INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Rabu, Disember 19, 2012

ATAS AKTA APA FELDA HALANG ANAK ?



Ini cerita menarik dari facebook saya dan jom bersama warga felda komen-komen dari rakan FB.

Isu paling menarik kali ini ialah Felda mengarahkan semua mesyuarat JKKR rancangan agar memasukkan dalam minit mesyuarat JKKR dan s/k minit mesyuarat tersebut  ke Ketua Polis Daerah/Negeri masing-masing.

"" MENGHALANG ORANG LUAR ATAU PENCERAMAH LUAR MASUK DALAM RANCANGAN UNTUK MEMECAHBELAHKAN PENDUDUK RANCANGAN DAN MENETAPKAN PENGURUS RANCANGAN MEMPUNYAI KUASA MENGHALANG**

Sila komen dengan fakta...
Dengan komen sahabat semua kita copy dan print untuk di sebarkan agar semua warga Felda akan lebih faham lagi...


pengurus dan kakitangan felda tu consider orang luar juga kan..sebab dia bukan terus menetap di situ..dia hanya ditugaskan di kawasan berkenaan..so boleh tak halang diaorang juga dari mencampuri urusan peneroka setempat? cukup sekadar dibayar gaji untuk menjaga urusan ladang dan ekonomi felda semata2?

felda arahkan JKKR..n JKKR arahkan Polis ? macam tu ker..siapa yg kena patuh arahan siapa..hehehe..takyah pening pale..buat jer ceramah.. pengurus tahu takat mana tugas n kuasa dia...kalau dia keluarkan surat...kita cabar di mahkamah...

Kalau begitu isa samad tak bole masuk ranc la..sbb dia lah punca retak belah masy felda..

Seksyen 34...gsa act...re-vesting of land to state authority...bila penroka selesai loan & penroka dah ada geran??? Apa kuasa felda??

Kalau begitu isa samad tak bole lah masuk ranc di kelate, kedah & slngor??

Arahan 'menghalang org luar atau' masuk tanah ranc adalah bertentangn perlembagaan...

Mcm mane mat maslan nak tidok umah janda penroka. Dia org luar??

Tido kat umh jande tk msuk msyrat jkkr. Jadi dibolehkan kot.

Sesuatu yang terlalu umum mengenai memecah belahkan penduduk rancangan kerana boleh ditafisrkan dengan berbagai. Oleh kerana terlalu umum dan terserah kepada pengurus rancangan untuk mentafsirkannya, maka timbullah berbagai tafsiran dan mengakibatkan berbagai tindakan. Dalam pengurusan, arahan umum ini agak sukar untuk dilaksanakan

Harubiru Felda da sejak Isa,Sabri,Faizol,,,,

Tuan Syed tak ikut arahan akan datanglah surat tukar???Pengurus yg ikut arahan dan nak pencen boleh sambung2!!!!

kita tak mampu menghalang pelbagai arahan dari Felda,isa,faizol hitam,mat maslan n jkkr..tapi kita mampu untuk tidak patuh arahan tersebut...tukar kjaan,tukar pengerusi felda,tukar faizol...hantar ke zimbabwe..

 boleh buat report polis jika benar ada arahan sebegitu kerana ianya menafikan hak sebagai rakyat malaysia yg termaktub dalam perlembagaan, sapa la yg bagi arahan sebagitu, menarik kalau ada arahan bertulis tu ....

Sesiapa pun tiada hak menghalang pihak luar masuk ke ranc. Tiada dicatatkan dlm klausa gsa act hal kuasa pengrus hal keselamatan.Hanya pasukan keselmatan ada kuasa

tuan haji Suhaimi Bin Said boleh kot bagi penerangan dari sudut perundangan

Lepas pneroka dpat hak milik, kerajan ngeri bole bg option nak kekal jkkr atau jkkk. Pengurs no right, no absolute power anymore kerana tanah dah re-vest seksyen 34 gsa act..

Tanah rancangan bukan merupakan kawasan darurat. Mengapakah perlu adanya sekatan dan kawalan kebebasan? Harus diingat hak kebebasan merupakan hak rakyat dalam sesebuah negara. Kerajaan yang menafikan hak rakyat adalah Kerajaan yang zalim dan tidak bertimbang rasa. Rasanya tidak sesuai diamalkan di Malaysia yang berpegang kepada prinsip demokrasi berperlembagaan.

BETAPA TAKUTNYA agensi Melayu yg dulunya gah dimata dunia???apakah selepas ini tiada ada lagi lawatan2 dari dunia luar ke FELDA??? kepincangan apa yg berlaku hendak disorokan??BENARLAH KATA SEORANG RAKAN,,FELDA SEDANG MENERIMA BERBAGAI BENTUK BALA bila yg menerajunya bukan dari orang yg bernilai murni????

Rasanya peneroka dan waris juga berhak tahu tentang isu2 semasa yg berkaitan langsung dengan pengurusan felda..jadi 2 pihak samaada pihak felda mahupun pihak luar perlu memberi penerangan dan hujah berdasarkan fakta...warga peneroka dah semakin bijak dan mampu membezakan antara fakta dan auta..tak perlu sekat macam samseng..

pak Gaya Peneroka..diaorang xde bagi cadangan suruh block internet dari masuk kawasan felda ke?

Pak Gaya Peneroka mntalah Pengarah pengurusan Koperat buat runding terus dgn kontraktor buat SignBoard TIDAK DIBENARKAN PELAWAT LUAR/PARTI SELAIN UMNO BERADA DIKAWASAN FELDA. Letakan disetiap pintu masuk rancangan. Buat apa nak menyusah kan PDRM tu!!!. Lepas tu minta runding terus tempahan lencana AHLI UMNO SEUMUR HIDUP/FELDA mnta setiap peneroka dan keluarga pakai takut nanti kena tahan kat polis. Polis pun kena pakai gak takut tertangkap pasukan sendiri. Ini idea sayalah bukan arahan!!!

Lily Kg Terlupa pulak Pak Gaya Peneroka,,nanti tempahkan saya dan Broyee satu ye???

sebagai warga negara sesiapa sahaja ada hak dan kebebasan untuk kemanamana.Mana boleh dihalang orang masuk rancangan.Rancangan bukan hak 3 serangkai.Kalau tidak dibenarkan buat mengikut proses undang2.

Nak dpat tender sign board!??jgn harap lah. Dah ada org kautim dgn nora

Ada rakan beritahu Nora ni ada kedai business handphone dll???? Kira2 business woman jugaklah??? Betul ke???

#Lebih baik di Buka Kaunter Imigeresen dekat sempadan Daerah dan Negeri..guna Pasport....Atau buat Visa untuk Masuk ke Rancangan Felda di seluruh Malaysia....Kahkahkahkahhhh..
Ini sudah macam Samseng Kg dusun...Si Sharip Dol...Nampak sangat takut Peneroka tahu maklumat yg terkini...Gua ingat JKKK dh maju Mindanya...JUMUD dan BODOH Piang lgi rupanya.....
tanya pd mereka dimanakah SISTEM DEMOKARASI apakah org felda faham? kalau tak faham jgn dok simbangf warong kopi felda buang masa je, Seluruh dunia mana yg tak ada PARTI PEMBANGKANG kalau tak dpt butikan atau cakap jgn dok simbanglah, Pihak PENGURUSAN FELDA dimana saja asyik menipu org2 felda zaman bapa saya, zaman gen 2 jgn nak tipulah, Saya harap Cini 4 panggilah penceramah jgn takut dgn ugutan, ditempat saya baru saja selesai program tsb.
Ditutup segala pintu dan disuruh tgk je tb3 tp meraka lupa langit terbuka dan penghuni felda bkn katak bwh tempurung. Tkt dgn kesalahan sndri tkt kebenaran yg hakiki tp mereka lupa tanah jg esok tpt abadi.
Anak peneroka dok luar mata x mampu ditutup telinga x akan mampu disumbat. Ank2 peneroka pun bkn x berpelajaran tggi yg mampu digula2kan lg
Kenapa Bentuk Penjajahan Alaf Baru harus diterapkan dalam sebuah negara yang MERDEKA,,,? Tindakan seakan Penjajah haruskah digunapakai Oleh Bangsa sendiri dan rakyat sendiri ? Secara tak langsung jika ini benar2 berlaku,,,aku secara peribadi merasakan seakan duduk dalam sebuah negara Merdeka pada zahirnya tetapi batinnya terjajah oleh pembuat undang2 semacam ini,,,,,,Terpulang pada anda untuk menilai dan memikirkannya,,,,
Pengurus dan pegawai2 peneroka korang tak payah nak sibuk2 menghalang demokrasi yg diinginkan oleh kebanyakkan peneroka kerana kamu tiada hak utk mencampuri urusan kepartian peneroka2. Kamu adalah pekerja yang diupah peneroka dlm pentadbiran felda bukan pentadbiran politik felda. INGATLAH PENGURUS DAN PEGAWAI2 FELDA BAHAWASANYA GAJI KAMU TU PENEROKA YANG BAYAR BUKAN UMNO BAZIRAN NASIONAL YANG BAYAR!!!!!!!!
Abistu dia nak jadikan semua masyarakat felda seperti katak bawah tempurung...tanpa mendengar apa jua yang berlaku di luar...apsal kolot sangat orang atasan ni...jika diakar umbi buat kerja dengan jujur dan betul..buat apa nak takut dengan anasir-anasir dari luar?

Ini adalah satu tindakan yg melanggar perlembagaan negara yg memberikan kebebasan utk rakyat mendapat maklumat, jelas felda sudah memperalatkan JKKR bagi menyekat program PR, penyokong PR perlu bersatu dan menentang perbuatan mereka2 ini, jika gagal bersatu, mereka semakin besar kepala dan boleh buat apa saja sesuka hati.
ape yg mereka maksud pecah belah kan /....sekadar beritahu hal semasa felda dan peneroka.....sebenar mereka takut....mereka guna kan PENGURUS FELDA......ada felda yg ok je..
Gaya Peneroka : Tuan buka peluang untuk rakan FB tuan beri pendapat, " fikirkan... YAB PM DS Najib, YB TS Isa Samad, N pengarah besar felda yg baru itu mereka semua bergerak dlm kumpulan politik yg sama. senada tp berapa org shj. yg peneroka /penerokawati, anak, cucu cicit peneroka ini RAMAI.Punya pilihan tersendiri, boleh kawal tp GAWAT. " sebenarnya senang je apabila PRU-13 ini untuk felda-felda pengurus FELDA2 gitau kat Pegawai SPR Dalam rancangan yg saya URUS TADBIR sila sediakan hanya PETI UNDI untuk pengundi Barisan Nasional sahaja sebab peneroka saya hanya tahu dengar ceramah BN/UMNO sahaja yg lain2 peti ( saluran 1 & 2 ) jgn hantar ke tempat mengundi, sbb saya nak bertugas lg dengan agensi felda, saya takut kena buang kerja. SAYA PUNYA KUASA BESAR boleh halang mana2 pihak yg cuba masuk ke Felda saya selain BN/UMNO ( Arahan yg perlu sy patuhi ) tulis siap ini peti undi Barisan Nasional sahaja. Hari ini felda dah BAYAR wang tahunan yg RM 1,200.00 itu di felda sg. pancing selatan, Awal dr tahun lepas bulan Januari. Bukan penerka tidak suka felda cuma Felda X faham DEMOKRASI, kawal sampai BASI.kami peneroka jugak tak mau felda haru-hara SUSAHHHH.
sy ank peneroka felda neram 1, kemaman. kat tempat sy pengerusi jkkr plg berkuasa. segala keputusan pengurus berkaitan dgn peneroka yg tanam sendiri dipengaruhi jkkr. semuanya 100 org lebih dicap sbg pembgkang. segala bntk bntuan dr kerjaan atau felda tdk diagihkn kpd mereka ini dan ahli2 keluarga mereka. sy sndr xpernah merasa wang ihsan ngri trg... borang isi tp bl ditapis jkkr, brg msk tong smpah. tp kalau jkkr ni star dr ank bgsu hgga ank sulong semua dpt. sy bkn kemaruk dgn duit tu... fkr2 kanlah buruk baik puak2 ni...
Masya-Allah sy rasa tuan tidak perlu kuatir perkara tersebut, sudah menjadi resam di mana-mana begitulah aturcaranya, anggap sahaja wang peruntukan itu telah kita belanjakan sebelum ini dan keluarga tuan serta kawan-kawan yg lain jugak tidak berminat dgn wang tersebut. Jagan lg memohon dan mengisi borang permohonan di masa hadapan. Tuan dan rakan2 juga bukan orang papa kedana. lupakan yg susah2. X susah
GP... Pengurus rancangan hanya mengikut perentah...jika tidak akan dipetisejukan....siapa akan membela mereka jika ini terjadi?..
"MENETAPKAN PENGURUS RANCANGAN MEMPUNYAI KUASA MENGHALANG"

Undang-undang mana yang memberi kuasa menghalang pada Pengurus.
Dizaman serba maklumat di hujung jari - seharusnya pihak yang terlibat menjawap balik dengan hujah berfakta dan bukannya menafikan hak kebebasan menyuarakan pendapat. Lebeh malang lagi menghalang hak peneroka untuk mendengan pendapat kedua (second opinion).
Othman Koyamu : anda boleh terjemahkan bagi sesiapa yg boleh melayari Internet tak kira lah org tua/muda maka mereka dapat banyak info dari pelbagai sumber, X hairanlah apa sekatan pun. TP bg mereka yg tidak mendapat info meluas jd org jahil maklumat.
Sabuli Din - Setuju dengan Tuan. Itulah maksud saya, jangan menghalang dan biar peneroka didedahkan dengan pandangan dari sudut kedua. Ini akan mencambah minda dan akhirnya biarlah peneroka buat keputusan berpandukan pada fakta.
ehh .. takkan pengurusan Felda takut dgn org luar. tak percaya aku. apa nak takut, bukan ke BN sahaja yang mampu memerintah. takut apa? .... ABU


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong