INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Jumaat, Ogos 05, 2011

ISU FELDA DALAM FACEBOOK ( PANAS )

Zabidie Abas
Peneroka yg tanam sendiri boleh dapat RM 7,000 - 15,000 tapi kenapa yg serah felda hanya dapat RM 1,500 - 3,000 jer.



Mohd Fitri Ismail Zabidie Abas apa alasan yg felda beri??

Zabidie Abas Felda tak berani memberi jwpn. Cuma didikan diberikan agar peneroka bersyukur. Anggaplah ini wang pencen. Duduk rumah pun dapat duit... Petang2 boleh NGETEH..

Mohamad Ramdan Adan nk tau gak

Mohd Nizam mana dia org berani beri jawapan..beri jawapan FELDA tak dapat makan LEBIHLAH ...

Zabidie Abas Ayahandaku dapat rm 1800 -2500 sebulan (serah Felda) tapi ayahmertuaku dapat rm 8,000 sebulan... buat sendiri... takde hutang...

Md Hamsani Saime ramai golongan peneroka yg masih terima didikan felda supaya bersyukur walaupun gen ke2 begitu meluap2 untuk buat sendiri...kerana kita faham kesannya tp mati2 peneroka nak jugak suruh felda uruskan....lebih percaya felda dari anak sendiri uruskan, takut dianak tirikan oleh felda contohnya bonus raya, rm400 yg ikut felda rm200 yg buat sendiri walaupun bukan seberapa pun

Hafizan Haji Hassan Lebih baik dan banyak manfaat serah pada FELDA, kalau kita fikir bagi diri kita sendiri sahaja..mmglah berbeza..sedangkan bila di takbir Felda..lebihan wang akan di salur untuk manfaat semua generasi..kita fikirkan

Bayang Biru Putih kalo ada lebihan wang kenapa pinjam sampai 6 billion?

Hafizan Haji Hassan BBP : seperti yang telah di jelaskan...pinjaman untuk modal tambahan...lagipun pinjaman yang di tawarkan adalah dengan faedah rendah..dalam polisi perniagaan...ia amat menguntungkan pihak FELDA dan Felda Holding..

Md Hamsani Saime rasanya setakat ni manfaat yg saya dapat cuma masih kekal sebagai gen ke2 felda, tak ada lebih......

Bayang Biru Putih kenapa perlu pinjam?yg byr faedah 2 nnt confirm peneroka.skim tanaman semula,byk kos yg dikatakan x masuk akal dan mungkin ada peneroka yg tidak menyedari hutang mereka ada yg puluhan ribu

Hafizan Haji Hassan banyak sebenarnya...mungkin Md Hamsani Saime sama seperti saya..zaman kita dulu tak banyak manfaat..tapi kini terlalu banyak manfaat utk generasi. cth pinjaman siuf tanpa faedah, dana pendidikan, bantuan perniagaan, duit bantuan kolej dan lain-lain

Zabidie Abas HHH, Kenapa Felda masih tak menjawab alasan meminjam 6Billion tu.. Lebihan Tunai Felda tinggal berapa RM. Untuk apa 6Billion itu digunakan???

Hafizan Haji Hassan pada pandangan sy..bila kita menilai sesuatu..kita kena lihat positif dan negatif nya..kemudian kita timbang...if isu pinjaman 6 bilion tu...sy melihat dari sudut perniagaan...ia sesuatu yg tidak salah dan memberi manfaat..duit yg di pinjam di labur semula dan memperoleh keuntungan..keuntungan tersebut digunakan untuk membayar pinjaman..insyaallah..pene​roka tak terbeban

Hafizan Haji Hassan Soal pinjaman 6 bilion tu...FELDA dah jawab..itu yg sy tahu lah..lebihan tunai pun Ahmad Maslan Parlimen Pontian telah jawab di parlimen serta pernah di terbitkan..cuma sy tak ingat pula butiran nya

Zabidie Abas Persoalannya, Felda kan KAYA... Untuk apa pinjaman tersebut.. Perlu dinyatakan.. nak beli tu ker, nak beli ni ker, nak labur disitu ker, nak labur disini ker,... Atau nak bayar sesuatu ker??/ Perlulah jelaskan kat Parlimen... Banyak tu 6 billion bukan 6 ribu??

Md Hamsani Saime HHH mungkin dapat banyak manfaat kerana sebagai timbalan pengerusi Pertubuhan Usahawan Generasi Felda Malaysia saudara dekat dgn Felda, saya pernah cuba utk dptkan bantuan perniagaan tapi terlalu banyak diskriminasi.....mohon TEKUN ditolak, dgn MARA tak ada jawapan, cuba dgn felda banyak dolak-dalihnya

Zabidie Abas Ahmad Maslan jawab, Duit tu untuk felda bayar hutang anak syarikat yg rugi....

Mohd Fitri Ismail ok2.. ada video pasal isu 6 billion ni?? kongsilah di sini

Hafizan Haji Hassan Alhamdulillah...syukur kita bernaung di bawah FELDA yg kaya raya..kerana itu hari ni pembangunan di dalam felda cukup baik..FELDA di tadbir oleh lembaga pengarah yang cukup profesional..mereka tahu apa yang perlu lakukan dan sy tak nampak pula di mana perlunya mereka detailkan kepada umum apa yang ingin mereka lakukan..lagipun mereka juga terikat dengan pelbagai prosuder...

Hafizan Haji Hassan cuma dalam masa yg sama..cuba kita lihat berapa banyak pula yang FELDA berikan kepada ibubapa kita..

Zabidie Abas Sebenarnya... untuk buat program kat kwsn felda pun susah nak dpt sumbangan atau peruntuka Felda.. kena cari duit sendiri... Lokek

Dios Berantogis erkkk .... kaya raya ?? kalau kaya kenape perlu berhutang lagi ??

Dios Berantogis pembangunan dalam felda ... aku bertugas kat felda tenang segamat masa PRK dulu ... sangat DAIF kehidupan mereka ... apa maksud pembanginan dalam felda cukup baik ??

Hafizan Haji Hassan Md Hamsani Saime : walaupun sy sebagai timb..sy tidak pernah menerima apa2 peruntukan, pinjaman, pembiayaan atau projek dari FELDA atau anak sykt FELDA..malah semua aktiviti atau bantuan yg saya hulurkan kepada generasi atau Felda..adalah secara usahasama sy dengan sykt swasta.. itu sahaja sumbangan yg mampu sy hulur kepada generasi felda dengan usaha kami

Hafizan Haji Hassan Zabidie Abas : sy tak dgr pulak kenyataan itu..apa yg pernah di maklumkan kepada sy..duit itu digunakan bagi pelbagai perkara termasuk untuk modal bagi tanam semula..

Muhammad Hakim ZA usaha tangga kjeayaan . usaha lah cari drmawan

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : sy pernah lihat video dari Tan Sri Isa Samad..tapi sy tak simpan link nya.. maaf ye

Md Hamsani Saime org yg ada kepentingan dgn Felda aje yg menyokong dan bersyukur dgn Felda...rupanya berhutang akan jd kaya raya...baru tahu.....tp saya tak boleh jd kaya sebab nak hutang pun tak boleh....

Dios Berantogis MODAL tanam semula adalah wang hasil potong dari peneroka sendiri .. apa alasan modal untuk tanam semula tu ?? cube menutup penipuan lagi ??

Hafizan Haji Hassan Zabidie Abas : sebenarnya banyak sumber kewangan yang boleh di gunakan untuk menjayakan program di dalam Felda. lagipun kita kan generasi muda dan lebih bijak...kenapa masih perlu minta duit dari FELDA ? dah 3 tahun sy buat pelbagai program di dalam felda...sy tak pernah pun mohon peruntukan dari felda..boleh je buat program.. :)

Zabidie Abas Anak Syarikat Felda yg mengalami kerugian,,, Felda Global Venture. Biodiesel, projek lembu,dll

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : yang daif peneroka or pembangunan ..? sy tak bertugas sewaktu PRK di sana..tapi sy pernah kesana..sy lihat ok di sana..

Md Hamsani Saime sebenarnya kita ditipu bulat2 walaupun tahu kena tipu tapi tengokkan je la......

Hafizan Haji Hassan Md Hamsani Saime : sy tiada sebarang kepentingan dgn FELDA..namun sy menyokong dan bersyukur dengan FELDA kerana FELDA memberi peluang kepada ibubapa sy hidup selesa hari ini... dan sy cukup bangga jadi anak felda kerana manfaat yang cukup baik untuk generasi adik2 saya..

Gaya Peneroka kita tak boleh lari dari isu panas.....

Hafizan Haji Hassan Sepanjang sy jadi generasi Felda..tak terasa diri atau keluarga tertipu..salah silap sedikit tu adat..lumrah manusia siapa yg tak buat silap...

Hafizan Haji Hassan Zabidie Abas : adat perniagaan...pasti ada untung dan rugi...

Hafizan Haji Hassan Gaya Peneroka : isu panas akan mematangkan kita... dulu Felda baru tubuh pun pelbagai isu juga...duduk felda nak kena makan rimau lah..susah lah..takde itu takde ini lah...tapi hari ni..kalau 1 lot peneroka di buka...saya yakin berjuta yang memohon nak jadi peneroka Felda..

Bayang Biru Putih kalo salah dah brpuluh tahun 2 mcm mana plak?salah ckit jgk ke?

Md Hamsani Saime HHH pendapat masing2.....kata org yg kaya lagi nak makin kaya....kalau rasa itu hak kita takkan setakat asyik bersyukur aje...

Bayang Biru Putih peneroka di kemahang telah bangkitkan isu dari thn 1998 lg,kenapa tiada lg penyelesaian dai Felda?

Dios Berantogis http://www.facebook.com/ph​oto.php?fbid=2429051590639​31&set=a.242897479064699.6​0223.100000333469104&type=​1&theater penipuan nih di setiap felda mengalaminya ... perahan sekitar 17 -19 % ..

Hafizan Haji Hassan Bayang Biru Putih : kalaulah Felda ini memang berpuluh tahun tipu,berpuluh tahun salah..kenapa 117,000 peneroka masih kekal jadi peneroka ... sebab yg salah tu juga memberi mereka kehidupan yang selesa..malah hidup mereka lebih baik dari pengarah-pengarah felda atau kami yang hidup di bandar

Bayang Biru Putih jd yg SALAH ni x payah la nk prbetulkan kesalahan mereka kerana telah beri kesenangan pada peneroka.kitab mana 2?blh saya buat rujukan

Hafizan Haji Hassan Md Hamsani Saime : tadi tuan kata ada kesukaran mendapatkan pinjaman dari pelbagai agensi.. saya yakin..kalau di perbetulkan pasti boleh dapat pinjaman tu...cuma kena ikut syarat2 nya...if perlu bantuan...inbox sy..sy bantu mana yg bo

Hafizan Haji Hassan Bayang Biru Putih : setiap kesilapan yang berlaku..ramai pihak yang akan melihat..selalunya ia di bincangkan di pelbagai peringkat..sy yakin..setiap yg SILAP itu pasti di perbaiki dari masa ke semasa..buktinya...56 tahun FELDA..hari ni felda telah berjaya...peneroka juga berjaya...anak2 felda pun ramai yg berjaya..dan kan manis kalau kita generasi felda yang dah jadi lebih bijak pandai..sama2 berjuang dengan

Gaya Peneroka pada hakikat yang sebenar ladang buat sendiri jika dibuat dengan sempurna ekonomi lebih baik...ini fakta..sebaliknya jika tak terurus lebih baik serah pada felda...felda akan terima... kita hanya terima hasilnya terutama lebihan hasil setiap bulan ...

Dios Berantogis FELDA BERJAYA menipu PENEROKA ... itu jerk yang kami nampak ...

Dios Berantogis Kejayaan peneroka adalah hasil penat lelah mereka keringat darah dan air mata mereka harus di kenang oleh FELDA .. mereka yang punya jawatan dalam FELDA dan penaung FELDA hari ini ..

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan, felda tipu peneroka dlm isu KPG, dan patut disaman.. anda setuju atau tidak??

Yusri Azmi felda buka plantation jaa, buat untung sendiri, peneroka makan duit hutang sara hidup, generasi kedua pandai2 laa cari keja sendiri,..diajar bersyurkur, jgn lupa bersyukur gak dekat british pasal dia menjajah tanah melayu pastu bagi malaysia merdeka, dengan pemberian kemerdekaan oleh british dapat gak kita jadi warga felda..

Hafizan Haji Hassan Gaya Peneroka : betul tu. tapi kalau kita semua sentiasa bersatu..kita akan lebih kukuh..bila kita berpecah..kita akan mula lemah...

Dios Berantogis Sejarah pembukaan FELDA lurah bilut ..sebelum AKTA GSA diperkenalakan .. sebelum FELDA dibuka secara besar besaran .. mereka mambawa cangkul gergaji mebang hutan untuk dijadikan penempatan dan menanam sawet ... setelah kejayaan mereka menampak kan keuntungan untuk kerajaan .. barulah FELDA dibuka secara besar besaran ....

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : itu kalau kita berfikir negatif. cuba lihat yg positif pula.

Bayang Biru Putih jap,aku kena brsyukur dkt british ke dekat felda ni...hahaha

Gaya Peneroka pada dasarnya felda tidak berniat untuk menipu peneroka ....tetapi kerana orang yg ada kepentingan politik nampak felda itu lombong duit dan menangap peneroka tideak faham pentadbiran ia membuat sesuatu ...hingga ketirisan kewangan berlaku

Gaya Peneroka sebagai contoh penipuan terhadap perahan minyak...ini hakikat...

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : Kejayaan FELDA hari ni adalah usaha peneroka dan FELDA.. itu tidak dinafikan...benar peneroka dan pegawai felda dahulu berjuang dgn titik peluh dan darah mereka..mereka bersatu hati hingga akhirnya FELDA menjadi Gergasi..tapi sayang..generasi yang lahir ..di beri pendidikan yang baik..BERJUANG PULA DENGAN TITIK PELUH DAN DARAH UNTUK MEMBINASAKAN FELDA..Felda Lurah Bilut adalah perintis..dari situ kerajaan menilai susun atur untuk dikembangkan..terima kasih ada warga Lurah Bilut kerana kejayaan mereka memberi ruang dan peluang kepada ratusan ribu yang jadi untuk berkongsi kejayaan dan hasil...

Bayang Biru Putih siapa yg membinasakn Felda?menuntut hak sendiri pon dikatakan membinasakan felda ke?

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : sy tak bersetuju..namun begitu ..mereka tetap ada hak mereka..pada sy tindakan itu memberi kesan yang tidak baik kepada seluruh komuniti...akhirnya banyak pihak luar mengambil kesempatan dan nama baik FELDA serta generasi felda turut tercalit...

Mohd Fitri Ismail ok2.. saya hormat pandangan anda.. jadiHafizan Haji Hassan rasa, apa yg patut peneroka lakukan dlm isu KPG???

Dios Berantogis jadi ..sedar tak .. tampa peneroka .. siapa felda??

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan, anda masih tak jawab soalan utama saya. "felda tipu peneroka dlm isu KPG.. " betul atau tidak???

Hafizan Haji Hassan Bayang Biru Putih : bersyukur kepada ALLAH yang memberi petunjuk dan rahmatnya. Berterima kasih kepada FELDA kerana ibubapa salah seorg yang terpilih utk jadi peneroka. Tentang hak..semua org ada hak..dahulu Felda ni aman damai je..semua org puji .. tapi hari ni...banyak sgt yg buruk di jaja...mana pula yg baik...dahulu ibubapa kita masuk felda sehelai sepinggang..hari ni bersusun kereta..rumah tegap..kemana generasi yang lahir bijak pandai ..pertahankan lah maruah felda..

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. jgn lupa jawab soalan saya..

Hafizan Haji Hassan Gaya Peneroka : dari 1 sudut sy setuju..kita anggap perahan berlaku penipuan...kenapa tak cari pula di mana silap yg kita telah buat sehingga hasil perahan rendah...sy pernah pertikaikan hal ini...dan kami pernah di hantar secara bebas utk melihat dari a-z ..dan akhirnya kami faham...keadaan sebenar..

Gaya Peneroka http://www.facebook.com/ha​fizanhajihassan saya setuju ..tapi adakah pihak kilang sangup berbincang dengan keputusan menang-menang dengan peneroka pada hakikatnya memang perahan itu telah di..........(nak cakap apa yer...)

Bayang Biru Putih kalo mcm 2 kenapa peneroka dinafikan hak untuk medapat hasil perahan yg sebenar

Dios Berantogis FELDA aman damai .. Hafizan Haji Hassan sila lah lawat felda felda pedalaman .. apa jadik .. p felda tenang .. nikmati PEMBANGUNAN konon ... hihihhiiihih .... masih memainkan isu SEHELAI SEPINGGANG .. tak tahu berterima kasih .. sedang pendedahan PENIPUAN YANG FELDA BUAT langsung tak berani nak sentuh ..

Bayang Biru Putih mana maruah felda bila merampas hak eneroka yg sedikit ni?

Gaya Peneroka kita hanya berbincang ...jangan ada rasa terguris...

Yusri Azmi takde sapa nafikan felda berjasa, tapi peneroka juga berjasa, masing ada jasa, jika peneroka tuntut hak, jgn cakap yg menuntut hak tu tak bersyukur,...

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. cuba anda terangkan bagaimana prosesnya.. ramai yg masih x tahu

Dios Berantogis Yusri Azmi masalahnya .. itulah yang dimainkan di TV, Surat Khabar ... kami yang membuat pendedahan dan tuntutan ini di gelar pengkhianat ... pemecah belah ... tak tahu bersyukur .... huhuhuhu ...

Hafizan Haji Hassan Gaya Peneroka : seingat saya...sy pernah hadir perbincangan dengan kilang ..mereka bersama menyelesaikan isu tersebut..

Dios Berantogis menyelesaikan kan isu ape ??KPG ?? DUIT tanam semula peneroka yang tanam sendiri ?? hahahahahah

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : Pada pendapat saya tidak timbul isu TIPU...atas beberapa faktor menyebabkan berlaku kadar perahan yang rendah..kita kena faham situasi ..

Gaya Peneroka Hafizan Haji Hassan.saya tak suka main saman2 ni...di chini rasanya perbincangan tidak ada...

Mohd Fitri Ismail ok2.. saya terima.. boleh Hafizan Haji Hassanterangkan apakah faktornya?? mengapa ia berlaku selama lebih 10 thn?? kalau tiada kes saman, felda mgkin akan guna kadar yg sama utk selama-lamanya

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis :Benar..tanpa peneroka tiada FELDA..tapi tanpa FELDA juga tiada peneroka...kedua pihak saling memerlukan dan berjasa..yang bermain itu politik...tapi yang berpecah belah kita ni...generasi... Setiap masalah yang timbul pasti ada jalan penyelesaian nya...soal duit tanam semula ..pengalaman sy bersama peneroka ..perkara ni selesai melalui perbincangan..cuma ia memakan masa sedikit..tapi akhirnya semua pihak gembira

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : ia terlalu detail untuk di jelaskan..tak salah rasanya mereka yg rasa tak gembira dengan sesuatu perkara..pergi kesana dan lihat serta berbincang..

Hafizan Haji Hassan Gaya Peneroka : Sy rindukan Gugusan Chini...tenang dan maju...sy yakin masih ada ruang perbincangan...cuba usahakan...insyaallah lepas raya ni ada lagi program saya ke sana..

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan, peneroka patut dpt KPG yg lebih tinggi lg sejak lebih 10 thn yg lepas??? anda setuju atau tidak??

Dios Berantogis Hafizan Haji Hassan tampa felda peneroka tetap meneruskan hidup .. tak mati org kampung yang kekal hidup meneroka tanah kampung .. .. tampa peneroka ?? siapa felda ?? ............... sesi perbincangan dah tamat .. perbincangan dari sejak zaman ayah dan datok datok kami yang berusaha mendapatkan hak mereka .... sampai hari nih .. tetap sama ... layanan Felda terhadap peneroka .. UMPAMA peneroka ini mengemis tanah milik felda .. hari nih .. kami .. ANAK ANAK .. CUCU CUCU peneroka mengambil tindakaan UNDANG UNDANG .. untuk mengajar mereka yang menganiaya keringat dan titik peloh ayah dan datok kami ..

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : faktornya melibatkan banyak pihak...silap tu kat kita pun ada..nak dikatakan felda akan guna kadar tu sepanjang masa..tidak..setahu saya..pegawai yang berkaitan sentiasa berusaha untuk meningkatkan kadar perahan...dan setiap 0.01% kadar yang naik...mereka akan senyum lebar dan bila kadar jatuh..mereka lah paling kecewa

Dios Berantogis hahahhahaa .... pegawai cuba meningkatkan kadar perahan ?? mane ujuan makmal nya ??? kadar perahan tu boleh tengok cam tu jerk ke ?? kikikiki ... maaf saya berasa itu amat lucu ...

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : Bukan peneroka sahaja, malah kilang,felda pun berhak dapat kadar yang tinggi..tapi ia hanya mampu di capai kalau kita sama2 berusaha..

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan kadar beza KPG yg felda guna sebelum ini berbeza dlm 10% atau lebih lagi.. setuju atau tidak?? mengapa terlalu besar perbezaannya??

Dios Berantogis http://www.facebook.com/ph​oto.php?fbid=2429051590639​31&set=a.242897479064699.6​0223.100000333469104&type=​1&theater ini adalah usaha PENEROKA Sendiri .. mereka tanam sendiri .. tapi kilang tetap tak mahu membeli perahan minyak dengan kadar yang sepatutnya mereka dapat .. dan sikap berdolak dalih felda h setelah perbincangan dibuat .. hasilnya mereka menggunakan saluran UNDANG UNDANG ... perkara yang sama terjadi di felda kemahang .. dan FELDA menerima padahnya ...

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : Betul tuan..tak mati mereka kalau tak jadi peneroka Felda..tapi rasanya mereka tak seselesa sekarang kan...di bandingkan peneroka FELDA dengan rakan mereka yang bukan peneroka felda..hidup keluarga mereka jauh berbeza..jgnlah kita menafikan sesuatu yang sepatutnya...tak salah berjuang hingga ke tindakan mahkamah..tapi 1 soalan ingin saya tanya...PERNAHKAN KITA UCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA MANUSIA YANG DAHULU MEMBANTU IBUBAPA KITA SEWAKTU KITA SENDIRI MASIH KECIL?

Dios Berantogis Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : Betul tuan..tak mati mereka kalau tak jadi peneroka Felda.."tapi rasanya" mereka tak seselesa sekarang kan...

Dios Berantogis anda sendiri menggunakan perkataan "tapi rasanya" ... menunjukan anda sendiri ttak pasti dengan apa yang anda perkatakan ..kami juga punye rakan rakan dan saudara mara di kampung kampung tradisi .. dan kami melihat keselesaan dan kesenangan yang mereka kecapi hari ini ... tidak seperti kebanyakkan peneroka hari ini yang terbeban dengan HUTANG HUTANG felda umpama tiada kesudahan ...

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan, jgn lupa jawab soalan saya

Yusri Azmi hidup ngan hutang...anak sambung bayar..

Dios Berantogis IBU BAPA KAMI BERSUSAHA membangun kan tanah tanahyang dulunya hutan belukar menjadi salah satu sumber pendapatan negara .. di cacai di herdik apabila mereka menuntut hak mereka sendiri .. org yang macam nih nak suruh kami berterima kasih .. hahahaha

Bayang Biru Putih bapak brhutang, dh mati nnt ANAK bayar,nk mcm ni ke BAPAK2?

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : terima kasih video tu. cuma sy bukan org politik dan kurang minat dengan kenyataan politik tak kira mana pihak. cara saya bila ada sesuatu perkara yang muskil..sy sendiri selidik perkara tersebut utk tahu yg sebenar.. tuan sebagai org terpelajar mungkin ada cara yang lebih baik untuk melihat kebenaran.

Dios Berantogis erkkk .. saya percaya saudara Hafizan Haji Hassan seorang yang terpelajar dan berusia yang matang .... tapi agak melucukan kenyataan saudara tidak suke politik .. sedangkan kita disini pun sedang berpolitik .. kenyataan yang macam mane nih ?? sayang yang masih belum cukup membaca pengertian politik .. atau ...... isk isk isk isk ..

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan, ok2.. saya cuba faham diri anda yg tak minat berpolitik.. jgn pandang isu ini sbg isu politik.. ini isu tentang hak peneroka... btw, saya bukanlah terpelajar sgt.. masih belum tamat pengajian.. perlu byk berbincang utk mencari kebenaran

Yusri Azmi isu memang dh ada, dan ada yg sudah naik makamah dh pun, kenyataan felda memakan keringat peneroka dalam diam2..

Hafizan Haji Hassan Usia sy dah 34 tahun...tak pernah lak sy atau ibubapa sy terbeban untuk membayar hutang...itu hakikat hidup kami.. dan sy ulangi YAKIN 100% hidup warga felda hari ini cukup selesa..dan selagi ada hayat..insyaallah sy sentiasa berterima kasih dengan felda...dan juga saya bersama rakan-rakan sy akan terus berjuang mempertahankan felda.

7 jam yang lalu · Suka

Dios Berantogis Hafizan Haji Hassan ... boleh tau sebab apa ibi bapa saudara berhutang dengan felda ??

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. betul tu.. tp isu yg cuba dibincangkan skrg ialah tentang kepincangan dlm urus tadbir felda.. saya x mahu guna istilah "felda tipu peneroka" kerana menghormati pendapat anda yg mengatakan tiada isu TIPU ini..

Gaya Peneroka http://www.facebook.com/ha​fizanhajihassankalau pergi Chini dan dapat berbincang dengan pehak kilang cuba bawa usul pada pihak kilang agar perahan minyak di kilang chini dibuat/dinilai bersama dengan pehak suasta..agar ada kewakinan pada peneroka ..sebenarnya peneroka masih ragu masaalah perahan minyak yg diuji dimakmal kilang..

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : Soal tanah, ibubapa sy telah langsai hutang dan sudah terima geran. hari ni kami serahkan semula pembangunan ladang kami kepada Felda. Ladang di urus oleh felda dan ibubapa sy terima hasil bersih setiap bulan. Sudah tentu sebahagian hasil diambil felda bagi tujuan pengurusan dan keuntungan. Hutang yang timbul sebab ibubapa saya tak perlu bersusah payah ke ladang dan anak-anak juga boleh bekerja dengan selesa di luar.

Dios Berantogis setakat nih berapa hutang ibu bapa saudara ??

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : Kepincangan berlaku di semua perkara..malah dalam hidup kita pun berlaku kepincangan.. tapi kenapa kita hanya melihat kepincangan org lain..

Dios Berantogis kepincangan org lain yang melibatkan kita, hak kita, perlu kita bersuara ...

Hafizan Haji Hassan Gaya Peneroka : Tuan...sy kesana atas sebab menganjurkan program untuk generasi felda..tapi insyaallah kalau sy ada kesempatan berbual dengan pegawai terbabit..sy akan utarakan.. :)

Dios Berantogis dalam ISLAM ... memakan hak org lain merupakan satu kezaliman .. dan membiarkan org lain terus menzalimi org lain merupakan kezaliman diri kita kerena membiarkan kezaliman terus berlaku ..

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : Maaf tuan. sy tak kira lak...sebab yg bayar POKOK SAWIT bukan ibubapa saya..he he... kalau ibubapa dah tiada pun nanti POKOK tu jugak yang bayar...tak jejas duit kami adik beradik kot.. :)

Yusri Azmi setiap pokok dihutangkan atas nama peneroka...

Gaya Peneroka Hafizan Haji Hassan jawapan x relaven..haa....haaa...

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. saya nampak kepincangan felda.. jika anda nampak kepincangan di pihak lain, kongsikan saja disini.. sama2 kita perbaiki kepincangan itu.. tp biarlah kepincangan yg dinyatakan berkaitan dgn isu yg dibincangkan

Dios Berantogis hahaha .. saudara apa yang Mazlan aliman dedahkan di johor ibu bapa berhutang sebanyak 70 - 100k kepada felda ..dan apabile anak anak peneroka ingin mengambil kembali tanah ladang untuk diusahakan.. felda mengarahkan mereka melangsaikan hutang sepenuhnya.. menyebabkan mereka terpaksa berhijrah kebandar untuk mencari rezeki lain dan mebiarkan hasil titik peluh ibu bapa mereka terbiar di tanganyang lain ..

Hafizan Haji Hassan Yusri Azmi : dah hidup kita memang selalu hutang kan... he he.. ni pun tak habis lagi bayar hutang kereta dan court mammoth

Dios Berantogis permasalahan pembahagian harta pusaka juga menjadi isu bile hutang ini terus menjadi bebanan kepada anak anak ..

Dios Berantogis cube saudara Hafizan Haji Hassan selidik sedikit .. berape hutang ibu bapa saudara setakat ini .... :)

Dios Berantogis selidik juga bagaimana pemotongan hutang dan berapa hasil ladang sebenar yang di perolehi .. :)

Hafizan Haji Hassan Gaya Peneroka : Asyik serius je pun penat gak...sesekali buat lawak utk diri sendiri...he he

Hafizan Haji Hassan Dois Dios Berantogis : terima kasih info tu...nanti sy semak pula ye...next time kita kongsi pengalaman sy lak..he he

Dios Berantogis saya punya maklumat lengkap dengan hutang peneroka di kebanyakan felda di dalam pahang ... :D nanti saya dedahkan satu persatu ..

Yusri Azmi masalah pihak felda guna nama peneroka tuk berhutang, tuk mengaut keuntungan, peneroka bersetuju, sebagai balasan nk tuntut hak yg sepatutnya peneroka dapat, bukannya meminta luar dari hak...

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : Kami adik beradik tak jadi masalah lak tentang harta pusaka FELDA ni..sy di amanahkan untuk mentadbir tanah ibubapa saya bila mereka tiada..alhamdullilah...tak​ jadi beban kepada sy..

Mohd Fitri Ismail dlm isu hutang, ada yg mendakwa bahawa felda mengenakan caj yg tak munasabah kpd peneroka.. malah turut mengenakan faedah 6.2% terhadap hutang tersebut.. apa komenHafizan Haji Hassan.. anda masih x jawab soalan saya tentang pebezaan KPG yg besar, terlalu lama berlanjutan

Gaya Peneroka ‎126 komen ...dahlaa...

Hafizan Haji Hassan Gaya Peneroka : sy ni jarang bersembang begini..seronok dan bertambah ilmu walaupun berbeza pandangan...tapi sy yakin..ini ada kebaikan...

Dios Berantogis jadi saudara Hafizan Haji Hassan ada maklumat hutang kedua org tua saudara?? :)

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : takdelah tuan...insyaallah..nanti sy dapatkan dan kita kongsi bersama...perbincangan di sini cukup baik... :)

Mohd Fitri Ismail Bro Kudin.. boleh tlg jelaskan tentang apa yg anda cuba sampaikan.. terima kasih

Bro Kudin Assalamualaikum kadang2 org yg menulis tiada pengalaman.. dan berusaha buat kerja itu.. hanya teori ... ckp banyak tak best jom turun sama dlm sebulan merasai susah payah ....dulu lain sekarang lain ..

Mohd Fitri Ismail Bro Kudin ..boleh tlg jelaskan tentang apa yg anda cuba sampaikan.. terima kasih

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : tq link tersebut..isu hutang ke tuan ingin timbukan

Bro Kudin baca biar faham2 jgn terus tulis yg tak sepatutnya................

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. betul2.. isu hutang, caj felda yg tak munasabah, faedah 6.25%.. tapi anda masih x jawab soalan saya tentang isu KPG.. kalau kita dapat fokus kpd isu KPG shj, mmg sgt bagus.. supaya perbincangan ni x meleret-leret entah ke mana

Bro Kudin KPG tu apa sebenarnay yg mendatangkan masaalah pada di anda fitri... anda terlibat dlm KPG ke??

Mohd Fitri Ismail Bro Kudin.. jika anda dpt terangkan dgn jelas tentang apa yg anda cuba samapaikan, mmg sgt bagus.. mudah-mudahan dpt memberi manfaat kpd seluruh warga group ni

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : soal KPG sy dah jawab lagi kan. Soal hutang pula..dia menyebut secara langsam..secara detail pula..hutang adalah RM1,307.08 sebulan..kalau dengan kadar tu..di mana timbul tidak munasabah ye...sy akan cuba dpatkan dokumen yg dia tunjuk utk bincang secara detail..

Hafizan Haji Hassan dan bila kita nak ambil alih semula..dah tentu lah kena bayar..tak nak nak free bro...beli kereta pun ada faedah..he he

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. kadar beza KPG yg felda guna sebelum ini berbeza dlm 10% atau lebih lagi.. setuju atau tidak?? mengapa terlalu besar perbezaannya?? kenapa perbezaan ini berlanjutan lebih 10 thn??

Dios Berantogis Bro Kudin p check pebincangan kami yang kat atas atas tu banyak dah sebut pasal KPG nih ..

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. saya akan cuba kongsikan link yg mendakwa caj2 yg tak munasabah tu.. tp, mgkin mengambil masa sedikit.. harap bersabar

Mohd Fitri Ismail : Kadar KPG ini melibatkan banyak pihak..perbezaan ini belaku bila hasil yang di hantar bercampur yang elok dan tidak. Si A hantar hasil yg baik si B pula hantar yg tak baik..bila sampai ke kilang dan di proses ia jadi pu...Lihat seterusnya..

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. jadi ini punca perbezaan lebih 10% yg berlanjutan lebih 10 tahun??? yg lebih pelik, bila timbul isu saman, felda tiba2 naikkan nilai KPG.. boleh tlg jelaskan???

Hafizan Haji Hassan Saya pernah menjalani latihan di dalam ladang felda dan mengikuti satu persatu dari ladang hingga ke kilang...sy sedar betapa kakitangan Felda bertungkus lumus untuk mencapai yang terbaik..kerana itu sy malu untuk menyatakan bahawa Felda menipu atau selewang warga felda...kepincangan ada pada kita sendiri

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. ok2.. saya berterima kasih atas usaha2 staf2 felda tersebut.. tp ia tak menjawab soalan saya langsung

Dios Berantogis cube mendapatkan kadar terbaik dengan melakukan greding ... mengasingkan buah muda dan mengkal ... dan melarang pihak penjual membawa pulang buah tadi ... sedangkan kilang kilang swasta lain boleh saja membeli buah muda dan mengkal dengan kadar tertentu ..

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : sy melihat tuan tidak mahu terima penjelasan saya ataupun mana2 pihak ..kerana tuan sentiasa mencari silap FELDA..sy cadangkan tuan secara sendiri turun ke ladang..perhatikan proses perjalanan supaya tuan lebih faham..sy sendiri seperti tuan sebelum ini yang selalu bertegang urat dengan pegawai felda tentang pelbagai isu..tapi bila sy sendiri mengalami dan saya faham keadaan yang sebenar.

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. haha.. jgn la berkecil hati.. saya cuba fahamkan apa yg anda terangkan.. tapi, jawapan anda, masih belum boleh meyakinkan saya.. mengapa felda boleh dgn tiba2 naikkan nilai KPG bila isu saman ini timbul???

Dios Berantogis Hafizan Haji Hassan saya sendiri mengusahakan ladang saya ... saya memantau pekerja melakukan keja dari proses membaja, meracun , proning , tuaian, sehingga masuk ke kilang .. buah sawit saya langsung tidak di uji di makmal kilang .. buah ...Lihat seterusnya..

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : Usaha tu setahu sy dah lama diusahakan namun ada juga yg bertindak lebih bijak dgn mencampurkan semula buah tersebut..cuba tuan ke ladang dan selidik keadaan tersebut

Dios Berantogis http://www.facebook.com/ph​oto.php?fbid=2429051590639​31&set=a.242897479064699.6​0223.100000333469104&type=​1&theater berikut adalah hasil ujian makmal perahan minyak untuk en abdul rahman felda raja alias .. jika KPG dibuat secara purata sekalipun .. tentunya BUAH MUDA DAN MENGKAL dapat menampung kembali kadar perahan yang rendah oleh individu lain .. dan perbezaannya tidaklah mencecah sehingga 10% ....

Gaya Peneroka Perbincangan ini saya akan copy dalam blog saya sebentar lagi..ia saya kira baik untuk bersama ...blog saya... ( gayapeneroka.blogspot )

Hafizan Haji Hassan Mohd Fitri Ismail : sy tidak berkecil hati..tuan ada hak untuk yakin atau tidak..cuma tuan semak semula isu saman tersebut..adakah mereka sama nilai hari ini atau nilai 10 tahun yg lalu?

Dios Berantogis Hafizan Haji Hassan saya dah sebutkan saya mengusahakan sendiri ladang saya .. tentunya jika ada yang mencampurkan kembali buah mengkal dan muda proses greding akan mengasingkannya semula bukan ?? kenapa kilang swasta boleh membeli buah muda dan mengkal ??

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis : ada beberapa faktor lain tuan...cuba tuan berjumpa dgn pengurus kilang dan dapatkan penjelasan dia..teori dan praktikal tak sama...

Hafizan Haji Hassan apa yg sy jelaskan mengikut pengetahuan saya yang tak seberapa..

Dios Berantogis faktor lain yang macam mana agaknye ... sedangkan bila buah yang dihantar dari ladang ladang yang dikelolakan oleh felda serta oleh tauke tauke cine .. hampir tiada langsung proses greding yang dilakukan .. kenape agaknya ?? :D

Mohd Fitri Ismail Hafizan Haji Hassan.. haha.. saya bergurau je.. jgn ambil hati.. saya minta maaf.. apa yg saya faham tentang isu saman tu, peneroka dakwa felda telah guna KPG yg lebih rendah rpd yg sepatutnya selama lebih kurang 10 thn.. dan saya percaya kes seperti ini berlaku di setiap kawasan rancangan

Dios Berantogis http://www.facebook.com/ph​oto.php?fbid=2429051590639​31&set=a.242897479064699.6​0223.100000333469104&type=​1&theater di felda raja alias kes yang sama .. dan masalah ini berlarutan sejak mula mula mereka menyertai tanah rancangan felda ..

Dios Berantogis dan apa yang mereka tuntut adalah ganti rugi sepanjang tempoh 10 tahun kerugian mereka kerena KPG yang rendah ...

Hafizan Haji Hassan Dios Berantogis, Mohd Fitri Ismail, Gaya Peneroka Penutup Kata : perbincangan ini cukup menarik..terima kasih atas info2 yang telah kita kongsi bersama..nak masuk rehat jap...salam semua. :) selamat bersahur. berjumpa semula esok hari.

Dios Berantogis wsalam ....

Mohd Fitri Ismail ok2.. terima kasih semua.. Hafizan Haji HassanDios Berantogis Gaya Peneroka


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 ulasan:

GreenAppleKu.com berkata...

moga ada jln penyelesaiannya.

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong