INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Isnin, Februari 20, 2012

JANJI PR UNTUK WARGA FELDA (SIRI 2)

Photobucket

OLEH: BUDAK CHINI

PERWAKILAN KPF & WARGA FELDA…JOM LIHAT JANJI PR UNTUK WARGA FELDA (SIRI 2)
Sebelum koi teruskan sambungan draf Janji PR Untuk Warga Felda koi nak berkongsi kebanggaan dan ketegasan orang-orang Chini kawasan koi. Baru ni, PM Najib nak datang lawat kawasan Pekan, termasuklah kawasan koi di Felda Chini 3. Setahu koi, pada asalnya tiada dalam agenda lawatan PM di kawasan koi ni, koi yakin lawatan ad-hoc PM ini dicaturkan oleh Seranta Felda JPM yang kerjanya 24 jam membodek PM. Koi yakin hatta ad-hoc atau terancang, kehadiran PM Najib dialu-alukan semua. Koi tengok suratkhabar Tok Guru Nik Aziz pun pernah sambut PM di airport Kelantan walau berbeza fikrah apatah lagi di kawasan koi di mana PM adalah Ahli Parlimen dan Menteri Felda.
Kekuatan orang Chini adalah kalau kami tak suka kat seseorang, janganlah dibawa ke Chini. Kalau panggil juga mati hidup balik kami tak mahu datang tapi kalau nak bagi duit kami ambil, jamu kami makan tapi tetap tak suka. PM Najib tahu sejarah politik orang Chini tapi berdegil nak bawa Isa kaki lutu buat apa? Sudahnya kami pakat boikot program PM, tapi koi pergi jenguk juga. Sahih, merah padam muka PM tengok dewan kosong, tak sampai 5 minit dah bergegas balik dan PM arah Isa ganti dia berucap dalam dewan kosong.
Koi nak seru kawan-kawan belia, peneroka dan paling penting pengurusan dan kakitangan Felda, PRU 13 kali ini kita sama-sama pangkah PR. Kalau keputusan di Felda sama macam sebelum ini, mengepak-ngepak Isa Kaki Lutu, Seranta Felda dan bekas PKR masuk UMNO yang bersarang di Perkasa bahawa ini adalah jasa mereka semua. Koi tahu aouk-aouk semua tahu mereka sudah dan bakal pau duit pilihanraya macam mana, claim sana sini dan dakwa mereka berjasa besar menangkan BN di Felda. Cara mereka keringkan kantung Felda melalui program penerangan listing sana sini dah menggambarkan sifat mereka. PRU 13 medan terbaik protes kesombongan mereka yang jaja nama PM sana sini. Mungkin ya seperti mereka kata, Najib adalah PM mereka, bukan PM mereka yang harapkan sedikit pertimbangan bersuara dan mengkritik macam Cuepacs dan NUTP lakukan. Itulah penyakit politik dalam UMNO yang dah menjangkit ke pengurusan tertinggi Felda, cari pasal sana sini, pinggirkan maklumat dan sebarang suara dianggap menentang dan dipancung dan dicantas sana sini. Pentadbiran secara Islam yang mementingkan adil dan bersikap ehsan atau secara universalnya ‘empathy’ sudah tidak wujud di mata mereka yang nampak RM dan pink form semata-mata.
Koi difahamkan wakil peneroka dalam syarikat pun pada masa ini disambung kontraknya sebulan-sebulan. Selepas penyenaraian, semua wakil peneroka yang sekarang menjadi Lembaga Pengarah akan bertaraf penasihat sahaja. Pastinya bilangan wakil peneroka dalam anak syarikat selepas penyenaraian bakal berkurang secara drastik untuk menempatkan kepentingan pelabur luar negara dan dalam negara. Buktinya CEO Felda Iffco hari ini adalah warga asing berbangsa India (bukan Malaysia) dan kepentingan pelabur asing dalam syarikat itu hari ini setinggi 70%, bermula dengan 25% yang ditawarkan asalnya. Felda Global Venture juga bakal bermula tawaran 25% kepada pelabur luar. Dengan dana yang tinggi dan kecekapan membeli saham sedikit demi sedikit, dalam sekelip mata bahana menimpa Felda Iffco bakal menimpa Felda Global Venture. Koi dengar ramai orang lama Felda telah tersingkir daripada lembaga pengarah dan CEO-CEO sekarang yang dahulu berjasa dalam Felda dan berpindah ke Felda Holding telah ditukarkan ke taraf penasihat sahaja. Amaran terbuka pencacai Isa iaitu Timbalan Pengarah Besar baru yang ikut pintu belakang selepas penyandang sekarang ditukar ke JPA diingati oleh semua kakitangan ibu pejabat iaitu selepas penyenaraian semua pengarah, RGM dan pegawai kanan yang tidak mengikut katanya bakal dipecat atau ditimpa nasib serupa seperti 2 pengurusan tertinggi Felda. Nasib yang sama bakal melanda CEO dan pengurusan KPF, Ahli Lembaga Pengarah dan penasihat-penasihat wakil peneroka dalam jawatankuasa pelaburan dan lain-lain apabila kaki lutu berjaya memegang jawatan Pengerusi KPF dengan alasan ‘Arahan PM’ dan Felda Asset menentukan hala tuju pelaburan KPF.
Ahli politik tak perlu berbohong kepada rakyat terutama dah tua macam Isa Kaki Lutu. Allah panjangkan umur orang yang zalim dan jahat supaya terus hanyut dan bertambah dosanya. Pengajaran Allah yang menjatuhkan Isa semasa memegang tampuk Menteri tidak mencukupi bagi Isa dan semoga Allah menggerakkan hati-hati aouk sekalian supaya sekali lagi menyedarkan Isa supaya kembali ke masjid, bersihkan jiwa dan bersikap ehsan sesama manusia. Koi tahu PM banyak perkara nak fikir dan atas rasa terhutang budi, body, janji bertambahnya dana pilihanraya dan pengaruh RM dan isteri Isa Bibi Sharliza, PM telah perkenankan cadangan asas Isa. Cuma PM tak boleh berbuat apa-apa bila Isa melampaui batas dalam perlaksanaan cadangan serta cara Isa yang gopoh dan tidak mahu mendengar pandangan dan kritikan orang-orang lama Felda baik pentadbiran mahupun wakil peneroka sendiri. Pendekkata, Isa menyalahgunakan kepercayaan PM atau mungkin juga telah memegang jiwa PM sebagai pertukaran kepada sesuatu. Isa sendiri bagi proposal dan selepas dapat perkenan, dicanangkan merata ianya arahan PM dan diambil contoh Isa amat malu apabila suratnya memohon DG Felda dicutikan telah bocor lebih awal berbanding canangan Isa bahawa PM arahkan DG bercuti.
Kesimpulannya, selain menanti saat membebaskan PM daripada pengaruh Isa dengan memberika undi kepada PR sewaktu PRU13, koi menyeru wakil peneroka, belia dan kakitangan Felda berusaha sedaya upaya membongkarkan segala tindak tanduk Isa dan gerombolannya, membawa keluar dokumen-dokumen berkaitan dan bersikap berani mempertahankan serta melambatkan kehendak dan nafsu Isa dan gerombolannya. Lawan, bongkar dan terus sabotaj usaha Isa supaya Isa dianggap gagal di mata PM serta nama PM terselamat dari terus dijaja sana sini semurah-murahnya. Bilik gerakan kedai kopi Pak Lang di Chini melalui risikan saudara mara di akar umbi seluruh Felda mengesahkan jumlah yang meluat dengan Isa dan mahukan kajian semula penyenaraian adalah sangat ramai. Bersatu padunya warga Felda dalam melawan Isa dan gerombolannya pun sudah menjamin kemenangan. Kepada pengurusan dan kakitangan, daripada menunggu masa dan ketika disembelih, lebih baik kalah melawan daripada menyerah menggadai maruah. Jika tiada yang bersuara dan membocorkan dokumen NFC lembu hari ini, adakah penyelewengan duit rakyat dapat dibongkarkan dan mendapat sokongan pemimpin UMNO sendiri? Fikirkanlah.

Artikal di atas email dari Puterikarimun Indo
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong