INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Rabu, November 18, 2015

Industri TEKSI Negara Tenat



Oleh : Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat

1. SPAD (Suruhanjaya Pengangkutan Awam dan Darat) gagal tangani Industri Teksi negara terjejas teruk sehingga pendapatan mereka merosot 50 peratus ekoran wujudnya perkhidmatan Kereta sapu haram dan Aplikasi haram seperti UBER dan GRABCAR.

2. UBER dan GRABCAR didakwa sebagai perkhidmatan haram kerana SPAD salah guna kuasa memberi kebenaran dan promosi kepada My Teksi dan UBER untuk memberi perkhidmatan kereta sapu haram beraplikasi UBER dan GARABCAR sebagai pengangkutan awam seperti Teksi sedia ada.

3. Perkhidmatan Teksi Bermeter kian tertekan atas beberapa faktor :

- Kebanyakan pemandu teksi telah disenaraihitam okeh CTOS kerana gagal bayar sewa beli teksi yang semakin tinggi RM65 hingga RM75 sehari.

- kenaikan bahan api, NGV sedang kenaikan tambang meter habya dinaikan 25 peratus.

- GST dikenakan kepada pemandu - pemandu Teksi oleh syarikat - syarikat teksi sedang pemandu tidak boleh mengenakan GST kepada penumpang.

- turut terbeban dengan GST berangkai yang dikenakan keatas mereka oleh PUSPAKIM, kedai alat ganti kereta dan bengkel kereta.

4. SPAD memberi promosi luas kepada perkhidmatan UBER sedang teksi budget ini terpaksa ronda sendiri mencari penumpang

5. Negara - negara lain telah haramkan UBER yang memusnahkan industri teksi negara. Justeru kerajaan Malaysia mesti segera bertindak sebelum parah. Kerajaan mesti sedia bertemu dan menjawab pelbagai persoalan yang ditimbulkan oleh Jawatankuasa Bertindak Pemandu Teksi Lembah Klang (JKBPTLK).

6. Mereka juga rakyat yang turut berperanan untuk membangunkan sosial dan ekonomi negara. Malah sektor perkhidmatan awam ini mesti diselaraskan serta dikendali dengan bijak dan berkesan agar tidak menindas khas pemandu teksi.

Sekian




Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 ulasan:

Abdul Said berkata...

UBER dan Grabcar tidak rompak tuan-tuan. Yang rompak, yang kencing dan yang tipu tuan-tuan ialah yang berkuasa atas tuan-tuan. Mereka pula berkuasa kerana tuan-tuan anak beranak dan sekampung undi mereka!!

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong