INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Sabtu, Oktober 09, 2010

Kerajaan tidak mahu wang tanam semula disalah guna

2010/10/08

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: Felda tidak memberikan semua RM17,000 kepada peneroka yang menguruskan sendiri kebun berkeluasan empat hektar bukannya kerana tiada duit, tetapi bagi mengelakkan wang itu disalah guna.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, Felda boleh membe


rikan semua duit itu pada bila-bila masa pun tetapi sekiranya semua diberi mereka tidak akan menggunakannya untuk tanaman semula.


“RM17,000 itu dia beli motor, baiki rumah, beli kereta, dia tak tanam semula. Akibatnya, tanah jadi hutan, di tengah-tengah kawasan yang tempat lain ditanam semula dengan baik. 10 ekar itu menjadi hutan. “Saya tengok sendiri dengan mata. Hutan itu penuh dengan babi hutan, penuh dengan ular sawa, penuh dengan tikus yang merosakkan tanaman di sekitar, penuh dengan kumbang, itu yang kita tak mahu,” katanya semalam.


Sejumlah 112,635 peneroka Felda, dengan 14,882 daripadanya iaitu 13.2 peratus menguruskan sendiri kebun mereka dan layak menerima wang tanam semula RM17,000 bagi tanah berkeluasan empat hektar.

sumber dari mymetro


Kes ini diputuskan oleh mahkamah apabila peneroka berkenaan membawa kes ini ke mahkamah, dan mahkamah putuskan peneroka menang. Yang menang tetap menang (peneroka) dan yang kalah (Felda) tetap kalah!

Yang Ahmad Maslan kata Felda tak kalah ini apa hal pulak? Dia hakim mahkamah mana pulak? Kalau Felda tak kalah siapa pula yang menang?

Itulah, Mazlan Aliman ajak debat dia tolak kata hanya mahu berdialog. Tapi bila Mazlan setuju berdialog, Ahmad Maslan terus menikuskan diri.

Ini apa hal lah pulak.

Sekadar nak bertanya, di Manek Urai dulu Ahmad Maslan pagi-pagi lagi dah turun menoreh getah orang kampung. PRK Galas ni, Datuk turun menoreh lagi ke?



p/s Aku nak tergelak baca artikal ni......diharap ko orang semua jangan tergelak.......
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 ulasan:

Jejaka Desa berkata...

Nape koi rase nok gelok je bace berite ni yek.....Hahaha....

gayapeneroka berkata...

felda cakap berbelit-belit....
perkara yang paling mudah dibuatnya susah.....
Peneroka buat tabungan tanam semula kat felda ,tiba masanya felda tak nak pulang balik....
peneroka pulak bawak kemahkamah ..peneroka menang ..felda pulok...kata tak saman pun kita pulang balik....

jadi gila kita dibuatnya...

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong