INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Isnin, Julai 24, 2017

KENYATAAN MEDIA ANAK: TS Shahrir...mengapa berbohong?



Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan(ANAK) amat dukacita dengan penafian Pengerusi Felda, Tan Sri Shahrir Abd Samad, mengenai jumlah sebenar hutang peneroka Felda yang di kategorikan bersama Felda@menyerahkan tanam semula kepada Felda.

Isu timbunan hutang peneroka adalah sesuatu yang diketahui umum. Jumlahnya bukan sahaja mencecah RM100,000 seperti disebut mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir; di Kota Tinggi pada 15 julai lalu, bahkan ANAK boleh buktikan di sesetengah felda sedang menghampiri RM170,000!

Sebagai Pengerusi Felda sejak 6 Jan 2017 lalu, seharusnya TS Shahrir beroleh gambaran tepat mengenai jumlah hutang 94,956 orang peneroka. Apabila hutangnya besar, tempoh membayar balik memakan masa hingga 20 tahun. Kadangkala, belum merasa lega atau merdeka dari bebanan hutang, proses tanam semula berikutnya bermula, dimana hutang baru khususnya pinjaman sara hidup antara RM1,000 hingga RM1,500 sebulan dibuat hingga tempoh 7-8 tahun.

Justeru, insentif yang diumumkan oleh YAB Perdana Menteri mengenai pelupusan hutang bernilai RM5,000 seorang peneroka dan dana khas pelupusan lebihan hutang tanam semula berjumlah RM300 juta bagi tempoh lima tahun antara 2017-2021, bagi melupuskan hutang kos operasi,melebihi jangkaan RM40,000; tidak akan menyelesaikan derita dan sengsara peneroka mengenai beban hutang yang terlalu tinggi.

ANAK konsisten mencadangkan:

1. Melupuskan hutang peneroka sekurang2nya 50% seperti dalam penyata Kos Tanam Semula,

2. Mansuhkan faedah 6.25% atas pinjaman seperti dalam perjanjian Tanam Semula,

3. Mengkaji semula terma hutang pembangunan ladang seperti baja( mahal tetapi didakwa tidak berkualiti), kos penyelenggaraan ladang dan pinjaman persendirian seperti pembesaran rumah yang mengenakan kos perkhidmatan 2.5%.

4. Mempercepatkan proses Tanam Semula dari kerja penebangan, penyediaan tapak nurseri, menanam benih dan penyelenggaraannya. Proses tanam semula yang lambat@tidak efisien; menyebabkan Kos sara hidup meningkat.

Adakah TS Shahrir maklum, ada kes yang diadukan kepada saya, beserta penyata yang dilampirkan, ada peneroka yang terpaksa menanggung kos faedah atas pinjaman sahaja bernilai RM47,000!

ANAK sependapat dengan pengumuman YAB Perdana Menteri mengenai pembentukan geran khas tanam semula peneroka yang diluluskan Lembaga Minyak Sawit Malaysia( MPOB)kepada Felda hingga tahun 2020. Ia telah diperjuangkan ANAK sekian lama dan perjumpaan dengan pengurusan MPOB pun telah dibuat sebelum ini. Soalnya, mengapa setakat tahun 2020 sahaja?

ANAK ingin mengingatkan TS Shahrir, selagi mana isu hutang dan pendapatan peneroka tidak ditangani secara menyeluruh dan mekanisme yang betul, gesaan terhadap 17,000 peneroka felda yang melaksanakan kebun secara bersendirian , agar kembali bersama Felda, dalam tempoh 6 bulan ini, tidak akan berkesan.

Jika mereka bebas dari hutang dan beroleh pendapatan lebih baik, apa alasan untuk mereka bersama Felda?

Seharusnya, Kerajaan berterima kasih kepada 17,000 orang peneroka ini yang hakikatnya memenuhi hasrat dan dasar Felda ditubuhkan. Mereka tidak perlu terus menerus bergantung kepada Felda. Jika pun ada masalah penyelenggaraan kebun, beri khidmat nasihat dan tunjuk ajar yang sepatutnya.

Tindakan mengasingkan mereka dan dinafikan dari mendapat sebarang insentif adalah suatu diskriminasi dan tindakan kejam yang bertentangan dengan ajaran Islam dan hak asasi yang dijamin perlembagaan persekutuan.

ANAK mendesak TS Shahrir, jangan diteruskan amalan tidak demokratik seperti dilakukan TS Isa Samad.

Akuilah pandangan pihak lain termasuk parti pembangkang. ANAK yakin 6 insentif yang di umumkan YAB Perdana Menteri ada kaitan dengan kebimbangan terlepasnya 54 Parlimen yang ada Felda di dalamnya, pada PRU 14 akan datang.

ANAK dan Ngo2 lain bersedia mengadakan perbincangan demi kebaikan bersama.

Zaman Ugut dan ancam kepada peneroka sudah berlalu.

Muafakat membawa berkat!

Mazlan Aliman
Presiden ANAK
24 Julai 2017
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong