INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Rabu, Januari 06, 2010

dari hal engin hilang

Rabu, Januari 06, 2010

Aiiikkkkkk kamu yang mencurinya ye ?

PETALING JAYA 6 Jan. - Seorang anggota tentera berpangkat sarjan, N. Tharmendran, 42, dan seorang ahli perniagaan, K. Rajandran Prasad, 37, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen hari ini atas tuduhan bersubahat mencuri dan melupuskan dua enjin jet pesawat. - UTUSAN

Apabila saya membaca berita diatas, saya teringat kepada " keling " beli besi buruk, yang sering merayau-rayau di sekeliling kampung dan berteriak dari atas lorinya " besi buruk, besi buruk, besi buruk ada ka..." ( maaf ye kerana saya panggil keling, iaitu merujuk kepada orang India, sebab orang kampung selalu panggil keling)

Rupa-rupanya keling beli besi buruk ni, dah naik statusnya, boleh niaga juta-juta.....wow... hebat, hebat, ada hubungan bisnes diluar negara pulak tu.............., dan yang lebih hebatnya.....boleh jual enjen jet secara timbang kilo pulak tu............... kah...kah...kah.

Nasib baik lakunya 50 juta sebiji x 2 biji...............100 juta...beb.

Dah lah gitu, kehilangannya dah setahun baru disedari ..............

Aiiiiiiiiii malunya tentera Malaysia, jadi berita dunia pulak tu......rupa-rupanya yang mencurinya, dan pembelinya ..........keling beli besi buruk.

Persoalannya, apabila saya tanya kepada 20 orang responden, semuanya kata karut....... kenapa karut ?

Dia orang cakap, tak munasabah langsung, tak kanlah sarjan je buat kerja ni, pulak tu beritanya terpendam begitu lama, macam menyembunyikan sesuatu je.................

Saya cakap, hai......... tak kan tak percaya, kan yang buat pendakwaan tu peguam negara, " alah.....semua tu saja nak tutup cerita sebenar je ".............kata mereka.

Saya terdiam dan berfikir......kalau macam ini, tiada jalan lain lagi bagi menyakinkan rakyat, tubuhkan sahaja Suruhan Jaya Diraja baru selesai.

Saya teringat kepada kes lama, apabila Datuk Sri Anwar Ibrahim di pukul didalam lokap di Bukit Aman dulu sampai lebam mata, mula-mula di arahkan Polis siasat, siasat punya siasat keluar kenyataan, bahawa memang benar DSAI di pukul, tetapi Polis yang menyiasat kes tersebut tidak berani menamakan orang yang memukulnya, sebab pegawai penyiasat tersebut adalah dari pangkat rendah.

Akhirnya setelah di tubuhkan Suruhan Jaya Di Raja, barulah di ketahui bahawa yang memukul DSAI ialah ketua Polis Negara sendiri iaitu Rahim Noor.

Begitu juga didalam kes pembunuhan Atantuya, yang kena hukum gantung ialah 2 orang Polis dari UTK, persoalan siapa yang mengarahkan 2 orang Polis ni membunuh tidak terjawab sampai sekarang.

Oleh itu kalau nak tahu siapa sebenarnya yang mengarahkan keling besi buruk itu mencuri enjin jet tersebut, maka tiada pilihan lain lagi kecuali di tubuhkan SJD, itu saja jalannya.

Tetapi tak tahu pulak lah, kot, kot sengaja tak nak tubuh SJD bagi menutup pekung yang terlalu besar ................. munkin juga........................

artikal asal
disini
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

3 ulasan:

mala berkata...

saya amat berminat dgn dunia pertanian felda. saya nak kepada peneroka felda pasuh02, harap saudara bleh membantu saya.....

mala berkata...

bagaimana mendapatkan khidmat nasihat dr felda & fama ...berkerjasama dlm plan projek pertanian saya?
bagaimana saya boleh mendapat saluran yg berul & info yg tepat mengenai pertanian felda?

gayapeneroka berkata...

Untuk generasi kedua ingin membuat projek ,pertanian atau ternakkan dengan felda ..sebenarnya masa ini ada lah masa yang sesuai dan tepat kerana sekarang ini felda telah memberi peluang pada generasi kedua dengan berbagai projek.
Dipasoh saya kurang tahu…dan saya harap ia sama dengan rancangan di pahang…

Untuk memohon bantuan dari felda kita pastikan apa projek kita sekiranya ingin membuat edible garden pastikan kita ada kawasan tanah lapang sekurang-kurangnya 2 ekar untuk tanam cili kulai,terong atau sebagainya ,tanaman secara intergrasi.

Jumpa dengan pengurus rancangan bawa kertas kerja kita dan bincang dengan beliau .
Pastikan ada kawasan dulu …juga kawasan boleh kita minta dengan felda sekiranya ada kawasan kosong di sesebuah rancangan.

Buat masa ini felda akan membantu dengan cara pinjaman dan dibayar sesudah mendapatkan hasil dengan syarat hasil kita dihantar ke FAMA.

Apabila kita sudah mula buat projek masa itu kita boleh berjumpa dengan pehak Fama dan kita buat perjanjian dengan Fama atas nama ladang kontrak dan lebih senang lagi perkara ini boleh diuruskan oleh pengurus rancangan sendiri .

Berhubung dengan Pejabat pertanian negeri adalah yang terbaik dan perkara ini diuruskan oleh pehak rancangan masing-masing. Berkaitan dengan khidmat nasihat.

Banyak kebaikanya apabila kita membuat perhubungan dengan pertanian negeri kerana dia akan memberi bantuan antaranya sekiranya projek kita mencapai taget pehak pertanian akan beri intensif berupa kewangan pada kita.

Semuanya perkara diatas mesti melalui pentadbiran rancangan ..

Doa saya Pengurus rancangan di pasoh dapat bekerjasam dengan generasi kedua ..

Dalam alam maya ini banyak blog –blog yang memperkatakan berkaitan dengan pertanian ..kalau ada masaalah berkaitan pertanian …boleh bertanya dan saya juga insaAllah akan membantu sekiranya ada kemuskilan.

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong