INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Khamis, Mei 29, 2014

ADA LAGI RAKYAT JOHOR TAK SEKOLAH KERANA KEMISKINAN

Hari ini saya diiringi jawatankuasa Persatuan ANAK Peneroka Felda Kebangsaan mengadakan pertemuan dengan En Abd Rahman Shafie, mewakili Sektor Pengurusan Sekolah di bahagian Unit Perhubungan & Pendaftaran PPD Kulaijaya.

Ia susulan ziarah kami bulan lalu terhadap keluarga Arifin Ahmad@Mahmod dari Kg Tan Yoke Fong, Kulai. Arifin seorang OKU, manakala isterinya ditimpa Strok. Beliau adalah anak peneroka Felda Sg Sayong. Hidup serba susah.

Kami mengadakan perbincangan bagi menangani dua orang anak beliau yang tercicir dalam pelajaran. Adik Noralia sepatutnya bersekolah dalam darjah 3; manakala adik Norhafisah, 16 tahun.

Alhamdulillah, perbincangan berjalan baik. Kes ini membabitkan Jabatan Pendaftaran Negara, Jabatan Agama Islam Johor dan Jabatan Pelajaran Negeri Johor.

Kami sedih dalam sebuah negara yang kononnya menuju negara maju 2020, masih terdapat rakyat yang keciciran dalam pelajaran. Anak peneroka Felda pulak tu!

janji kami untuk pastikan anak2 sdr Arifin bersekolah dalamasa terdekat. Kisah masa lalu tidak perlu diungkit. Yang paling utama adalah masadepan mereka.

Bila ditanya pada adik Noralia, ' kalau dapat sekolah, cita2 nak jadi apa?'. Nak jadi Cikgu, spontan jawab Noralia. Sebak kami mendengarnya...

Ada orang mempersoalkan, kenapa ada emak bapak yang tak sekolahkan anak mereka?
Anak membesar dalam keadaan buta huruf. Mcmna masadepan mereka?
Memang ada kes2 tertentu, ibubapa wajar dipersalahkan. Akibatnya, bila anak meningkat remaja, sukar mendapat pekerjaan. Jika nasib tidak menyebelahi mereka, situasi mereka lebih kurang sama dengan buruh asing. Mungkin lebih teruk. Tak boleh nak demand dalam pekerjaan.
Namun, nasib manusia tidak sama. Pergolakan rumahtangga, ditimpa musibah dan kemiskinan mencorakkan kehidupan. Akibatnya, keciciran dalam pelajaran mudah berlaku. Di sinilah letaknya tanggungjawab semua pihak. Kementerian Pelajaran dan agensi di bawahnya, seumpama Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah mesti kehadapan membentuk plan strategik bagaimana menangani kes2 keciciran. Menyediakan borang dan kaedah tertentu sebagai prosedur untuk dipatuhi tidak memadai. Pendekatan baru mesti dirangka bagi memerangi keciciran dalam pelajaran.
 Saya yakin jumlah keciciran masih ramai. Bahkan, ia belum lagi mengambil kira anak2 yang tidak minat belajar, ponteng sekolah dll atas faktor tertentu terlalu besar. Di sudut yang lain, minat pelajar wanita lebih tinggi dari lelaki. Akhirnya, pasaran kerja khususnya di sektor awam dan profesional, jurang antara wanita dan lelaki kian melebar.
Bukan sahaja kementerian pelajaran, parti2 politik dan Ngo mesti berganding bahu mengemukakan idea dan plan bertindak demi melahirkan masyarakat berilmu. Amat rugi jika anak2 kita tidak beroleh peluang pendidikan yang sepatutnya. Memasuki pasaran kerja sebagai pekerja am bergaji rendah; hidup kekal susah dan mungkin sampai ke tua menyusahkan orang lain.
Pengalaman saya turun padang ke penempatan Felda, Felcra, Kesedar, Ketengah, Orang Asal, Peneroka Bandar; khususnya Sabah dan Sarawak, yang rata2 orang melayu di pedalaman, masalah keciciran dan kurang minat belajar amat ketara.

Dasar Pendidikan yang komprehensif wajib dibangunkan segera. Bukan masa menuding jari. Pendidikan diperkasa dengan dokongan kita semua. Jangan selesa di bilik aircon semata!

Komen saya..
Dimana wakil rakyat setempat ? mengapa mereka-mereka ini diabaikan
Apakah kerajaaan sebuk dengan MH370, sebuk dengan PANDA maka wakil rakyat ini pun ikut serta sebuk ???

.........................................................................................


Kira-kira jam 2ptg tadi kami didatangi remaja yang berusia 15 tahun ini. Dia mengambil risiko datang bersendirian dari Johor dengan menaiki bas berbekalkan RM50 ingin berjumpa dengan produksi Bersamamu dan mencurahkan kepayahan keluarganya. Ibunya seorang pesakit barah otak dan sakit jantung memerlukan bantuan segera. Sekiranya ada yang ingin menderma boleh berhubung terus dengan ibu remaja ini.
Che Esah bt Ismail
0147750386
No 57B, Jalan Masjid, Kampung Melayu Pandan, Johor Bahru

Hulurkan Tangan, Ringankan Beban

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong