INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Sabtu, Jun 23, 2012

FGVH rancang rombakan dalaman dan Komen dalam FB.

FELDA Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) merancang melaksanakan penyusunan semula dalaman bagi menyelaraskan operasinya di Amerika Syarikat (AS) dan Kanada.
Langkah itu, antaranya membabitkan pemindahan 100 peratus ekuiti oleh Twin Rivers Technologies Holdings Inc (TRT Holdings) dalam Twin Rivers Technologies Holdings Entreprises de Transformation de Graines Oléagineuses du Québec Inc (TRT Holdings ETGO Inc) kepada Felda Global Ventures North America Sdn Bhd (FGV North America) bagi sejumlah CAD1.00 (RM3.09).
Ia juga membabitkan penggabungan Twin Rivers Technologies US Inc (TRT US) dengan TRT Holdings, kata CIMB dan Maybank Investment Bank bagi pihak FGVH dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

Apabila penggabungan itu selesai, pemegangan saham FGV North America dalam TRT Holdings, mewakili 117,646 saham biasa Kelas A dan 80,000 saham biasa Kelas B, ditukar kepada saham biasa satu kelas.

Langkah lain membabitkan pembatalan dan hapus kira hutang FGV North America kepada Felda Global Ventures North America US LLC (FGV US LLC) dan oleh FGV US LLC kepada TRT Holdings menerusi pertukaran hutang subordinat dalam TRT Holdings sebanyak AS$49.7 juta (RM156.72 juta) kepada ekuiti.

FGV US LLC yang ditubuhkan pada peringkat awal sebagai entiti tujuan khas bagi membiayai pinjaman kepada TRT US untuk menangani risiko menukar hutang sebagai ekuiti jika permohonan muflis diselesaikan.
Bank pelaburan berkata, memandangkan hutang subordinat antara syarikat dilupuskan, entiti berkenaan tidak perlu terus wujud.

Kemudian, penstrukturan semula hutang akan diambil alih oleh TRT Holdings ETGO Inc dan Twin Rivers Technologies Entreprises de Transformation de Graines Oléagineuses du Québec Inc (TRT-ETGO Inc).

Penstrukturan semula hutang membabitkan pertukaran 73.053 juta unit saham pilihan Kelas A bernilai CAD73.05 juta sebagai pertukaran untuk 1,000 saham biasa bernilai CAD73.05 juta.

Ia selain suntikan dana oleh FGVH, menerusi FGV North America dan TRT Holdings ETGO Inc, ke dalam TRT-ETGO Inc yang kelak akan digunakan untuk menyelesaikan hutang luar TRT-ETGO Inc sebanyak CAD102 juta.

TRT-ETGO Inc adalah anak syarikat milik penuh TRT Holdings ETGO Inc,seterusnya adalah anak syarikat milik penuh TRT Holdings.

TRT US adalah anak syarikat milik penuh TRT Holdings, yang juga anak syarikat milik penuh FGV North America.

FGV North America adalah anak syarikat milik penuh Felda Global Ventures Downstream Sdn Bhd (FGV Downstream), iaitu anak syarikat milik penuh FGVH; dan FGV US LLC adalah anak syarikat milik penuh FGV North America.

Objektif penyusunan dalaman yang dicadangkan bertujuan menyelaraskan operasi yang mana FGV Downstream menerusi FGV North America akan menjadi milik langsung TRT Holdings ETGO Inc menerusi langgannan 1,000 saham biasa dalam TRT Holdings ETGO Inc dan entiti bergabung TRT US dan TRT Holdings selepas proses itu.

Penyusunan semula dijangka meningkatkan fleksibiliti pengurusan dari segi operasi, termasuk memudahkan penyusunan perniagaan pada masa depan dan pembangunan perniagaan.

Pembayaran semula hutang luar oleh TRT-ETGO Inc bertujuan mengurangkan obligasi hutang dan dijangka meletakkannya pada kedudukan kewangan yang kukuh bagi meningkatkan keuntungan dan pertumbuhan akan datang.

FGVH menarik balik kemudahan pinjaman sedia ada dan seterusnya melanjutkan dana itu kepada FGV North America, kata CIMB dan Maybank Investment Bank.

FGV North America akan menggunakan dana itu untuk melanggan saham-saham dalam TRT Holdings ETGO Inc.

TRT Holdings ETGO Inc seterusnya akan menggunakan dana itu untuk melanggan saham dalam TRT-ETGO Inc.

TRT-ETGO Inc akan menggunakan dana ini untuk menyelesaikan hutang luarnya sebanyak CAD102 juta, katanya.

Susulan proses ini, keuntungan tawaran awam permulaan FGVH kini dirancang untuk pembayaran semula pinjaman TRT-ETGO Inc, akan digunakan untuk membayar kemudahan pinjaman yang di tarik balik oleh FGVH. – BERNAMA

------------------------///----------------------------

Komen dalam facebook
"....Ia selain suntikan dana oleh FGVH, menerusi FGV North America dan TRT Holdings ETGO Inc, ke dalam TRT-ETGO Inc yang kelak akan digunakan untuk menyelesaikan hutang luar TRT-ETGO Inc sebanyak CAD102 juta..."
Adakah dana yang disuntik hasil dari pajakan tanah FELDA digunakan untuk melangsaikan hutang TRT-ETGO Inc?
‎"....TRT-ETGO Inc adalah anak syarikat milik penuh TRT Holdings ETGO Inc,seterusnya adalah anak syarikat milik penuh TRT Holdings.

TRT US adalah anak syarikat milik penuh TRT Holdings, yang juga anak syarikat milik penuh FGV North America.

FGV North America adalah anak syarikat milik penuh Felda Global Ventures Downstream Sdn Bhd (FGV Downstream), iaitu anak syarikat milik penuh FGVH; dan FGV US LLC adalah anak syarikat milik penuh FGV North America. .."

Anak berhutang IBU bayar....
ORANG FELDA KENA FAHAM AYAT INI.......

"...Susulan proses ini, keuntungan tawaran awam permulaan FGVH kini dirancang untuk pembayaran semula pinjaman TRT-ETGO Inc, akan digunakan untuk membayar kemudahan pinjaman yang di tarik balik oleh FGVH...."

KEUNTUNGAN ADALAH UNTUK MEMBAYAR HUTANG......
SIAPA BUAT HUTANG SIAPA PULA YANG BAYAR?
ADAKAH HARTA FELDA DIPAJAK UNTUK LANGSAI HUTANG FGVH?
hutang ditukar jadi ekuiti...maknanya, tukar term laaa... dulu fgv north america / trt etgo hutang ngan bank , la ni fgv suntik duit untuk investment as ekuiti dan trt boleh byr hutang diorg.....berbelit term nih....dok tahu la nok jadi kemende...
Aburahman Tersang saya highlightkan ayat ini ...
".... keuntungan tawaran awam permulaan FGVH kini dirancang untuk pembayaran semula pinjaman TRT-ETGO Inc...."
Once Esa ... ya..duit dari terbitan saham nih akan digunakan untuk kembangkan sykt dan bayar hutang pada bank2 yg kenakan riba yg tinggi kpd anak sykt yg asik rugi spt trt etgo...so bila byr hutg awal , interest dah takde..tapi ye lah , balik kpd soalan saudara...memang susah nak dijawab...
Tapi itulah lumrah perniagaan , untung ada rugi ada...cuma , kalau dah teruk sgt rugi..tunggu apa lagi...lagipun org yg bjawab masa buat investment tu dah takde..so kenalah jugak buat sesuatu, hutg dah byk, riba lagi..salah satu jlnpenyelesaian sementara..duih tunai yg ada, byrlah hutg dan tukar jd ekuiti....wallahualam
maknanya org yg duduk dalam FELDA dulu dan sekarang tahunya buat HUTANG jer...yg terbaru hutang FELDA dgn KWSP 6 bilion nanti sape pulak yg bayar????...kesimpulannya baru sekarang semua org ternampak yg FELDA nih dah lama teruk, yg dulu2 teruk, dulu sangat teruk, dan sekarang sangat dahsyat teruk.....
consider betul la selama ni bisnes fgvh kat luar mmg rugi..bukan auta la pendedahan pembangkang selama ni
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tumbangkan umno dan dan kuncu kuncu yg memorakporanda glc....

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong