INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Khamis, September 12, 2013

Travelog di Bumi Dajlah dan Furat Siri 19 -36

Travelog di Bumi Dajlah dan Furat Siri 19 -36
Klik sini untuk mendapatkan siri sebelumnya...

Syiah dan Nahj al Balaghah
Pernah ketika bermusafir ke Bandar Samarra’ kira-kira 125 km ke utara Baghdad untuk memenuhi undangan seorang teman, rupanya pemandu teksi yang disewa adalah seorang penganut syiah. Melihat saya membawa beberapa buah buku di dalam beg, lantas keluar soalan dari mulut ‘Abu Taxi’ ini... “Buku apa awak bawa?” “Ini buku perubatan, rujukan kuliah saya..” Jelas saya. “Adakah awak memiliki ‘Nahj al Balaghah’?” “Ya!!” Jawab saya pantas. “Bagus!!” Kata ‘Abu Taxi’ itu lagi . “Sekalipun kamu membaca seribu buku, kalau kamu tak membaca Nahj al Balaghah, umur kamu akan rugi!”

Saya ungkapkan hal kisah perjalanan ke Samarra’ di atas kerana ada insiden menarik antara saya dengan penganut syiah di sana yang akan diceritakan nanti. Tetapi dialog dengan pemandu teksi di atas bukanlah asasnya untuk saya menulis topik ini.

Adalah biasa apabila penganut syiah melihat kamu membawa buku, mereka dengan ramah akan menyapa, “Apakah kamu memiliki Kitab Nahj al Balaghah?” Ungkapan “sekalipun kamu membaca seribu buku, kalau kamu tak baca Nahj al Balaghah, umur kamu akan rugi..” seakan sinonim dengan penganut syiah.

Entah berapa ratus kali saya telah mendengarnya walaupun ada sebahagiannya bila saya tanya balik kepada mereka yang bertanya, “apa itu kitab Nahj al Balaghah?” Jawapan yang diterima, “saya pun tak pernah baca lagi!” “Kalau begitu, umur kamu juga dalam kerugian!!” Hehehe... Giliran saya pula untuk menyindir mereka.

Kitab Nahj al Balaghah yang saya miliki ini edisi bahasa Arab, hadiah dari seorang Syeikh Syiah di Kadhimiya ketika saya dibawa oleh seorang teman sekuliah untuk mengunjunginya. Sebagaimana biasa, saya diajukan soalan “Apakah awak memiliki Nahj al Balaghah?” bila saya jawab, belum ada! Lantas saya dihadiahkan sebuah olehnya.

Nahj al Balaghah adalah buku rujukan utama syiah yang dianggap ke 3 pentingnya selepas al Quran dan Hadis, mengandungi koleksi 241 khutbah, 79 surat dan 489 ucapan-ucapan yang dinisbahkan kepada Syaidina Ali k.w. Bilangan khutbah, surat dan ucapan-ucapan ini pula pelbagai dari 238 hingga 241, 77 hingga 79, and 463 hingga 489 dalam beberapa versi dan edisi yang diubah pengarangnya.

Perlu juga dimaklumi, apabila disebut hadis sebagai sumber rujukan ke 2 syiah selepas al Quran, ianya bermaksud hadis yang diriwayatkan oleh perawi-perawi mereka. Tentunya bukan hadis yang diriwayatkan sahabat Nabi seperti Abu Hurairah dan Anas bin Malik r.a.

Nahj al Balaghah telah diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa antaranya edisi Inggeris diberi tajuk ‘Peak of Eloquence’ (Kemuncak Kefasihan). Terdapat juga edisi dalam Bahasa Urdu dan Spanish. Sekitar tahun 2007 dan 2008 selepas kejatuhan Iraq ke tangan Amerika dan syiah menguasai Iraq, dengan biaya Kerajaan Iraq, buku ini diterjemah dalam bahasa Rusia, German dan Romania.
Penganut syiah di Malaysia, edisi Nahj al Balaghah dalam bahasa apa yang anda semua baca?

Buku ini mengisahkan, inilah kononnya riwayat dari kata-kata Syaidina Ali dalam pelbagai bentuk samada khutbah, ucapan dan surat-surat serta menyentuh pelbagai topik, bermula dari penciptaan Dunia, penciptaan Adam, akhir alam semesta sehingga kedatangan Imam al-Mahdi.

Nahjul al-Balagha telah ditulis oleh al Sharif al Radi atau dalam Bahasa Parsi (Iran) dikenali Sharif Razi, seorang penganut syiah yang diakui mereka sebagai ulama’, lahir 930M di Baghdad. Lebih 300 tahun selepas kewafatan Syaidina Ali. Meninggal 977 M, kuburnya terdapat di Karbala’ bersebelahan dengan makam Syaidina Husein.

Kebanyakkan apa yang didakwa sebagai kata-kata, khutbah, ucapan dan surat-surat Syaidina Ali tersebut telah dipindahkan secara lisan, antara generasi ke generasi yang lain, jesteru menyebabkan ia terdedah kepada perubahan dan salah tafsir.

Tiada rantaian riwayat yang kukuh, kuat dan thiqah (dipercayai) sebagaimana sepatutnya. Sharif Razi menyebut bahawa dia menulis apa-apa yang dia dengar dan terserempak. Disiplin tinggi yang diamalkan pengumpul hadis seperti Imam Bukhari dan Muslim sama sekali tidak diberikan perhatian oleh Sharif Razi. Sebab itulah apa yang dihimpunkan dalam Nahj al-Balaghah tidak dianggap sebagai sahih oleh ulama’-ulama’ hadis yang muktabar.


Kena Pusing Kepala...

Samarra’ merupakan Bandar yang menjadi pusat pemerintahan Khalifah al Mu’tasim Billah, Khalifah terakhir kerajaan Abbasiyyah yang dijatuhkan dan baginda terbunuh dalam pencerobohan tentera Mongol Tartar sebagaimana yang saya ceritakan sebelum ini.

Tinggalan kompleks Istana al Mu’tasim Billah masih wujud dan boleh dilawati termasuklah menara masjid berbentuk skru yang dipanggil ‘Malwiyya.’ Ianya sebuah kompleks yang besar lengkap dengan kolam renang yang airnya disalurkan terus dari Sungai Dajlah, tempat bermain kuda, bilik-bilik di bahagian atas dan bawah tanah mengambarkan kehebatan seni bina Islam dan kemewahan kehidupan khalifah ketika itu.

Ketika melawatnya, saya terfikir dari gambaran keadaan kehebatan istana ini, mungkin lantaran kemewahan yang telah menyaluti kehidupan seorang pemimpin negara menyebabkan banyak amanah yang telah dicuaikan apatah lagi apabila kepercayaan mentadbir negara diserahkan kepada Perdana Menteri syiah yang khianat, Alaudin ibnu al Qami dibantu seorang lagi menteri syiah, Nashiruddin Ath-Thusi.

Elemen kelemahan dibantu unsur pengkhianatan dalaman telah menamatkan keagungan khilafah Abbasiyyah pada tahun 656H.

Penduduk di sini majoritinya Muslim Sunni walaupun di Bandar ini terdapat makam Imam Ali al Hadi dan Imam Hassan al Askari yang dianggap oleh penganut syiah sebagai Imam ke 10 dan ke 11 mereka. Makam kedua-dua Imam ini terletak di masjid yang kubahnya di bina daripada emas.

Di sinilah juga penganut syiah meyakini akan lahir Imam ke 12 mereka, Muhammad al Mahdi yang juga dipanggil Imam Mahdi di akhir zaman nanti. Kitab Nahj al Balaghah banyak menceritakan hal kebangkitan Imam Mahdi dengan merujuk kepada kata-kata yang dinisbahkan pengarangnya kepada Syaidina Ali k.w.

Komposisi majoriti Muslim Sunni yang terdapat di Bandar ini menjadikan ia antara target utama serangan hebat tentera Amerika ekoran hebatnya kemunculan gerakan jihad menentang penjajahan di sini di samping sebuah lagi bandar yang terletak di Wilayah Diyala bernama Fallujah.

Umumnya ketika pencerobohan Amerika, di mana lokasi penduduknya Muslim Sunni, di situ Amerika ditentang hebat. Yang paling menyedihkan adalah Fallujah apabila bandar ini dengan penduduknya yang pada pandangan saya paling taat beragama, di ganyang sehabisnya oleh Amerika. Pengalaman menziarahi Fallujah terutamanya ketika Ramadhan akan diceritakan secara detail.

Keadaannya tentu sekali berbeza di wilayah-wilayah majoriti syiah seperti Basrah, Nasiriyyah, Najaf, Karbala’, Kufah dan Babil (Babylon).

Jamek (Masjid) Hasan al Askari juga antara masjid yang menjadi tumpuan utama penganut syiah. Seakan tidak lengkap mengunjungi Samarra’ tanpa menjejakkan kaki ke masjid ini. Kelihatan ramai penganut syiah yang bertawaf di sekeliling makam, sembahyang dan berdoa.

Sedia dimaklumi ini adalah masjid penganut syiah. Tetapi melihat kepada ruang kosong yang masih banyak tambahan pula waktu zohor telah masuk, di satu sudut masjid saya solat seorang diri secara jama’ qasar.

Habis sahaja memberi salam, datang seseorang dari belakang, dengan kasar dipegangnya kepala saya dan dipusingnya sambil bertanya dengan kasar “Apa yang kamu buat???” “Saya solat tuan syeikh..” jawab saya lembut walaupun hati rasa panas sekali diperlakukan begitu. “Solat apa macam ini??” “Saya seorang musafir, saya solat jama’ dan qasar” “kamu dari mana?” “Saya dari Malaysia, maafkan saya tuan, izinkan saya pergi...” Saya tidak berminat memanjangkan pertengkaran.

Keluarlah saya dari masjid tanpa sepatah pun lelaki syiah itu memohon maaf atas perlakuannya terhadap saya. Huh! Nasib baik tak terseliuh tengkuk aku!

Beberapa Soalan Mudah Untuk Syiah

Yang pertama, kenapa kita perlu hidup dengan menyimpan dendam silam yang tak berkesudahan. Kisah pembunuhan Syaidina Husein adalah peristiwa yang telah berlaku lebih 1,000 tahun yang lalu. Ahli-ahli sejarah Islam yang adil dan teliti dalam penulisan menegaskan bahawa yang paling bertanggungjawab atas kematian Husein, yang pertama adalah seorang perusuh dan pembuat fitnah bernama Syamar bin Dzil Jausyin kemudian yang kedua Ubaidillah bin Ziyad (Ibnu Ziyad).

Adapun Yazid bin Muawiyah yang dihadapkan fitnah ini serta dituduh membunuh cucu Rasulullah, dengan linangan air mata ketika menerima berita kematian Husein, sebagaimana dicatatkan oleh Dr Yusuf al ‘Isy seorang pakar sejarah Islam dalam kitabnya Dinasti Umawiyyah.
Yazid berkata, “Aku telah memerintahkan kamu untuk tidak membunuh Husein, semoga Allah melaknati Ibnu Ziyad dan semoga Allah merahmati Husein. Kemudian Yazid memasukkan keluarga Husein ke kediamannya, menetapkan 3 hari untuk berkabung dan Yazid tidak pernah makan kecuali keluarga Husein diajaknya.” Fakta ini juga dicatatkan dalam Kitab Ibid.

Penganut-penganut syiah di Malaysia, kamu kenalkah siapa itu Syamar bin Dzil Jausyin? Kalau tak kenal dan tak pernah dengar nama, tolong tanya dengan orang yang telah mempengaruhi kamu sehingga kamu jadi syiah!

Memang kenyataan ini sangat pahit untuk kamu terima dan kamu masih menuduh Yazid yang membunuh Husein. Doa kamu semua semoga laknat Allah ke atas Yazid dan ayahnya Muawiyah!

Tak apalah... Walaupun kamu tidak mahu membuka hati untuk menerima kebenaran dan terus berpegang dengan pendapat kamu, baiklah... saya ingin bertanya secara mudah. Dalam konteks kita di Malaysia, kamu semua penganut syiah di sini bukannya keturunan Husein dan kami ahli sunnah waljamaah di sini bukanlah juga keturunan Muawiyah!

Kenapa peristiwa yang telah berlaku lebih 1,000 tahun yang tak ada kena mengena sedikit pun dengan kamu, kamu juga tidak pernah mengkaji fakta sebenar di sebalik peristiwa yang berlaku, tetapi peristiwa ini dipendam sebagai nostalgia silam untuk membajai dendam yang tak berkesudahan?

Syiah di Iraq mungkin boleh mendakwa bahawa mereka adalah keturunan Husein, tapi siapa kamu di Malaysia ini? Mereka juga mungkin boleh mendakwa bahawa sunni di Iraq adalah keturunan Muawiyah, tapi apa salahnya kami orang Melayu Islam sunni di sini?

Sesebuah mazhab wujud kerana ikhtilaf (perbezaan) pendapat berkaitan masalah-masalah furu’ dalam agama yang tidak mempunyai dalil yang qat’ie dari al Quran dan Hadis Nabi s.a.w. Ulama-ulama mazhab ahli sunnah waljamaah mempunyai sikap toleransi dan hormat menghormati yang sangat tinggi antara sesama mereka sehingga mereka biasa menyebut, “Ijtihad saya ini benar, tetapi mungkin tersilap. Sekiranya terdapat dalil dan hujah yang lebih kuat dari pendapat saya, maka saya bersedia untuk menariknya balik pada bila-bila masa..”

Imam Shafie pernah ditanya oleh muridnya kenapa beliau tidak menguatkan bacaan ‘Bismillahirrahmaanirrahiimm’ ketika bersolat di sebuah masjid yang mempunyai ramai pengikut Imam Abu Hanifah. Jawab Imam Shafie, “Kerana saya menghormati tuan masjid ini.” Perlu dimaklumi bahawa dalam Mazhab Hanafi, bacaan “Bismillah...” tidak dikuatkan ketika membaca al Fatihah dalam sembahyang.

Ini cuma contoh kecil bagaimana bertoleransinya kami antara sesama ahli sunnah wal jamaah. Tak pernah timbul pun orang Hanafi nak ajak dan mempengaruhi pengikut Sahfie supaya jadi Hanafi seperti mereka! Orang Maliki nak ajak pengikut Hambali supaya jadi Maliki.

Habis tu kenapa kamu orang syiah sibuk sangat nak menyebarkan dakyah kepada orang sunni supaya ikut syiah? Bolehkah sebuah mazhab itu wujud ekoran dari dendam dan pertelingkahan politik zaman silam?

Yang kedua, Apa dosa dan kesalahan yang telah Abu Bakar, Umar dan Uthman buat terhadap kamu pengikut syiah di Malaysia ini sehingga melayakkan sahabat-sahabat nabi yang mulia ini dicerca, dikeji, dicaci sehingga dikafirkan? Dengan mencerca mereka apa yang kamu semua dapat?

Kalau betul mereka telah merampas hak Ali sebagai khalifah, saya nak tanya, telah berapa ribu tahun peristiwa itu berlaku? Apakah dengan terus mendendami Abu Bakar, Umar dan Uthman, maka apakah fakta sejarah mampu diubah dengan meletakkan Ali sebagai Khalifah ar Rasyidin yang pertama?

Apakah dengan terus mendendami mereka bertiga, kamu semua mahu nama mereka dipadamkan dari senarai penjawat khalifah? Cuba kamu beritahu secara jelas, apa sebenarnya yang kamu mahu tanpa perlu beretorik !

Nanti akan ada syiah yang bertaqiyah bahawa dakwaan ini tak betul! Kami tak pernah mencaci Abu Bakar, Umar dan Uthman apa lagi nak mengkafirkan mereka. Kami cuma nak menegur beberapa kesilapan yang telah mereka buat.

Ya!! Silakan tegur sahabat-sahabat Nabi yang telah dijamin syurga ini, kemudian cerminlah diri kamu sendiri!!


Islam agama mudah, kenapa perlu dipermudah-mudahkan?

Topik bagaimana syiah memudah-mudahkan amalan agama antara perbincangan yang sering berakhir dengan suhu panas antara saya dan kawan-kawan penganut syiah. Mereka sering bertegas bahawa mereka mempunyai dalil dan ikutan atas apa yang mereka amalkan. Saya selalu bertegas bahawa dalil mereka terlalu lemah dan tiada sandaran hukum dalam syariat. Selalunya ia akan berakhir, mereka dengan cara mereka, kita istiqamah dengan apa yang kita pegang.

Pendirian kita, Islam adalah agama yang mudah, tapi jangan dipermudah-mudahkan! Syariatnya mencakupi soal-soal yang sangat peribadi termasuk bagaimana nak mensucikan diri dari hadas sehingga kepada urusan pentadbiran negara dan bagaimana nak mengadakan hubungan diperingkat antarabangsa. Semuanya diajar oleh Islam.

Kesyumulannya mencakupi keseluruhan umur manusia bermula semasa seseorang masih dalam kandungan ibunya sehinggalah dia menuju ke liang lahad.

Ibadat-ibadat yang diwajibkan oleh Allah kepada hamba-hambanya dengan aturan dan dalil yang qat’ie (putus) wajib dikerjakan mengikut aturan syariat. Ada Ibadat yang diwajibkan secara harian, seperti solat 5 waktu.

Bagi yang bermusafir ada kemudahan dan hadiah dari Allah kepada hambanya untuk dikerjakan secara solat jama’ dan qasar. Ada juga rukhsah tertentu yang membolehkan solat dikerjakan secara jama’ seperti doktor yang melakukan pembedahan untuk menyelamatkan nyawa.

Berat sangatkah solat 5 waktu sehari semalam bagi penganut syiah sehingga ianya perlu dijama’kan tanpa mengira waktu dan keadaan? Dalil dan hujah memang kamu boleh reka macam-macam tapi bertepatankah amalan kamu semua dengan solat yang diajar Rasulullah s.a.w?

Ada ibadat yang kewajipannya secara mingguan seperti solat Jumaat. Ada pula yang ditunaikan sekali setahun seperti zakat dan puasa sebulan Ramadhan malah ada yang diwajibkan sekali seumur hidup seperti haji.

Aturan-aturan ini membentuk kita ummat Islam menjadi manusia yang berdisiplin tinggi dalam hidup tanpa sedikit pun matlamat dari perlaksanaan syariat ini adalah untuk menyusahkan manusia.

Lantas bagaimana mungkin untuk kita mereka-reka ajaran yang mempermudah-mudahkan agama sedangkan agama sebenarnya telah cukup mudah untuk diamalkan. Ianya terasa sukar sekiranya hati manusia dipenuhi pelbagai wabak dan penyakit yang merbahaya lalu boleh membunuh aqidah.

Rukhsah (keringanan) dan kemudahan telah sedia diberikan oleh Allah kerana Islam bukan agama rigid, kaku dan beku. Ianya bersesuaian dengan fitrah kejadian manusia. Tak mampu solat berdiri, boleh duduk, tak mampu duduk boleh berbaring hatta dengan kerlipan mata sekalipun tetap boleh dikerjakan solat.

Kalau tak mampu puasa Ramadhan dengan sebab-sebab yang syar’ie, ianya boleh diqada’ dibulan yang lain. Tak mampu langsung untuk berpuasa? Boleh digantikan dengan bayaran fidyah.

Zakat, kefardhuannya untuk yang mampu. Bagi yang tak mampu? Mereka adalah penerima, bukan pembayar zakat.

Perkahwinan dalam Islam suatu yang sangat mudah dan penuh kemurnian. Ianya bukan setakat untuk melunaskan syahwat, tetapi di dalamnya ada aspek tanggungjawab dan bagaimana generasi masa depan dibentuk. Yang menyusahkan perkahwinan adalah adat, bukannya syariat.

Perlukah syiah mempermudahkan lagi syariat perkahwinan dengan nikah mut’ah? Cuba jelaskan apakah di dalam nikah mut’ah ada kewajipan nafkah, perlindungan dan kehormatan kepada wanita yang menjadi isteri, tanggungjawab serta hak-hak seorang suami dan isteri, hubungan kekeluargaan antara dua pihak, matlamat untuk melahirkan zuriat serta tanggungjawab terhadap pendidikan anak-anak yang akan membentuk generasi masa depan? Adakah semua ini dalam mut’ah?

Kalau ada, bolehkah hak-hak ini ditunaikan untuk tempoh kontrak 1 bulan, 3 bulan, 6 bulan hatta dalam tempoh setahun sekalipun?

Kalau tak ada, maka apa matlamat sebenar dari kewujudan perkahwinan mut’ah? Sekadar sebagai melunaskan nafsu tanpa sebarang ikatan tanggungjawab? Meletakkan harga wanita di tahap yang begitu rendah dan murah, boleh dikontrakkan kemudian ditinggalkan begitu sahaja? Tak ada manusia yang waras boleh menerima perlakuan ini.

Tolong senaraikan kepada saya, siapakah wanita yang telah dikahwini secara mut’ah oleh Syaidina Ali, Syaidina Husein dan Syaidina Hasan? Mungkin Syaidina Ali jauh sangat dari zaman kita, tak apalah... kalau tak dapat senaraikan, saya nak tanya siapakah isteri mut’ah Imam Ja’far as Sadiq, Imam Musa al Kahdim, Imam Ali al Hadi atau Imam Hasan al Askari?

Kalau ada mereka ini mengamalkan nikah mut’ah, tolong bagi pendetailannya. Kalau tak ada, syariat ini kamu ambik dari mana? Awas!! Jangan babitkan Rasulullah dengan dalil-dalil yang palsu!!

Kisah Ummu Zaid

Membaca berita-berita berkenaan penderaan anak-anak kecil oleh ibu-ibu yang melahirkan mereka membuatkan saya tergerak untuk memasukkan catatan ini.

Seorang teman sekelas bernama Zaid Ghazi Solleh, seorang teman yang baik. Dari tahun pertama lagi saya perhatikan setiap hari beliau akan datang ke kuliah menaiki coaster bersama-sama seorang wanita lingkungan usia 50 an. Wanita tersebut akan menunggu di luar pintu dewan kuliah setiap masa, juga menunggu di luar pintu makmal termasuk menunggu di luar pintu klinik ketika kami menjalani sesi klinikal. Masa makan di kantin pun ditemani bahkan bila Zaid masuk ke bilik air pun, wanita ini akan tetap menunggunya di luar!
Mendengar teman-teman yang lain memanggil wanita tersebut dengan nama ‘Ummu Zaid’, fahamlah saya bahawa beliau adalah ibu kepada teman saya Zaid Ghazi Solleh.

Awalnya, bila melihat kehadiran beliau setiap hari ke universiti, saya menjangkakan bahawa ibu ini adalah salah seorang kakitangan universiti yang mengambil ruang ketika sedang bekerja untuk mengambil berat hal anaknya yang sedang belajar sehingga saya pernah ajukan solan kepada Zaid, “Di bahagian mana ibu awak bertugas?” Dia hanya tersenyum tanpa jawapan. Tetapi timbul kehairanan, kalau Ummu Zaid seorang kakitangan, bila masa dia buat kerja di pejabat sebab seimbas pemerhatian saya memang setiap masa dia ada bersama Zaid!

Kemusykilan ini saya bisikkan dengan seorang teman lain. Rupanya Zaid ini adalah anak tunggal, yatim setelah kematian bapa. Hanya dia dan ibunya di rumah, tiada saudara-mara yang lain. Bagi ibunya, hanya Zaid satu-satunya permata hati. Kepada anak yang seorang inilah ditumpahkan segalanya.

Kasih sayang yang melampau menjadikan Ummu Zaid seorang ‘over protective mother’. Setiap langkah Zaid dituruti. Pernah saya melihat seorang pensyarah menegur perlakuannya, mungkin terasa rimas dengan kewujudan Ummu Zaid pada setiap masa memerhatikan anaknya ini di setiap tempat. Datangnya setiap hari sebelum jam 8.00 pagi. Pulangnya selepas jam 5 petang.

Saya menjangkakan bila kami semakin meningkat tahun pengajian atau dengan erti lain kami semakin dewasa, kebiasaan Ummu Zaid ini akan berkurangan. Rupanya tidak, ibu yang terlalu sayangkan anaknya ini tetap istiqamah datang dan pulang dari kuliah setiap hari bersama anak tunggalnya, sehinggalah 5 tahun tempoh pengajian kami. Mungkin beliau satu-satunya ibu di dunia yang melakukan rutin sedemikian.

Pernah saya bergurau, “Mak Cik... boleh tak saya nak ajak Zaid pergi main bola lepas kuliah nanti?” Kebetulan di Saddam Medical City, ada satu gelanggang macam gelanggang futsal lebih kurang, kadang-kadang kami bersukan bersama-sama selepas habis sesi klinikal. “Tak boleh wahai anakku... nanti jatuh, luka. Siapa yang susah... Mak Cik tak ada orang lain lagi di dunia ini selain Zaid..” Jawab Ummu Zaid serius.

Pernah saya terfikir... Apa akan jadi dengan temanku nanti, bagaimana beliau akan menjadi dewasa? Nanti dia akan menerima ijazah, bekerja, berkahwin dan... apakah ibunya akan terus mengawasi dia dengan ketat? Mampukah beliau berdikari sebab mengikut pemerhatian saya, nak minum segelas air di kantin pun, ibunya akan membelikan untuknya! Sekeping nota nak fotostate pun, ibunya akan tolong.

Syukur kepada Allah. Kami sama-sama menamatkan pengajian. Pengorbanan ibunya boleh dikira sebagai berbaloi. Teman saya Zaid muncul sebagai antara 10 pelajar terbaik. Di sana, 10 yang terbaik akan terus direkrut sebagai tenaga pengajar di Universiti. Hubungan kami terputus dari saat kepulangan saya tahun 1999 sehinggalah dunia FB mendekatkan yang jauh. Sebahagian besar dari teman-teman sekuliah berjaya dihubungi semula kira-kira 2 tahun lepas.

Dari mereka saya mendapat khabar duka, Zaid Ghazi Solleh telah kembali kerahmatullah kira-kira 3 tahun lepas akibat penyakit lelah. Ibunya menyusul tidak lama selepas itu. Tidak dapat saya gambarkan, bagi hakikat Ummu Zaid menerima hakikat kematian anaknya... Semoga Allah merahmati ibu yang berhati mulia ini walaupun kita mungkin mempunyai pelbagai tafsiran dengan apa yang beliau telah lakukan.

Budak Pencuci Kasut

Hanya mereka yang cekal dan keras hati mampu bertahan di sini. Mungkin saya salah seorang daripadanya. Walaupun begitu, air mata seorang lelaki seperti saya masih tak dapat ditahan dari mengalir apabila suatu hari ketika kami dihantar bertugas di sebuah sekolah rendah untuk pelajar lelaki di tengah-tengah Kota Baghdad bagi program rawatan anak-anak sekolah. Untuk makluman, di Iraq semua sekolah rendah dan menengah diasingkan mengikut jantina.

Ketika kanak-kanak sedang belajar di dalam kelas, saya melihat di luarnya tersusun beberapa buah kotak kayu yang dilengkapi dengan alat-alat mencuci kasut. Ini bukan aktiviti untuk kegiatan ko-korikulum, tetapi anak-anak ini walaupun masih berusia sekolah rendah, apabila habis waktu persekolahan, mereka tidak akan terus pulang ke rumah. Bukan mereka tidak mahu terus pulang ke rumah. Sebaliknya dengan menggalas satu tong berisi alat-alat mencuci kasut tersebut, mereka yang keseluruhannya yatim serta belum mengenal erti sebenar kehidupan ini akan mencari mana-mana lokasi laluan orang ramai untuk menawarkan khidmat mencuci kasut.

Hasilnya yang tak seberapa di bawa balik untuk ibu dan adik-adik perempuan lain di rumah. Walaupun masih kecil, kehilangan ayah di medan perang menyebabkan mereka terpaksa menjadi dewasa sebelum usia. Sememangnya natijah dari peperangan adalah sangat kejam. Kemusnahan infrastruktur dan prasarana boleh dibina kembali. Tetapi kesan kepada kemanusian adalah sangat tragis. Bangunan boleh dibina kembali dengan duit, tetapi bolehkah bencana yang telah menimpa anak-anak, balu-balu dan kaum keluarga serta trauma dahsyat yang dialami mereka di bayar dengan dinar dan dirham? Kepahitan ini akan dibawa dan ditanggung sepanjang hayat kehidupan.

Menariknya kasut yang nak dicuci tak perlu dibuka. Cukup letakkan kaki kita di atas tong kayu yang telah direka khas, kanak-kanak ini akan mencucinya sehingga berkilat walau macam mana kotor sekalipun kasut tersebut. Upahnya tak seberapa, lebih kurang nilai 10 sen sahaja.
Pernah saya mempelawa untuk membawa seorang budak pencuci kasut ini ke Pasar Adhamiya yang berdekatan, lalu dibelikan beberapa keperluan harian supaya dibawa balik oleh anak ini untuk keluarganya.

Uday Saddam Hussein

Catatan berkenaan Iraq tak akan lengkap kalau tidak diceritakan berkenaan anak lelaki sulong Presiden Saddam Hussein dan isteri pertamanya Sajida Tulfah, Uday Saddam Hussein al-Tikriti.

Dilahirkan 18 Jun 1964 ketika bapanya sedang dipenjarakan. Asalnya beliau dilihat sebagai bakal penganti bapanya, tetapi perlakuan buruk, salah laku seks, perlakuan jenayah serta hubungan renggangnya dengan adik beradik yang lain meminggirkannya beliau dari peranan penting Negara.

Uday menamatkan pengajian peringkat menengah dengan markah tertinggi luar biasa yang tak pernah dicapai oleh sesiapa, 100 % dari kesemua 6 subjek! Realitinya, pernah saya diberitahu bahawa guru yang mengajarnya diarahkan mengurniakan markah istimewa kerana beliau anak Presiden dengan markah penuh bagi semua subjek sekalipun Uday menghantar kertas jawapan kosong dalam peperiksaan! Wallahua’lam...

Memasuki Kuliah Perubatan, Universiti Baghdad tetapi Uday hanya belajar di kuliah tersebut selama 3 hari sebelum bertukar ke Kuliah Kejuruteraan, Universiti Baghdad. Saya sangat pasti ramai di kalangan pensyarah kuliah perubatan yang menarik nafas lega dengan pemergian Uday.

Saya menyatakan sedemikian kerana semasa di Universiti Baghdad dahulu, antara teman sekuliah saya adalah anak lelaki Tariq Aziz, bekas Perdana Menteri Iraq dan bekas Menteri Luar Iraq. Saya dapat rasakan bagaimana ketatnya kawalan keselamatan untuk seorang anak Perdana Menteri, apatah lagi untuk Uday, anak seorang Presiden.

Di Kuliah Kejuruteraan, sebagaimana dijangka, sekali lagi beliau berjaya menamatkan pengajian dan muncul sebagai pelajar terbaik dari seramai 76 pelajar di kelasnya! Tentu sekali kedudukannya sebagai anak lelaki Presiden mewajibkan pensyarah mengurniakan markah penuh kepadanya sekalipun beliau lebih banyak ponteng dari hadir ke kuliah!

Tahun 1988, ketika penganjuran satu parti yang dihoskan oleh Suzanne Mubarak, isteri bekas Presiden Hosni Mubarak, Uday terlibat dalam jenayah besar pertamanya, membunuh pembantu peribadi bapanya merangkap tukang rasa makanan (food tester) Kamel Hana Gogeo.

Ada dakwaan yang mengatakan, ia adalah arahan ibunya Sajida Tulfah kerana Gogeo bertanggungjawab memperkenalkan seorang wanita bernama Samira Shahbanbar kepada bapanya yang akhirnya menjadi isteri kedua Saddam. Bagi Uday, hadirnya Samira dalam keluarganya telah merampas hak ibunya.

Ekoran pembunuhan ini, Uday telah dijatuhkan hukuman penjara selama 8 tahun. Tetapi atas permintaan peribadi Raja Hussein Jordan, Uday telah diampunkan oleh Saddam hanya setelah 3 bulan sahaja menjalani hukuman penjara.

Kemudian Uday dihantar ke Switzerland sebagai pembantu duta Iraq di Swiss. Ekoran satu perlakuan jenayah yang dilakukan apabila Uday menikam seorang rakyat Swiss di sebuah restoren, beliau telah dihalau keluar oleh kerajaan Swiss.

Berkahwin dengan anak perempuan Izzat Ibrahim Ad Douri, Naib Presiden Iraq yang juga Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan Revolusi Iraq. Isteri beliau kemudiannya diceraikan.

Memiliki dan menguasai akhbar harian Iraq, Babel dan saluran stesyen TV tempatan, As Shabab TV serta memegang tugas sebagai Presiden Majlis Olimpik Iraq dan Presiden Persatuan Bolasepak Iraq, Uday kelihatan begitu berkuasa tanpa dapat dibantah oleh sesiapa.

Selaku Presiden Majlis Olimpik Iraq dan Presiden Persatuan Bolasepak Iraq, sebuah negara dengan rakyat yang sangat fanatik terhadap sukan bolasepak, Uday meletakkan sasaran wajib menang apabila pasukan bolanya atau atlit Iraq beraksi .

Kekalahan bermakna mereka akan dihukum dan didera, kepala akan dibotakkan. Atlit-atlit yang gagal untuk menang akan dirotan di tapak kaki, lokasi yang mendatangkan kesakitan yang bersangatan tetapi tidak meninggalkan bekas. Uday akan memberikan arahan bertulis tentang berapa kali bilangan rotan yang sepatutnya diterima oleh seorang atlit berdasarkan tahap kegagalan mereka. Atlit-atlit yang gagal akan dipanggil dengan panggilan monyet dan anjing, suatu penghinaan yang amat memalukan bagi orang-orang Arab.

Kegagalan memasuki pusingan akhir Bolasepak Piala Dunia 1994 menyebabkan sebahagian pemain dipenjarakan dan dipaksa menyepak bola yang dibuat daripada konkrit! Kekalahan 4-1 di tangan Jepun ketika pusingan akhir Piala Asia 2000 di Labenon ternyata menjadi petaka buat penjaga gol, Hashim Hassan, pemain pertahanan, Abdel Jabbar dan penyerang, Qahtan Chatir apabila mereka dipersalahkan dan diseksa selama 3 hari oleh pengawal-pengawal Uday.

Selalu juga diceritakan bagaimana gadis-gadis Iraq ramai yang dilarikan untuk menjadi mangsa kebuasan nafsu Uday, tanpa pernah diadili. Ada yang akhirnya membunuh diri atau dibunuh keluarga sendiri untuk menutup aib.

Antara kegemaran pelik Uday adalah memelihara binatang buas seperti singa, cheetah dan harimau di rumahnya. Singa selalunya menjadi lambang kegagahan dan keberanian sehingga ada yang menamakan anak lelaki mereka dengan nama ‘Haidar’ bermakna anak singa.

Uday Saddam pernah membelasah sehingga tidak sedarkan diri seorang pegawai tenteranya yang enggan membenarkan beliau menari bersama isterinya. Pegawai tentera tersebut akhirnya meninggal dunia di hospital. Ada anggota tentera yang tidak memberikan tabik hormat kepadanya ditembak mati.


Satu tragedi hitam telah berlaku sekitar Disember tahun 1996 di Wilayah Mansour, Baghdad ketika beliau sedang memandu Porsche di mana satu serangan hendap bertujuan membunuh Uday berlaku. 8 butir peluru yang singgah di tubuhnya menyebabkan kecederaan parah kepada anak lelaki sulong Saddam ini sehingga memaksa satu pasukan pakar bedah diterbangkan dari Francis ke Hospital Ibnu Sina, Baghdad untuk berusaha menyelamatkan nyawa beliau.

Jangkaan awal beliau akan lumpuh. Beberapa pembedahan berulang kali dilakukan untuk mengeluarkan peluru tetapi satu peluru masih melekat di tulang belakangnya yang terlalu hampir dengan saraf tunjang dan tidak dapat dikeluarkan. Beliau pulih walaupun terpaksa bertongkat.

Terselamat dalam serangan pertama dan setelah melalui pelbagai episod hitam dalam hidupnya, tanggal 22 Julai 2003 adalah hari terakhir Uday melihat matahari apabila beliau terbunuh dalam serangan hendap anggota marin US di sebuah rumah yang terletak di daerah Mousul, bahagian utara Iraq.

Wolkswagen Buruk dan Istana Saddam

Kawasan di sekitar Istana Presiden Saddam Hussein termaktub sebagai kawasan larangan dengan kawalan ketat ketenteraan. Kawalan ini merangkumi pos kawalan termasuk juga meriam penangkis pesawat. Laluan jalan raya di hadapan istana diwartakan sebagai kwasan larangan berhenti untuk semua kenderaan. Mungkin sebagai langkah berjaga-jaga terhadap sebarang ancaman serangan.

Jalan di hadapan salah satu Istana Saddam dipanggil ‘Qasr Jumhuri’ atau Istana Republik merupakan laluan saya setiap hari untuk pergi dan balik dari kuliah. Malangnya setelah hampir 6 tahun saya berulang-alik di situ, bayang Saddam pun tak pernah kelihatan. Apatah lagi nak tengok tuannya. Qasr Jumhuri adalah sebuah istana yang sangat besar dan indah sesuai dengan status pemiliknya seorang Presiden negara yang kaya dengan minyak.

Terdetik juga hati saya, mungkin suatu hari, aku akan berpeluang berselisih dengan Saddam Hussein, tapi hanya gambar besar beliau dengan aksi melambai tangan tersergam di hadapan istana yang setia melambai tangan kepada saya setiap hari. Jadilah…

Mungkin telah tertulis, kawasan perkarangan istana ini akan merakamkan kenangan yang tak dapat saya lupakan. Seorang kawan sekelas bernama Umar Faiq, Bila bernama Umar tentunya dia seorang sunni. Suatu petang selesai habis kuliah, beliau mempelawa untuk menghantar saya balik ke rumah dengan keretanya, Wolkswagen model lama buatan Jerman atau dipanggil di Malaysia sebagai kereta kura-kura. Satu-satunya model kereta yang enjinnya di belakang.

Saya pastinya menerima perlawaan ini dengan senang hati. Ianya tentu lebih lumayan dari saya menaiki Renault 11 ke stesen bas. Di Iraq sistem pemanduannya di sebelah kiri sebagaimana yang diamalkan di Amerika.

Tanpa direncana, sampai saja betul-betul di hadapan istana, wolkswagen kura-kura kawan saya ni meragam dan enjinnya terus mati secara tiba-tiba. Ya Allah… terus sekumpulan askar menyerbu kami dengan Kalashinkov AK 47 dihalakan betul-betul ke arah kami. Bukan itu sahaja, muncung meriam penangkis pesawat juga dipusingkan ke sasarannya. Saya keluar dengan tangan di kepala sambil memaklumkan bahawa kami ini pelajar. Saya pula orang Malaysia sambil mengeluarkan kad permastautin untuk ditunjukkan kepada mereka.

Kami disoal dengan kasar dan tegas. “kamu tak tahu ini kawasan larangan berhenti??” “Tahu tuan! Sebenarnya kereta kami rosak, enjinnya mati…” jelas saya dalam ketakutan. “Ooo.. begitu..” Nada suara pegawai tentera tersebut mula menurun. Alhamdulillah… lega… penjelasan saya diterima.

Tapi timbul pula satu lagi masalah lain. Mereka tak membenarkan kereta diperiksa di situ sebaliknya diarahkan supaya ditolak ke tempat lain yang jauh dari kawasan istana. ‘Baiknya’ askar-askar ini. Tak pula mereka turut sama menolong menolak kereta kura-kura yang sangat berat ini. Sebaliknya hanya melihat saja, saya dan Umar Faiq bermandi peluh menolaknya. Fuuhh!!

“Pesan saya kepada Umar… “jangan jual kereta ni, simpanlah sebagai kenang-kenangan antara kita…”

Revolusi demi revolusi

Saya melihat masyarakat Iraq mempunyai jiwa memberontak. Mereka selalu berfikir untuk memberontak dan melakukan revolusi. Sejarah mungkin membentuk cara mereka berfikir. Jatuh bangun pemimpin mereka hampir kesemuanya dengan pertumpahan darah. Saya cuba gambarkan sejarah panjang jatuh bangun dan pertumpahan darah ini dengan seringkas mungkin.

Iraq adalah sebahagian dari Khilafah Uthmaniah yang berpusat di Turki. Kemudian rakyat Iraq sendiri yang membantu tentera Inggeris melawan askar-askar Uthmaniah dalam Perang Dunia Pertama kerana tertipu dengan dakyah Inggeris kononnya orang-orang Uthmaniah Turki adalah penjajah dan Inggeris datang untuk membantu membebaskan Iraq.

Ramai orang-orang Iraq yang saya ajukan persolan berkenaan Khilafah Uthmaniah tidak mengakui bahawa Uthmaniah adalah sebuah khilafah tetapi menganggap sebagai penjajahan. Mungkin mereka diselewengkan dengan sejarah yang diajar di sekolah-sekolah. Putar belit sejarah ini berlaku di mana-mana termasuk di negara kita.

Kejatuhan Uthmaniah meletakkan Iraq di bawah British bermula 1921. British lah yang melantik Faisal bin Hussein sebagai Raja di Iraq pada 1921. Faisal adalah anak lelaki kepada Sherif Hussein bin Ali, Sharif Mekah ketika itu. Keluraga di Raja Saudi sekarang adalah berasal dari keluarga Sherif Hussein. Bermula 1921 sehingga 1958 Iraq adalah sebuah negara monarki.
Tanggal 14 Julai 1958 Raja Iraq yang terakhir, Raja Faisal II dijatuhkan dalam satu revolusi ketenteraan yang dipimpin Jeneral Abdel Karim Qaasim.

Semua keluarga Diraja Iraq samada tua muda, lelaki perempuan dan kanak-kanak terbunuh dan dibunuh dalam revolusi ini. Mayat Abdul aI Ilah, bapa saudara Raja Faisal II yang ketika itu sedang memangku kuasa raja disebabkan Raja faisal II masih usia kanak-kanak diseret dengan kenderaan di sekitar Jalan ar Rasyid di tengah-tengah Baghdad sehingga ianya hancur menjadi cebisan-cebisan daging. Kemudian mayat ini digantung untuk tontonan umum.

Semua keluarga diraja ini dikuburkan di satu perkuburan di Adhamiya dipanggil ‘Maqbarah Malikiyyah’ tidak jauh dari lokasi rumah sewa saya.
Jeneral Abdel Karim Qaasim memerintah Iraq sebagai Perdana Menteri sejurus selepas pemerintahan beraja ditamatkan di Iraq pada 1958 sehingga beliau dijatuhkan apabila berlaku Revolusi yang diterajui Parti Baath, sebuah Parti Sosialis Arab pada tahun 1963 dikenali sebagai ‘Thaurah Ramadhan’ atau Revolusi Ramadhan. Jeneral Abdel Karim Qaasim ditembak mati.

Revolusi Ramadhan pada 8-10 Februari 1963 ini mengorbankan kira-kira 5,000 nyawa. Walaupun Jeneral Abdel Karim Qaasim menyerah diri dan memohon untuk keluar dari Iraq dengan selamat, permohonan beliau ditolak oleh Ketua Majlis Pimpinan Revolusi dan beliau dijatuhkan hukuman ditembak mati. Mayatnya dipamerkan dikaca TV.

Parti Baath yang mengepalai revolusi ini berjuang dengan motto ‘Wahdah, Hurriyyah, Isytiraqiyyah’ bermakna ‘Penyatuan, Kebebasan, Sosialis’. Kejayaan Revolusi Ramadhan ini mengangkat Presiden pertama dari Parti Baath bernama Jeneral Abdul Salam Arif sementara Jeneral Ahmad Hassan al Bakr sebagai Perdana Menteri.

Abdul Salam Arif berkuasa sehingga April 1966 apabila beliau terbunuh dalam nahas helikopter yang disyaki perbuatan khianat. Abangnya Jeneral Abdul Rahman Arif mengantikan beliau.

Abdul Rahman Arif adalah antara personal militer yang terlibat dalam revolusi menggulingkan pemerintahan beraja pada tahun 1958 untuk mengangkat Ketua Turus Angkatan Bersenjata ketika itu, Abdel Karim Qaasim sebagai Perdana Menteri. Kemudian Abdul Rahman Arif juga terlibat dalam Revolusi Ramadhan tahun 1963 untuk menjatuhkan Abdul karim Qaasim.

Perlantikan Abdul Rahman Arif mendapat sokongan kuat dari Presiden Gamal Abdel Nasser dan Iraq turut menghantar tentera dalam Perang Enam Hari menentang Israel.

Pada tarikh 17 Julai 1968, Sebagaimana dulu apabila Jeneral Abdul Rahman Arif dan Adiknya Abdul Salam Arif merampas kuasa dari Perdana Menteri Abdul Karim Qaasim pada 1963, sekarang beliau pula berada di pihak yang dirampas. Kekuatan ketenteraan yang dipimpin Menteri Pertahanan ketika itu, Hamdan at Tikriti menjatuhkan beliau dalam satu rampasan kuasa tanpa pertumpahan darah.

Bila saya catatkan Menteri Pertahanan Iraq, Hamdan berasal dari Qabilah at Tikriti, bermakna beliau berasal dari Qabilah yang sama dengan Saddam Hussein.

Jeneraal Abdul Rahman Arif mendapatkan perlindungan politik di Turki selepas kejatuhannya dan beliau hanya pulang ke Iraq selepas Saddam Hussein menduduki kerusi Presiden pada tahun 1979. Kejatuhan Saddam di tangan Amerika pada 2003 menyebabkan Abdul Rahman Arif berkelana membawa diri ke Jordan dan beliau meninggal dunia pada 2004.

Kejatuhan Abdul Rahman Arif mengangkat Jeneral Ahmad Hassan al Bakr sebagai Presiden baru Iraq bermula 17 Julai 1968 sehingga 16 Julai 1979, tarikh di mana bermulanya era Saddam Hussein.

Rata-rata masyarakat Iraq yang saya temui mengingati era Ahmad Hassan al Bakr sebagai Presdien adalah zaman keemasan Iraq dari segenap segi samada keamanan, kemakmuran, kedamaian dan pembangunan. Perkembangan ekonomi juga berlaku dengan pesat dan Iraq dilihat memainkan peranan penting dalam politik di rantau Arab.

Ketika ini Saddam adalah Timbalan Presiden yang secara beransur-ansur mengukuhkan kedudukannya di dalam parti dan kerajaan sehinggalah akhirnya Ahmad Hassan al Bakr terpaksa berundur dengan terhormat pada Julai 1979 dengan ‘alasan kesihatan’ walaupun sebenarnya faktor Saddam yang memainkan peranan utama.

Ahmad Hassan al Bakr meninggal dunia pada tahun 1982.
16 Julai 1979, bermulalah era SADDAM HUSSEIN AT TIKRITI…

Syari' Abu Nuwas

Di Baghdad ada satu jalan dinamakan Syari' Abu Nuwas (Jalan Abu Nuwas). Jalan ini terletak di sepanjang tebing Sungai Dajlah sepanjang kira-kira 2.5 km. Di kawasan berhampiran dengan Sungai Dajlah ini pula terletaknya sebuah taman dipanggil Hadiqah Abu Nuwas (Taman Abu Nuwas). Ketika saya menumpang tinggal seketika di Asrama Sa’adun yang berdekatan dengan lokasi ini, Taman Abu Nuwas ini pernah menjadi tempat kami bermain bola sepak.

Abu Nuwas dilahirkan pada tahun 756 M di Iran tetapi berhijrah dan menghabiskan masanya dari usia kanak-kanak sehingga meninggal dunia pada tahun 814 M di Baghdad. Satu nama yang cukup terkenal dalam ‘Hikayat 1001 Malam’ dengan kisah-kisah lucunya.

Dalam satu versi dari hikayat kehidupannya, hayat beliau banyak dikaitkan dengan arak dan perempuan sementara ada versi lain yang mengambarkan kehidupan Abu Nuwas sebagai seorang penyair, penulis kesusasteraan Arab yang luas ilmunya.

Seorang penulis Arab yang sezaman dengannya, Ismail bin Nubakht mencatatkan berkenaan Abu Nuwas: "Saya tidak pernah melihat seorang lelaki yang pembelajarannya lebih luas daripada Abu Nuwas, ingatannya sangat kuat dan kaya dengan pengetahuan, walaupun beliau hanya memiliki begitu sedikit buku. Selepas beliau meninggal dunia kami menemui hanya sebuah buku di rumahnya di mana di dalam buku tersebut terdapat koleksi ungkapan-ungkapan yang jarang disebut dalam ilmu tatabahasa Arab.

Mungkin mengambil versi hikayat Abu Nuwas dari sisi hitam kehidupannya yang bergelumang dengan arak dan perempuan, Jalan Abu Nuwas ini merupakan lokasi hiburan di pinggiran Sungai Dajlah. Terdapat di situ deretan bar-bar yang bersaiz kecil tetapi menghidangkan minuman arak. Perlu dimaklumi sebagaimana yang pernah saya catatkan, bahawa Iraq adalah sebuah negara sosialis di mana arak dibenarkan dijual secara meluas. Jangan terkejut kalau penjaga pintu bar juga berjubah putih lengkap dengan serban dan igal kerana jubah serban adalah pakaian kebangsaan mereka.

Lokasi di sekitar Jalan Abu Nuwas juga adalah sasaran pelanggan ‘fiki-fiki’ mengikut istilah orang Iraq. Nak tahu apa makna fiki-fiki? Kalau di negara kita, lokasi fiki-fiki yang masyhur adalah Lorong Haji Taib! Kesian tuan punya nama Haji Taib, sebagaimana bila saya membaca sudut positif dari kehidupan Abu Nuwas, saya kesian bila namanya digunakan untuk suatu lokasi hitam seperti ini.

Abu Nuwas seorang figur yang cerdik dan penuh helah. Selalunya beliau dijadikan sasaran Khalifah Harun ar Rasyid yang memerintah ketika itu untuk menguji kepintarannya.

Suatu hari khalifah memanggilnya lalu ditunjukkan sebuah lesung batu yang telah pecah. “Wahai Abu Nuwas, lesung batu kesayangan beta telah pecah. Beta boleh mendapatkan lesung batu yang baru dari pasar, tetapi beta sangat sayangkan lesung batu ini. Sekarang beta perintahkan kamu supaya menjahit lesung yang pecah ini dan pastikan ia menjadi elok seperti sediakala!” Perintah Khalifah dengan tegas. “Kalau perintah beta tak berjaya kamu laksanakan, kamu akan dihukum!”
“Baiklah tuanku... berikan patik masa sehari semalam untuk menyiapkan tugasan ini.” Jawab Abu Nuwas dengan yakin. Tujuan khalifah nak mempermainkan Abu Nuwas. Mari kita tengok siapa yang kena...

Keesokkan harinya, pagi-pagi lagi Abu Nuwas ke istana dengan lesung batu khalifah dibawanya bersama lalu masuk mengadap. Lantas khalifah bertanya, “Abu Nuwas, mana lesung batu beta?” Lalu ditunjukkan oleh Abu Nuwas lesung batu yang pecah belum diperbaiki. “Kenapa kamu tak jahit lesung itu sebagaimana perintah beta??”

Jawab Abu Nuwas, “Tuanku, bukannya patik ingkarkan perintah tuanku untuk menjahit lesung batu ini. Cuma bila patik cari di rumah patik, rupanya patik hanya ada benang kain. Nak jahit lesung batu, kita perlukan benang batu. Patik datang ni nak bertanya tuanku, kalau sekiranya tuanku memiliki benang batu, tolong berikan kepada patik supaya lesung ini dapat dijahit.” “Ooo... kalau benang batu, beta pun tak ada memilikinya wahai Abu Nuwas.” “Kalau begitu, baik tuanku beli saja lesung batu baru di pasar!” Pintas Abu Nuwas.

Ha... ha... haa... Khalifah telah terkena. Abu Nuwas diberikan hadiah oleh khalifah. Pulanglah beliau dengan senang hati.

Saddam Hussein al Majid at Tikriti

Info menarik berkaitan Saddam

Lahir di perkampungan al Awja di Wilayah Tikrit, sebuah wilayah di utara Iraq pada 28 April 1937 dari sebuah keluarga pengembala kambing. Maut di tali gantung pada 30 Disember 2006 ketika berusia 69 tahun. Perkataan ‘Sadd’ dalam bahasa Arab bermakna empangan. Nama Saddam memberi maksud ‘seseorang yang sentiasa bersedia untuk mengadapi’.

Saddam tidak pernah mengenali bapanya Hussein al Majid yang menghilangkan diri ketika usia beliau 3 bulan dalam kandungan ibunya. Bapa tirinya, Ibrahim al Hassan memperlakukan beliau dengan kasar dan keras. Mungkin memori pahit ketika kecil bersama bapa tirinya membentuk cara Saddam berfikir dan bertindak.

Selepas menghabiskan pengajian di sekolah menengah, Saddam memasuki kuliah undang-undang di Iraq tetapi meninggalkan universiti pada tahun 1957. Di usia 20 tahun, walaupun masih terlalu muda, beliau turut terlibat dalam Revolusi 14 Julai 1958 yang meletakkan batu nesan kepada semua keluarga Diraja Iraq dan mengangkat Jeneral Abdul Karim Qaasim sebagai Perdana Menteri.

Sesuai dengan makna namanya sebagai seorang yang sentiasa bersedia untuk menghadapi apa saja, pada tahun 1959, Saddam yang ketika itu seorang pegawai muda dalam tentera terlibat pula dalam cubaan bunuh terhadap Perdana Menteri Abdul Karim Qaasim sedangkan sebelum ini dia antara salah seorang yang terlibat mengangkat Perdana Menteri ini. Konvoi Perdana Menteri diserang di Jalan Ar Rasyid di tengah-tengah Baghdad tetapi tembakan yang tidak tepat dari Saddam Hussein menggagalkan cubaan bunuh ini dan Saddam melarikan diri ke Mesir.

Antara alasan cubaan bunuh ini kerana Perdana Menteri Iraq tersebut menolak cadangan Presiden Mesir, Gamal Abdul Nasser menggabungkan beberapa negara Arab termasuk Iraq dan Mesir bagi membentuk ‘United Arab Republic’.

Di Mesir, beliau menyambung semula pengajian undang-undang yang tergendala dulu. Presiden Gamal Abdel Nasser sangat mengasihinya sehingga beliau dijadikan anak angkat Presiden. Sebab itulah saya pernah mendengar ungkapan Saddam yang menyebut, “Bapaku Gamal Abdel Nasser...”

Kembali semula ke Iraq pada tahun 1964, ketika itu negara di bawah pemerintahan Presiden dari Parti Baath yang turut dianggotai Saddam, Presiden Abdul Salam Arif. Kerana kesalahan terlibat dalam cubaan bunuh dan melarikan diri dari Iraq sebelum ini, Saddam dipenjarakan pada 1964 sekembalinya beliau ke Iraq.

Akhirnya pada tahun 1967 beliau dibebaskan yang sebenarnya tindakan pembebasan individu seperti Saddam ini seolah memakan diri sendiri bagi Presiden Abdul Rahman Arif yang memerintah ketika itu.

Saya katakan memakan diri kerana pembebasan itu memberi ruang kepada Saddam untuk merancang rampasan kuasa tanpa pertumpahan darah bersama-sama Jeneral Ahmad Hassan al Bakr sehingga menjatuhkan Presiden Abdul Rahman Arif pada 1968. Jeneral Ahmad Hassan al Bakr diangkat sebagai Presiden pada 1968, sementara Saddam sebagai timbalannya.

Ahmad Hassan al Bakr memerintah sehingga 1979 apabila kuasa diserahkan kepada Saddam pada 16 Julai 1979.

Saya selalu menyebut, Saddam seorang yang sukakan peperangan. Buktinya, bermula tahun 1979 beliau menjadi Presiden, lebih kurang setahun selepas itu pada September 1980 bermulalah Perang Iran-Iraq. Sebabnya kenapa berlakunya perang ini perlu dibincangkan secara khusus. Perang Iran-Iraq berakhir pada 8 Ogos 1988. Hanya 2 tahun tanpa peperangan.

Selepas itu pada 2 Ogos 1990, Kuwait pula diserang. Sebabnya juga pelbagai, antaranya Iraq menuduh Kuwait mencuri minyaknya secara ‘penggerudian condong’. Maknanya penggerudian di lakukan di dalam Wilayah Kuwait yang bersempadanan dengan Iraq tetapi dilakukan secara menyondong lalu memasuki wilayah Iraq melalui dalam bumi.

Ada juga dikatakan alasan, ia berpunca kegagalan Iraq membayar balik hutang kepada Kuwait yang berjumlah USD80 bilion. Dana yang dipinjam untuk membiayai kempen Perang Iran-Iraq sebelum ini. Suka dimaklumi bahawa negara-negara Arab berdiri di sebelah Iraq ketika era Perang Iran-Iraq. Mungkinkan atas dasar semangat asobiyyah Arab?

Tindakan Kuwait yang meningkatkan pengeluaran minyak mereka sehingga menjejaskan pendapatan negara-negara pengeluar yang lain termasuk Iraq juga dikatakan antara puncanya.

Kelemahan pertahanan Kuwait digambarkan apabila pencerobohan Iraq ke atas Kuwait hanya mengambil masa selama 2 hari sahaja. Tentera elit Iraq, Iraqi Republican Guard ternyata tidak diberikan tentangan oleh tentera Kuwait. Beberapa hari selepas itu, Saddam mengistiharkan Kuwait adalah ‘Wilayah ke 19 Iraq’.


Saddam memimpin dengan gaya tersendiri yang unik. Antaranya...

Saddam sangat percayakan sesama Qabilah at Tikriti untuk posisi penting negara terutamanya yang berkaitan dengan hal ehwal keselamatan. Antaranya, adik tirinya Barzan Ibrahim at Tikriti bertanggungjawab dalam hal ehwal ‘Mukhabarat’ (perisikan), satu unit perisikan yang sangat ditakuti rakyat serta terlibat dalam kes-kes penyeksaan dan penderaan kepada penentang Saddam. Tanggal detik 5 Disember 2006, sebagaimana Saddam, Barzan juga maut di tali gantung.


Anak lelakinya Saddam, Qusay, iaitu adik kepada Uday pula bertanggungjawab kepada ‘Internal Security Forces’ pasukan khas yang berperanan sebagai pengawal Presiden. Qusay juga pernah menjawat jawatan Panglima Republican Guard, pasukan komando elit Iraq. Qusay terbunuh bersama-sama abangnya Uday dalam serangan Amerika di sebuah rumah di Mosul, utara Iraq pada 22 Julai 2003.

Kepercayaan kepada Qabilah sendiri adalah lumrah lantaran beberapa tragedi pembelotan yang sering menimpa pemimpin-pemimpin sebelumnya. Apatah lagi disaat-saat genting negara berdepan ancaman peperangan.

Penahanan Saddam dalam satu lubang rahsia di bawah tanah di Tikrit pada 13 Disember 2003 juga dikatakan berlaku hasil dari pengkhianatan kawan rapatnya yang membocorkan rahsia persembunyiannya kepada pihak musuh.


Di kebanyakkan penampilan beliau di khalayak umum, Saddam lebih selesa menyarung uniform tentera dengan pangkat ‘Ra’id’ (Jeneral) beserta pistol yang tersemat di pinggang. Walaupun begitu, selepas era Perang Teluk, penampilan beliau di hadapan umum secara terbuka agak terbatas.

Acara-acara rasmi besar negara selepas era perang teluk biasanya akan diwakili oleh Izzat Ibrahim al Douri, Naib Presiden Iraq merangkap Timbalan Ketua Majlis Pimpinan Revolusi.


Saddam merupakan pemimpin yang amat jarang keluar negara walaupun ke negara-negara Arab. Hal ehwal hubungan diplomatik di peringkat antarabangsa selalunya dikendalikan oleh Tariq Aziz, Menteri Luar merangkap Perdana Menteri Iraq. Satu-satunya anggota Kabinet Saddam yang beragama kristian.


Saddam tidak akan bercakap selain dari Bahasa Arab walau siapa pun tetamu asing yang mengunjunginya. Sesiapa yang tak tahu berbahasa Arab perlu menggunakan khidmat penterjemah.

Pantang bagi pemimpin ini, kalau sesiapa duduk menyilang kaki di hadapannya hatta kalau seorang ketua negara sekalipun. Tetamu perlu duduk dengan tertib sebagaimana beliau juga tak pernah kelihatan dalam gambar-gambar duduk secara menyilang kaki.

Untuk bertemu dengan Saddam, seseorang tetamu akan diambil oleh pihak keselamatan khas Iraq dari tempat penginapan dan di bawa ke satu lokasi. Di situ, satu pasukan lain pula akan membawa tetamu tersebut ke satu lokasi yang lain. Di lokasi kedua ini, pasukan yang ketiga akan membawa tetamu tersebut ke tempat di mana Saddam sedia menunggu.

Selalunya beliau akan menyambut tetamu dengan ucapan “Allah bil khair...” Bermakna seseorang tetamu perlu bertukar kereta sebanyak 3 kali sebelum mereka tiba di tempat Saddam.

Mana lebih baik?

Penganut Kristian merupakan golongan minoriti di Iraq. Mereka berbangsa Ashur, berkulit putih kemerahan dan berambut perang. Pernah saya bertanya kawan-kawan Iraq, siapa itu bangsa Ashur? Kata mereka, Bangsa Ashur ini berasal dari keturunan Raja Namrud yang menetap di negeri Babylon. Wallahua’lam... Satu kajian mendalam perlu dilakukan untuk huraian panjang berkenaan asal usul keturunan ini.

Walaupun minoriti, tetapi hakikatnya mereka adalah kelompok yang memiliki tahap thaqafah (kebudayaan), taraf hidup sosio-ekonomi yang lebih baik. Malah, mungkin kerana mereka minoriti menyebabkan perpaduan dan kesatuan antara mereka kelihatan padu.

Beberapa orang teman sekuliah saya adalah penganut Kristian termasuklah anak lelaki Tariq Aziz, Perdana Menteri merangkap Menteri Luar Iraq ketika itu. Seorang dari mereka, agak peramah serta mampu berbahasa Inggeris dengan baik sekali, seorang gadis Kristian yang sopan bernama Mayce Manuel.

Kebetulan ibunya adalah salah seorang pensyarah di fakulti kami bernama Dr Khulud, pensyarah berkelulusan dari sebuah Universiti di United Kingdom. Seorang pensyarah yang baik dan berfikiran terbuka serta mesra dengan para pelajarnya.

Biasa kami berbual-bual tentang banyak perkara termasuk dia sangat berminat untuk mengetahui perihal Malaysia.

“Pada pandangan kamu mana yang lebih baik antara Kristian dan Islam?” Suatu hari Mayce mengajukan soalannya kepada saya ketika kami bertemu di ‘Nadi Thalabah’ satu sudut kafeteria tempat pelajar-pelajar mengulangkaji pelajaran

Tentu saja jawapan saya.. “Saya seorang muslim, semestinya saya meyakini agama saya yang terbaik. Sebab itu ia menjadi pegangan dan cara hidup saya..”

“Maaf, saya berpandangan sebaliknya, bagi saya Kristian lebih baik..” Jawab Mayce.

“Itu hak awak untuk berpandangan begitu kerana kristian pegangan awak. Tapi tentunya awak mempunyai sebab untuk berkata begitu.”

“Ya.. Cuba awak perhatikan di sekeliling kita, bagaimana kehidupan masyarakat Islam dan Kristian.”

“Apa maksud awak?” Soal saya ingin medapat penjelasan selanjutnya

“Bagi saya ummat Islam adalah pemalas dan mundur. Lihatlah peminta-peminta sedekah di jalanan atau di pintu-pintu masjid, siapakah mereka? Islam atau Kristian? Cuba awak lihat di hadapan gereja setiap hari Ahad, adakah orang kristian yang meminta sedekah?” Jelasnya dengan nada seakan menghina.

“Ooo... itu maksud awak. Kalau begitu sebenarnya awak silap kerana tidak dapat membezakan antara Islam dengan penganut Islam. Islamlah suatu agama yang sangat menggalakkan penganutnya berusaha keras mencari rezeki. Keluar bekerja mencari nafkah untuk keluarga dikira suatu ibadat yang diberikan pahala dalam agama kami. Islam sangat menentang kelembapan dan kemalasan. “

“Sebab itulah antara yang diajar oleh syariat Islam adalah hukum-hukum berkenaan pengurusan harta benda kerana bagi Islam harta benda adalah hak yang perlu dimiliki oleh manusia dan merupakan keperluan asas mereka. Sebarang pencerobohan terhadap harta benda orang lain juga diancam dengan hukuman keras dalam Islam. ”

“Silap pandangan awak hanya dengan melihat kemelaratan hidup masyarakat Islam di sini, maka terus awak menghukum Islam adalah agama kemelaratan dan kemunduran. Kesempitan dan kesukaran hidup yang mereka hadapi disebabkan banyak faktor yang awak sendiri tentu maklum, tetapi Islam tak boleh dipersalahkan. Universiti Baghdad tempat kita belajar sekarang sebagai contoh, asas pembinaannya telah diletakkan semenjak era Kerajaan Islam Uthmaniah lagi. Suatu bukti Islam adalah agama kemajuan, kebudayaan, keilmuan dan bertamaddun.”
Panjang lebar saya memberikan penjelasan.

“Tetapi saya melihat masyarakat Islam agak tertutup dan sukar bertoleransi. Mereka membawa imej ekstrim!” Jelas gadis kristian ini lagi mengambarkan negatifnya pandangan beliau terhadap Islam.

“Bagaimana awak boleh menyatakan Islam adalah agama ekstrim dan sukar bertoleransi sedangkan awak sendiri dan masyarakat Kristian di sini adalah minoriti tetapi saya tengok awak bebas pakai rantai salib, bebas mengamalkan ajaran agama awak, bebas ke gereja, boleh membina rumah dan tempat tinggal, mendapat hak belajar di universiti, menjawat jawatan dalam kerajaan termasuk ibu awak sendiri adalah pensyarah di sini. Atau apa yang saya sebut ini tidak benar?” Saya menyangkal dakwaan beliau sambil mengajukan soalan.

Melihat dia mendiamkan diri saya menyambung...

“Pernahkah awak mendengar berita, gadis-gadis Islam di Francis dihalang memakai tudung untuk ke pusat-pusat pengajian? Kenapa mereka dihalang sedangkan memakai tudung adalah suruhan agama kami yang sepatutnya dihormati oleh pemerintah Francis yang merupakan penganut Kristian. Bagaimana perasaan kamu kalau sekiranya kerajaan Iraq melarang kamu memakai salib, tentu kamu akan marah?”

“Ya... Kami akan marah kerana ini hak kami” Nampak nada suara gadis kristian ini mula kendur.

“Adakah awak pernah mendengar berita di mana-mana negara ummat Islam, masyarakat minoriti Kristian dianiaya oleh kelompok majoriti Muslim? Tak ada... kerana agama kami tidak mengajar begitu. Islam adalah agama kedamaian dan keamanan.”

“Tetapi cuba lihat apa yang telah berlaku kepada saudara muslim kami di Bosnia yang hidup dikelilingi majoriti penganut Kristian di Eropah. Disembelih dan dibunuh! Siapa yang bunuh mereka? Pengganas Serb! Apa agama orang-orang Serb? Kristian ortodoks!”

“Sebab apa bunuh orang Islam? Apakah agama kristian mengajar penganutnya begitu?” Soalan saya bertubi-tubi.
“Ooo... tidak! Perbuatan orang Serb tak boleh dinisbahkan kepada Kristian. Kami juga cintakan kedamaian.”

“Di sinilah sebenarnya kunci kefahaman yang perlu awak perbetulkan. Saya tahu kristian tak mengajar penganutnya bunuh dan sembelih orang. Awak juga perlu faham bahawa pandangan negatif awak terhadap masyarakat Islam di sini hasil dari pandangan secara luaran terhadap taraf hidup, sikap dan perlakuan mereka, tak boleh awak nisbahkan terus bahawa inilah dia Islam!”

“Apa yang ditampilkan oleh penganut Islam bukan bermakna itulah dia Islam.” Jelas saya menutup perbincangan dan saya merasakan bahawa saya telah mengajar gadis kristian itu sesuatu yang penting tentang syariat agama saya.

Syari' al Mutanabbi

Jalan Al Mutanabbi (Bahasa Arab: شارع المتنبي) satu jalan terletak di tengah-tengah Baghdad. Lokasi pusat bersejarah di Baghdad ini masyhur sebagai pusat penjualan buku-buku semenjak dari era Daulah Abbasiyyah lagi. Jalannya dipenuhi dengan kedai buku dan gerai-gerai buku yang beraneka banyaknya. Nama jalan ini diambil sempena nama seorang penyair klasik Iraq, Al-Mutanabbi.

Masyarakat Iraq mengenali jalan ini sebagai jantung hati dan jiwa masyarakat berilmu. Jika kita mengungkap kembali sejarah Baghdad semasa zaman Abbasiyah, Baghdad adalah pusat pengembangan ilmu dalam pelbagai bidang yang menjadi tumpuan penuntut dan pencinta mutiara ilmu dari serata pelusuk dunia.

Daripada ilmu agama, perubatan, sains dan teknologi, astronomi, mathematik, kesusasteraan, kejuruteraan, seni bina sehinggalah ilmu falsafah. Di Baghdad khazanah ilmu ini mampu digali, dikaji dan dipelajari. Tokoh ilmuannya tersangat ramai. Dari Abu Hanifah, Ibnu Sina, ar Razi, al Kindi, Ibnu Hayyan, al Khawarizmi dan ramai lagi. Imam al Ghazali juga pernah tinggal di Baghdad.

Nama-nama ilmuan di atas diabadikan di tempat-tempat tertentu di Universiti Baghdad. Antaranya dewan kuliah tempat kami mengikuti pengajian dinamakan ‘Qa’at al Kindi’ (Dewan al Kindi). Al Kindi adalah seorang ilmuan yang telah menghasilkan pelbagai karya dalam bidang falsafah, metafizik, mathematic, perubatan, farmasi, astronomi, metereology, zoology dan banyak lagi.

Di sini seakan sudah sinonim dengan ungkapan, kalau nak cari buku pergilah ke ‘Syari’ al Mutanabbi’. Paling meriah ialah ketika pagi jumaat. Kita biasa dengar istilah pasar sehari atau pasar minggu di Malaysia. Di sana juga ada Pasar Minggu al Mutanabbi. Tetapi jangan ada niat nak pergi beli sayur, ayam, ikan , buah-buahan dan pakaian sebabnya Pasar Minggu al Mutanabbi ini hanya menjual buku! Ya... buku satu-satunya barang yang dijual.

Di samping peniaga-peniaga yang memang sedia ada dan berniaga di kawasan al Mutanabbi ini, di pagi Jumaat peniaga-peniaga buku dari lokasi-lokasi lain juga akan tertumpu di sini menghadirkan suasana meriah yang sungguh menarik.

Buku lama, buku baru, majalah, bahan-bahan bacaan ringan, kitab-kitab agama, buku-buku perubatan, kejuruteraan, bahasa, kebudayaan, sains, politik, sejarah, geografi, dan... macam-macam ada.

Ada buku-buku yang dijual kelihatannya edisi yang sangat antik sehingga saya pernah bergurau dengan seorang penjual, “Tolong berikan saya sebuah buku yang terselamat dari dibuang oleh Tentera Monggul ke dalam Sungai Dajlah dulu...”

Imbas kembali, apabila Monggul menakluki kota Baghdad dulu, antara jenayah besar yang dilakukan mereka adalah membuang buku-buku khazanah ilmu ummat Islam ke dalam Sungai Dajlah sehingga boleh dijadikan jambatan untuk tentera menyemberangi sungai dan bertukarlah air sungai Dajlah yang jernih menjadi kehitaman disebabkan dakwat yang luntur..

“Ha..haa.. haaa...” Sambil ketawa penjual tersebut menunjukkan kepada saya satu kitab berkaitan ilmu Sastera Arab yang kelihatan sudah sangat lama usianya, dijahit dengan benang bersaiz kasar, bertulisan tangan dan kertas isinya agak tebal dan antik.

Ada juga kitab-kitab bertemakan haraki dan jihad yang agak sensitif untuk sebuah pemerintahan sosialis seperti Iraq, contohnya Kitab ‘Tafsir Fii Zilaalil Quran’ tak berani dipamerkan oleh penjualnya secara terbuka kepada umum. Saya tak pasti apakah ada larangan rasmi dari pemerintah atau ia hanya sekadar langkah beringat-ingat oleh para peniaga.

Untuk mencari bahan-bahan bacaan yang berkualiti tetapi sensitif seperti ini, kita perlu cari seorang peniaga buku yang pada pandangan kita berimej Islamik, tanya mereka secara perlahan-lahan “Yaa akhi... Ada tak kitab Fii Zilaalil Quran?” Biasanya kita akan di bawa ke bahagian belakang kedai, mereka akan mengangkat kotak demi kotak, di bawahnya tersimpan kitab-kitab yang agak sensitif seperti yang saya sebutkan.

Walaupun saya adalah seorang hantu buku dan banyak wang belanja telah saya habiskan untuk membeli pelbagai buku, tetapi timbul sedikit kesukaran disebabkan lantaran kerana sekatan ekonomi dan embargo ke atas Iraq, buku dikategorikan sebagai item yang tidak boleh dibawa keluar dari Iraq. Mungkin kerajaan Iraq bimbang akan berlaku kepupusan buku-buku ilmiah di sini kerana sekatan ekonomi telah menghalang kemasukan buku-buku edisi baru.

Matlamat saya tentunya khazanah buku-buku ini saya nak bawak balik ke Malaysia. Syukur kepada Allah dan terima kasih atas bantuan pegawai-pegawai Kedutaan Malaysia di Iraq yang membantu menyelesaikan masalah ini.

Kitab-kitab ini saya tumpangkan sedikit demi sedikit melalui pegawai-pegawai kedutaan yang berulang-alik ke Amman, Jordan setiap bulan. Kereta diplomatik milik kedutaan tidak akan diperiksa di pintu sempadan. Lepaslah kitab saya keluar. Terima kasih juga kepada sahabat-sahabat di Amman yang membantu menyimpan koleksi kitab-kitab saya.

Sebagaimana yang telah saya catatkan, embargo ke atas Iraq telah menyebabkan terputusnya hubungan mereka dengan dunia luar apabila Lapangan Terbang Antarabangsa Baghdad dan Pelabuhan Basrah ditutup. Yang tinggal hanyalah jalan darat yang menghubungkan Baghdad ke Amman, Jordan. Walaupun Iraq juga bersempadan dengan Saudi, Iran, Turki dan Syria, tetapi tiada pintu sempadan antara Iraq dengan negara-negara ini disebabkan status hubungan diplomatiknya yang sentiasa tegang. Sempadan Iraq-Saudi di bandar Beiji hanya dibuka ketika musim haji sahaja.

Kerana itulah, Amman menjadi pintu masuk terdekat untuk Iraq. Walaupun dekat ia akan mengambil masa sekitar 16 jam perjalanan darat. Apa sahaja yang dihantar dari Malaysia untuk keperluan Kedutaan Malaysia di Iraq, akan dikirim melalui Amman. Maka berulang-aliklah pegawai-pegawai kedutaan ke Amman setiap bulan. Dapat juga saya tumpangkan buku-buku saya.


Sahah Kahramana (Kahramana Square)

Cerita Ali Baba Bujang Lapuk lakonan P. Ramlee antara cerita jenaka yang diminati setiap peringkat usia. Rupanya banyak idea-idea untuk pembikinan filem beliau diambil dari Hikayat 1001 Malam.

Di sinilah tempatnya. ‘Sahah Kahramana’ atau Bulatan Kahramana di tengah-tengah Baghdad. Replika yang mengambarkan seorang wanita sedang menuang air ke dalam 40 biji tempayang.

Rakan-rakan Iraq menceritakan bahawa Replika Sahah Kahramana adalah berkaitan dengan kisah Ali Baba dan 40 Pencuri, dari Hikayat Seribu Satu Malam. Hamba perempuan Ali Baba bernama Morgiana menuangkan minyak mendidih ke dalam tempayang di mana pencuri sedang bersembunyi menunggu untuk menyerang tuannya, Ali Baba.

Walau bagaimanapun, terdapat satu lagi versi cerita mengenai Kahramana, sebagai seorang gadis muda yang pintar. Bapa bekerja sebagai penjual minyak di Pasar Baghdad Lama. Pada waktu pagi harinya minyak akan diisi ke dalam setiap tempayang lalu dibawa untuk dipasarkan.

Pada suatu malam musim sejuk, Kahramana mendengar bunyi bising di rumah mereka dan didapati bahawa terdapat pencuri bersembunyi di dalam 40 tempayang kosong tersebut.

Mereka memanggil penduduk sekitar yang datang sambil membuat bising seolah-olah sedang mencari pencuri menyebabkan 40 pencuri tersebut benar-benar menyembunyikan diri kerana menyangka bahawa lokasi persembunyian mereka tak diketahui orang.

Kahramana kemudiannya mula mencurah minyak panas ke dalam setiap tempayang dengan bersembunyi pencuri di dalamnya. Pencuri mula menjerit, dan seorang demi seorang melompat keluar dari tempayang lalu ditangkap. Ini adalah kisah yang diceritakan dalam hikayat lama dan ia bermula sejak zaman pra-Islam.

Jangan pula kita bertanya, sohehkah cerita ini kerana ia hanya sekadar hikayat. Ia suatu gambaran bahawa Baghdad adalah sebuah kota budaya di samping sebuah kota ilmu.

Najah au rasib?

Bermula dari bulan Julai sehingga awal Oktober dihari-hari sebegini antara tahun 1993-1999 bagi saya adalah waktu cuti panjang musim panas. Pada awal Oktober, pengajian universiti akan kembali bermula semula dengan sesi baru dan tahun baru. Kami akan mula bercuti musim panas sebaik sahaja tamat peperiksaan akhir tahun atau dipanggil ‘imtihan nihaae’ pada akhir Jun.

Di pertengahan September seperti ini, ada ketikanya ia waktu yang agak mendebarkan bagi kami kerana inilah waktunya ‘natijah imtihan’ atau keputusan peperiksaan akhir akan diumumkan. Berjaya lulus bermakna akan meningkat ke tahun berikutnya, gagal ertinya terpaksa ulang tahun sekali lagi.

Di sana kaedah pengumuman result agak antik sikit. Semuanya secara manual dan slip keputusan diberi dengan bertulisan tangan . Sistem komputer belum lagi digunakan ketika itu. Setiap pelajar perlu datang sendiri ke kuliah untuk ambik result. Tarikh pengumumannya juga tak dimaklumkan secara tepat menyebabkan kami yang excited nak tahu result berulang-alik datang ke fakulti sejak awal September lagi. Kami tunggu dari pagi sampai tengah hari. Jika belum ada tanda-tanda ianya akan diumumkan, kami balik dan datang semula keesokkannya. Begitulah seterusnya.

Selalunya Pengerusi Unit Peperiksaan yang akan menjadi tumpuan ramai ketika ini. Mungkin sebab itu, selalunya pengerusi ini dipilih dari kalangan pensyarah yang paling garang sekali!

Waktu yang ditunggu-tunggu tiba dengan semua pelajar diarahkan berkumpul di dalam dewan kuliah. Natijahnya (result) akan diagihkan oleh Pengerusi Unit Peperiksaan dengan setiap pelajar akan dipanggil seorang demi seorang ke hadapan untuk menerima keputusan.

Pada slip keputusan dicatatkan gred bagi setiap subjek samada imtiyaz (excellent), jayyid jiddan (very good), jayyid (good), maqbul (pass) atau rasib (fail). Kita wajib lulus semua subjek dengan sekurang-kurangnya gred maqbul untuk mendapat keputusan ‘najah’ (lulus). Gagal salah satu subjek bermakna kita ‘rasib’ (fail).

Menjadi tradisi bagi kakitangan bawahan universiti untuk menumpang sedikit rezeki disaat waktu pengumuman keputusan. Mereka akan berkumpul beramai-ramai di luar dewan. Pelajar yang keluar dengan slip keputusan akan diminta ‘baksis’ (upah) oleh mereka ini. Entah upah apa tak tahulah. Mungkin upah atas khidmat dan penat lelah mereka sepanjang tahun sebelum ini.

Bilangan kakitangan bawahan yang menunggu baksis ini biasanya agak ramai, kadang-kadang sampai lebih 20 orang. Biasanya mereka akan mengucapkan tahniah sambil bertanya… “Mabruukk…. najah au rasib?” (“Tahniah… lulus atau gagal?”) Jika jawapan kita najah, mereka akan serbu ramai-ramai mintak baksis. Jika jawapan kita rasib, mereka akan ucap takziah sambil beri semangat supaya kita cuba lagi. Baksis tak akan diminta dari pelajar yang rasib.

Alhamdulillah, sepanjang 5 tahun pengajian, saya sentiasa menerima slip yang tertulis kalimah ‘najah’. Tentunya kegembiraan menerima slip najah sukar digambarkan. Tetapi bila memikirkan ramainya orang yang sedang menunggu baksis di luar dewan, saya pula tak ada banyak duit, selalunya selepas menerima keputusan, saya akan duduk kembali dalam dewan. Kontrol emosi sikit, buat-buat muka sedih, kemudian barulah saya keluar.

Sebagaimana orang lain, saya juga diserbu oleh peminta baksis, saya hanya menundukkan kepala dengan wajah ‘sedih’ tanpa sepatah kata. Lalu fahamlah mereka bahawa result saya ‘rasib’! Selamatlah saya dari membayar baksis!

Madain, Taq-i Kisra dan Salman al Farisi

Bandar Madain di Iraq asalnya merupakan ibu kota Empayar Parsi di bawah Dinasti Sassanid. Apabila empayar Parsi telah dikalahkan oleh tentera Islam dizamanpemerintahan Khalifah Umar al Khattab, pemerintah Islam telah membina bandar baru sebagai pusat pentadbiran dinamakan Baghdad terletak kira-kira 20 km ke utara.

Struktur yang terkenal di Madain dikenali sebagai Taq-i Kisra (gambar di bawah). Satu struktur gerbang bata terbesar yang pernah dibina di dunia, terletak berhampiran pekan Salman Pak , Iraq. Pekan ini dinamakan Salman Pak kerana di sini turut terdapat Masjid Salman al Farisi yang di dalamnya terdapat maqam sahabat Nabi s.a.w, Salman al Farisi r.a.

Taq-i Kisra di bina diera kegemilangan Empayar Parsi sekitar tahun 540 M, gerbang ini sebenarnya merupakan sebahagian daripada kompleks istana Maharaja Parsi yang digelar Kisra.


Mengikut penjaga di sini, di bawah gerbang Taq-i Kisra inilah dahulunya dinyalakan api yang menjadi sembahan Kisra dan para pembesar baginda. Selama ratusan tahun api sembahan penganut Majusi tersebut tidak pernah padam sehingga akhirnya ia padam pada malam kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.

Apabila Madain jatuh ke tangan Islam pada tahun 636 M, Taq-i Kisra pernah digunakan sebagai masjid untuk sementara waktu sehinggalah akhirnya kawasan itu secara beransur-ansur ditinggalkan.

Menyingkap sejarah ringkas kejatuhan Empayar Parsi kepada Islam...

Serangan pertama tentera Islam ke atas Empayar Parsi yang ketika itu diperintah di bawah Dinasti Sassanid bermula tahun 633 M, apabila Panglima Khalid ibn Walid memimpin angkatan menyerang Mesopotamia ( kini Iraq ). Mesopotamia ketika itu merupakan pusat politik dan ekonomi bagi Dinasti Sassanid.

Serangan kedua berlaku pada tahun 636 M. Ketika itu Parsi diperintah oleh Kisra (Maharaja) Yezdegerd di dalam Peperangan Qadisiyyah yang bersejarah menyebabkan jatuhnya empayar Parsi di bahagian Mesopotamia (Iraq). Peperangan ini dinamakan Qadisiyyah kerana ianya berlaku di medan bernama Qadisiyyah terletak di lembah Sungai Ateeq, satu cabang dari Sungai Furat di Iraq di barat daya Kufah.

Mengambil sempena nama ini, di era Saddam, Perang Iran-Iraq juga dikenali di Iraq sebagai Perang Qadisiyyah!

Serangan Qadisiyyah ini bermula pada 16 November 536 M dengan 30,000 tentera Islam termasuk 7,000 tentera berkuda dipimpin Panglima Saad bin Abi Waqqas berhadapan dengan kira-kira 60,000 tentera Parsi dipimpin Panglima Rostam yang dibahagikan kepada tiga unit utama iaitu unit tentera berjalan kaki, unit pasukan berkuda dan Kor tentera bergajah . Kor bergajah juga dikenali sebagai kor India kerana gajah-gajah tersebut telah dilatih dan dibawa dari wilayah Parsi di India. India ketika itu merupakan sebahagian dari empayar Parsi. Dalam tempoh 5 hari peperangan, Rostam dan bala tenteranya dikalahkan.

Rostam tercedera dan patah di bahagian belakangnya sehingga meninggalkan dia dalam lumpuh dan separuh mati. Seorang tentera Islam bernama Hilal memenggal kepalanya lalu menjerit, "Saya bersumpah dengan nama tuhan Kaabah bahawa saya telah membunuh Rostam." Terkejut besarlah bala tentera Pasri melihat kepala pemimpin agung mereka yang terkenal dengan keperkasaannya tergantung di depan mata mereka menyebabkan orang-orang Parsi berputus asa. Mereka telah kehilangan komandan. Sejumlah besar tentera Parsi telah dibunuh dalam keadaan huru-hara. Ramai juga melarikan diri melalui sungai dan akhirnya seluruh tentera menyerah diri.

Selepas kejayaan Perang Qadisiyyah, Khalifah Umar telah mengarahkan serangan sepenuhnya ke atas Empayar Parsi di Iran pada tahun 642M. Akhirnya Empayar Parsi di Iran jatuh sepenuhnya pada pertengahan tahun 644 M.

Kejatuhan Empayar Parsi Dinasti Sassanid di Iran pada 644 M, membawa kepada kejatuhan sepenuhnya Dinasti Sassanid pada 651 M dan penamatan ajaran agama Majusi di Iran.

Air mata Fallujah

Fallujah الفلوجة , adalah sebuah bandar di wilayah Al Anbar , yang terletak kira-kira 69 kilometer ke barat Baghdad. Anbar perkataan Parsi dan bermakna ‘gudang’.
Di Iraq, Fallujah dikenali sebagai ‘Bandar Masjid’ disebabkan lebih daripada 200 masjid yang boleh ditemui di bandar dan kampung-kampung sekitarnya. Komposisi penduduknya 100% muslim sunni.


Berkunjung ke Fallujah ibarat berkunjung ke suatu kawasan yang penuh damai dan harmoni. Saya boleh simpulkan, sebagai seorang Muslim, Fallujah adalah antara lokasi yang terbaik untuk anda kunjungi. Di bulan Ramadhan, lebih-lebih lagi. Seakan berat kaki untuk melangkah meninggalkannya.

Sejarah mencatatkan bahawa Rantau Fallujah ini telah didiami sejak beribu tahun lalu berikutan lokasinya yang strategik terletak di lembah Sungai Furat. Terdapat juga bukti bahawa Fallujah dan sekitar kawasannya dihuni manusia pada zaman kerajaan Babylon lagi.

Kedudukannya di salah satu daripada jalan-jalan utama di luar Baghdad menjadikan lokasinya amat strategik.

Fallujah dilabel oleh tentera AS sebagai ‘Sunni Triangle’ . Penduduk di bandar ini adalah Muslim Sunni yang sangat taat beragama. Saya berpendapat, berdasarkan pemerhatian dan pergaulan rapat dengan beberapa orang anak jati Fallujah, tuduhan Amerika bahawa Muslim Sunni di Fallujah adalah penyokong tegar kerajaan Saddam adalah tidak benar

Semasa Perang Teluk 1991, Fallujah pernah mencatatkan jumlah korban tertinggi yang gugur di kalangan orang awam .

Kejadian pertama pembunuhan orang awam semasa Perang Teluk 1991 berlaku apabila sebuah jet pejuang British yang kononnya menyasarkan target untuk mengebom sebuah jambatan telah menjatuhkan dua ‘laser guided bom’ yang ‘tersasar’ mengenai pasar utama di bandar ini, mengorbankan sekitar 150 orang awam dan ramai lagi tercedera.

Dalam kejadian kedua , jet-jet pejuang tentera bersekutu telah menyerang jambatan Fallujah dengan empat ‘laser guided bom’ . Satunya mengenai jambatan, dua bom jatuh ke dalam sungai sementara bom keempat jatuh di pasar awam di bandar ini, menyebabkan korban di kalangan orang awam gugur lagi.

Lebih tragis adalah tragedi Pembunuhan beramai-ramai yang berlaku di Fallujah pada 28 April 2003 selepas pendudukkan Amerika di Iraq. Dalam satu insiden, Tentera Amerika Syarikat mendakwa bahawa mereka telah ditembak oleh orang-orang awam Iraq yang membantah kehadiran mereka di sebuah sekolah dalam bandar Fallujah. Sedangkan dakwaan orang awam menyatakan, Tentera Amerika yang terlebih dahulu telah menembak orang awam.

Pemerhati Hak Asasi Manusia, yang memeriksa lokasi tempat kejadian selepas itu mendapati, tiada bukti fizikal berlakunya tembakan di bangunan di mana tentera Amerika bersembunyi semasa kejadian. Bukti jelas bahawa dakwaan Amerika adalah palsu.

Tembakan yang dilepaskan oleh tentera Amerika ke atas orang awam yang tak bersenjata ini mengorbankan 17 orang dan lebih 70 cedera. Sebagai kelompok Muslim yang taat beragama, tentunya tindakan kejam Amerika tak dibiarkan begitu sahaja.

Maka bermulalah kempen jihad Pejuang Papazola Kekasih Kebenaran Fallujah ke atas Amerika. Saya istilahkan ‘Pejuang’ walaupun Amerika dan sekutunya termasuk media Malaysia menggelar mereka sebagai pemberontak.

Pemberontak atau ‘bughah’ dalam bahasa Arab adalah golongan yang melakukan penentangan untuk menjatuhkan sebuah pemerintahan atau kerajaan yang sah dan adil tanpa alasan yang hak. ‘Bughah’ wajib diperangi oleh sebuah kerajaan Islam.

Kenapa pula penduduk peribumi Fallujah digelar pemberontak? Fallujah adalah tanah tumpah darah mereka sejak dari zaman datuk nenek moyang semenjak beribu tahun yang lalu. Amerika adalah penceroboh dan penjajah kuffar. Mereka wajib ditentang dengan jihad atas nama Islam. Taruhannya tentu sekali adalah darah dan nyawa.
Tanggal 31 Mac 2004, Pejuang Fallujah melakukan serang hendap pertama ke atas konvoi yang mengandungi empat kontraktor bersenjata yang berkhidmat dengan tentera Amerika dari Syarikat Blackwater.

Empat kontraktor bersenjata tersebut, Scott Helvenston , Jerry Zovko , Wesley Batalona , dan Michael Teague telah diheret dari kereta mereka, dipukul, dan dibakar. Mayat mereka hangus kemudian diheret melalui jalan-jalan sebelum digantung dari sebuah jambatan merentasi Sungai Furat. Jambatan ini adalah secara tidak rasmi dirujuk sebagai ‘Blackwater Bridge " oleh tentera bersekutu.


Menyedari wujudnya penentangan hebat warga setempat Fallujah, Amerika telah melancarkan operasi untuk menawan bandar Fallujah. Operasi yang dikenali sebagai Operasi Fury Phantom dalam bahasa Inggeris atau Operasi Al Fajr dalam bahasa Arab mengakibatkan kematian lebih 1,350 pejuang dan penduduk awam. Lebih 10,000 orang ditangkap. Bandar Fallujah dibumi hanguskan. Sekitar November 2004, Amerika berjaya mengambil alih semula kawalan terhadap bandar Fallujah yang hanya tinggal sisa dan runtuhan.


Pada 17 Mei 2011, telah ditemui sebuah perkuburan besar di tengah-tengah bandar Fallujah dengan 21 mayat didalamnya dalam keadaan tangan dan kaki terikat serta mata tertutup dengan kesan tembakan. Forensik mengesahkan bahawa mereka mati dibunuh sekitar tahun 2004 semasa ‘Operasi Fajr’ dan tentera Amerika disyakki bertanggungjawab. Jurucakap Amerika menolak untuk mengulas berkenaan insiden ini yang menguatkan lagi dakwaan bahawa memang mereka yang bersalah.
‘Suruhanjaya Pampasan Fallujah’ yang dibentuk Amerika telah melaporkan bahawa 36,000 daripada 50,000 rumah di bandar ini telah musnah, bersama-sama dengan 60 buah sekolah dan 65 buah masjid. Ini mengikut laporan sebuah agensi Amerika.
Saya berpandangan berdasarkan data dan bukti, kemusnahan adalah lebih dahsyat dari itu disebabkan hakikatnya hampir keseluruhan bandar Fallujah telah musnah!


Angka penduduk sebelum serangan dianggarkan melebihi 350,000 orang. Lebih 150,000 orang yang masih hidup sebagai pelarian di khemah-khemah pelarian atau menetap dengan saudara-mara di luar Fallujah atau di tempat-tempat lain di Iraq.
Tentera Amerika Syarikat pada mulanya menafikan bahawa mereka telah menggunakan bom kimia yang mengandungi fosforus putih sebagai senjata semasa menyerang Fallujah , tetapi kemudiannya telah menarik balik penafian itu.


Ia dikuatkan lagi dengan bukti laporan WHO pada 2010 yang telah melaporkan bahawa satu kajian akademik telah menunjukkan ‘Peningkatan empat kali ganda dalam semua jenis kanser dan peningkatan 12 kali ganda dalam kanser kanak-kanak di bawah umur 14 tahun di Fallujah sejak tahun 2004.’ Laporan itu juga mendedahkan bahawa jenis kanser di sana adalah sama dengan yang dialami mangsa bom atom di Hiroshima.

Menjelang Disember 2006, kawalan ke atas bandar ini telah dipindahkan sepenuhnya dari tentera Amerika kepada tentera kerajaan Syiah baru Iraq pimpinan Perdana Menteri Nuri al Maliki. Anda dapat bayangkan berdasarkan senario yang telah saya catatkan, apa yang akan dilakukan oleh boneka Amerika, Nuri al Maliki terhadap muslim sunni di Fallujah.

Pada bulan yang sama, Disember 2006, dengan berkekuatan kira-kira 47,000 anggota gabungan pasukan polis dan tentera Iraq memulakan operasi serangan besar-besaran di bawah ketua baru mereka kononnya dengan alasan untuk memburu al Qaeda. Korban berjatuhan lagi di pihak pejuang dan orang awam Fallujah.


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong