INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Jumaat, Julai 20, 2012

MESIN CANTAS ( Motorized Cutter )

Kalau Allayarham Tun Razak masih hidup saya yakin benda ini 10 tahun dulu sudah ada dan sekarang benda ini sudah biasa pada pekerja ladang..
Puncanya pada memikiran ... Kalau pemerintah sekarang memberi sokongan dan bantuan pada anak2 muda felda mereka cipta alatan dan dipasarkan dalam kalangan felda sekali pun ia boleh membawa pulangan pada felda sendiri...
Saya percaya pehak atasan felda sendiri mengangap anak2 muda felda bodoh dan bengap tidak tahu mereka cipta benda seperti ini ..Sepatutnya benda seperti ini yang mudah dan simple anak2 felda yang cipta ..tidak perlu orang luar yang cipta...sepatutnya dalam felda sendiri ada sek vokasional reka cipta untuk alatan perladangan ...
Mengapa saya kata begitu..? Alat cantas yang ada sekarang alat gantinya terlalu mahal dan sukar di cari ganti..satu alat yang kecil yang dibuat dari PVC dengan harga RM38/.. satu.. pada saya ia tidak logik...
Kalau alat seperti ini felda sendiri yang menciptanya sudah pasti alat ganti seperti itu hanya bernilai RM1.50 sen saja...
Sepatutnya setiap gugusan rancangan ada kilang industri untuk anak2 peneroka dan generasinya...
Kita boleh buat kilang kereta tolak....Kita boleh buat kilang galah,sabit,kenderaan ladang atau apa pun yang berkaitan dengan produk sawit.
Ini cerita sebelum adanya felda global..sekarang rasanya nasi sudah jadi bubur...
Felda sudah diapongkan .. pegangan felda tidak semestinya orang Malaysia...
Peneroka dan Felda sendiri akan di perah bagai memerah santan untuk di ambil santanya... yang tinggal hanya hampas dan sisa2.. 




Pagi tadi di ladang Felda Chini 3 ..Felda Tecnoplant Chini 4 dan 3 ada membuat program DEMO cara-cara bagaimana mengunakan mesin cantas sawit dengan cepat dan laju.. DEMO dibuat oleh pekerja2 dari Felda Kratong yang telah lama mengunakanya.
Antara taklimatnya ialah jika sudah mahir ia menjadi cepat dan laju ,dalam sehari 3 orang pekerja boleh mendapat 15 tan berbeza dengan cara menual 7 orang baru menyamainya...
Dalam amatan saya mesin ini hanya membantu tenaga sahaja ..kalau mengunakan sabit kita hanya tarik sedikit sahaja dan mesin yang membantu tarik...
Satu perkembangan yang baik...

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

4 ulasan:

Din Mun berkata...

Kat mane boleh beli ya dan berapa pula harganya. tengok macam aku minat je nak beli.

Omar Sahlan berkata...

Harga satu lebih kurang RM2800.00 saya setuju kalau ada sesiapa yg beli.. kena ingat mesin ini hanya untuk membantu tenaga kita nak cepat memotong.. tapi kalau kita tidak mengejar waktu ,.. kita letak mata sabit tu pada pelepah ia boleh potong sendiri... tapi lambat la...

mesin ini hak MPOB apa pun hubunggi MPOB dia hanya beri satu wakil jualan saja masa ini di kuala lumpur.

Suasana Politik Malaysia berkata...

As salam Gaya Peneroka,


"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ...
Bukannya masuk untuk menguasai Felda.

Madah pengenalan ini cukup menusuk kalbu jika dihayati pengertiannya yang tersirat.

Omar Sahlan berkata...

terima kasih http://suasanapolitikmalaysia.blogspot.com/

saya sayang felda kerana ini satunya organisasi untuk melayu ...

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong