INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Ahad, Jun 10, 2012

ISU FGVA YANG MENARIK DI FACEBOOK ( 2 )


SAHAM MENGALAHKAN SAHAM FACEBOOK.
KONONNYA UNTUK MENJAGA KEBAJIKAN PENEROKA FELDA..
NAMUN HAKIKATNYA SEMUA ITU INDAH KHABAR DARI RUPA..
APA YANG DITAWARKAN KEPADA PENEROKA JAUH LEBIH SEDIKIT DARIPADA JERUNG2 BESAR DI FELDA...
BAYANGKAN APA SANGAT DENGAN PEMBERIAN 800 UNIT SAHAM BERNILAI RM4.55 SEN SEUNIT...

BANDINGKAN PULA DENGAN SAHAM YANG DIPEROLEH OLEH KAKITANGAN FELDA SEPERTI BERIKUT...

1. JAWATAN BUKAN EKSEKUTIF...3000 UNIT
2. JUNIOR EKSEKUTIF....6000 UNIT
3. PENGURUS.....25000 UNIT
4. PENGURUS BESAR...40 000 UNIT
5. PENGARAH EKSEKUTIF...75 000 UNIT

AGAK2 BERAPA UNIT SAHAM YANG AKAN DIPEROLEH OLEH PENGERUSI, PENGARAH BESAR DAN PRESIDEN KUMPULAN?




Kepada anda semua dlm dan di luar ruangan ini. Teliti lah angka2 dan data2 ini.
Baki tunai felda dilaporkan semakin tenat dan merosot...
kurang dari rm1bil selepas membayar durian runtuh fasa 1. 
Bayaran ke 2 bulan Julai ini berjumlah rm563 juta dan seterusnya ke 3 sebelum raya atau raya besar ( PRU) dgn jumlah yg sama. Pegangan saham 20% peneroka dlm fgvh melalui amanah saham tiada siapa yg sanggupmembayar kecuali felda. Dengan itu terpaksa pula felda menguntukkan kira2 rm3.3 bilion. Felda pula dijangka memegang saham 17% dan dijangka rm2.8 bilion perlu diuntukkan. Bayaran pendahuluan hasil peneroka dan sara hidup kira2 rm180 juta SEBULAN BUKAN SETAHUN. Jgn dikira lagi gaji kakitangan, hutang kwsp yg nak dibayar, bonus peneroka, duit raya dan macam2. Kalau felda mendapat bayaran rm7 billion dari penyenaraian fgvh....agak2 berape baki yg tinggal? Memanda PM, tengok2 lah isu dan masalah di felda ni. Jgn syok sgt mendengar ckp Pemandu, sabri amad..toleh2 sikit kiri kanan...jgn sampai kering kontang duit felda baru nak bertanya kenapa tak nasihat dan beritau awal2????




Berderau jantung bila sahabat2 lama menalipon pagi2 berckp hal faizol, lebih2 lagi bila tersiar dlm ruangan ini. Semua terkejut dan mengeluh kesal si faizol sudah totaly berubah perangai. Kata seorg sahabat, kalau si faizol ni ingat bos2 lama spt hj ghafar wahab, zain ali, yee chee seng, hj amin, jalal jaafar, hj latif dll, sudah tentu dia akan mendongak langit. Sebab, bos2 lama di felda tak pernah mengajar benda2 yg jahat walaupun di kalangan bukan Islam spt mr yee. Dato alladin, dato fadil, datuk kamis dan datuk tarmzi...jugak dato zul adalah tangan2 yg mendidik kamu perkara yg betul utk felda. Ada kawan kata kamu, faizol dah kena rasuk hantu raya dan mandrum dari hantu pantai teluk kemang sehingga sanggup meratah darah daging kawan sendiri. Kalau nak naik pangkat pun jgn pijak kawan sendiri. Jgn aniaya kawan2, jgn diperlakukan kawan2..esok lusa kamu pulak kena pijak. Aku sgt sensitif dan emosional kalau kawan sendiri kena dianiayai. Jgn main2 zol, tak takut malaikat maut ke kamu ni?




Cerita agihan saham fgvh menjadi berita hangat terutama di kalangan peneroka yg hanya dapat 800 unit seorg. Tak pe...rezeki jugak namanya. Durian gugur spt kata PM ada...iaitu 20% akan diberi kpd peneroka melalui tabung amanah. Usah bimbang mungkin felda akan biayai, jgn diharap fgvh. Kalau pandai main saham...kira lah untung setahun dan dibahagi semua peneroka. Bila ckp agihan saham, mursyidul TIBAI skrg giat berkempen ke hulu ke hilir. Nak tahu sape dia..Mingguan Malaysia hari ni ada gambar dgn ezam. Claim dah tentu duit felda jugak tu..bawak Ezam dan bekas2 rakan PKR..hamidun, ruslan, anuar dll. Tak kan jalan kosong2 je. Dulu berhempas pulas dlm paper menghentam KPF...mesti ada habuan...setidak2nya saham fgvh!! Baki2 peneroka yg tolak saham dan allocation khas mesti ada lebih. Yg pegang kunci peti besi pink form ialah di tkt 10 balai felda. Bukannya susah jumpa mane2 pegawai khas...dapatlah. Tapi yg menarik ialah saham poroksi. Ada orang dapat 5 juta unit saham...haa...baru je setahun dua di felda. Cop jari belum kering la spt kata Mr Tangam...rezeki222 melimpah di felda. Tuah badan!!!!




Mungkin aku dapat berita basi. Aku baru ketahui yg kamu mengamuk di pejabat kerana tak puas hati tak dibayar bonus. Dulu2 istilah bonus tak de pu, cuma kepuasan bekerja itu adalah bonus yg sejati. Setelah diluluskan, kamu mendapat maksimum 5 bulan setengah iaitu bayaran penuh. Istilah maksimum itu maknenya kamu mendapat markah penuh dan very outstanding performance. Layakkah kamu mendapat habuan penuh yg setimpal sedangkan kamu sdg menganiayai rakan taulan kamu? Sedarkah kamu mendapat rezeki haram ? Kawan2 kata kamu jugak mengamuk baru2 ini kerana tak puas hati mendapat agihan saham 40 ribu unit. Kononnya kamu mendakwa setaraf ahli lembaga. Kamu mendakwa banyak berjasa kpd felda dan patut mendapat lebih. Apa kah kamu sorang saja yg menabur jasa di felda? Akhirnya selepas memaki hamun, kamu mendapat habuan 110 ribu unit saham. Apa jenis manusia kamu ni tak pernah bersyukur rezeki yg datang!! Belumpun ditabalkan jadi DG, kamu dah salah guna kuasa dgn mengarahkan org balai memberi saham kpd sanak saudara kamu dan kenalan kamu yg tak layak pun dapat saham. Apa jenis manusia ni kamu ni zol?? Tak takut mati ke kamu ni? Tak takut ke doa org2 yg kamu anayai?

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong