pertama Meningal dunia Suami Isteri tanah tersebut bergeran akan tertapi bila jatuh ke tangan Anak ianya bukan bergelar geran akan tertapi hanya berhak sebagai ” Pemegang Amanah” . dan setatus tanah tersebut tidak ada pemilik. maka sekali lagi Melayu tertipu oleh UMNO.
Maka hak generasi kedua felda keatas tanah Ibu bapa meraka dilihat jangal. Jika dilihat dari kesan peningalan dari genarasi pertama maka jelas USAHA UMNO jelas tidak mejadi estet tetap estet tak boleh di bin atau di kelon ke FELDA , yang jelas FELDA adalah ada pada JENAMA sedangkan asas sebanar estet, hanya salin kulit sahaja.sedangkan peten estet tak boleh di tukar ke FELDA. lihat estet generasi keseratus sekali pun estet tetap berjalan sebagai mana biasa. felda baru generasi ke dua dah haru biru terutama bila anak anak mahukan bahagian masing masing?
Inti pati sebenar adalah Felda adalah estet bukan Felda cuma nana sahaja di tukar. sekali lagi melayu di tipu oleh UMNO. berani saya katakan Felda itu telah gagal sama sekali. dari sudut nasib Peneroka. saya bin kan Felda Bin Estet ,dan anak Bean Hok tidak boleh di bin kan kepada pihak lain.
kung fu panda Reply:
September 12th, 2009 at 5:30 pm
Kulup!! kulup!!! u tak mahu megalah lansung nak meningkah aja!!!. tetapi tangkah you ada benarnya. FELDA itu satu “medan teroka” UMNO untuk menkotak katik kan bangsa melayu!! cuma bangsa kita ni tak sedar sedar!!! .
Kalau betul UMNO nak tolong Melayu kenapa tak bagi Geran tanah terus pada si waris, dan wartakan sebagai Tanag Simpanan Melayu TSM.
Reply
SHAMSIR bASRI Reply:
September 15th, 2009 at 3:17 pm
Kulup dgn Panda ni buat malu PR je, takde idea langsung pun nak komen. Tgk apa Jamil tulis…, ada asas dan mudah faham, ini tah apa-apa.. Pigidah, jangan nyebok kat sini.
Reply
2. 2Zarin Mohd ZainSep 7th, 2009 at 4:33 pm
Seperti kebiasaannya UMNO akan mendakwa duit itu pemberian daripada mereka sedangkan duit itu milik rakyat yang cuma diamanahkan kepada UMNO sahaja.
Reply
3. 3faroukhakimiSep 7th, 2009 at 4:51 pm
Salam Ramadan Dato’ Seri
Saya nak khaborkan bahawa peserta FELCRA masa harga kelapa sawit tengah tingi 2 tahun lepas ada peserta FELCRA mendapat Dividen sehingga ada yg dapat RM 20,000 yg dibayar 4 kali ansuran.
jadi apa yg hendak dibanggakan pada ketika peneroka FELDA mendapat dividen pada tahun tersebut sekitar RM 700 hingga 2000 , peserta FELCRA mendapat Dividen antara RM 5000-30000.
itulah sebabnya PM Najib beria ia nakkan diadakan gabungan antara FELDA, FELCRA dan RISDA, kerana ingin mengaut keuntungan utk keperut kroni2 mereka.
Adakah peserta FELCRA dan RISDA bersetuju dengan saranan tersebut.?
Pertahankan hak kamu jangan biarkan perompak2 itu merompak segala hak kamu yang selama ini telah dikecapi.
Reply
4. 4Bin NaweSep 7th, 2009 at 5:44 pm
Can Najis take his money for peneroka not felda money
Reply
5. 5ulam batarSep 7th, 2009 at 5:47 pm
Duit Raya atau “Ampau” adalah budaya DAP. orang cina berbudayakan ang pau setiap tahun di hari lambaran mereka “tahu Baru Cina” UMNO curi budaya cina DAP. bergitu juga budaya Politik DAP juga di curi oleh UMNO, DAP telah lama megamalkan “malaysian malaysian” UMNO sadur ke 1Malaysia.
Menurut “Selangor Sentral” sebuah penaraf budaya, berkata ampau dilihat terbahagi kepada dua satu boleh di lihat satu “Rasuah” satu lagi dilihat sebagai “tangan yang menerima lebih baik dari tangan yang menberi” ini kerana yang menerima sudah pasti amat mermelukan bantuan , dan tangan yang menberi sudah pasti mengunakan wang Felda itu sendiri bukan dari poket UMNO??. maka Peneroka menerima wang mereka semula!! ini bukan Duit Raya namanya!! ini duit sendiri. ini telah melangar budaya ang pau yang sepatutnya bukan dari wang orang untuk di sumbangkan. bergitu juga ang pau ini seharusnya di berikan pada yang bujang sahaja bukan pada yang sudah berkahwin!!! apakah semua peneroka bujang????. sebaiknya UMNO kena tanya Mufti dan Lim Kit S. dalam soal Duit Raya.
Reply
kuda kepang STC Reply:
September 7th, 2009 at 10:46 pm
nanpaknya UMNO lebih cina dari MCA atau DAP!!!!!!!!!!!! setahu kita tak dengan pun MCA ATAU dap beri ang pau pada penduduk teroka kampung baru dengan sebegitu banyak satu malaysia???
Reply
6. 6FuadSep 7th, 2009 at 7:09 pm
RAYUAN UNTUK MENGISI DANA PERUBATAN WARTAWAN UTUSAN
Merujuk perkara di atas , kami wartawan,jurugambar dan artis grafik di Utusan Malaysia dan Kosmo yang bernaung di bawah Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia Cawangan Utusan Melayu memohon simpati dan bantuan dari pihak tuani untuk mengisi dana perubatan yang kini dinafikan hak kami oleh pihak pengurusan Utusan Melayu.
Bermula awal tahun ini, pihak pengurusan mula menjalankan tindakan-tindakan untuk menindas wartawan Utusan Malaysia dan Kosmo dengan menghadkan perbelanjaan rawatan kesihatan keluarga kepada RM6,000 setahun dan ini memberi tekanan hebat kepada kami yang bertugas untuk mempertahankan bangsa, agama dan Negara tercinta.
Kami merayu kepada pihak tuan untuk memberikan sumbangan bagi mengisi dana perubatan ini dan segala bantuan dalam perkara ini amat dihargai oleh wartawan-wartawan Utusan Malaysia dan Kosmo serta didahulukan dengan ucapan terima kasih.
Sumbangan melalui cek boleh disampaikan kepada:
KESATUAN KEBANGSAAN WARTAWAN MALAYSIA
CAWANGAN UTUSAN MELAYU
PETI SURAT 10447, 50714 KUALA LUMPUR
Sumbangan juga boleh dimasukan terus ke dalam akuan kesatuan di:
CIMB BANK BERNOMBOR:
1- 411232 – 625401 -0
SURAT RAYUAN INI DITANDATANGANI 300 AHLI KESATUAN DAN PIHAK TUAN BOLEH MENGHUBUNGI PENYELARAS DANA PERUBATAN KESATUAN, HATA WAHARI di talian 019-2252419 UNTUK KETERANGAN LANJUT.
Nampak gayanye wartawan utusan menjadi m angsa kepada tindakkan oleh pihak pengurusan dan juga pegarang² yang pengecut, mari kite bersama membantu wartawan UTUSAN mana tahu lepas ini mereka mula sedar akan kesunguhan Pakatan Rakyat. Hidup Pakatan Rakyat.
Reply
Khir Kojol Reply:
September 8th, 2009 at 9:56 am
Ada sapa2 bleh sahkan ke benda nie?
Reply
AWANGKU BATATAR....BENONI Reply:
September 8th, 2009 at 3:55 pm
MASIH ADA LAGI SURAT KHABAR TU…..LAMA SUDAH TAK BACA PUN ISI KANDUNGANNYA..MACAM MANA MAU BANTU……?????? KETULAHAN ORANG BERUNAI BILANG SUKA PUTAR BELIT BERITA TENTANG DSAI
Reply
perihatin Reply:
September 8th, 2009 at 10:08 pm
iklan ni menyibuk kat sini… pergilah minta sedekah kat umno…maaf kami tak kenal apa tu akhbar utusan… akhbar kat sarawak ke? ayat yang akhir tu bukan apa tu…nak test market ke ?
Reply
7. 7ApaYgPenting?KerjasamaSep 8th, 2009 at 12:43 am
“diberi betis hendak paha”. manusia tidak pernah puas lantaran nafsu serakah yang dipacu oleh syaitan laknatullah…
aku bersyukur kerana dilahirkan sebagai anak felda. sudah 30 tahun aku hidup dalam tanah rancangan felda tenang, besut, terengganu sebagai generasi kedua. dulu ayahku ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang dengan mengambil upah menoreh getah di kebun milik orang lain dan sebelah petangnya bertukang kayu membina rumah orang-orang kampung yang ingin mengubahsuai. jika hendak dikira berapa sangatlah harga sekilogram getah pada tahun 70an, tambahan pula hasil yang diperolehi dari menoreh getah perlu dibahagi dua dengan pemilik ladang getah. itulah sumber pendapatan keluargaku sebelum menyertai felda. apabila felda ingin membuka tanah rancangan di ulu besut yang sekarang ini dikenali sebagai felda tenang, besut terengganu, ayahku tanpa berlengah terus ke pejabat felda memohon untuk menjadi peneroka, itu berlaku 38 tahun yang lalu. sekarang hidup ayah dan ibuku sekeluarga tidak semiskin dulu, mampu membeli kereta, memiliki sebidang tanah ladang seluas 8 ekar dan suku ekar lot kediaman dan sebuah rumah yang semuanya kerana jasa felda. kini aku pun sudah berjaya, walaupun kerjayaku tidaklah sehebat mana sebagai seorang guru tetapi aku bangga untuk diriku sendiri kerana felda jugalah membantu aku ke tahap sekarang selain tawakkal ku kepada Yang Maha Esa. aku terfikir, kalaulah tiada usaha felda untuk membantu orang-orang kampung mengusahakan ladang pertanian, sudah pasti sampai sekarang ayahku tidak bertanah dan tidak berumah, manakan tidak dengan pekerjaan lama cuma mengambil upah menoreh getah, manalah mampu hendak membeli tanah seluas 8 ekar, lot rumah seluas suku ekar, manalah ada bank yang akan memberi pinjaman dengan pekerjaan yang tidak tetap dan pendapatan sekitar rm400 sebulan untuk membeli tanah? pergilah lawati tanah-tanah rancangan felda dan lihatlah pembangunan yang ada di sana, lihatlah penduduk-penduduknya yang rata-rata mampu berkereta, berumah dengan selesa. tiadalah pula kendengaran penduduknya mati kelaparan, yang jatuh papa kedana kerana menjadi peneroka felda. Alhamdulillah dengan jasa felda dan izin Ilahi Yang Maha Esa, ayahku boleh menyusuri jalan-jalan felda dan serata tanah air ini dengan kereta sendiri yang dulu cuma angan-angan bila melihat orang lain berkereta. Aku bangga sebagai anak felda…bersyukurlah dengan apa yang kita ada dan miliki sekarang…
Reply
Abu Reply:
September 8th, 2009 at 8:28 pm
beb, bersyukur tu satu. tapi, kalau korang di rompak di siang hari. tu bukan bersyukur. tu namanya bacul
Reply
osman ali Reply:
September 9th, 2009 at 11:50 am
Aku juga anak FELDA aku juga bangga, tetapi bangga aku ada had. Apayang penting?kerjasama kamu Cikgu tak kan la kamu tahu nilai. Bapa kita masuk felda tahun bila? 1960an. Tengok berapa kerat orang melayu yang duduk dibandar? Siapa kaya dibandar? Orang Melayu? Semua orang melayu dicampak dalam hutan Pahang, Terengganu untuk kayakan orang bandar. Berpuluh tahun kemudian baru bapa kita pakai kereta? Berpuluh tahun kemudian baru terdirinnya rumah besar? Tengok Felda Selasih Terangganu, 2, 3 tahun lepas baru ada perubahan pada rumah2 mereka. Tengok Pemimpin Melayu yang telah menggunakan titik peloh orang felda. Kehidupan mereka bagaimana? Lantik Menteri kepada Menteri berapa gaji dia RM 18,000 sebulan. Buat apa membazir, Menteri berkenaan sudah ada. Peneroka felda gaji berapa. tambahan pula aku anak felda tanaman getah. Orang felda tak habis-habis berutang. Siapa yang mengaut keuntungan dari titik peloh peneroka felda? Kalau kita lalu ke kawasan Bendi, tengok rumah mereka masih kekal dengan rumah yang dibekalkan felda 30 tahun dulu. Siapa kaya? Minyak masak produk dari hasilan kelapa sawit. Kelapa sawit adalah adalah hasil utama felda. Siapa kaya? Peneroka felda kaya ka atau pengeluar minyak masak? Peneroka felda sepatutnya mendapat RM 3000.00 bukannya RM150.
Reply
AkuTakKuasa Reply:
September 9th, 2009 at 1:52 pm
A’kum,
Aku cucu felda. Generasi ke tiga. Pengalaman dan pemerhatian aku sebagai cucu felda baik dikongsi bersama. Arwah atukku antara peneroka terawal felda. Tak dinafikan “felda dahulu” banyak membantu peneroka. Malah arwah atukku bersyukur diterima menjadi peneroka. Walaupun behempas pulas siang dan malam akhirnya hutang felda berjaya ditebus walaupun memakan masa puluhan tahun. Serik berhutang, arwah atukku nekad mahu berdikari. Namun niat suci ditentang oleh pengurus pegawai felda malah segelintir peneroka sendiri. Sampai ketahap dipulau. Disinilah silapnya “Felda sekarang” yg dah dikomersilkan, tujuan asal sudah lari, lebih kepada keuntungan organisasi felda itu sendiri dan kepala2 diatas, bukan kepada peneroka dan anak peneroka. Felda sekarang lebih suka melihat warga peneroka menghabiskan masa sehari suntuk di kedai2 kopi dan menyerah kan ‘tugas kebun’ kepada felda dari melahirkan generasi peneroka yg berdikari (bebas dari hutang), yg berinisiatif untuk maju dan term yg aku suka pakai “merdeka mindanya”. Apa salahnya dibimbing dan dibantu mereka yg ingin maju ini, lainlah kalau yg mmg dah takda kederat… Kini walaupun arwah dah tak ada, tapi kebun yg bebas hutang dapat dinikmati waris2 nya berkat kecekalan arwah. Aku ingat lagi antara wasiat arwah sebelum meninggal dunia, arwah berpesan, walau apa pun terjadi jangan serahkan tanah tu lagi kepada felda. Tujuan asal felda adalah murni tapi dah terpesong, samalah alkisahnya UMNO… tujuan asalnya dan jasanya kusanjung, tapi kini… tahu tahu je la…. hampeh…
Reply
8. 8Timothy DaltonSep 8th, 2009 at 8:03 am
Nawaitu pemimpin yang menjadi penentu kebahagian harta harta dunia ini. Bapak si Najib ingin membangunkan nasib nasib orang orang Melayu, manakala anak nya si Najib pula mungkin nak balun sebanyak mana harta rakyat untuk kubur Firaun nya. Biarkan ALLAH SWT tentukan nasib nya di alam kubur nanti, buat masa ini cuba renungkan nawaitu nawaitu pemimpin umno yang lepas dan yang kini, dan buatlah keputusan sebaiknya bila datang pilihanraya umum ke-13 nanti.
Undi Pakatan Rakyat adalah undian terbaik masakini kerana pemimpin pemimpin mereka bukan lah gilakan harta semacam Firaun, ataupun MahaFiraun.
Jangan kerana RM3,000 duit raya, anak cucu tergadai oleh sebab pemimpin UBN akan datang kemungkinan lebih zalim dari Firaun sendiri.
Reply
9. 9Aku berkataSep 8th, 2009 at 3:39 pm
kesian orang2 felda ni, mati2 deorg ingatkan kerajaan prihatin bg sumbangan, padahal tu duit penat lelah sendiri. itu la cara BN berkerja, jahat berbayangkan baik.
Reply
10. 10zainSep 9th, 2009 at 12:04 pm
aku ni anak felda, felda menjadi satu badan korporat adalah hasil titik peluh peneroka,
tp apa yg peneroka dan anak peneroka (2nd generation) dpt… oleh itu peneroka jgn diperlatkan oleh pemimpin UBN ni.. aku masuk universiti pun takde apa2 yg felda bantu…bapak aku mengerah khudrat membiayai aku…
Reply
11. 11zainSep 9th, 2009 at 12:09 pm
anak2 felda terbiar takde pekerjaan.. kerja buruh ladang dilakukan oleh buruh asing.. sedangkan sebahagian kecil sahaja anak felda yg mendapat pekerjaan yg baik di bandar2.. alangkah baik Felda memanfaatkan tenaga anak muda ini megusahakan ladang mereka sendiri.. sedangkan mereka jd pemerhati yg takde gaji… kesian anak felda merempat di negeri sendiri..
Reply
12. 12berita hairan,utusan meloya,tv3 suku,RTM(Rancangan Tipu Melayu)Sep 11th, 2009 at 10:01 am
Saya suka reply yang diberikan Jamil Bin Abu pada September 10th, 2009 at 11:59 am
Beliau telah mengatakan ada yang menjual tanah dan jadi jutawan. soalnye berapa ramai yg jutawan??
kata felda menawarkan tanah dan penempatan baru? kalo dah jual tanah tu ape citerr? Jangan dok kutuk pas ke.. pkr ke.. dap ke.. diorang bukan monggol, diorang nk tolong.. memang kerajaan BN yang En. jamil cintakan tu nk menolong.. tp tu dulu.. bila dah masuk generasi BN baru (baru x barulah) habis sume harta dirembatnya
kalo kerajaan BN tu betul,, beri hak kepada pembangkang bersuara di media. Ni x, asek bukak berita malam je, x habis2 dia (BN) je yg betul.. xde slot pun tuk pembangkang. kalo ade pun, berita yg mengutuk.
Reply
13. 13banjarboyzOct 2nd, 2009 at 12:31 pm
padanlah kite kena tipu…
Reply
14. 14zulkifli ahmadOct 8th, 2009 at 7:53 pm
dato’ sri,
saya harap dato’ sri baca ni……
saya anak felda, dan saya tahu betapa pedihnya kami yg dibesarkan dalam keluarga felda.
saya pernah mendengar keluhan dan rintihan dan masih lagi bercampur gaul dgn golongan yg seangkatan dgn bapa saya, mudah bercakap….tapi kalau tidak pernah merasa apa itu kesusahan org seperti kami, mmng tidak akan tahu….apa itu erti kesenangan juga kemewahan.kami orang sederhana.
saya suka dgn cara dato’ sri, tapi saya tak nafikan cara dato’ sri najib sekarang ini seolah menyuap duit titik peluh org felda….kembali ke mulut…BONUS NAMANYA PUN.
bagi saya, siapa pun pemimpin malaysia sekarang, semuanya lebih kepada poket sendiri.
berbeza zaman tunku dan yang seangkatan….
kalau dulu dato’ sri hebat sebagai menteri kewangan..kenapa bapa say ahanya dapat gaji 120 ringgit sebulan kalau USD lebih kurang 30 USD sebulan…keluarga kami mkn secara ala kadar…..
SAYA TANYA SAMA DATO’ JAWAB LAH SECARA IKHLAS…..BAGAIMANA DATO NAK HIDUP DGN 120 SEBULAN?
bapa saya jual beras, gula, yg dibeli secara hutang dari koperasi felda, kerja meracun, menebas etc….untuk cari rezeki….
SECARA IKHLAS, SAYA DI SINI NAMPAK BANAYK PERUBAHAN YG TELAH DATO’ NAJIB ATAU YG LAIN NYA DAH BAGI PADA MASYARAKAT FELDA…..saya tau pemimpin barisan hipokrit, tapi tak kurangnya pemimpin dari PKR…sebbnya, pemimpin PKR juga asalnya melompat sana sini…..tepuk dada tanya selera.
tak payah nak jaja cerita itu ini,
kalau DATO’ SRII MMNG IKHLAS MAU BANTU ORG FELDA HATAT SESIAPA SAHAJA, MUDAH….berganding bahulah dgn kerajaan yg ada, bukan hanya mengeluarkan kata kata yg menyakitkan hati dan perasaam sesiapa.
INI KATA KATA BAPA SAYA….bukan mahathir, bukan anwar ibrahim atau sesiapa; originally from my beloved father;
ALHAMDULILLAH….DAH DEKAT NAK HABIS UMUR AKU BARU AKU NAK RASA NIKMAT SEBEGINI…SYUKUR ALHAMDULILLAH…
itulah kata kata beliau pada pagi aidilfitri 2008.
kenapa? kerana selama ini, zaman mahathir ada perunahan, tapi harga minyak sawit dok naik turun….masa tu anwar ibrahim masih TPM, saya mmng peminat reformasi…juga peminat mahathir….tapi lepas tengok dua2 idola saya tumbang angkara hasad dengki…entah siap yg betul;…..saya give up.
bagi saya, kalau Bn corrupted, mereka ada juga agihkan hasilnya pada org seperti bapa saya, mmng patut sngt sngt …THEY DESERVED TO GET MORE!!!!!
BETUL MCM YG DATO’ CAKAP, TAPI EVERYTHING HAS A START.
kami dah tempuh zaman perintah berkurung 6 ptg ke 6 pagi, zaman minum air sungai,zaman pelita minyak tanah, sakit dan sebagainya…..KAMI BERSYUKUR DGN REZEKI ALLAH TAA’LA INI.
saya sememngnya teringin sngt mau berjumpa tokoh seperti dato’ seri secara bersemuka, DATANGLAH KE FELDA TERSANG SATU, RAUB…SESEKALI…
ada penyokong kuat dato’ ada yg berkecuali ada yg bermuka2, dsbgainya….
SAYA INI PANGKAT ANAK DGN DATO’ tapi bagi saya, penyelesaian bukan dgn kutukan, tapi sentiasa berbaik sangka dan berkerjasama juga berterima kasih.
zulkifli ahmad
Reply
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Inilah MELAYU MUDAH LUPA, MELAYU YANG SERING MELIHAT NEGATIFNYA TANPA MELIHAT POSITIFNYA, MELAYU YANG SERING MELIHAT KEBURUKAN TANPA MELIHAT KEBAIKAN, MELAYU YANG MELUAHKAN KEBENCIAN BUKAN KEINSAFAN, KALAU PUN UMNO SALAH KERANA IA SALAH MEMILIH JENIS PENEROKA. JENIS PENEROKA YANG TIDAK TAHU MENEROKA RUANG DAN PELUANG, JENIS PENEROKA YANG MAHU SEGALA GALANYA PERCUMA DAN DISUAPKAN, JENIS PENEROKA YANG MAHU SENANG TANPA SUSAH. ADALAH LEBIH BAIK PENEROKA FELDA INI DIPILIH DIKALANGAN KAUM INDIA DAN CHINA SAHAJA KERANA AKU YAKIN MEREKA INI KALAU DIBERI APA SAHAJA PASTI MENJADI WAIMA TAHI SEKALIPUN. BANYAK TELAH TERBUKTI BILAMANA BUKAN MELAYU DIBERI PELUANG SEBAGAI PENEROKA. BUKA MATA DAN LIHAT DIMANA MANA ADA PENEROKA BUKAN MELAYU, KERAJINAN DAN USAHA YANG MENJADI AMALAN MEREKA. WAIMA DI PENEMPATAN MELAYU SEKALIPUN BANGSA YANG KITA BENCI INI PASTI BOLEH HIDUP SUBUR KERANA BUDAYA MEREKA YANG RAJIN BERUSAHA. BIARLAH MELAYU NI MEREMPAT DI TANAH AIR SENDIRI KERANA ITU SAHAJA YANG MEMUNGKINKAN MEREKA INI SEDAR DIRI. BAHAS KASARNYA PADAN MUKA ... BODOH BERLAGAK PANDAI

WHITEORANGE

Tanpa Nama berkata...

AKU HERAN GENERASI SEKARANG YANG MELIHAT INI SEMUA SEBAGAI SATU KEZALIMAN. AKU BUKAN ANAK PENEROKA TAPI ANAK KAMPONG YANG TAK PUNYA APA APA DAN TAK DAPAT APA PUN DARIPADA KERAJAAN. YANG ADA HANYA SEKEPING TAPAK RUMAH PEMBERIAN KERAJAAN SEWAKTU DHARURAT DAHULU. TAPI AKU TAK KOMPLEN KERANA AKU ORANG KECIL YANG SEDAR DIRI. KALAU AKU MASUK UNIVERSITI PUN KERANA KEBOLEHAN DAN KEPANDAIAN AKU DALAN PELAJARAN. KEMAMPUAN AKU ADALAH KERANA IBU BAPA AKU RAJIN BEKERJA MEMBUAT PARIT DAN TAK PERNAH MENGELUH. MEREKA SELALU MENASIHATI AKU SUPAYA BERSYUKUR ATAS NIKMAT YANG ALLAH BERIKAN. AKHIRNYA AKU BERJAYA DALAM PELAJARAN DAN KERJAYA LANTAS AKU MEMBANTU KELUARGA AKU YANG TELAH MEMBANTING TULANG MEMBESARKAN AKU ADIK BERADIK. AKU TAK KOMPLEN KERANA AKU SENTIASA BERSYUKUR DAN TAHU BATAS KEMAMPUAN AKU. KERANA AKU BERPEGANG PADA SLOGAN USAHA TANGGA KEJAYAAN.. YANG PENTING BAGI AKU NEGARA AMAN DAN MAKMUR YANG MEMUDAHKAN AKU MENCARI DAN MENAMBAH REZEKI DENGAN CARA AKU. ORANG LAIN DENGAN CARA MEREKA, KERANA AKU MAHU MENJADI BANGSA YANG DIKAGUMI BUKAN DIPANDANG RENDAH ....

WHITEORANGE

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong