INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Selasa, Ogos 16, 2011

BAGAIMANA EMAK AYAH KITA


ORANG KATA, SEORANG IBU BOLEH MENJAGA SEPULUH ANAK TAPI SEPULUH ANAK TAK MAMPU MENJAGA SEORANG IBU’. ‘LU TAK CAYE?’ BAWA ANAK-ANAK KE RUMAH ORANG-ORANG TUA SERI KENANGAN. TANYA DAN DAPATKAN LAH JAWAPAN. KENAPA HUBUNGAN KEKELUARGAAN DAH TAK SERAPAT SEPERTI DI ERA DULU LAGI .


Nabi bersabda kepada sahabatnya sebanyak tiga kali:"Mahukah aku memberitahu kalian mengenai dosa besar?Mereka menjawab"Sudah tentu wahai Rasulullah.Nabi menjelaskan:Syirik kepada Allah,derhaka kepada ibubapa(pada masa itu Nabi duduk bersandar lalu menyambung)sumpah yang palsu.'(Riwayat Al Bukhari)

Di sini jelas dosa menderhaka kepada ibubapa di letak dalam kategori dosa mensyirik Allah(dosa terkeji)Dengan ini Islam mengajar manusia agar sentiasa mengembirakan ibubapa lebih-lebih lagi ibubapa dalam usia lanjut selagi tidak bercanggah dengan hukum syarak dan anak tidak bersikap kasar pada ibubapa:

Firman Allah Taala dalam Surah Al-Israa ayat 23:
Maksud:
"Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "ah", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)".

Bila Allah menerangkan teras keimanan dengan Allah sahaja yang layak dijadikan Tuhan tiada sekutu bagiNya dan mengesa dalam ibadat.Maka tangga kedua selepas tahuid ialah berbuat baik kepada ibubapa.Kedudukan ibubapa penting kerana kebaikan dalam ajaran Islam.

Dalam Al-Quran terdapat 5x menyebut IHSAN(berbuat baik)Bila disebut berbuat baik ialah melakukan sesuatu dengan mengembira samada rohani atau jasmani.

Firman Allah Taala:

Maksud:
"Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa, dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya".

Artikal Asal dari sini Facebook
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong