INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Isnin, Oktober 28, 2013

MASKAHWIN RM2.2 BILION UNTUK KPF DARI FGV.


 Maka bermulalah memasuki era baru dalam Felda apabila KPF telah menerima lamaran FGV dengan maskahwinya RM2.2 bilion....
Selamat memasuki Alam baru segalanya baru dan berubah .....

Keputusan dibuat Anggota, pada 27hb Okt. meluluskan cadangan ALP menjualkan 51% saham milik KPF dalam FH kepada FGV pada harga berjumlah RM2.2b.

Keputusan dibuat tanpa banyak bicara dan rundingan dan soalan dan penjelasan, dalam MAPK. Pengerusi yang mengemudikan mesyuarat yang menyatakan semuanya dibuat untuk kepentingan anggota dan peneroka. FGV lah yang akan menentukan masa depan peneroka. Dengan kebijaksanaan pengurusanlah, keuntungan akan mengalir kekantung peneroka.

Kita tunggu dan lihat masa depan peneroka. Masa depan KPF sudah pasti tidak lagi bergantung kepada syarikat2 Felda. Mulai sekarang. KPF perlu berusaha sendiri mencari pelaburan lain untuk memberi pulangan. Mungkin ada baiknya begini. Berdikari.

Semua anggota perwakilan dengan penoh kesedaran, memahami implikasi jualan pada harga RM2.2b sahaja, dan lain2 keputusan yang mereka telah buat pada 27hb Okt. Sebab mereka telah nekad membuat keputusan mengikut arahan ALP.

Kita, walaubagaimanapun, akan terus mengingatkan anggota KPF dan petugas Felda, akan masa depan KPF tanpa syarikat Felda....



Penjualan saham FHB oleh KPF kepada FGV.
Setelah membaca semua yang di lahirkan dalam FB dan perbincangan bolehlah kita cadangan berikut.

Usul 1: KPF menjual 112,199,999 unit saham ...FHB kepada FGV pada nilai balasan RM3.56B ataupun RM31.81 sesaham tunai (PE 23).

Usul 2: KPF (setelah jual saham FHB) membayar ” special capital payment” sebanyak RM1.00 setiap saham KPF yang di miliki kepada pemegang saham KPF pada FYE 2012 dan masih kekal memegang saham tersebut.

Usul 3: Pembelian saham FGV oleh KPF hendaklah di buat selepas penilaian oleh “Jawatankuasa Pelaburan KPF”.

a. Saham Felda Holding di nilai PE 19.22 (pada 17 okt. 2013). Jika di nilai pada PE 19.22 maka saham FHB bernilai RM2.97B. Harga yang di tawarkan oleh FGV - RM2.2B atau PE 14.22 Rm 19.61 sesaham.

b. KPF menerima sebanyak RM155 juta dari FHB setahun atau 75% dari dividen atau 12.0 sen setiap saham. Tahun akan datang dividen KPF akan berkurangan sebanyak itu.

c. United Pontian Plantation di beli RM1.2B, PE 30 dengan anggaran untung RM40 juta. Agak mahal. (Kalau guna PE 30; saham FHB bernilai RM41.37 tiap saham atau RM46.4B.)

d. Bayaran ” special capital payment” adalah patut kerana ianya” Capital Appreciation” bukan keuntungan perniagaan dan ianya penabungan selama lebih 20 tahun.

Apa kata ALP KPF dan Perwakilan pada 27.10.13 meeting? Sama2 kita tunggu.

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong