INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Selasa, November 09, 2010

RAMPAS LADANG DARI FELDA

Miah bungas telah hantar soalan pada saya tentang felda dan saya jawab cara seorang peneroka.

miah bungas apa hukumnye mengenai duit hasil ladang tu..ialah sebab ..as if merampas dari felda, memanglah itu tanah sendiri..tlg beri pendapat

SY NAK tanya ttg penerokayang dulu suruh felda urus, sekarang lepas 6 tahun, rampas balik tanah tu..cam ne?

Apabila kita di alam kubur nanti antara perkata yang ditanya ialah hutang .

Hutang dengan felda ,jiran-jiran atau sesiapa pun , sikit atau banyak ia tetap hutang dan ia akan ditanya nanti.

Sebab itu hutang wajib bayar…Antara bagusnya Felda ialah apabila peneroka meninggal dunia felda telah memberi sumbangan sebanyak RM10,000.00.

Pada peneroka yang perihatin yang rasa tak mampu nak bayar semasa hidup..buat surat wasiat hantar pada pentadbiran rancangan .bayar dengan wang RM 10 ribu itu selebihnya baru bagi pada anak atau isteri.

Rampas ladang dari felda dan tidak membayar kembali hutang ia jelas makan duit haram…tapi ia mustahil berlaku…

Rampas ladang dari felda …ladang seluas 10 ekar kita nak bawa kemana ? nak bawa balik kampong ? ia bukan kereta boleh angkat-angkat..kita tak boleh lari …hutang tetap dibayar ..kalau kita tak bayar ,anak cucu kita mesti kena bayar…kesihan anak cucu kita nanti…sukar untuk membuat pembahagian harta nanti kerana hutang yang banyak…kita dikubur bagaimana….

Tanah kita dan dalam gran nama kita tapi kita telah bagi pada felda untuk menguruskan taman semula ..ia melibatkan kos …kita ada tabung tanam semula …sesetengah rancangan ia melebihi dari duit tabung kita untuk menyelengaraan taman semula dan felda beri pinjaman sara hidup sebulan RM 1500.00 semua ini kita kena bayar…Ini semua kita setuju dan kita tandatangani.

Sekiranya kita ada kemampuan dan kerajinan cara terbaik ialah kita taman sendiri jangan fakir tentang felda . Feda sekarang kurang melihat masaalah peneroka…ia banyak tertumpu pada pembangunan luar dan ia untuk kepentingan politik tertentu.

Sekiranya kita tidak mampu dengan kewangan lebih baik kita serah pada felda untuk diuruskan dan selepas 5 tahun kita ambil semula

Cara ambil semula ialah kita hendaklah buat surat pada felda mengapa kita ambilnya dan dalam masa 6 bulan felda akan beri surat untuk buat perjanjian baru .

Antara isi perjanjian ialah

  1. BTB mesti di hantar melalui Felda
  2. Hutang BK mesti bayar dengan kadar 2 x ganda ( kalau kita ada hutang RM60,000.00 sepatutnya sebulan RM200.00 x 15 tahun tetapi kerana kita ambil kembali ladang kita kena bayar RM400.00 x 7 tahun 6 bulan )
  3. Sekiranya kita ingin serah kembali pada felda kali kedua jangan mimpi dengan pendahuluan RM 1500.00 sebulan sebaliknya ia akan dikira mengikut pendapatan bulanan ladang kita .

Sekiranya kita tak mampu dan malas ,lebih baik kita serah pada felda untuk diurus .

Pada saya serah ladang pada felda dan selepas 6 tahun kita ambil kembali dan kita bayar segala hutang dengan cara bulanan…

Kalau felda tak benar kita ambil jer dan kita bayar jer…felda mesti terima …

Maunya dia tak terima……..

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong