INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Selasa, Mei 01, 2012

112,635 Peneroka FELDA Terima Durian Runtuh


Sumber berkata, sebagai permulaan, kumpulan peneroka ladang sawit di bawah Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) itu akan ditawarkan borang biru dalam tawaran awam permulaan (IPO) sempena penyenaraian itu, yang akan melayakkan mereka untuk melanggan sejumlah saham dalam FGVH.

Jumlah saham yang akan ditawarkan kepada peneroka bakal diumumkan kemudian.

Keduanya, FELDA, iaitu badan berkanun yang kini memiliki 100 peratus ekuiti dalam FGVH dan akan menawarkan 63 peratus daripada pegangannya itu dalam IPO berkenaan akan melepaskan 20 peratus daripada 37 peratus baki kepentingan yang masih dimilikinya dalam FGVH selepas penyenaraian itu kepada peneroka.

Sumber itu berkata, 20 peratus pegangan yang dianggarkan bernilai kira-kira RM3.7 bilion itu akan dipegang peneroka menerusi sebuah tabung amanah berdaftar.

“Di bawah Akta FELDA, pihak berkuasa dengan kelulusan menteri yang bertanggungjawab, yang mana dalam hal ini ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri, boleh menubuhkan sebuah tabung amanah buat peneroka.
“Peneroka akan mendapat dividen menerusi tabung amanah ini buat selama-lamanya, selagi FGVH membuat keuntungan,” kata sumber berkenaan.

Beliau berkata, baki 17 peratus saham dalam FGVH itu pula akan dipegang FELDA.

Namun, katanya, FELDA kemudian akan berunding dengan Koperasi Permodalan Felda Bhd (KPF) untuk menukarkan pegangan itu dengan 51 peratus pegangan saham yang kini dimiliki koperasi itu dalam Felda Holdings Bhd (FHB).

Ketika ini, FGVH memiliki 49 peratus dalam FHB, manakala baki 51 peratus lagi dimiliki KPF yang memiliki 240,000 ahli membabitkan peneroka dan kakitangan FELDA.

Berdasarkan rancangan awal, KPF sepatutnya menukarkan 51 peratus pegangannya dalam FHB itu dengan 37 peratus pegangan yang dimiliki FELDA dalam FGVH.

Bagaimanapun, pelan itu tidak direalisasikan kerana koperasi tidak dapat memperoleh kelulusan daripada ahlinya dalam Mesyuarat agung luar biasa (EGM) kerana ia disekat daripada berbuat demikian oleh lapan ahli yang mendapatkan injunksi mahkamah bagi menghentikan EGM itu.

Bagi manfaat ketiga, sumber berkenaan berkata, walaupun KPF tidak lagi menjadi sebahagian daripada pelan penyenaraian FGVH, peneroka masih akan mendapat dividen daripada KPF, yang akan mendapat manfaat daripada pelaburannya dalam FHB.

Beliau berkata, manfaat keempat yang akan diperoleh peneroka ialah menerusi pemberian ‘durian runtuh’ yang akan diumumkan Perdana Menteri pada 8 Mei ini, di Jengka, Pahang.

Katanya, durian runtuh itu akan dibayar kepada peneroka menggunakan sebahagian dana yang bakal diraih FELDA daripada tawaran jualan saham yang dimilikinya dalam FGVH sempena penyenaraian berkenaan.

“Pemberian durian runtuh itu adalah bagi mengiktiraf penat lelah peneroka selama 40 tahun bertungkus lumus memajukan tanah mereka, yang mana pada masa itu tidak memiliki sebarang bekalan elektrik dan sistem jalan raya yang baik.

“Ia (jumlah pemberian) akan lebih daripada BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia),” tambahnya.

Sumber berkata, bagi manfaat kelima pula, berikutan penyenaraian FGVH itu tidak akan membabitkan pindah milik tanah peneroka, mereka akan terus menikmati hasil daripada ladang itu yang akan diuruskan syarikat berkenaan.

“Penyenaraian itu hanya akan membabitkan sejumlah 355,846 hektar tanah milik FELDA, yang akan dipajak oleh FGVH.

“Ia tidak menyentuh walau seinci pun tanah milik 112,635 peneroka dan lebih 1.6 juta ahli keluarga mereka, yang berjumlah 500,000 hektar,” kata sumber itu.

FGVH yang kini dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan menerusi FELDA, apabila disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia, dijangkakan menjelang akhir Jun ini, dianggarkan bakal memilik modal pasaran berjumlah RM18 bilion.

Smber B//hairan
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 ulasan:

lompinlai berkata...

Bagi peneroka Felda yang tidak benar-benar faham dengan bahana main saham akan terperangkap dengan hutang bank.

Besar kemungkinan akan jadi muflis jika tidak dapat membayar balik pinjaman bank.

Dengan secara tidak langsung akan menyusahkan hidup mereka jika harga saham jatuh merudum ke paras yang paling rendah.

Apa sudah jadi dengan pemegang saham Amanah Johor? Ramai yang telah rugi besar. Jadipeneroka perlu fikir-fikirkan dengan mendalam se belum membuat keputusan.

Tanpa Nama berkata...

sama juga dengan amanah saham selangor...angsa emas konon...hehh.e.heh.

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong