INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Isnin, Disember 16, 2013

MEMO KE SKM DALAM ISU KPF-FGVH

Memo ke SKM

Sekitar jam 2.30 petang tadi, saya mengetuai pimpinan ANAK menyerahkan memorandum berkaitan penjualan ekuiti 51% milik KPF dalam Felda Holdings ke dalam FGVH.

Isi kandungan memo antara lain:-

1. Mengapa dokumen cadangan penjualan 51% ekuiti milik KPF didalam Felda Holding kepada FGVH tidak diberikan kepada perwakilan EGM KPF pada 27 okt lalu.

2. Bagaimana penentuan nilaian RM2.2bilion dipersetujui sedangkan laporan penganalisis hasil kajian awal KPF membuktikan perkara berikut:-

CIMB 2.8b
TA Securities 4.081b
Kenanga Research 3.207b
Nilaian yang diputus begitu rendah jika dibanding dengan hasil kajian bebas seperti di atas, walhal penilai bebas ini dilantik sendiri oleh KPF.

3. Mengapa kaedah pengundian dibuat secara terbuka(undi secara angkat tangan)yang mana sepatutnya dalam perkara sebegini penting, pengundian harus dijalankan secara undi sulit. Difahamkan juga proses perbahasan terlalu singkat sehinggakan ada yang ingin berhujah(contohnya, Dato'Kasa, bekas pegawai kanan Felda) diboo oleh perwakilan.

4. Adalah difahamkan, Pengerusi KPF Datuk Faizoull Ahmad, adalah ALP Felda Holdings dan FGVH. Jika benar dakwaan tersebut, ia merupakan Conflict of interest dan salah guna kuasa.

5. Setiap tahun Felda Holdings meraih pendapatan RM15b melalui operasi Anak Syarikat. Dengan terjualnya ekuiti ini, maka ia akan terbuka kepada hak milik awam dan bukan lagi milik ekslusif peneroka dan kakitangan Felda.

6. Nilai ' Good Will pattern' KPF yang sama2 memajukan syarikat2 Felda hilang akibat daripada penjualan ekuiti 51% tersebut.

7. Tiada lagi jaminan masa depan KPF membayar dividen(purata 15%) kepada pemegang saham sebagaimana tahun2 sebelum ini

8. Kerajaan BN mungkir janji untuk memberi jaminan masa depan KPF sedangkan hampir 100% ianya dimiliki bumiputera. Ia merupakan suatu pengkhianatan kepada warga Felda.

Memo diserah kepada Tuan Hj Mat Deris Jusoh, Ketua Sektor Operasi dan Kawal Selia SKM di Dewan Mesyuarat SKM, disaksikan beberapa pegawai SKM dan AJK ANAK Pusat. Turut hadir, HJ Razman Zakaria dan Ketua Penerangan ANAK, Naraza Muda.

ANAK akan menunggu siasatan SKM sebelum tindakan lanjut ke SPRM, Laporan Polis dan procedur Undang2 demi menyelamatkan koperasi terbaik di Malaysia.

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong