INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Khamis, Mei 27, 2010

ISU TAMAN SEMULA FELDA KERATONG 9

Siri 1 dari 2


Apabila kita sebut Technoplant tidak ada lain ladang….ladang….ladang…..


Peneroka telah mengamanahkan ladang pada Felda untuk di urus dengan baik dan sempurna seperti yang telah diberitahu sebelum peneroka menyerahkan ladang pada felda..


Antaranya …

  1. Hanya Felda yang terbaik menguruskan ladang sawit

  2. Hanya benih sawit Felda yang terbaik untuk ditaman diladang peneroka sehingga sesiapa peneroka taman sendiri yang ingin menyerahkan kembali pada Felda disyaratkan benih yang ditaman itu mesti benih dari Felda barulah mendapat pampasan tanam semula .

Hari ini kalau kita lihat di Felda Keratong 9 tersasar jauh dari jangkaan kita ….harapan hanya tingal harapan


Taman semula sudah menjangkau 37 bulan tetapi apa yang diharapkan dari Felda tidak menepati apa yang dikatakan.


Tinjauan dalam blok 8 ,18 dan 1 didapati banyak anak pokok yang tidak berkualiti masih ada,perparitan dan semak yang melampau




Keseluruhanya taman semula di keratong 8 isunya ialah.

  1. Meracun yang tidak mengikut jadual.

  2. Perparitan yang tidak sempurna

  3. Jalan pertanian tidak diselengarakan dengan baik.

  4. Sulaman tidak dibuat dengan sempurna.



















Tiga perkara diatas menyebabkan


  1. Tuai BTB yang tidak menyeluruh

  2. Pembajaan yang tidak sampai ke sasaran
Akibatnya yang menjadi mangsa adalah peneroka , kerana peneroka yang membiayai segala kos termasuk faedah pinjaman.




















Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

15 ulasan:

penuai berkata...

Salam...
Kesian peneroka krtg 9,ladang semak sangat katanya,kalu buat sendiri gamaknya jadi ladang ke?
Kalu nk bersih macam padang golf baik mintak FELDA simen je ladang 2,boleh jgk belia main futsal dlm ladang hehe..
FELDA dah beri tanah,rumah patutnya peneroka kena la berterima kasih dan bersyukur.Ingat skit masa sebelum msk rancangan,ntah2 ada yg xde pape lansung,makan pun cukup2 je.Tak payah banyak citer,kalu xsuka FELDA,tuduh FELDA menipu,lebih baik keluar je dari rancangan,bg je orang lain ganti..

Tanpa Nama berkata...

betul2...sya skong...seelok2nya pneroka brbincang dlu dgn phak Felda..bukan hnya tunding jri dan menyalahkan Felda..

Tanpa Nama berkata...

salam...
Felda adlh sebuah rncgn yg dbgunkan utk mbantu bumiputra, adanya FELDA dapt bantu tingktkn taraf hidup org melayu. jgn mudah menabur fitnah tanpa mencari punca utama masalah yg berlaku. fikir secara BIJAK. bimbang nti diri dan keluarga terima musibah dr ALLAH tiada siapa yg boleh membantu gara2 perbuatan fitnah anda. renung2 kn...

gayapeneroka berkata...

Yang baik itu tetap baik
yang salah tetap salah
yang berseh itu tetap berseh
yang semak itu tetap semak
yang benar itu tetap benar
yang salah tetap salah.
kita hanya berbetulkan yang salah lalu kita dapat yang terbaik.
apabila tegur cara bersemuka antara tuan ladang dengan pentadbiran tidak di indahkan ...ini lah jadinya...nasi dah jadi bubur seluruh dunia tahu....

lompinlai berkata...

Salam Penuai, Masalah sekarang Felda Keratong 9 diuruskan olih TECHNOPLANT yang rata-rata peneroka tidak berpuashati dengan penjagaan ladang macam hutan.Tugas Technoplant adalah menguruskan ladang dengan sempura sebelum diserah kepada peneroka. Dalam ini peneroka sepatutnya jadi tuan kebun , patut tegor mana yang tak betul kepada pihak pengurusan Felda.Jangan main ikut saja. Yang kena tanggung hutang nanti adalah peneroka.Yang dibimbang nanti pokok tak elok, hasil tak memuaskan peneroka nak makan apa.Lepas tolak macam-macam hutang baru pening kepala.
Tak payah lah sampai nak simen.Itu kerja bodoh namanya.Berani kerana benar...

lompinlai berkata...

Salam Penuai, Masalah sekarang Felda Keratong 9 diuruskan olih TECHNOPLANT yang rata-rata peneroka tidak berpuashati dengan penjagaan ladang macam hutan.Tugas Technoplant adalah menguruskan ladang dengan sempura sebelum diserah kepada peneroka. Dalam ini peneroka sepatutnya jadi tuan kebun , patut tegor mana yang tak betul kepada pihak pengurusan Felda.Jangan main ikut saja. Yang kena tanggung hutang nanti adalah peneroka.Yang dibimbang nanti pokok tak elok, hasil tak memuaskan peneroka nak makan apa.Lepas tolak macam-macam hutang baru pening kepala.
Tak payah lah sampai nak simen.Itu kerja bodoh namanya.Berani kerana benar...

Tanpa Nama berkata...

gayapeneroka,
mmg yg benar itu tetap benar dan salah tetap salah. tapi yg LEBIH BENAR dr anda adalah ALLAH. cari masalah utama dahulu baru anda nk heboh bgtau 1 dunia. Guna akal yg ALLAh bg untk selesai apa jua masalah dlm dunia dgn paling bijak. Guna pendekatatan RASULULLAH s.a.w dalam hadapi masalah. Itulh cara yg terbaik.

Tanpa Nama berkata...

sebagai anak peneroka yg ladang ayah saya diusahakan oleh technoplant, dan saya sendiri bekerja sbgai penyelia ladang technoplant, sedih dengan berita2 yg dipaparkan. kenapa gambar2 ladang yang terjaga, bersih tidak dimasukkan. bodoh sangatkah pekerja technoplant sampai tak pandai jaga ladang..?? Biase lah.. Kuman seberang laut nampak, gajah depan mata pun buat tak tahu je.. Kepada mereka yg pandai bercakap tu, tunjuk kan kemahiran dan kepandaian kamu. jgn pandai bercakap saje.. saya dah sertai dan alami betapa sukar utk menguruskan ladang.

Tanpa Nama berkata...

kenapa sekarang takde berita pasal keratong 9? Bagitau la perkembangannya... biar org tahu.. jgn yg buruk je disiarkan... Bila ladang bersih, terjaga, pokok besar.. kamu semua senyap.. yang setengah mati, staf technoplant yg rata2 nya adalah anak, menantu, cucu peneroka... sendiri mau ingat la.. jgn pandai cakap je...

Tanpa Nama berkata...

kenapa sekarang takde berita pasal keratong 9? Bagitau la perkembangannya... biar org tahu.. jgn yg buruk je disiarkan... Bila ladang bersih, terjaga, pokok besar.. kamu semua senyap.. yang setengah mati, staf technoplant yg rata2 nya adalah anak, menantu, cucu peneroka... sendiri mau ingat la.. jgn pandai cakap je...

Tanpa Nama berkata...

Bukan berdebat.allah beri kita akal.bayaran BK untok apa? primium kita bayar untok siapa?cukai tanah kita bayar untok siapa?...org lama tebang hutan,kemudian mohan gran,bayar priniun dapat gran.sama macam kita.apa bedzanya?FIKIRLAH SENDIRI..Sebelum serah kefelda,kita dipujuk dirayu.awak duduk rumah je x payah gi ladang org felda urus semua,cukup bulan awak ambik duit je,ken senang.awak dah tua x perlu kerja berat.kami kasiankan awak,maka tu kami buat cam nii.SEKARANG...woiii gi ladang cari batu sempadan,woii gi cek pokok mati,BILA DITAYA,tapi tapi tapi.sebeum tu x de pun tapi itu tapi ini...aku peneroka bukan penderhaka.PEGURUS,jangan banyak TAPI TUNAIKAN JANJI SEMPURNA HIDUP DUNIA AKHIRAT.WASSALLAM.KELUARGA 99. BLOCK 9,KTG 9.

anak keratong berkata...

-gambar_nape mike x ambil gambar kt depan sek PASti..spanduk pe yang ada kt situ?
-ladang_jangan hanya tau cari salah orang je..kalu nk smpurna sangat mike uruskn sendiri yoep..semak n bersih 2.0 mike yang uruskan n tnggung..kan senang..tak yah nk salah kan sape2.nak tuding jari..mike dah berumur yoep..xkan mike nak buruk2 kan tmpat mike tnggal..nape la ad orang mcm mike nie di kmpung hamba..berapa mike dapat wat artikel mcam nie..nape la mike tak wat artikel pasal anak felda keratong perantau damai yang semakin lame,sosial semakin terlmpau..kalu hamba blik kmpung nk terkuar biji mata tengok anak gadis muda2..tak pun mike wat tentang kejadian pecah rumah..smnjak dah tak ada rela nak jaga,mkin bnyk umah kna pecah msuk..kan lagi bagus...mencari jalan penyelesaian bagaimana nak tbuhkan bali pasukan rela yang jaga malam agar tida jadi lagi kejadian pecah rumah..time kasih...^__^

Tanpa Nama berkata...

ahahahaha.....

Tanpa Nama berkata...

Aku anak peneroka..aku jugak anak keratong...aku staff technoplant...rasanya aku patut komen skit ttg hal ni..org mcm aku ni dh lebih layak nk bg komen..aku ade pndangan sbg ank pneroka & staff...

mslh ni smudah kita beli barang je..duit byk blh beli barang mahal.duit xde paham2 je lah..jd pokok pgkalnya duit..

sikap pneroka klu xpuashati mmg dh dlm kpala..sikap anak pneroka plak klu xpuashati mcm nk pecah kpala..yg dapat nama teruk technoplant..yg jd sasaran maki hamun sapa lg klu bukan staff technoplant..

Namun,fakta & hakikat xde sape pun dari kalangan orang yang tak puashati ni ambik peduli..kenapa??

Antara sebabnya cetek ilmu,buta hati & suka duduk kedai kopi buang masa..sebagai staff tecnoplant dari keluarga pneroka inilah masalah yg saya dapati..sebagai tuan tanah peneroka nak yg terbaik.walhal hakikatnya mereka nak pulangan lumayan...

Tanpa Nama berkata...

Ni aku bagi punca2 kegagalan technoplant:-
1.Felda Holdings
2.Koperasi tempatan
3.Levi rendah
4.Campurtangan peneroka berlebihan

FELDA HOLDINGS
Serah projek pada technoplant setelah nampak kegagalan mereka terdahulu.Cth tanah belum ukur,kos nursery sawit tinggi,makan duit dgn pemborong kerja utama.

KOPERASI
Kata mereka semuanya demi peneroka.hakikatnya mata ahli2 koperasi dah nmpak percent keuntungan yg boleh mereka dapat.ambik untung atas angin.lepas sorang,sorang ahli koperasi tukar kereta..kerja terbengkalai buat tak tahu.Malah ade ahli koperasi yg komplen mutu kerja walhal kerja tersebut ditender mereka..

LEVI RENDAH

Berapa ramai pneroka amik tau pasal hal ni..Nilai levi Rm10 se ekar ni lah keuntungan technoplant..ni lah nak bayar gaji pekerja,pengurusan keperluan pejabat dan lain2...berapa ramai yg tau berapa gaji staff tecnoplant?? berapa ramai yg tau staff tecnoplant dibayar gaji rendah?? kami dipanggil pegawai tp gaji kami xsetimpal dengan kerja kami..

CAMPURTANGAN PENEROKA
1.Bila sebut tuan tanah inilah masalahnya..nak kerja ikut kehendak dia je..duit takde tapi belagak..klu mampu urus ladang takpe.ni yang duit simpanan xde pun bukan main
gong..kami dilayan mcm hamba..tengok syarikat peneroka(koperasi) urus ladang..berorientasikan keuntungan semata2.bila kerja xjalan,technoplant ditudingnya.bila technoplant tak bagi tender,report kat menteri report kat najib..

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong