INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Khamis, Februari 04, 2016

BELIA FELDA PERLU REBUT PELUANG DARI BURUH ASING



Oleh : Naraza Muda, Pengerusi Hal Ehwal Felda Pas Pusat

Apabila kerajaan umum bajet baharu 2016, Felda dan FGV pastinya akan terjejas teruk apabila berlaku peningkatan kos perbelanjaanya. Felda mempunyai hampir 40 ribu tenaga buruh asing dan sebahagian besarnya di bawah FGV. Jika kos gaji mininum meningkat kepada RM1000 berbanding sebelum ini hanya RM900 untuk semenanjung.

Kadar baharu RM900 meningkat daripada hanya RM800 sebelum ini bagi Sabah dan Sarawak.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan FGV, Datuk Mohd Emir Mavani Abdullah merayu kepada kerajaan agar mengkaji semula peraturan yang akan dikuatkuasakan julai ini.

Dengan peningkat gaji dan levi sebanyak 154 peratus ini, akan memberi kesan peningkatan kos secara drastik.

Hal Ehwal Felda Pas Pusat  melihat ini sudah sampai masanya Felda kembali kepada landasan asal. Sudah sampai masanya Felda mengurangkan kebergantungan kepada tenaga buruh asing.

Felda mempunyai 15  NGO di bawah  Gabungan Wawasan Generasi Felda ( GWGF ). NGO ini perlu diberi peluang mengisi ruang tenaga buruh.

Belia Felda perlu diberi kesedaran, MBFM sebagai contoh mesti dilibatkan dalam sektor ini. Mereka ramai ahli belia Felda di seluruh negara. Jika tidak FGV tetap mengupah buruh asing dan jika peraturan ini dilaksanakan, pastinya hampir RM40 juta sebulan hanya untuk mengaji buruh ladang asing.

GWGF perlu diberi mandap untuk mengerakkan kempen kesedaran agar belia Felda bersedia mengisi peluang ini. Kita akui memang belia kurang minat, tetapi kami yakin dengan penumpuan bersungguh-sungguh memberi kesedaran dan memperkenalkan perbagai insentif pastinya boleh menarik minat belia Felda.

Dengan perkembangan kejatuhan harga minyak sawit mentah ( MSM ) ke paras terendah dalam tempoh  6 tahun pada ogos 2015, ditambah dengan keborosan berbelanja besar oleh pihak pengurusan sejak perlantikan Tan Sri Isa Samad menjadi pengerusi Felda beberapa tahun lalu menambahkan lagi kehilangan aliran tunai kumpulan.

Sewajarnya semua pihak, terutamanya warga Felda perlu mendesak Kerajaan dibawah pimpinan Perdana Menteri sekarang ini agar mengembalikan Felda kepada perniagaan asalnya. Koperasi Permodalan Felda KPF perlu diberi peranan semula menguasai Felda selepas FGV dilihat tidak dapat mengekalkan prestasi seperti zaman  KPF memiliki 51 peratus saham dalam Felda Holdings Berhad.

#selamatkanfelda
04 Febuari 2016
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong