INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Jumaat, Februari 17, 2012

ISU ANWAR Ponggal - Budaya, Thaipusam - Agama

Kena tahu...mana yang boleh...mana yang tak boleh....
Perayaan budaya.......boleh meraikan.
Perayaan agama.......jatuh syirik kalau umat Islam meraikan bersama.

Dok sibuk cerita sana sini - tau ke ape benda Ponggal tu?

Ponggal - Budaya, Thaipusam - Agama macam Tahun Baru Cina - Budaya, Wesak - Agama

Saya rujuk berita ini : Anwar Gadai Akidah Kerana Undi
. Saya belajar sikit-sikt dengan rakan-rakan India beragama Hindu dalam Diskusi Bulanan Lajnah Perpaduan Nasional PAS Kota Raja. Dibawah ni adalah penerangan yg diberi. Kawan-kawan India tu kata Ponggal bukan perayaan agama - Wallahuaklam.
Perkataan 'pongal' adalah bermaksud 'masa menuai' dan ia menandakan masa untuk mereka menuai hasil tanaman mereka di masa lalu.
Di pagi hari pada pesta Pongal biasanya kaum wanita akan mengemas rumah dan menghiasi rumah dengan 'kolams'. Kolams ialah hiasan lantai yang diperbuat dari beras yang diwarnakan.

Biasanya kolams ini dibuat di depan pintu rumah, sebagai tanda selamat dan rahmat supaya isi rumah mendapat kesejahteraan.

Pada hari pertama, perayaan itu dipanggil Bhogi bagi menandakan permulaan penting dalam kehidupan masyarakat India. Pada hari itu, seluruh rumah dibersihkan dan barang-barang lusuh dibuang dan dibakar bagi menyingkirkan anasir-anasir buruk.

Pada hari kedua, beras yang dituai akan digunakan untuk memasak Ponggal sehingga ia melimpah keluar dari periuk. Perbuatan membiarkan masakan itu melimpah dikenali sebagai Ponggal dalam bahasa Tamil.

Surya Ponggal juga memberi penghormatan kepada tenaga matahari dan bermulanya hari pertama bulan Thai dalam kalendar Tamil.

Panjang lagi ceritanya - hangpa tanya sendirilah kawan-kawan India, jangan main belasah sahaja kalau tak faham.

Asal dari SINI
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Masalah timbul ialah 'Pongal is traditionally dedicated to the Sun God Surya'.

Thai Pongal (Tamil: தைப்பொங்கல்) is a harvest festival celebrated by Tamilians in the Indian state of Tamil Nadu, the Indian Union Territory of Pondicherry.[1][2] and Sri Lanka. This South Indian festival, Thai Pongal, is timed by an astronomical event - the winter solstice.[3] Pongal is traditionally dedicated to the "Sun God Surya",[4] and marks the beginning of the northward journey of the Sun from its southernmost-limit, a movement traditionally referred to as uttarayana.[3] It coincides with the festival Makara Sankranthi celebrated throughout India as the winter harvest,[4] and is usually held from January 13–15 in the Gregorian calendar i.e. from the last day of the Tamil month Maargazhi to the third day of Thai.[5] This also represents the Indic solstice when the sun purportedly enters the 10th house of the Indian zodiac i.e. Makaram or Capricorn.[5]

http://en.wikipedia.org/wiki/Pongal

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong