INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Selasa, April 22, 2014

HARAM KENDURI ARWAH ?



Hujah 4 Tokoh Kata Haram Kenduri Arwah, Wajib Dengar, 4 tokoh , DR ASRI, USTAZ AZHAR IDRUS, NIK AZIZ NIK MAT, USTAZ RASUL, Sepakat kata kenduri arwah adalah haram, tetapi kenapa ramai yang masih buat kenduri arwah?

Jawapan Dr Asri

Soalan: Apakah agama menyuruh kita mengadakan kenduri atau jamuan sempena kematian seseorang yang dinamakan dengan kenduri arwah. Sesetengah 'ustaz' akan mencerca sesiapa yang tidak mahu buat dan menganggap sesiapa yang tidak buat kenduri arwah macam tidak menghormati mazhab al-Syafi'i. Apakah ini benar?


Jawapan: Sesuatu yang hendak dikaitkan dengan agama ini mestilah mempunyai dalil yang membuktikannya. Dalam masalah jamuan sempena kematian, sahabat Nabi bernama Jarir bin 'Abdillah al-Bajali menyebut:

كُنَّا نَرَى الِاجْتِمَاعَ إِلَى أَهْلِ الْمَيِّتِ وَصَنْعَةَ الطَّعَامِ مِنْ النِّيَاحَةِ

Kami menganggap berhimpun kepada keluarga si mati dan menyediakan makanan termasuk dalam (hukum) al-Niyahah (meratapi mayat) (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah; sanadnya sahih)

Berdasarkan kepada hadith, maka kenduri arwah bukan dari ajaran Islam, ia menyerupai perbuatan meratapi mayat yang dilarang oleh syarak. Maka, amalan itu adalah warisan jahiliyyah yang para sahabah elakkannya.

baca di blog dr maza
http://drmaza.com/himpunan_fatwa/?p=41

Hukum kenduri arwah,ustaz nik aziz kata haram kenduri arwah, drmaza,ustaz asri, dr asri,ustaz azhar idrus kata haram,tak boleh buat kenduri pada si mati,masalah kenduri arwah, ustaz rasul, pendapat imam shafie kenduri arwah,kenduri arwah amalan nenek moyang,fatwa kenduri arwah, hujah kenduri arwah
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong