INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Selasa, Disember 25, 2012

JOM KE HIMPUNAN OREN 28 DES.2012


KUALA LUMPUR: PAS menyeru semua pemimpin dan ahli di seluruh negara hadir ke Himpunan Oren Selamatkan Felda 2.0 yang akan diadakan pada Jumaat, 28 Disember, jam 2.00 petang.

Menurut Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, semua peserta digalakkan memakai pakaian berwarna oren sebagai tanda kebersamaan dalam isu Felda dan mereka dikehendaki berkumpul di Masjid Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

"Peserta juga dicadangkan datang lebih awal daripada masa yang ditetapkan untuk mengelakkan tergendalanya perjalanan program ini.

"Kerjasama semua pihak bagi memastikan kejayaan program didahului dengan ucapan jazakallahu khairan kathira," tegas beliau.


Jelas beliau, Mesyuarat AJK Kerja PAS Pusat pada 9 Disember lalu telah memutuskan untuk mengadakan Himpunan Oren 2.0 Selamatkan Felda sebagai langkah kemuncak rakyat untuk selamatkan organisasi itu.


"Tujuan utama himpunan ini untuk menyatakan secara aman tuntutan-tuntutan kita kepada Kerajaan Malaysia dan menyerahkan memorandum kepada pengurusan Felda (yang mengandungi empat tuntutan itu)," katanya menerusi sepucuk surat rasmi parti bertarikh 14 Disember lalu.

PAS tegasnya, mendesak Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad meletakkan jawatannya dengan segera.
esakan tersebut, ujarnya, salah satu daripada empat tuntutan PAS kepada Kerajaan Malaysia yang juga merupakan tujuan utama himpunan itu diadakan.

Manakala tiga tuntutan utama lain, mendesak Kerajaan Malaysia menghentikan urus niaga dengan Israel, menghentikan campur tangan politik dalam KPF dan Felda dan mengembalikan tanah Felda Plantation kepada rakyat.


---------------------------------------------------

Mahkamah benar pemohonan batal AGM KPF 27 Dis
KEMENANGAN RAKYAT KHASNYA PENEROKA

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan permohonan Koperasi Permodalan Felda (KPF) dan seorang ahli lembaga pengarahnya untuk membatalkan mesyuarat agung tahunan (AGM) koperasinya yang dijadualkan pada 27 Disember.

Harakahdaily melaporkan Hakim Abang Iskandar Abang Hashim juga memberi kebenaran kepada KPF untuk mencabar keputusan Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) berhubung perkara yang sama.

SKM telah membatalkan AGM pada 20 Jun dan mengarahkan KPF, dalam surat pada 4 Disember, mengadakan satu lagi AGM untuk menyelesaikan konflik dalaman, termasuk pemilihan ahli lembaga pengarah bagi penggal 2012/13.

NGO yang berkaitan dengan PAS - ANAK - telah mempersoalkan pelantikan Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad sebagai pengerusi KPF dan Pengurus Besar Felda, Faizoull Ahmad sebagai KPF setiausaha koperasi itu

 Surat tersebut menyatakan bahawa asas bagi mengarahkan mesyuarat itu diadakan semula adalah pertikaian dalaman pada 26 November.

Ia mengandungi agenda mesyuarat seperti yang disenaraikan di bawah:

- Mengesahkan minit mesyuarat agung perwakilan tahunan kali ke-30 pada 23 Jun 2011 dan minit mesyuarat agung khas yang diadakan pada 19 April 2012.

- Membentang dan meluluskan Laporan Lembaga tahun 2011.

- Menimbang dan meluluskan penyata kewangan teraudit bagi tahun berakhir 31 Disember 2011 berserta laporan jawatankuasa audit dalaman dan pandangan Suruhanjaya Koperasi Malaysia.

- Menimbang dan meluluskan cadangan pembahagian keuntungan tahun 2011.

- Memilih anggota-anggota Lembaga sesi 2012/2013.

Mengulas keputusan mahkamah itu, Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman berkata, keputusan tersebut melegakan 246,000 ahli KPF.

"Saya bagi pihak Anak mengucapkan terima kasih dan tahniah atas keputusan berani hakim.

"Ia sangat melegakan 246,000 ahli KPF dan menyelamatkan berbilion caruman dan aset KPF daripada penyamun yang diketuai (Tan Sri) Isa Samad," katanya kepada Harakahdaily.

Anak sebelum ini mendakwa wujud konspirasi untuk melantik Isa dan Pengarah Besar Felda, Faizoull Ahmad dalam KPF.

Pelantikan dua indivisu tersebut akan membolehkan KPF menjadi pemegang saham utama Felda Holdings untuk disenaraikan ke Bursa Malaysia.

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong