INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Rabu, Mei 20, 2015

22 JUN HARI GELAP FGV ???

Pecat Isa Samad Siri 3

Koperasi Permodalan Felda Berhad (KPF) sudah terlepas pegangan 51 peratus saham FELDA HOLDING yang memberi keuntungan besar setiap tahun kepada KPF sekitar RM300 juta apabila dengan segala tipu helah ianya dibeli oleh FGV. Penilaian yang dibuat oleh agensi bebas bahawa aset KPF dalam FELDA Holding bernilai RM7 bilion. Tetapi FGV hanya membayar kepada KPF dengan nilai RM2.2 bilion. Kenapa begitu berbeza sekali harga dibayar berbanding nilai sebenar aset. Sedangkan penilaian paling rendah dibuat oleh CIMB dengan harga sekitar RM3 bilion lebih.

Dalam masa yang sama, FELDA yang memegang 49 peratus saham FELDA HOLDING dibayar RM4 bilion lebih walaupun jumlah sahamnya lebih rendah berbanding KPF. Kenapa ada harga yang berbeza diantara KPF dengan FELDA?

Keduanya RM2.2 bilion hasil penjualan asetnya dalam FELDA Holding itu digunakan secara tidak berhemah. Pertamanya KPF diminta membeli saham FGV sebanyak 5 peratus dengan harga sekitar RM900 juta. Hari ini saham FGV merosot kepada RM2.09 berbanding ketika KPF beli iaitu RM4.35. Bermakna sekali lagi mereka rugi akibat pelaburan tersebut.

Kemudian sebanyak RM1.2 bilion lagi duit KPF tersebut digunakan untuk membeli sebuah ladang sawit di Semarahan, Sarawak. Sebelum dibeli KPF, ladang ini ditawarkan kepada sebuah syarikat lain (nama syarikat ada dengan kami) dengan harga hanya RM600 juta sahaja. Namun ditolak syarikat tersebut kerana tanah ladang tersebut mempunyai masalah milikan yang bertindih dengan tanah penduduk asal kaum iban di kawasan tersebut.

Persoalannya:

1. Kenapa dipaksa KPF menjual pegangannya dalam FELDA Holding yang selama ini memberi keuntungan lumayan kepada KPF dan boleh diberi dividen yang tinggi kepada pencarum?

2. Kenapakah nilai yang dibayar terlalu rendah berbanding penilaian yang dibuat oleh agensi lain dengan nilai RM3 bilion hingga RM7 bilion tetapi KPF hanya dibayar RM2.2 bilion?

3. Kenapakah FELDA yang memegang 49 peratus saham FELDA HOLDING dibayar dengan harga lebih tinggi iaitu lebih RM4 bilion walaupun pegangannya dalam FELDA HOLDING Iebih rendah berbanding KPF sebanyak 51 peratus?

4. Kenapakah wang hasil jualan aset KPF ini digunakan untuk membeli saham FGV yang sedang merosot teruk yang kesannya akan kena kepada KPF?

5. Kenapakah dibeli ladang di Semarahan dengan harga dua kali ganda daripada RM600 juta kepada RM1.2 bilion dan ladang ini bermasalah daripada sudut milikan tanahnya yang bertindih dengan pihak lain?

Ini baru saru sudut kerugian KPF dibawah era Isa Samad dan Najib Razak dan insyaAllah banyak lagi kerugian seterusnya akan kita paparkan. Ia suatu tindakan kejam yang dilakukan kepada Koperasi terbaik di Malaysia yang pencarumnya adalah peneroka-peneroka FELDA, kakitangan FELDA dan anak anak mereka.

Mohd Nasaie Ismail
7.15 PM
19 Mei 2015
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong