INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Jumaat, Januari 29, 2016

PAS SAMBUT BAIK PEMBATALAN AMBIL ALIH PT EAGLE OLEH FGV



Kenyataan Oleh : Naraza Muda, Pengerusi Hal Ehwal Felda Pas Pusat.

FGV akhirnya akur dengan desakan perbagai pihak supaya tidak meneruskan rancanganya untuk memiliki 37 peratus kepentingan dalam PT Eagle High Plantations (EHP), anak syarikat Kumpulan Rajawali Group.

Sebelum ini FGV bersungguh untuk membuat pengambilalihan ini dan dianggarkan urusniaga ini bernilai AS680 juta secara tunai dan pertukaran saham. Banyak pihak melahirkan kebimbangan apabila FGV terpaksa membeli saham PTH ini dengan nilai harga lebih tinggi dari pasaran.

Berbagai alasan sebelum ini diberikan FGV, namun ianya ditolak pengkritik kerana dilihat urusniaga ini tidak menguntungkan FGV, malah meletakan FGV dalam keadaan bakal menanggung kerugian berikutan pasaran semasa Sawit dan juga faktor muka bumi 425,000 hektar tanah PTH di kalimantan dan beberapa kepulauan lagi.

PAS yang lantang membantah cadangan ini dari awal sejurus mendapat tahu cadangan pemgambilalihan ini, terus membawa isu ini agar dibantah oleh warga Felda.  Felda terpaksa membawa rombongan wakil-wakil ketua peneroka Felda dari seluruh negara melawat ladang PTH ini untuk menyakinkan warga Felda, urusniaga ini bakal memberi manfaat besar kepada Peneroka Felda.

 Apabila pengumuman pembatalan ini dibuat oleh Presiden dan ketua Pegawai Ekskutif Kumpulan, Datuk Mohd Emir Mawani Abdullah, pada akhir tahun lalu, Unit Hal Ehwal Felda Pas menyambut baik keputusan ini dan mengharapkan Felda dan FGV mengkaji sedalamnya apa jua urusan pembelian aset dan saham dalam dan luar negara bagi melindungi Felda dan FGV dari transaksi berisiko tinggi serta kerugian besar.

Sekian.
29 Januari 2016
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 ulasan:

mansor berkata...

alhamdulillah...pemimpin Amanah telah bekerja keras meyakinkan rakyat betapa tindakan mengambil alih Eagle oleh FGV adalah langkah tidak bijak. Akhirnya Felda terpaksa tunduk kepada tekanan rakyat yang diterajui oleh para pemimpin Amanah. Ini pentingnya parti yang inklusif dalam dunia yg begitu kompleks....

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong