INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Khamis, Mei 03, 2012

PENEROKA BUKIT ROKAN UTARA JUMPA SUHAKAM


KUALA LUMPUR (2 MEI 2012): Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) akan meneliti  kegagalan yang dikatakan itu
Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) untuk mengekalkan ladang kelapa sawit di Bukit Rokan Utara, Gemenceh, Negeri Sembilan,

Pesuruhjaya Suhakam, Muhammad Shaani Abdullah berkata ia akan query Felda mengenai perkara itu dan telah meminta Peneroka Felda Utara Bukit Jazeera Jawatankuasa Tindakan untuk mengemukakan perjanjian antara Felda dan peneroka pada penanaman semula dan pembangunan semula tanah.

"Kami akan menyiasat  penyelewengan dana yang mungkin. Kos penyenggaraan seolah-olah diambil kira tetapi kerja-kerja (penyelenggaraan) tidak berlaku," katanya kepada pemberita selepas menerima memorandum daripada jawatankuasa itu di ibu pejabat Suhakam hari ini.

Muhammad Shaani juga berkata Suhakam juga akan membuat laporan dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia jika ia mendapati unsur-unsur rasuah.

Jawatankuasa Naib Pengerusi Zainal Harun, 59, sebelum ini telah dibawa nasib lebih daripada 120 peneroka di kawasan yang tidak berpuas hati dengan pengurusan Felda ladang.

Beliau mendakwa ladang  tidak diselenggara dengan baik, dan ini telah menyebabkan hasil yang rendah.

"Kami menuntut untuk kajian segera ke atas jumlah amaun hutang, pemulihan ladang dan pampasan kepada peneroka bagi kerugian yang ditanggung akibat kegagalan untuk mengurus dan menyenggara ladang kelapa sawit kami," kata Zainal sebelum menyerahkan memorandum itu.

Beliau mendakwa Felda telah menggunakan alasan pengeluaran yang rendah untuk melanjutkan hutang peneroka untuk lima tahun lagi.

"Dalam perjanjian antara peneroka dan Felda pada tahun 2004, Felda telah bersetuju untuk memberi bantuan pinjaman dalam bentuk sara hidup bulanan untuk maksimum 36 bulan, tempoh yang diperlukan untuk pokok berbuah.

"Malangnya, ini tidak berlaku kerana Felda tidak melakukan penyelenggaraan yg sempurna atau ladang harta pusaka itu, yang menyebabkan kerugian dalam pengeluaran," kata Zainal.

Pinjaman bulanan kini dalam tahun kelapan, dan hutang terus terkumpul untuk peneroka.

"Ini telah menyebabkan hutang kami untuk mencecah RM150, 000 manakala harta pusaka itu tidak menghasilkan tanaman yang mencukupi.

"Terdapat juga pokok kelapa sawit yang tidak menghasilkan sama sekali," katanya, dengan mendakwa bahawa aduan peneroka ke Felda telah pergi diendahkan.
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong