INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Rabu, Januari 15, 2014

BERAKHIRNYA SALAK PANTAI TIMUR

Berakhirnya projek salak pantai timur ..
Kalau dulu di pekan sehari sekitar kemaman,kuantan pekan dan rompin apabila musin salak dari sinilah sumbernya .. ladang salak seluar 5 ekar kepunyaan saudara Ishak Ahmad yang tumbuh subur menjadi nadi ekonomi dan sumber buah-buahan tempatan.
Kini  telah dimusnahkan kerana tanah tersebut akan dibangunkan perumahan generasi kedua Felda.
Saya amat yakin selepas ini salak luar akan menyambung warisan salak pantai timur ..
Kita akui perumahan generasi kedua felda amat penting dalam rancangan ... Tetapi tidak adakah kaedah lain tanpa memusnahkan pokok pertanian yang jarang orang lain mengusahakan seperti ini ?..
Mengapa tidak ada bantahan dari Jabatan Pertanian sendiri ?..
Tidak adakah kawasan lain untuk dibangunkan Perumahan ??


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Projek rumah generasi Felda tidak akan dpat menyelesaikan isu rumah anak2 Felda. Yg lebih penting ialah bagaimana Felda berjaya menjadikan anak2 Felda berdikari dengan menyediakan peluang ekonomi yg lebih baik. Bukan kah diketahui Felda holdings menguruskn kontrak bernilai berbilion2 dan mengapa anak2 Felda tidak diberikan peluang merebut kontrak di syarikat? Tak kan lah Chye Bros terus memonopoli kontrak tender di ladang FGV? Tak kan lah si polan si anu terus diberikan konsesi kontrak maintenance up grading kilang sawit seumur hidup. Kabarnya sekarang sistem bayaran di FGV tak perlu payment certificate lagi, memadai arahan SED yg jaga kontrak!
Bagaimana projek rumah Felda boleh dijimatkan kalau kos pengurusannya tinggi melangit? Berapa kos setiap unit rumah dan berapa dijual. Lihat projek rumah oleh Felda properties dulu yg dibuat atas kehendak politik. Berapa kos subsidi setiap rumah? Sejauh mana Felda mematuhi arahan kontrak oleh pihak treasury? Adakah sistem tender di Felda telus? Mengapa tidak disenaraikan secara terbuka harga setiap penender sebagaimana arahan treasury skrg?
Projek di cini byak yg sudah siap. Tentu peneroka tahu banyak projek melimpah ruah di sana kerana Menteri nya menjaga Felda. Cuba lah kira kos projek rumah, projek sentuhan kasih, kolej, pusat tenun dan berbagai2 lagi berbanding pulangannya. Berapa kah yg dpat faedah dari projek lebih rm112juta?
Setiap kali hujan lebat maka banjir kilat jugak melanda rumah peneroka di cini. Sistem longkang masih teruk sbb tiada longkang V konkrit yg menyeluruh.
Jumlah yg begini besar dikeluarkan oleh Felda utk satu kompleks ranc menimbulkan tanda tanya dari segi faedahnya secara menyeluruh kpd generasi Felda. Berapa byak anak Felda dpat peluang masuk tender d cini? Cuba tengok siapa dpat tender2 besar. Anak Felda mungkin tidak harapkan kontrak besar tapi memadai dpt cari makan dan belajar kecil2 dulu.
Projek gah dan besar tidak akan beri impak bagus kalau faedahnya hanya dinikmati sebilangan kecil dan tender besar dibolot oleh org tertentu. Dengarkan ini keluhan anak peneroka kelas D, F yg mahukan sistem tender lebih telus. Nasihat kpd Menteri Felda agar projek besar dan gah ini nanti tidak menjadi gajah putih. Lebih baik tanam kangkong....ada jugak yg memakannya...

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong