INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Jumaat, Mac 11, 2011

Felda Penentu Dasar Karajaan

Kebanyakkan Rakyat Malaysia merasakan bahawa kehidupan di Felda amat menyeronokan. Kelangkapan prasarana dan kemudahan asas cukup sempurna. Semuanya lengkap sehinggakan terasa amat berdosa untuk berpaling tadah mengundi Pakatan Rakyat. Peneroka berasa terhutang budi dengan Umno kerana mengubah kehidupan mereka.

Tahukah anda bahawa segala pembangunan yang berlaku di Tanah Rancangan Felda adalah hasil usaha peneroka sendiri. Sejak sedari awal menjejakkan kaki ke Tanah Rancangan, peneroka dibebani hutang sehingga kini dan akan berterusan hingga keanak cucu cicit mereka. Tidak ada yang percuma bagi peneroka Felda, semuanya ditanggung oleh mereka.

Tanah yang mereka duduki 10 ekar setiap peneroka bukan anugerah percuma. Peneroka terpaksa membayar setiap bulan. Cukai tanah juga dibayar oleh peneroka sehingga keseluruhan tanah di Rancangan mereka termasuk tanah-tanah rezeb, tapak pejabat Felda, tapak kilang sawit felda, Tapak rumah Kakitangan Felda, kawasan-kawasan paya, tapak-tapak kedai dan bangunan-bangunan yang ada semuanya dibayar cukainya oleh peneroka.

Kos pembukaan hutan, Kos penanaman sawit, Baja, Racun, jalan Ladang, pembentungan, perparitan, kos kerosakan alam semuanya ditanggung oleh peneroka. Kos pembukaan kilang sawit, pembinaan rumah kakitangan Felda, pembinaan pejabat Felda semuanya tanggungan peneroka. Malah pada peringkat awalnya, pembinaan masjid, tabika Kemas, bangunan Umno, balairaya, jalan kampung, lampu jalan semuanya hasil duit peneroka.

Peneroka juga dibebani pemotongan gaji bulanan secara tetap yang berterusan, bayaran untuk GPW, JKKK, Belia, Rela, Masjid, Sekolah, Tadika, Khairat kematian, kubur, lampu jalan, penyelenggaran kawasan kampong, mesin rumput, pembuangan sampah, landskap mengindahkan kampong, papan tanda kampong, dan banyak lagi kos-kos yang perlu ditanggung oleh peneroka.

Lebih malang lagi, peneroka juga tertekan dengan denda-denda yang menghimpit mereka. Peneroka akan dikenakan denda kiranya menghantar hasil sawit yang mengkal, biji lerai yang tidak terkutip, pokok sawit yang tidak sempurna dipronning, ladang yang lewat diracun, Kadar perahan gred minyak yang akan ditolak dan sebagainya. Pendek kata peneroka dihisap dan dipergunakan sepenuhnya untuk mengaut keuntungan Felda.

Gaji Pengurus dan Kakitangan Felda termasuk Felda Technoplant juga dibayar oleh hasil peneroka. Istilahnya, gaji mereka telah dibayar oleh peneroka sedangkan mereka hanya AGEN PENGURUSAN yang dilantik oleh peneroka sahaja.

Peneroka harus sedar keadaan ini. Jangan tunduk dengan ugutan Felda. Felda tidak berhak untuk menyingkirkan peneroka hanya kerana menyokong Pakatan Rakyat. Kemajuan yang dinikmati di tanah rancangan adalah hasil keringat peneroka sendiri. Yakinlah bahawa peneroka mampu berdiri dikaki sendiri tampa bergayut dibawah ketiak Felda.

Sehingga kini kawasan Felda tidak banyak berubah dan boleh dikatakan tiada perubahan langsung yang dibawa oleh Felda. Kemewahan rumah-rumah peneroka dan persekitaran yang menawan adalah hasil duit dan titik peluh peneroka. Rumah peneroka tersergam mewah bukan dari duit Felda. Kereta menjalar digarej peneroka juga dari duit poket sendiri. Kedai-kedai juga terpaksa dibangunkan sendiri. Jadi apa peranan Felda?...

Pakatan Rakyat bakal merancang pembangunan baru yang lebih dinamik untuk warga Felda. Keperluan pekerjaan, peluang perniagaan dan peluang pendidikan yang lebih baik. Sewajarnya kawasan-kawasan felda yang kerkelompok-kelompok dibangunkan bagi menaikkan taraf hidup Warga Felda. Dikawasan tersebut perlu dibangunkan kompleks perindustrian, pusat membeli belah, pusat-pusat pengajian dan pusat latihan kemaheran, buka bank-bank, membuka peluang-peluang perniagaan, bantu usahawan-usahawan untuk generasi baru Felda dan susun atur semula pendidikan anak-anak Felda.

Sudah tiba masanya warga Felda berubah seiring dengan kepesatan pembangunan dibandar. Perubahan ini perlukan pengorbanan yang berani. Untuk merealisasikan impian ini, warga Felda perlu bersatu mengubah dasar kerajaan dan memilih Kerajaan Baru Pakatan Rakyat. Hentikan rasa takut dengan ugutan.

Kuasa penentu ditangan warga Felda... Selamatkan Malaysia..
http://amkj.blogspot.com/2011/02/kebanyakkan-rakyat-malaysia-merasakan.html
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong