INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Sabtu, Jun 01, 2013

SYARIKAT FELDA HANYA TEMPAT ORANG POLITIK BERSANTAI MENIKMATI KEMEWAHAN ???


Apa lah malang nasib yg menimpa Koop Permodalan Felda atau KPF. Ibarat jatuh bertimpa2. Sudah masuk Jun, tiada tanda2 mesy agong akan diadakan. Hingga disaat ini Mahkamah belum membuat apa2 keputusan terhadap protes dua ahli kpf yg memohon pengisytiharan mesy agong tahun lalu dibatalkan. Protes dua ahli ini sudah masuk setahun, cukup memalukan dan menjatuhkn reputasi kpf. Pihak SKM tidak boleh mengenepikan kes di mahkamah selagi dua ahli ini tidak menarik protes.
Apa untungnya protes mesy agong yg dah dilulus sebulat suara? Siapa yg rugi? Siapa yg malu? Siapa jadi macai suruhan, siapa pulak baling batu sembunyi tangan?
Jika tiada kesudahan, maka ini lah kali pertama kpf tidak dapat mengadakan mesy agong mengikut jadual, lantas tidak dapat membayar dividen tahunan kpd ahli. Menteri atau siapa saja yg berkuasa, tidak bole meluluskan bayaran dividen. Hanya perwakilan saja bole lulus byaran dividen di mesy agong. Tetapi, tak siapa pun pertikai surat pak menteri melantik si polan jadi pengerusi kpf satu ketika dulu sekali pun menteri tiada kuasa campur tangan dlm pelantikan pengerusi. Semua org tahu perjalanan sebuah koop ditentukan oleh ahli sendiri. Pak menteri tiada kuasa hal undang2 kecil koop. Pak mentri hanya berkuasa ke atas pindaan akta berkaitan koop setelah dibentang dibahas di Parlimen.
Nah, ahli2 sama2 rasakan lambat dapat dividen, jgn pulak disalahkan ALP. Disebabkan hanya dua ahli yg dicucuk hidung, maka KPF menjadi mangsa. Kabarnya ahli yg protes ini dari Besut dan seorg lg dari Kota Tinggi.
Sepatutnya dua ahli ini disingkirkan dan dipecat kerana menyusahkan org lain dan memalukan kpf.
Tahun ini kpf dijangka mampu membayar dividen sekitar belasan peratus. Ahli kpf masih boleh tersenyum buat kali terakhir sebelum pengerusi bertukar tangan. Pendapatan yg diraih oleh kpf tahun lalu dari pelaburan perniagaan dlm felda holdings (FH) jatuh merosot, tetapi masih mampu memproleh income dari sumber pelaburan luar. Tidak perlu diulang2 sebab2 kemorosotan pendpatan kpf dari FH. Sekadar nak mengingatkn balik, segalanya berpunca dari tindak tanduk dan tangan2 para pejuang yg mengkhianati perniagaan peneroka.
Tangan itu la yg memporakperandakan pelaburan peneroka yg sekian lama berdiri megah. The most culprit & cheated ceo...individu yg patut diheret di muka pengadilan. Bagaimana seorg yg ada kes dan tidak punya track record bagus, bole dilantik menerajui syarikat pelaburan peneroka? Ini lah bahananya bila tidak berlaku jujur dan amanah dlm perniagaan. Sykt juga tidak akan berkembang maju bila mana ada individu yg dikaitkan dgn rasuah memegang tampuk di atas.
Boleh kah masuk akal kpf sebagai majoriti shareholder yg menguasai 51% dlm FH diberikan hanya satu tempat dlm board FH? Di mane letaknya keadilan & kejujuran berniaga? Mane punya prinsip yg dipakai bila mana hanya seorg saja wakil kpf dilantik dlm board FH? Benarkah arahan PM? Konon PM yg bersetuju dan mengarahkan seorang saja wakil KPF dlm board FH? Alasannya wakil kpf tak cerdik, sekolah rendah. Maklom la, peneroka tak ngeti ckp org putih. Kononnya wakil kpf kaki bangkang & selalu tak setuju seolah2 kpf batu penghalang kpd business FH. Kononnya selama ini business FH tak berkembang kerana kpf jadi petualang. Mcm2 lah alasan direka dan dicipta tak mahu bagi board kepada kpf. Begitu lah persepsi dan sentimen fgv terhadap koop milik peneroka. Cekai sgt ke ALP Kpf? Kenapa skrg berapi2 marahkan ALP? Betul ke PM beri arahan lantik seorg saja wakil kpf dlm board FH? Kalau penasihat PM yg arahkan, maka penasihat PM patut dipecat. Bole ke PM campur tangan hal melantik seorg saja wakil KPF dlm FH? Sebagai ahli KPF, maka perkara ini patut diketahui semua. Semua ahli koop ada hak bersuara kenapa seorg saja wakil kpf dlm board FH. Siapa yg lebih berhak melantik pengerusi ? Ceo? Management team? Dari jawatan Pengerusi, CEO dan pasukan pengurusan FH, semuanya ditentukan sendiri oleh FGV. Segala kaum kerabat dan kroni dibawa masuk. Kpf tak pernah pun diberi hak menentukan siapa pengerusi, ceo dll.
FH lubuk mencari kemewahan & keuntungan. Di situ lah segala urusan perniagaan peneroka, business besar sykt felda dulu dan tender2 kontrak sykt. Disitu la jugak kos2 akan dilonggokkan termasuk menaja, menyumbang, keraian, derma & apa saja. Siapa bole argue kalau ada arahan Pengerusi? Siapa bole tanya kalau Pengerusi nak menaja sesiapa pun? Siapa bole soal kalau org politik jaga tender? Siapa bole bantah bekas Exco ditugaskan mengawal tender di sykt? Di mana kuasa kpf ?
Ahli kpf hanya ada dua pilihan menempuhi cabaran masa depan. Pertama, menerima dgn redha Pengerusi kpf yg baru dan terus berkongsi berniaga dgn fgv melalui pelaburan dlm FH. Susah senang untung rugi sama2 tanggong. Kalau percaya terus kpd org politik, maka elok lah pilih yg pertama ini. Kalau dirasakan Pengerusi FH bagus, berintegriti, berkredibiliti, amanah, jujur & maksum, maka teruskan bersama FH. Kedua, KPF berpisah selamanya dgn FGV dgn melepaskan pegangan ekuiti 51% dlm FH. Ekuiti 51% dinilaikan & kpf bole dapat bayaran one off. Kpf bole bebas dari kongkongan dan kawalan fgv dan tumpukan saja pelaburan luar yg lebih terbuka, kompetatif, nyaman tanpa gangguan emosi & tekanan. Kpf bole berpisah selamanya dari bawah ketiak fgv dan berpindah mencari pejabat baru.
Pilihan pertama paling mudah. Angkat tangan saja dlm mesy agong bersetuju melantik Pengerusi baru. Abis cerita. Org baru mesti banyak idea transformasi sana sini, pemikiran global yg hebat dan berbagai cetusan inovasi yg menghairahkan. Pilihan kedua susah buat keputusan sebab KPF perlu adakan mesy agong luar biasa utk melupuskan pegangan 51% dlm FH. Lagi pun kalau ekuiti kpf dinilai katakan rm4 bilion, fgv tak kan mampu membayar kpd kpf. Nak tak nak, maka redha lah memilih pilihan satu dan menyambut pelantikan pengerusi baru kpf!
Sayang sekali anak2 peneroka bijak2 tidak mengambil perhatian berat terhadap perniagaan konglomerat yg perlu diwarisi. Tiada guna kita bermegah memanjat Everest tetapi mengabaikan sykt dan koop yg jadi kemegahan dan kebanggaan org tua kita. Org2 politik hanya pentingkan untung sekejap. Org politik hanya pandai umum dividen. Org politik hanya mencari nama dan mahu mengekal kuasa. Siapa sebenarnya mendpat untung dlm sykt peneroka? Berapa ramai org politik menduduki board sykt? Berape ramai org luar yg dpat faedah dari sykt peneroka? Kesimpulannya, kini sykt peneroka hanya jadi tempat org politik bersantai menikmati kemewahan????


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mari masa pilihanraya,parti lain diperambat keluar konon nak jaga teras parti tertentu dinegeri itu.cuba bukak minda sikit dan dengar dan fikir maklumat yg diterima dan tanya anak2 masing2 yg dah belajar luar dunia pun ada tapi suka kekal bodoh sampai mampos..bagi anak2 yg jadi mat rempit dan doktor dadah x dapt lah nak tolong sbb umno biarkan kaedaan ini sbb bolih buat kerja pasang bendera.ada gedung duit di bagi pada malaun2 dan lanun2 untuk perabis hak kamu....fikir2kan lah!!!!

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong