INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Khamis, Januari 12, 2012

ANAK DAKWA CUBAAN SOGOK PERWAKILAN EGM KPF


ANAK - NGO berkaitan PAS yang berjuang melindungi hak peneroka Felda - menyuarakan kebimbangan yang mendalam tentang dakwaan percubaan menyogok perwakilan ke mesyuarat agung luar biasa (EGM) Koperasi Permodalan Felda (KPF) pada 8 Februari depan.

Pengerusi ANAK, Mazlan Aliman mendakwa, pihaknya mendapat tahu mengenai beberapa individu yang menemui para perwakilan berkenaan.Beliau berkata, pihaknya bimbang sogokan ditawarkan kepada perwakilan supaya menyokong penyenaraian Felda Global Ventures (FGV).

Mazlan menggesa Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA) supaya memantau keadaan tersebut bagi mengelak percubaan sedemikian. KPF adalah salah sebuah koperasi terbesar di negara ini dengan dana bernilai RM1.46 bilion serta lebih 200,000 ahli.

Mazlan mendakwa, durian runtuh akan dibayar sekiranya FGV disenaraikan, dan ini akan dimumkan bagi menarik sokongan terhadap langkah tersebut apabila EGM itu dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.Bagaimanapun, Mazlan mendakwa, pembayaran itu akan dibuat daripada 6 peratus ekuiti KPF sendiri yang akan akan dibubarkan untuk tujuan tersebut.

Oleh itu, katanya, pembayaran itu bukanlah durian runtuh, tetapi wang mereka sendiri.

Menurut Mazlan lagi, pihaknya bimbang wang peneroka sendiri yang akan digunakan untuk memperdayakan mereka supaya bersetuju dengan penyenaraian FGV.Mazlan memberitahu pemberita demikian selepas menyerahkan memorandum bantahan kepada ANGKASA di Kelana Jaya hari ini.

Sementara itu NGO perkasa yang menyokong penyenaraian KPF telah menubuhkan jawatankuasa penyelaras


PERKASA tubuh j/kuasa penyelaras Felda

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) hari ini mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Penyelaras Perkasa Felda Malaysia (Perkasa Felda).

Menurut presidennya, Datuk Ibrahim Ali, jawatankuasa tersebut akan diterajui oleh warga Felda sendiri - Abd Razak Abd Rahim.

Felda kini mendapat perhatian umum ekoran rancangan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di pasaran utama Bursa Malaysia menjelang April tahun ini.

Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang dianggotai oleh peneroka Felda dan kini mempunyai kepentingan terbesar dalam Felda, akan mendapat manfaat besar menerusi penyenaraian tersebut.

Pada 23 Disember lalu, empat ahli KPF memfailkan saman pemula terhadap KPF dan FGVH di Mahkamah Tinggi Temerloh bagi memohon injunksi mahkamah untuk menghalang Mesyuarat Agung Perwakilan Khas KPF diadakan pada 5 Januari.

Bagaimanapun, pada 4 Januari lalu, mereka menarik balik saman pemula bagi menghalang mesyuarat tersebut, mereka dimaklumkan bahawa mesyuarat itu telah dibatalkan.

http://pkrl.blogspot.com/2012/01/anak-dakwa-cubaan-sogok-perwakilan-egm.html?spref=fb
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong