INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

MADU KELULUT CHINI 4

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Memuatkan ...

Sabtu, Mei 10, 2014

DAIRY DAKWAH JEMAAH MALAYSIA DI COLOMBIA


Laporan jemaah Malaysia yg sekarang sedang buat usaha di Colombia;As salam....mlm ni kita nak berkongsi sedikit mengenai hidayah Allah, kita sedia maklum hidayah adalah milik Allah bukan milik manusia, kalau Allah mengizinkan walau dimana kita berada....pastk Allah akan kurnia hidayah yang amat2 berharga bagi seorg manusia terutamanya org islam. Secebis kisah seorg rakan dan juga jemaah beliau yg telah merantau jauh sehingga ke colombia untuk berdakwah...Alhamdulillah beliau berkesempatan mengirim beberapa photo utk dikongsikan bersama, menunjukkan sepasang suami isteri dari colombia mendapat hidayah dari Allah dan memeluk islam......Subhanallah....amin.....takbir....Allahuakbar!

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Tempat yg kami iktikaf adalah dewan org ramai..jadi kami cadangkan mereka agar di buat surau untuk org islam berkumpul..mereka bersetuju dan kami telah tinjau tempat yg sesuai..Alhamdulillah ada bangunan tadika yg dah usang x di guna kami bersihkan dan keluarkan sikit modal untuk jadikan surau baru untuk mereka dan tempat iktikaf jemaah yg akan datang nanti..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Mesyuarat hari memutuskan orang yg keluar kususi/ cari org islam..memakai pakaian seperti pelancong..kerana laporan sebelum ini..org 2 arab yg kami nak jumpa ni ..takut dgn jubah dan serban jemaah..mereka akan sembunyi atau tak nak keluar bila kami datang..jadi kami pergi mencari di alamat yg telah di perolehi..dengan strategi yg dah di mesyuaratkan ..walaupun menekan perasaan kerana x biasa berpakaian begitu..usha di buat..nama nama di datangi..tetapi tidak ketemui..kami meninggalkan mereka dengan meninggalkan buah tangan utk mereka...semoga menjadi tandatanya..siapakah org yg x dikenali datang dari malaysia ni apa yg mereka inginkan... Kami solat di mana mana saja tempat yg sesuai ..agar jadi asbab hidayah...setiap kali solat..pasti akan ada yg datang bertanya...akhirnya kami pulang setelah petang tanpa ketemui seorg pun org islam yg nak di ketemui..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Asalnya kami cadang untuk buat usha 5 hari saja..tapi bila untuk menghidupkan surau baru ini kami tambah masa gotong royong membaiki surau baru ini dan kursus imam dan bilal jangka pendek di kendalikan oleh ustaz dlm jemaah kami..utk membaiki fardu ain dan bacaan fatehah mereka..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Hari ke 2 kami ulangi tempat dan alamat yang sama..bila kami datangi mereka..mereka tidak menyapa kami.. Kami tidak di layan..walaupun kami bersongkok..mereka masih tau kami adalah jemaah yg mencari org islam dan usha atas iman dan amal..kami bergegas ke tempat lain..



[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Alhamdulillah
musalla baru telah di rasmikan dan kami mula menghidupkan amal di sini dan mereka semua dijemput lagi hadir dan jamuan di berikan..dan bayan kepentingan masjid di berikan..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Di Palmira..tidak ada musalla atau masjid..bilangan org islam lbh kurang 10 org saja..bila sampai sini..ahli jemaah kata..kita ni nak buat kerja..bukan nak santai..(Allah tahu di La Tebaida kita sibuk di sana dari pagi sampai lewat malam.dawah..so..Allah ikram kita..kalau rasa swimming pool tu laghah..so jgn cuitlah air tu).Rumah ini milik seorg arab lubnan Yahya namanya..dia amat suka dgn jemaah..so dia wakafkan rumahnya utk kami 3 hari..jemaah tidur atas katil setelah sebulan lebih tido atas bedding..di luar tu kami jadikan musalla..kalau nak mandi ..bebas..asal jangan waktu ijtimai amal..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Kawasan ini di kaki gunung..memang xde org islam..kawasan ladang..so esok pagi kami mesyuarat fikir..mcm mana nak jumpa org islam..ada lg yg bersuara..kita pindah je..cari kawasan yg ramai org islam..tapi teringat nabi kata..manusia ni mcm lembah emas dan berlian..mereka ni bernilai..kalau mereka di ushakan..mgkn lebih baik dari kita..so..terasa bersalah kalau meninggalkan mereka tanpa di ziarahi..mereka dah ada iman..cuma nak kena usha je iman mereka..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Malam terakhir sebelum kami pergi..ada seorang lagi telah masuk islam ketika kami sedang menjamu makanan..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Assalam..wbt..kesederhanaan dan mujahadah adalah asas untuk agama ini berkembang..2sifat ini ada dalam diri para sahabat r.hm. Perjalanan dari La Tebaida ke Palmira lebih kurang 4 jam..menuruni gunung ke kawasan lembah..pening..mabuk..penat..adalahmakanan tengah hari kami utk hari ini..setiap mujahadah pasti akan ada balasannya..apakah balasan yg kami ingin ?hanyalah hidayah..kerana ini adalah kehendak kekasih kami Muhammad saw..kalau Allah nak bagi hidayah ni dgn apa cara sekalipun boleh..dia x perlukan kita..tapi pasti dia kesian tgk hambanya ..ting
galkan istri yg di cintai anak yg di kasihi..rumah yg disayangi..kemudian pening mabuk lapar sakit..ada yg makan ubat satu hari 30biji..ada yg 10 biji..macam2 sakit dia bawak dr Malaysia...Alhamdulillah ya Allah ..mcm ni punya sakit pun kau pilih juga kami yg lemah ni..Alhamdulillah summa Alhamdulillah..kau gantikan dgn hidayah..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Malam terakhir kami bersama mereka tergambar kegembiraan yg amat sangat di wajah mereka..mereka menghalang kami pergi meninggalkan mereka..mereka kehausan..mereka minta kami alquran..tasbih ..tudung ..buku doa..Ya Allah rasa pilu hati ini..tetapi kami telah kehabisan quran dan tasbih dan songkok..kami pun x terfikir nak bawa tudung utk kaum ibu..mereka minta kami singgah sini lagi ramadan nanti dengan membawa quran dan barang yg di minta..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : 2hari sebelum kami beredar dari sini ..kami di minta oleh seorg bekas brigedier jeneral datang ke rumahnya..kami dah buat appointment tapi terlupa..esoknya kami datang pagi jam 10 dia sdg meeting dia kata jam 4 petang..kami datang jam 5 dia amat amat amat menanti kedatangan kami..dia begitu tertarik dan nak tahu tentang islam..bila kami terangkan kepadanya dia amat gembira ..dan nak tahu lebih mendalam waktu x mengizinkan..dah magrib kamk pulang..katanya ..i will be a muslim one day..tapi dia x nak tergesa gesa..kami pun x paksa..tiada paksaan dalam agama..tapi moga allah terima niat nya..amin..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Dia datang dgn membawa buah tangan..nenas pisang dan betik..dia amat tersentak pada hari ini bila kami terangkan dari penciptaan adam dan hawa kepada nabi ibrahim dan isa as dan nabi muhammad..dan agama islam yg sebenar..dia menangis menitiskan airmata dgn teresak esak..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Akhir suatu hari bila dia mula mengikuti kami solat dia juga bersujud..setelah itu dia menangis dgn agak lama..katanya apa yg di cari telah di temui selama ini..Hidayah di tangan Allah..kami x mampu hatta nabi pun x boleh beri hidayah
[07:42, 5/


10/2014] +60 10-261 7020 : Di tempat ini ada seorang jaga/pengawal keselamatan yg bertugas setiap malam nenjaga kawasan ini..setelah malam kelima mereka megintai kami..pada satu malam lebih kurang jam 11..kami semua dah masuk dlm bedding(sejuk)..salah seorg jemaah kejut..amir saf..ada org nak masuk islam..ya Allah mata dah terlelap..kami kejut danial (penterjemah kami)bangun dan bg tau syarat rukun islam dan iman dan perkara yg boleh dan x boleh dalam islam..dia kata dia faham dan sedia..akhirnya dia mengucap shahadah..rupanya dia menunggu di tegur..mlm tersebut salah seorg jemaah tegur dia dan tanya..kenapa kau x nak masuk islam..dia kata aku memang nak masuk islam..mcm mana???..rupanya selama beberapa malam ni dia medengar tangisan salah seorg tua dlm jemaah kami yg memang menangis setiap malam..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Kami pergi dari sini dengan di raikan oleh kanak kanak generasi ke tiga mereka..yg nama nama nya nama melayu islam...tetapi tidak semua beragama islam yg sebenarya..moga moga dgn wujudnya surau baru si sini akan menghidupkan kembali suasana islam di sini..sehingga anak anak ini kembali kepada fitrah islam..


[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Setiap hari dia datang dan danial penterjemah kami di tanggung jawabkan untuk mereangkan dia islam dan dan persoalan yg banyak di tanya..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Keesokannga dia datang bersama anaknya minta kami terangkan lagi apa dia agama islam..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Dalam perjalanan menuju ke tempat ini sebelum ini..kami telah di nusrah oleh seorg makcik yg bukan beragama islam..ketika kami dlm bas terserempak dgn dia dan dia banyak bertanya tentang uslam..selama perjalanan 30 minit dlm bas dia mendengar..dan allah buka hati dia nusrah kami..dia kata mlm tadi dia doa agar tuhan tunjukkan dia agama yg sebenar..

[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Tidak..gambar tu hari pertama kedatangan dia..dan dia suruh pakai tudung..meja ping pong tu x di gunakan.


[07:42, 5/10/2014] +60 10-261 7020 : Jemaah Malaysia ke colombia
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong