INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Sabtu, Januari 08, 2011

Hutang dengan PTPTN

PTPTN
Jumlah hutang yang perlu dibayar .
Bil diatas dimiliki oleh seorang anak peneroka yang masih mengangur selama dua tahun.

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PTPTN ni lahir sebab Najib nak buat berniaga - sebelum ini pelajar boleh pinjam dari JPA dan MARA tanpa faedah. Apa yang dia buat masa dia Menteri Pelajaran. Dia sumbat ramai pelajar ke dalam universiti, dia tubuh universiti tanpa keperluan. Akibatnya jumlah penawaran tenaga profesional lebih tinggi berbanding permintaan pasaran. Akhirnya kebanyakkan pelajar menganggur. Namun dia orang cerdik, beri pelajar praktikal selama 6 bulan, di dalam borang soal selidik Universiti untuk konvokesyen, sudah pastilah result menunjukkan bahawa kebanyakkannya bekerja - sedangkan hakikatnya mereka cuma bekerja selama 6 bulan dengan elaun. Selepas habis, nasiblah. Ini kerja kerajaan BN.... Tipu rakyat, tipu pelajar.

Student yang keluar, nak kerja, kerja memang banyak tapi industri lebih mampu menawarkan kerja buruh - yang sukar diisi oleh pelajar berijazah. Akhirnyadiisi Bangla, Indon dan sebagainya yang lebih murah. Kilang tak berani nak ambil pekerja Malaysia sebab mahal.

Akhirnya pelajar terpaksa menanggung hutang dan menanggung riba.... hanya sekarang diperkenalkan konsep Ujrah - entah apa ke jadahnya. Itupun setelah Nurul Izzah menawarkan pemansuhan pinjaman PTPTN menjadi biasiswa seandainya Pakatan Rakyat menubuh kerajaan di Malaysia. Suatu tawaran yang tidak wajar ditolak oleh pemimjam PTPTN yang telah dizalimi oleh Kerajaan BN.

Kepada semua peminjam PTPTN saya menyeru agar membantu memberi kemenangan kepada Pakatan Rakyat di dalam PRU 13. Kita ajar kerajaan yang telah menzalimi kita ini. Kezaliman ini akan berterusan ke generasi akan datang jika dibiarkan BN memerintah negara. Sesungguhnya memberi pendidikan adalah tanggungjawab kerajaan sepenuhnya untuk pembangunan negara bangsa. Semoga Allah memberikan kemenangan kepada Pakatan Rakyat.

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong