INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Selasa, Oktober 14, 2014

KITA SEBUK BERTELAGAH PENGANUT LAIN BERDAKWAH - CERITA DARI FB ABCHINI




Janda peneroka chini timur kawin dengan org asli ulu gumum...
Ulu gumum pesat dengan perkembangan kristian sekarang...
Bimbang sangat aku...
Bimbang...bimbang....
Apalah kekuatan iman seorang perempuan yg kawin dengan mualaf asli....
kita yang masyarakat ni perlu mainkan peranan dan bagi kesedaran
hm..lelaki gumum tu Kristian yep??
Yep setiap Ahad gereja dorang aktif pAderi cina yg selalu masuk kononnya dorang ni ngo kepada asli2 laa
Dah pak imam kita x g sana, paderi tu g r..
X semua tapi dh ramai,gereja dorang aktif hari ahad walaupon hanya sekadar pondok tetapi makin lama makin ramai di ulu gumum tu
pendakyah mereka selalu beri bantuan disana..dulu sewaktu tahun 2007, rumah tok batin pun dah naik tanda salib... ada yang asli telah di islamkan,..tapi kita biarkan begitu sahaja.. ada surau, tapi surau di kunci... sekarang ni tak tahulah..dah lama tak masuk di sana
Klu di ulas se se....nti jd isu..bkn d gumum saja.boleh kata di semua pnpatan asli pkara ni.mudah je tuju pd pak imam.bukan ke ada jabatan yg memantau org asl ni dari semua sudut..
Lau paderi snggup msuk ke gumum utk brdkwh knpe tdk imam2 kte?
Mcm mana plak peneroka & anak peneroka yg kawin ngan perempuan asli yg ddk dikelilingi oleh keluarga mereka yg tdk mempunyai agama..
asli di sana ada yang pernah peluk islam..tapi kita tak tahu perkembangan mereka disana buat masa ini..orang islam pun ada juga yang tinggal disana
macam mana orang asli nak tertarik dengan islam, kalau budak melayu kita mabuk disana, buat projek disana.. sampai asli tu kata mereka dah tak malu dengan asli tu dah ..
Mgkn ada pihak merasa pelik kot smpai ada IT sanggup kawin ngan org asli...tp apa2 pun itu bergantung pd niat dia..kita cuma doa' yg terbaek...tp klau blh kita mntk jaip @ jakoa pantau mereka2 yg mualaf ni..
Menda mcm ni kena kena r f.up. kalau kita islamkan tapi biar mcm tu, sendiri fikir r
Mcm kita yg dah mmg islam pun, kalau mak ayah x didik betul2. Atr g belajar agama, apa akan jadi? Tambh pulak mereka yg mmg dari 0.. wallahuaklam..
ye...betul tu...saya setuju perkara follow up memang penting... tapi apa peranan kita sendiri yang kita mampu untuk membantu dala hal ni..
tapi kat gumum ada je jemaah tabligh....baru ni ad jemaah tabligh gi buat majlis n jamuan makan kat sana...kat tasik ni mcm2 ada datang, buddha ada, kristian ada, islam pon ada...orang asli ni diorg xde pegangan..klu masa buddha, diorg mengaku buddha, klu msa kristian, diorg mngaku kristian...mcm tu jgk klu jemaah dtg...diorng nk sumbangan tu je...ada yg btul2 pegang, tapi xramai...
eneroka kawen dgn asli??
bagus sy tgk geng aktif dr Keluarga tasik.terbaik...yg ni agak membantu..di Kg mentiga pun memang ada gereja dlam tu..mmg diorang yg sebarkan kristian ada sponsor yg besar..cth baju,bantuan makanan, dan sebagainya..malah diorang dapt ganjaran jika mengkristiankan org..
Mmm..tu la yg dok rsau...klu asli ni diorg mmg xde agama...smua diorang sapu...diorg sndri yg ckp..tapi yg lg rsau ank2 melayu la..jgn la ad terpengaruh.... 
Kita sebuk berpolitik... Kita lalai mereka ini juga dahagakan surga diakhirat nanti... Aku amat yakin di akhirat nanti mereka akan mengadu pada Allah ..."mengapa Allah masukkan aku dalam neraka sedang aku sendiri tak tahu islam itu agama benar.."..
Lalu Allah tanya kita sejauhmana dakwah kita pada mereka...


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong