INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Sabtu, Mei 29, 2010

TECHNOPLANT DAN KERATONG 9 (SIRI 2-2)
































Kawasan perumahan Felda Keratong 9 dilihat
cantik dan bersih…dengan tanaman yang menghijau apabila orang luar datang sudah pasti terpesona ,satu program AKKF yang sempurna .

Tapi apabila kita masuk keladang melihat kerja-kerja Technoplant adakah ia mengikut garis panduan kerja yang sebenar.?

Video ini menjawab segala-galanya…

Walau dimana rancangan sekali pun sekiranya Felda mengunakan system “menang-menang” antara felda dengan peneroka adalah satu perkara yang dikira terbaik .Peneroka tidak mahu lebih dari Felda atau Felda lebih dari peneroka .Kita mahu sama-sama untung.

Tapi kalau kos tanam semula sudah melebihi angaran bagaimana ?

Atau ladang semak tetapi pembayaran mengikut pusingan ?..

Peneroka ada mendengar berita mengatakan dalam masa tiga tahun segala urusan dalam RM21,000.00 yang ada ,tapi..benarke ?..mana laporanya..?

Pada tahun yang lalu Technoplant untung juta-juta…adakah untung itu atas RM 10.00 per ekar atas upah ladang peneroka..?..mana bukti kebenaranya..?..

Hakikatnya untung juta-juta adalah duit peneroka ..Apa yang technoplant buat adalah mengunakan duit peneroka,adakah peneroka itu berhutang atau tidak itu bab lain ,tetapi ia tetap duit peneroka..

Imbuhan dari juta-juta tersebut yang mendapat kakitangan dengan cara bonus…bagaimana dengan peneroka ?

Adakah memadai peneroka mendapat ladang yang semak dengan ketumbuhan anak sawit yang tak sempurna..?...

Walau bagaimana pun terima kasih pada Felda kerana dapat menarik balik Technoplat dari Holding.

1hb Jun 2010 selamat tinggal Holding.

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

8 ulasan:

Nur berkata...

salam bro bergaya
terima kasih kongsi kat sini.

aku pun nak kena tahu apa yang felda peruntukkan dan buat projek baru pasal tanam semula pokok.

tempat abah aku tahun 2011 dgrnya nak tanam semula. tapi adakah Felda sediakan beih yang bagus? seblm ni pokok abah aku tak berbuah bagus dan lebat.

kalau ada perkembangan terbaru pasal felda buat peruntukan atau apa2 jelah bro bergaya kasi tau aku ok..

tima kasih singgah ke blog aku

gayapeneroka berkata...

bab tanam semula ..entah la...aku pun naik pening sekarang ini...
kira nasib laaa...
kalau pengurusnya pandai menguruskan ladang ...baik lah...segalanya

lompinlai berkata...

Dulu Felda serah kepada pemborong luar untuk kerja pembangunan ladang seperti tebang, tanam, pembersihan dan lain-lain kerja. Disebabkan Felda nak untung, diadakan TECHNOPLANT. Malang nya Technoplant hadapi masalah pekerja dan pengurusan yang membuatkan ladang tidak terurus dengan baik.Pekerja Bangla yang tidak berpengalaman telah merosakkan lagi keadaan.
Peneroka perlu bersatu dan patut tubuh jawatan bertindak bagi menyelesaikan pemasalahan yang timbul mengenai tidak kepuasan hati peneroka atas kerja-kerja yang di buat olih Technoplant itu.Yang kena tangung hutang nanti adalah peneroka semua.Peneroka tak payah nak pening kepala jika semua sepakat untuk sama-sama bertindak demi masa anak cucu cicit.

anak perantau damai berkata...

dengan harapan dapat meneruskan generasi 2 Felda yg berwawasan dan dapat menyambung kepada generasi akan datang...

Tanpa Nama berkata...

itu lah pasal korang ni caya sgt dengan pegawai2 felda di rancangan korang 2 buat apa..semua muda2 nak cari duit lebih projek macam2 kt ladang korang 2..contohnya korang try gi pejabat semak SPK yg pejabat FTP buat 2 baru korang taw..SPK 2 semua ada buat kerja apa..sape yg dapat kerja 2..jumlah SPK yg dikeluarkan..kdg2 SPK (SIJIL PERINTAH KERJA)jer diorang keluarkan kerja xbuat pun..Itu dinamakan SPK ATAS ANGIN..untuk pegawai2 ladang yg korang pggil Encik2 tuu..Semua kos2 SPK tuu semua duit korang yg menangung hutang..bab tu lah diorang saja buat ladang korang semak,nnti korang komplin..senang jer diorang ckap "Pakcik nanti kita uruskan.." pas tu "Ini pegawi gan pekerja saya xbuat kerja la ni..ok2 saya akan mohon SPK> haa SPK lagi,utang duit lagi..bulan lepas dah mohon SPK meracun..manenya kawasan diracun tuuu...Ohh itu blok lain la pakcik...emmm di bodohkan gitu jer pakcik 2..sebab peneroka tak taw pusing lagi dah tua..kita org muda lagi..bile nak mampus pakcik ni..Ingat pakcik2 xsemua pegawai2 tu baik-baik..pakcik tengok lah macam2 peten diorng ni...

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..aku ni dah tua.tapi aku pandai gak guna komputer macam encek2 kat pejabat tu.malas nak cakap banyak,cuma nak tanya je.berdosa x kalau mungkir jani? org suka ke kalau kita mungkir janji? banyak mana encek2 berjanji pda kami sebelum kami serah pda encek2.1 janji yg nyata:kalau hampa serah kat felda,hang untong,pasai apa?"pasal awak x payah gi ladang,awak duduk je kat rumah goyang kaki cukup bulan dapat duit.ladang semua kami uruskan,kalau awak buat sendiri, mampukah awak?awak dah tua,jaga kesehatan jangan buat keje ladang lagi kami janji akan uruskan dng baik.ada x encek2 janji dng kami cam tu?encek2 fikirlah sendiriii...

anak keratong berkata...

orang yang x puas ati orang pas je..tgk le kt dpan sek pasti ktg9..

anak keratong berkata...

orang yang x puas ati orang pas je..tgk le kt dpan sek pasti ktg9..

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong