INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Sabtu, Jun 15, 2013

Anak mahu Exco Felda Pahang lunas janji PRU


TEMERLOH: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) menghargai pelantikan Exco Hal Ehwal Felda Pahang dari kalangan peneroka sendiri iaitu Datuk Abu Bakar Harun, namun mahukan janji-janji pilihan raya dilunaskan.

Timbalan Presiden Anak, Aris Fezul Ismail(gambar) berkata, pada pilihan raya umum (PRU) yang lalu warga Felda telah memberikan amanah dan mandat yang besar kepada BN, justeru Abu Bakar wajar membalas balik dengan melunaskan setiap janji.

Tambahnya, ketika kempen PRU lalu telah diletakkan papan tanda aku janji BN di seluruh kawasan Felda iaitu janji untuk membina perumahan bagi generasi kedua dan ketiga Felda.

“Masalah perumahan bagi generasi kedua dan ketiga Felda memang kritikal bagi yang tidak bertanah sehingga banyak berlaku warga Felda tinggal sebumbung sehingga tiga generasi walau sudah beranak pinak.

“Selain daripada itu peneroka-peneroka Felda juga diselubungi banyak masalah seperti hutang tanam semula yang mencecah ratusan ribu, hak milik, masalah dengan Felda Technoplant, masalah pewarisan tanah mengikut faraid, gadaian, perebutan pesaka dan sebagainya,” ujarnya.

Katanya, timbunan permasalahan yang tidah pernah selesai itulah yang diharap dapat diselesaikan oleh Abu Bakar.

Abu Bakar pada PRU lalu memenangi Dewan Undangan Negeri (Dun) Chini mengalahkan calon PKR, Sitarusinah Ab Kadir dengan majoriti 4,524 undi.

Peneroka Felda Chini 3 itu mengangkat sumpah sebagai Exco minggu lalu setelah menang untuk penggal ketiga sejak PRU 2004.

Inilah kali kedua seorang peneroka dilantik sebagai Exco selepas kali pertama Datuk Zainal Hasan (Adun Jengka) selepas PRU 1995.

“Kita harap pelantikan Abu bakar bukan sekadar untuk memenuhi kuota Exco atau mengambil hati peneroka semata-mata selepas warga Felda memberi undi besar kepada BN.

“Apa yang lebih penting ialah pelaksanaan kepada janji-janji juga penyelesaian kepada timbunan masalah peneroka yang terbengkalai sejak sekian lama,” kata Aris.

Menurutnya, selama ini peneroka hanya dihiburkan dengan pelbagai ‘durian runtuh’ daripada Felda namun hakikatnya kehidupan peneroka kian terhimpit terutama pada musim harga komoditi yang terus menjunam pada masa ini.

Dalam PRU yang lalu, peneroka Felda d Pahang memberikan undi paling besar dalam sejarah kepada BN. Kecuali Triang, semua Dun yang ada Felda dimenangi BN dengan jumlah undi meningkat berbanding PRU 2008.

Pahang merupakan penempatan Felda paling besar iaitu 43% daripada keseluruhan kawasan, keluasannya sebesar negeri Kedah.

“Peneroka-peneroka Felda bukannya semua senang. Sebab itu kita harap Abu Bakar berani berhadapan dengan kuasa besar dalam Felda dan kerajaan pusat bagi menuntut dan menangani isu-isu tertangguh peneroka,” kata Aris.

Tambahnya, jika berjaya barulah berbaloi undi besar yang diberikan peneroka kepada BN.

Asal SINI
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong