INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Sabtu, Oktober 03, 2015

JELASKAN ISU PROJEK PERUMAHAN GENERASI KEDUA YANG TERBENGKALAI.


KENYATAAN MEDIA
NGO GENERASI KEBANGSAAN

3/OKTOBER/2015

JELASKAN ISU PROJEK PERUMAHAN GENERASI KEDUA YANG TERBENGKALAI.


FELDA ditubuhkan puluhan tahun lamanya untuk membantu masyarakat yang tiada tidak berkemampuan memiliki tanah dengan menyertai  rancangan kemajuan tanah persekutuan hasil idea bekas Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, bapa kepada Perdana Menteri Malaysia ketika ini iaitu Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak.

Sejak penubuhannya ramai yang mendapat manfaat memiliki rumah dan dapat mengutip hasil ladang sebagai pendapatan menyara kehidupan.

Namun mutakhir ini, idea secantik dan sebernas itu telah dirosak dan dimusnahkan akibat kebobrokan pemerintahan Najib menguruskan syarikat yang telah menempa nama yang sangat baik dalam pengurusan perladangan itu.

Janji bulan dan bintang selepas penyenaraian FGV ke Bursa Malaysia hanya tinggal janji selepas saham kian jatuh mendadak. Sementara janji untuk menyediakan rumah generasi kedua Felda sejumlah 20, 000 unit  hanya tinggal janji.

Projek perumahan tersebut gagal mendatangkan manfaat apabila banyak yang terbengkalai.

Bagi kami kerajaan Umno-BN harus mengotakan janji mereka untuk menyiapkan rumah generasi kedua selepas  maklumat menyatakan bahawa RM300 juta telah disuntik untuk menyelesaikan projek sakit dibeberapa gugusan Felda.


Mengikut maklumat kerajaan telah menjanjikan 20,000 unit rumah dalam projek  Perumahan Generasi ke 2 Felda,tetapi hingga kini hanya  8570 unit sahaja yang dilaksanakan. Itupun masih tidak sempurna dengan kegagalan projek disiapkan secara mengikut jadual selain terdapat projek perumahan yang telah siap tetapi tidak diagihkan kepada anak Felda yang memohon memiliki rumah tersebut.

Dalam tinjauan kami di Felda Jengka 11 pada 17 September lalu projek perumahan generasi kedua disana berjumlah 180 unit masih gagal disiapkan mengikut tarikh yang telah ditetapkan selain kerja-kerja projek telah dihentikan sejak beberapa bulan lalu.

Sementara projek perumahan di Felda Jengka 19 yang telah disiapkan 100% sejak PRU13 tidak pun diserah atau diagihkan pemilikan kepada mereka yang telah memohon.

Akibatnya keadaan rumah yang terbiar telah menyebabkan berlakunya kerosakan selain menjadi tempat penagih dadah melepaskan gian. Terdapat rumah yang rosak akibat vandalisme pihak tidak bertanggungjawab.

 Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak sebelum ini ada mengulangi kenyataan mahu menjadikan Felda kubu Umno-BN.

Namun dalam masa yang sama dengan apa yang berlaku membuktikan Najib gagal memastikan kebajikan peneroka terbela.



Kita melihat kehidupan pemimpin mewah ketika rakyat keresahan khasnya mereka yang bergelar peneroka Felda dan Felcra. Dalam masa yang sama rakyat digula-gulakan untuk terus menyokong Umno -BN walaupun parti itu sudah tidak memperdulikan janji untuk membela rakyat.

Janji perumahan dan pembelaan untuk generasi kedua dilihat hanya atas berkepentingan politik sempit Umno-BN.

Janji pilihan raya masih belum tertunai dan kerajaan tidak dilihat kreatif dan inovasi dalam membela hak-hak peneroka dan generasi kedua Felda ini.

Apa yang menyedihkan lagi  kehadiran Tan Sri Isa Samad ke dalam Felda sangat mengharu birukan dan ini memangsakan peneroka dan generasinya dengan saham FGV yang semakin susut harganya.

Industri perladangan khasnya yang diusahakan Felda kini berdepan dengan situasi yang sukar terutamanya kejatuhan harga minyak sawit mentah (MSM) serta minyak mentah dunia sejak pertengahan tahun lalu dan sehingga kini masih belum menampakkan tanda-tanda pemulihan.

Situasi ini mencemaskan peneroka, namun kerajaan tidakpun berbuat apa. Mana perginya laungan keramat kononnya rakyat didahulukan,?

Saya sekali lagi menggesa kerajaan segera memulihkan semua projek perumahan generasi kedua Felda dan memberi milikan kepada mereka yang layak dan telah memohon bagi mendapatkan unit rumah tersebut.

SEKIAN .

" MEMANGKIN IMPIAN GENERASI"


USTAZ ROSLAN MD ESA
PRESIDEN
PERTUBUHAN GENERASI WARISAN KEBANGSAAN (GENERASI)
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong