INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Khamis, Januari 26, 2012

TOLONG JANGAN SAMPAI ORANG GEREJA TAHU..

Salam sahabat2 semua..
dan salam pada pembaca..

lihat lah kisah ini dan jika lu punyai hati dan perasaan..
kongsilah artikel ini bersama dgn kawan2 yg lain..
dan sebarkan utk kebaikan kita bersama..

sesungguhnya ini adalah kisah benar yg menyayat hati..
di harap malaysiakini, harakahdaily, membuat perhitungan ini..

nak harapkan jawi?
jais?
pusat zakat?
mais?
hassan ali?
nash palabana?

jgn harap ler.. mereka semuanya SAUDAGAR AGAMA!
mereka semuanya PEDAGANG AGAMA!
mereka semuanya BANGANG BANGANG BELAKA! kah kah kah..


SILA BANTU KELUARGA ISLAM YG MISKIN INI..
Umurnya 10 tahun. Beberapa bulan lalu,
dia ditangkap bersama-sama abangnya yg berumur 12 tahun
dan seorang lagi kawan -mencuri meja sekolah.

Meja tu bahagian tepinya diperkukuhkan dgn besi.
Bahagian besi tulah yg dijual kepada pembeli besi buruk utk RM3.
Kenapa? Sebab nak beli beras.

“Kami lapar sgt,” kata mereka.
“Saya tak sampai hati nak hukum diorang bila dpt tangkap,”
kata Ustazah Norazainah. Beliau
telah mengajar di KAFA Integrasi Al-Insaniah sejak 2004.

Malahan dia dan seorang guru lain
yang bertanggungjawab menubuhkan sekolah itu

di tgh2 kawasan PPRT (Projek Perumahan Rakyat Termiskin) Lembah Subang.
“Sekolah kami ni mmg selalu kena pecah masuk,

barang2 dirosakkan dan dicuri.
Mmg frust betul sbb kami
kumpul duit utk kemudahan sekolah ni dgn titik peluh sendiri.

Bila dpt tahu yg pelajar kami sendiri yg mencuri,
mmg sedih. Bila tahu kenapa,
Tuhan sajalah yg tahu perasaan ni.”

Dari nak dihukum akhirnya ditolong.
Ustazah Zainah meminta Izam
dan abangnya membawa beliau ke rumah mereka.

Runtun hatinya melihat keadaan tempat tinggal mereka.
Izam punyai lima adik beradik.
Mereka tinggal di sebuah unit flat yg keadaannya amat daif
bersama2 bapa mereka, yg tiada di rumah ketika lawatan itu.

Si bapa sibuk mencari rezeki di tepian Jalan Masjid India,
menjual alat permainan.
Ibu mereka masih hidup,
namun telah lama meninggalkan mereka.
Tak sanggup menanggung keadaan hidup sedemikian,

begitulah yg diceritakan kepada Ustazah Zainah.
Ketika beliau masuk,
ternampak adik-beradik yg lain sedang duduk di atas lantai,
sambil menjamah nasi kosong di dalam talam.

Yg bongsu umurnya empat tahun.
Badannya kelihatan lesu, lagaknya pasif,
menurut Ustazah Zainah. Mungkin kerana terlalu lapar,
mungkin kerana kurang nutrisi,

mungkin kerana penyakit yg tidak kita ketahui.
Guru Besar sekolah, Ustazah Hawa,
menceritakan pada saya tentang usaha
mereka meminta kebenaran si bapa untuk menjaga
dan membela nasib yg bongsu dan si kakak yang umurnya belasan tahun,

namun tidak diizinkan. Mereka mati akal,
tak tau mcm mana nak sampaikan pertolongan.
Izam dan abangnya tiada surat beranak.
Jadi, tak dapat pergi sekolah kebangsaan.
Kakaknya yang berusia 13 tahun dpt ke sekolah menengah,

namun terpaksa juga menjaga
yg bongsu ketika bapanya tiada di rumah.
Tapi selalunya, Izam yg menjaga adik-adiknya ketika
yang lain ke sekolah dan bapanya bekerja.

Pertama kali kami bertemu,
Izam senyap dan sugul.
Baju sekolahnya comot dan berdaki.
Katanya dia memakai baju yg sama setiap hari.

Baju itu dibasuh di hujung minggu.
Kami bersembang. Katanya, matapelajaran kegemarannya Jawi.
Saya minta dia tuliskan namanya di atas sekeping kertas.
Dia dapat menulis (dalam tulisan Rumi).

Ini sebenarnya mengkagumkan kerana dia tak pernah ke sekolah.
Saya tanya apa yang dimakannya ketika sarapan pagi tadi.
Tak makan, jawabnya.
Sebelum ke KAFA?
Tak makan.

Saya terdiam,
sambil memandang pinggan berisi goreng pisang di hadapan kami.
“Jadi.. ni baru Izam nak makan?”
Dia mengangguk.

Kata Izam, kadang-kadang dia tak lapar, sbb dah biasa.
Ya Allah. Saya tak dpt
bayangkan apa yg dilalui anak ini setiap hari.
Saya tanya, Izam nak ke sekolah?

Sekolah yg saya maksudkan ialah sekolah kebangsaan.
Wajah Izam serta-merta berubah. Ceria.
Tersenyum. Senyuman yg penuh harapan.
Ustazah Zainah bertanyakan saya sama
ada nak melawat rumah Izam.

Saya setuju.
Sesampainya di sana,
kami dapati bapanya tiada di rumah.

Beliau di surau, menunaikan solat Asar berjemaah.
Namun anak perempuannya telah diarah
agar tidak membenarkan sesiapa masuk ke rumah,
melainkan keluarga.

Tapi, kalau saya nak masuk pun, mmg takda masalah.
Tombol pintunya hilang.
Yang ada hanyalah sehelai kain buruk

yg digunakan utk menutup lubang tombol dan menyelak pintu.
Kami menghormati permintaan si bapa dan menunggu di luar.

Bila beliau tiba,
dia meminta maaf kerana tidak dpt membenarkan kami masuk.
“Saya buat begini bukanlah sebab saya sombong,

tapi Cik kan dah tahu keadaan rumah saya, sgt daif.
Saya malu nak bagi masuk. Bimbang boleh dijadikan fitnah,” katanya.
Beliau kurang selesa dgn kehadiran saya.

Katanya sungguh pun mereka hidup dalam kemiskinan tegar,
mereka bukannya pengemis.

Beliau tak mahu media dtg ke rumah,
merakamkan kedaifan hidup mereka dengan kamera video,
menceritakan pada org ramai tentang kesedihan mereka.
Beliau jengkel dengan mereka yang meratapi nasib di dalam TV,

dengan air mata bercucuran, ditatap umum.
Saya berjanji tidak akan mengambil
gambarnya dan tempat tinggalnya,
atau mendedahkan identitinya di media.

Namun saya tetap akan menceritakan kisah mereka,
cuma bukan dgn cara yg tidak dikehendakinya.
Saya di situ bukannya atas dasar mencari berita,
tapi atas dasar kemanusiaan,

kerana saya juga seorang ibu,
punyai naluri kasih sayang pada anak2.
Saya dan Ustazah Zainah berusaha
memujuknya membenarkan sekolah itu menjaga
si bongsu dan anak perempuannya di siang hari,

agar beliau mudah mencari rezeki
atau mencari punca pendapatan yg lebih baik.
Namun beliau kurang yakin dgn cadangan kami.

Katanya, kalau dia ke kerja awal pagi,
siapa yg akan menyiapkan anak2?
Memasak utk mereka?
Cadangan Ustazah Zainah itu sebenarnya amatlah praktikal.

Si bongsu akan dimasukkan ke program taska
mereka pada waktu pagi,
dan Ustazah sendiri akan menjaganya
di sekolah selepas habis taska,

sehinggalah si kakak atau bapa balik.
Namun cadangan itu tetap ditolak.
Si bapa seolah2 gembira menerima kemiskinan ini
sebagai taqdir yg akan merapatkan lagi
hubungannya dengan Rasulullah s.a.w.

Saya berkata kepadanya bahawa ramai
para Sahabat alaihissalam yang juga kaya,
dan mereka juga amat rapat dan dicintai Rasulullah s.a.w.

Sebelum kita menuduh beliau menggunakan agama
sebagai alasan kemiskinannya,
harus juga kita ingat yg beliau seorang lelaki.

Ego lelaki itu cukup kuat utk membuatkan
beliau menafikan kesempitan hidupnya.
Saya mmg kagum dgn dedikasinya menjaga anak2

setelah ditinggalkan isteri.
Tidak mudah dilakukan,
tidak ramai sanggup melakukan.

Namun realitinya adalah budak2 itu tetap lapar,
dan telah pun mencuri akibat kelaparan.
Mereka perlukan pendidikan
utk membebaskan diri dari cengkaman kemiskinan.

Si bapa itu sendiri mengaku,
Izam sering menyuarakan keinginannya utk ke sekolah,
dan mengadu dirinya seperti diperlekehkan rakan2nya

yg seronok ke sekolah ketika dia terperuk di rumah.
Kami menawarkan pertolongan mendapatkan
surat beranak utk anak2 itu, tapi balasnya “

Buat apa?
Dia sudah darjah 3..tidak ketinggalankah dia?”
Tidak, kata kami. Kami terus memujuk.

Saya kata anaknya bijak,
sgt berminat belajar.
Sebenarnya, ramai pelajar sekolah itu
yg sememangnya bijak

walaupun dikongkong kemiskinan dan kelaparan.
Cuma,
mereka tak berpeluang mendapat kehidupan lebih baik.

Bapa Izam berkata beliau malu anak2 nya
ke sekolah KAFA itu tanpa membayar yuran,
kerana beliau tak mampu.

Ustazah Zainah kata takpa, asalkan mereka dtg.
“Takkanlah saya tak bagi budak2 ni dtg..ini ilmu akhirat.

Tanggungjawab saya nak mendidik mereka,
dtg sajalah, takpe,” rayunya.

Di sini saya nak terus terang mengatakan
bahawa walaupun ibu kepada budak2 ni org Malaysia,
bapanya ini kemungkinan warga Indonesia.

Pelatnya sukar dilindung.
Terdahulu, saya pernah ditegur
seseorang yg tak puas hati saya menolong pelajar miskin,

yg bukan semuanya dari org Malaysia.
Saya rasa komen mcm ni tak perlu.
Bukankah dia tetap manusia?
Bukankah budak2 ni, tetap budak2?

Mereka berhak mendapatkan hak asasi seperti makanan,
tempat tinggal dan pendidikan.
Dan kita semua sesama Islam.
Yg membezakan antara kita,
taqwa. Itu saja yg perlu kita ingat.

Guru2 di KAFA Al-Insaniah ni bukan saja
telah melaksanakan tanggungjawab mereka
malah lebih dari itu.
JAIS hanya mampu membayar
guru2 ini bagi satu sesi pengajaran,

sedangkan ada guru, spt Ustazah Zainah,
yg mengajar dua sesi.
Ada guru yg langsung tak dpt dibayar.
JAIS mengharapkan perbelanjaan
sekolah dpt ditampung oleh yuran sekolah.

Ya, secara teorinya takda masalah,
kerana kebanyakan sekolah KAFA
di Lembang Klang ni lokasinya
di kawasan perumahan mereka
yg berpendapatan sederhana

atau agak berada.
Jadi ramai yg mampu yuran RM20 sebulan.
Namun KAFA Al-Insaniah dibina
di tgh2 kawasan PPRT.
Kebanyakan keluarga yg tinggal di sini masing2 penerima zakat.

Hampir separuh kanak2 yg ke sekolah itu juga
dari keluarga penerima zakat,
jadi tau2 sajalah tahap keperitan hidup mereka.
“Bagaimanalah kami sampai hati
nak mintak budak2 ni yuran sekolah?”
kata Ustazah Hawa.

“Masa mula2 tu, kerana ramai yg tak bayar,
kami mintak, tulis surat kat ibubapa.
Lepastu, ramai yg tak dtg sekolah.

Kami ingat takpalah,
mari balik, tak payah bayar,
asalkan dpt teruskan belajar.”
Guru2 ini sanggup menerima potongan gaji
semata2 agar sekolah ini terus beroperasi.
Gaji mereka kira2 RM1,200.

Itu pun baru2 ini dinaikkan kerajaan.
Sebelum ini, RM1,000 ke bawah.
Lagi menambahkan asam ke luka,
baru2 ini sekolah itu dipecah masuk.

Habis yuran, komputer dgn data pelajar
dan wang sumbangan dari jualan amal disapu.
Dapur kantin juga dipecah masuk dan makanan dicuri.

Penutup longkang dan pelbagai lagi
barangan besi dan logam dicuri,
membahayakan anak2 yg bermain di waktu rehat.

Pagar dipotong, siling dipecahkan,
memudahkan lagi pencuri keluar masuk.

Guru2 ini mati kutu bagaimana nak terus
beroperasi bila berhadapan dgn cabaran sebegini besar.
\
Setiap ringgit yg disumbang ke
KAFA Integrasi Al-Insaniah dapat
megenyangkan seorang pelajar,
menggalakkan mereka ke sekolah,

membantu mereka merubah kehidupan.
Setiap ringgit membawa bersamanya harapan,
membasmi kemiskinan,
menggalakkan org lain beramal.

Tiada sumbangan yg terlalu kecil.
Setiap sumbangan adalah amal baik
yg berterusan faedah dan pahalanya.

Aishah r.a. berkata Rasulullah s.a.w bersabda:
“Amalan yang paling disukai Rasulullah SAW ialah
yang kekal (istiqamah) sekalipun sedikit.” (Bukhari, Muslim)

Sumbangan boleh dimasukkan ke akaun berikut:
Maybank
MBB account - 164388710655
(SAKINA BINTI HAJI MOHAMED).
Sila tulis 'For KAFA' di kotak komen dan email sakina_amx@yahoo.com.

RHB
Account number 1-12479-00092090 (TENGKU ELISA BUSTAMAN BT TENGKU MOHD ALI)
Sila tulis 'For KAFA' di kotak komen dan elisa_taufik@yahoo.com.

Sumbangan terus kepada:
Bank Islam SAR AL-INSANIAH
Acc no: 12047010031372
Atau hubungi
Guru Besar Ustazah Siti Hawa 0139180191
Ustazah Norazainah 0173217971

logika.. di manakah umno? di mana?
di manakah pusat zakat?
di manakah jais?
semuanya besarkan TELUR saja..

dimana pemimpin PAS...?
Pakatan Rakyat...?

semuanya sebuk ber fesbuk saja..
tidak pernah turun mendalami masalah org2 islam..

ini terjadi bilamana kaum2 pemodal kapitalis umno apco memerintah!
bagi gua.. ini lah dia muka sebenar kaum bangsawan perompak wang rakyat!

ayuh anak muda! kita hasut menghasut! agar kebaikan dan kebajikan kita terlaksana!
bebaskan malaysia dari cengkaman si pengkianat!


KAH KAH KAH
DUIT ZAKAT TU DAH ABIS BUAT BAYAR
PEGUAM LAWAN ANWAR DULU....
JADIK MINTAK MAAP LA YER.
DUIT PADA FAT LADY OF SHOPPING
PUN DAH ABIS WAT SHOPPING DULU.....
KAH KAH KAH

KAH KAH KAH
HANG LAMBAT MINTAK....
DAN KALAU NAK MINTAK DUIT ZAKAT TU
KENA BAWAK BANYAK BANYAK SURAT...
SOKONGAN, DARI UMNO SEMUA PERINGKAT,
BAWAK SIJIL AHLI UMNO,
KAH KAH KAH

KAH KAH KAH
YE LA SEGALA MACAM SURAT MAK BAPAK
KENA BAWAK.
TU BLOM TENTU DAPAT LAGI.
KAH KAH KAH

KAH KAH KAH
KALU NAK CEPAT DAN PANTAS GI KE GEREJA
DAN MASUKKAN DALAM AKHBAR MUKA DEPAN,
BAGI TAJUK: ORG ISLAM MURTAD KERANA
TAK DAPAT DUIT ZAKAT.
YANG NI PASTI HASAN ALI PALING DEPAN SERANG GEREJA....
HIDUP MELAYU!
HIDUP UMNO!
KAH KAH KAH
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong