INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Isnin, Disember 02, 2013

PENJELASAN MPSP HALANG NIAGA DIKAKI LIMA




Kejadian ini telah berlaku hampir tiga bulan yang lalu dan ianya telah berlaku apabila tempoh kelonggaran yang diberikan oleh pihak Majlis dalam bulan Ramadhan lalu tamat.

Lokasi ini (hadapan Kedai Emas) sememangnya merupakan satu kawasan yang tidak dibenarkan untuk sebarang aktiviti perniagaan berasaskan makanan.

Atas dasar perikemanusiaan, pihak Majlis sebelum itu telah memberikan kelonggaran kepada peniaga yang dikenakan tindakan itu untuk beroperasi dari jam 12 tengah malam hingga ke pagi, namun peniaga tersebut telah memulakan perniagaannya lebih awal dari masa yang ditetapkan.

Selain itu, tindakan terpaksa diambil setelah langkah peniaga tersebut yang memulakan perniagaan lebih awal dari yang dibenarkan ditempat yang tidak dibenarkan dipertikaikan oleh peniaga-peniaga yang lain.

Untuk makluman dalam bulan Ramadhan pihak MPSP telah menyediakan hampir 400 tapak perniagaan kepada peniaga yang majoritinya terdiri dari kaum Melayu dengan syarat perniagaan tersebut dijalankan pada bulan Ramadhan sahaj.

Bila berakhirnya bulan Ramadhan keseluruhan perniagaan dihentikan kecuali 65 tapak asal dibeberapa lokasi yang telah diberikan permit untuk meneruskan perniagaan, namun begitu sehingga kini terdapat 210 yang diberikan kelonggaran oleh pihak Majlis.

Berbalik kepada isu peniaga itu tadi, beliau sebelum ini menjalankan perniagaan Char Kue Toew disitu, bayangkan dengan ekzos fan dihala kearah jalan, lantai yang berminyak dan kesesakan lalulintas yang timbul akibat perniagaannya sudah pasti lokasi tersebut tidak sesuai untuk perniagaan makanan tersebut.

Dalam hal ini peniaga tersebut dipercayai telah diberikan nasihat yang salah oleh pemilik premis yang menyewakan tapak perniagaan itu kepadanya.

Berulang kali nasihat telah diberikan, berpucuk-pucuk notis telah dikeluarkan, berbincang secara berhemah juga telah dilakukan namun tidak diendahkan.

Jika 400 peniaga yang lain patuh kepada arahan pihak Majlis, wajarkan pihak Majlis tunduk dan biarkan seorang peniaga yang langsung tidak mahu menghormati nasihat dan arahan pihak Majlis?

Tidakkah ini akan menyebabkan kredibliliti pihak Majlis dipertikaikan oleh peniaga yang lain dan akan menghakis rasa hormat peniaga lain kepada pihak Majlis?

Wajarkah pihak Majlis tunduk kepada kerenah seorang peniaga yang melanggar syarat perniagaan di Up Town Bandar Perda itu dan dalam masa yang sama tidak menghormati 400 peniaga yang akur kepada semua syarat yang ditetapkan?

Kisah atau insiden ini sebenarnya telah lama berlaku dan untuk makluman semua peniaga tersebut telah diberikan sebuah lot perniagaan untuk disewa bertempat di Astaka Bandar Perda.

Ini setelah beliau hadir untuk ditemuduga dan beliau layak untuk diberikan tempat yang sewajarnya untuk meneruskan perniagaan beliau.

Ini adalah selaras dengan komitmen pihak Majlis iaitu menawarkan tempat yang sesuai kepada setiap peniaga yang telah dikenakan tindakan oleh pihak Majlis kerana berniaga ditempat yang tidak dibenarkan.

Terpulang kepada peniaga samada mereka mahu menerimanya ataupun tidak.

Tindakan tegas ini dilaksanakan semata-mata bersandarkan pada tanggungjawab dan peranan sebagai Pihak Berkuasa Tempatan yang responsif terhadap semua aduan dari pelbagai lapisan masyarakat.

Selain dari itu perlu difahami bahawa pihak Majlis mengguna pakai standard operation procedure (SOP) yang dibenarkan ketika melaksanakan penguatkuasaan.

Ditegaskan disini Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang tidak akan berkompromi dengan peniaga peniaga yang menyediakan persekitaran kedai makanan yang kotor dan tidak mesra pelanggan apatah lagi jika ianya dijalankan di kawasan larangan berniaga tanpa mengira warna kulit, anutan agama mahupun kaum tertentu ..

Semuanya sama kerana tiada perbezaan dari sudut undang undang.

Amir Haji Ghazali
Ketua WHIP
Ahli Majlis MPSP


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong