INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Selasa, Mac 04, 2014

PERBICARAAN PERAHAN SAWIT SERTING HILIR ESOK

Gambar Hiasan 
Esok 4.5 & 6/3/14 Pembicaraan tuntutan perahan sawit peneroka serting hilir dan Rajs Alias dimahkamah tinggi Seremban (S'ban 2) 
Peguam peneroka DAIM & GAMANY iaitu Yb sivarasa, latifah koya,T.Kumar

“Kerugian yang kami tanggung bernilai hampir RM200 juta, jadi kami hanya mahu tuntut hak kami kerana ditipu selama ini,” kata beliau pada sidang media selepas memfailkan saman di Mahkamah Tinggi di sini.

Beliau berkata sepatutnya peneroka menerima kira-kira 24 hingga 25 peratus hasil perahan minyak tetapi hanya 16 peratus hingga 19 peratus dibayar oleh pengurusan Felda..

“Hasil ujian makmal secara bebas mendapati kadar perahan gred (KPG) menunjukkan bahawa KPG jauh lebih tinggi iaitu antara 24 hingga 25 peratus.

“Tapi hasil yang kita (peneroka) peroleh adalah sebanyak 16 hingga 19 peratus sahaja, jadi mana lebih enam peratus lagi?

“Daripada hasil itu, kita dapati wujud penipuan yang dilakukan Felda dalam urusan jual beli hasil sawit,” katanya.

Kesemua peneroka tersebut menamakan Felda dan anak syarikat Felda, Felda Palm Industries Sdn Bhd sebagai defendan.

Antara komen di Facebook dalan isu ini.

Jumlah dahulu 766,sekarang telah berkurangan kerana ada pihak yg mengugut & menakutkan peneroka yg kita tahu tahap pemikiran mereka sangatlah.....Esok sebahagian dari pihak terkenal dgn membuat ugutan terhadap peneroka akan masuk kandang.Kita tengok samseng ni terkencing tak nanti bila masuk kandang mahkamah.
Termasuk ugutan dari macai2 umngok pengurusan & k/Blok GPW kita akan panggil mereka masuk kandang...maklumat dan bukti kukuh sedang dikumpul tunggguuuuuu.....
"Harus diingat bahawa peranan defendan pertama selaku badan berkanun adalah untuk membantu plaintif-plaintif dalam usaha menaikkan taraf hidup mereka. Malangnya, situasi yang wujud di sini menunjukkan defendan pertama telah menipu plaintif-plaintif. Memandangkan ia mempunyai kuasa berhubung pengagihan tanah di skim tersebut, defendan pertama telah, ekoran pemfailan guaman di sini, mengugut untuk mengusir plaintif-plaintif dari skim kerana mengambil tindakan undang-undang ini. Defendan pertama harus memikul akibat dari ugutan sedemikian. Maka, mengambilkira halkeadaan semua ini, award gantirugi teladan 10% dari RM7,146,291 seperti yang diberikan oleh hakim bicara adalah berjustifikasi dan tidak keterlaluan." LEMBAGA KEMAJUAN TANAH PERSEKUTUAN (FELDA) & ANOR v. AWANG SOH MAMAT & ORS COURT OF APPEAL, PUTRAJAYA JAMES FOONG FCJ ABDULL HAMID EMBONG JCA ABDUL MALIK ISHAK JCA [CIVIL APPEAL NOS: D-01-21-2008 & D-01-22-2008] 26 JUNE 2009

Defendan pertama yg dirujuk itu adalah FELDA manakala plaintif di situ adalah peneroka kemahang

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong