INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Ahad, Julai 25, 2010

INI BUKAN BUAH ARA.?.BUAH ZAITUN ?

Sebenarnya saya tak tau ini pokok apa, saya buat andaian ia pokok zaitun kerana buahnya "macam" buah zaitun yang banyak dijual musim hari raya atau semasa ceramah Pas.
tetapi buah yang dijual setelah dikeringkan.

Pokok yang paling mudah hidup hanya ambil batang dia dan cucuk ketanah ...ia akan hidup.

Biasanya yang muda dibuat ulam atau masak bersama daging kambing dan buah yang masak merah...kupas kulitnya dan makan terus..rasanya manis..bagi saya ia sedap.

Di Malaysia buah ini tak ada nilai ...tidak ada siap yang sudi makan ia terbuang bagitu saja...
Saya ada tanam sepokok... yang biasa makan hanya saya dan 2 orang cucu saya sahaja...yang lain pandang pun tak mahu...akibatnya masuk dalam kereta tolak...buang...

Adakah Jabatan Pertanian sudah membuat kajian buah ini ?..






Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

11 ulasan:

Isa berkata...

Salam Bro,

Kalau bukan buah Ara, apakah nama buahnya.

Seperti pernah lihat, tapi tak pernah makan la... takut beracun..

info yang berguna ni...

cicitHJHASSANu berkata...

salam tuan..

menarik juga nih..kalau bebudak pun bleh makan,xde mudarat pada dia mungkin ada khasiat tertentu.saya sokong yang arif.wallahua'lam

Mang S berkata...

salam.. di pantai timur biasanya buah ini dicampur dalam gulai sama ada lembu/kambing. Pertama kali saya jumpa terkejut juga. Di sana dipanggil buah tin (fig). Kalau ada maklumat lain tak tau la pula.

gayapeneroka berkata...

terbaru saya dapat tau buah ara ada 800 jenis dan ini jenis boleh makan.
putik muda boleh buat ulam dan yang masak makan gitu jer ..manis rasanya...

Hanie berkata...

Ini juga dinamakan buah fig (bahasa inggeris). sangat berharga buah ni, khasiatnya banyak. tapi sayang ramai tak tahu nilainya. arwah nenek saya pun ada pokok ni, benihnya bawak dari mekah masa balik menunaikan haji. malangnya bapak saudara saya tebas punya tebas ladang tertebang pulak pokok fig ni... sayang betul

Hanie berkata...

Buah ini juga dipanggil buah Tin, seperti yang disebut dalam Al-Quran, surah At-Tiin - ayat pertama :) Menunjukkan betapa pentingnya tanaman ini (bersama tanaman zaitun) kepada manusia sebagai rahmat dari Tuhan. Kalau ikut kajian, pokok ini adalah salah satu tanaman yang tertua dalam sejarah tamadun manusia.

arif berkata...

buah ni slalu tgk kt tepi2 sungai.... patin ngan jelawat cukup ske ngan buah ni.... tp kt johor mne nk cri buah ni ek? kt tpi sungai x jpe pon

Tanpa Nama berkata...

ini dari jenis buah tin makan dengan cendol sedap

Unknown berkata...

pokok nie ada anak tak? saya teringin nak tanam kat rumah.

Omar Sahlan berkata...

pokok dah tak ada saya dah tebang

Brorizal TonePlus30 berkata...

Ini bukan buah tin. Buah tin yg sebenar warna ungu.

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong