INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Isnin, Februari 03, 2014

Cerita dari Felda Teloi Kanan

Cerita dari Felda Teloi Kanan yang saya jumpa di FaceBook ,menarik untuk kita fikir bersama

 
Kebanyakan generasi pertama sudah kian meninggalkan kita.namun generasi yg kedua juga ada antaranyan yang turutr serta menemui Allah terlebih dahulu.Suasana kkampong halaman kita semakin sunyi ada kalanya.takk seperti hari hari yang telah lalu.Buata masa sekarang.Penduduk semakin kurang mata pencarian mereka.dewasa ini pokok getah yg sedang di tebang saban hari.insyaallah.rezeki Allah tetap ada.Beberapa kejadian anak anak dan keluarga peneroka yang berebut harta dan hasil.terutama hasil dari penjualan kayu getah.desas desus berkaitran pembahagian wang saguhati FGVSB masih lagi tergial gial.Isu berkaitan wang saguhati dari felda yg juga di salah guna oleh pewaris.wang yg sepatut untuk tujuan kebajikan ibu bapa kita di bahagi bahagikan di antara anak anak.sepatutnya wang itu di habiskan untuk sedekah aruah ibu bapa kita.

Peneroka FELDA boleh dapatkan bantuan RISDA. Pengurusan FELDA minta peneroka serahkan Tanah Ladang Peringkat I yg pokok sudah tua yg perlu ditebang dan pembersiahn tanah utk tanaman semula kepada FELDA.

Maka peneroka pun serahkan kepada FELDA. Pihak pengurusan FELDA pula serahkan urusan kepada anak syarikat FELDA Technoplant Sdn Bhd. Setelah mendapat projek tersebut FELDA Technoplnat pula serahkan kepada 'sub-contractor' lantikan utk menjalankan projek tersebut. Pastinya peningkatan kos berlaku.

Bila pokok ditebang, lot tanah dibiarkan terlalu lama tanpa tindakan maka tumbuhlah semak samun. Kos makin tinggi untuk pembersihan semula. Janji anak getah mula sampai untuk ditanam semula hanya tinggal janji. Apa pun tak buat lagi hingga ke hari ini. Peningkatan kos berlaku kali kedua.

Macam mana dengan bantuan RISDA? Boleh kah peneroka dapatkannya jika segala urusan peneroka yang laksanakan sendiri sehingga pokok ditanam? Adakah pihak FELDA dah dapatkan semua bantuan tersebut dari RISDA? ......... Mohon pencerahan.
FELDA TELOI KANAN – 25 JAN 2014: Pokok getah tua tanah lot 6 ekar dah ditebang. Tanah naik semak samun rang semula.Kos nak buang semak makin meningkat lagilah. terkini, Pengurus FELDA Teloi Kanan minta peneroka tandatangani Borang Kelulusan Sewa Tanah Utk Tanaman Kontan (Tembikai) yang akan diserahkan kepada suatu syarikat. Apa yang membuatkan kita terkejut adalah kadar sewa RM800 setahun untuk 6 ekar!!!!!!!
Cuba tuan-tuan & puan-puan lihat fakta berikut. masuk akal kah?
i. Keluasan Tanah : 6 ekar
ii. Sewa : RM800 setahun
iii. Setahun : 365 hari
iv. Kadar sewa sehari : RM2.20 (RM800 bahagi 365 hari)
(6 ekar)

v. Kadar sewa sehari : 35 sen (RM2.20 bahagi 6 ekar)
(1 ekar)
Tanah FELDA Teloi Kanan adalah yang paling murah disewa didunia ini. Tahniah. Hebat sungguh apa yang berlaku.....hebat, memang hebat. Siapa yang hebat? Jom kita bincang.
Dengar cerita najib nak turun ke felda teloi timur rasmi jalan baru ke sik.... betoi ke

Jangan tanda tangan apa - apa dokemen yang melibatkan tanah Felda T.Kanan...terutama tanaman kontan....jika tembikai ditanan ...tumbesaran pokok getah akan terbantut...kulit pokok jadi kering...apa bila sampai masa boleh menoreh ..pokok tiada susu...tanah yang tanam dengan Tembikai akan jadi mati tidak subur...sebab penggunaan bahan kimia sepanjang proses tanaman Tembikai...tuan-tuan tanah jangan terpenggaruh dengan RM 800.00 setahun ...( Baca tulisan sdr kita Fadil ) sewa tanah Peneroka...yang diwar-warkan oleh Pengurus Felda dan kerjasama JKKR.....pengalaman peringkat 2 ..tanah 2 ekar yang mana terlibat dengan tanaman tembikai ...pokok tiada bersusu sampai sekarang....Tuan-tuan tanah ...tanah hak kita.......Tepuk Dada Tanya Selera...

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong