INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Sabtu, September 27, 2014

Polis Rampas 16 Senjata Api


 LANGKAWI: Polis Kedah merampas 16 senjata api termasuk raifal dan senapang patah bersama lebih 1,000 butir peluru yang melanggar syarat lesen interim dan dipercayai sudah tamat tempoh.

Ketua Polis Kedah Datuk Ahmad Ibrahim berkata dalam serbuan itu, polis turut menahan tiga lelaki termasuk seorang warganegara United Kingdom, berumur 40-an, yang menanam senjata api itu di sebuah rumah di Kampung Belanga Pecah di sini, 9 malam Rabu lepas.

"Pemilik senjata api itu merupakan pemilik kapal dagang yang berlabuh di perairan Langkawi, yang digunakan untuk tujuan keselamatan tetapi dibawa naik ke daratan dan ia menyalahi syarat lesen dikeluarkan," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Langkawi di sini, Jumaat.

Katanya senjata api itu dirampas atas dasar keselamatan dan khuatir senjata terbabit disalah guna.


 Rampasan ini tidak ada kaitan dengan kegiatan pengganas atau militan," katanya.

Ahmad berkata polis turut mengenal pasti seorang lelaki warga New Zealand yang merupakan pemilik senjata itu yang bertanggungjawab atas penyimpanan senjata api berkenaan.

Katanya lelaki berumur lingkungan 40-an itu dipercayai majikan kepada tiga individu yang ditahan dalam serbuan itu.

"Kita sudah kesan kedudukan lelaki itu yang kini berada di luar negara dan kita akan pastikan dia ditahan untuk tindakan lanjut sebaik memasuki negara ini," katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 7(1) Akta Senjata Api (penalti lebih berat) 1971 dan Seksyen 8(a) Akta Senjata 1960.


 Sementara itu, Ahmad berkata sehingga kini sebanyak 23 laras senjata api dirampas dalam dua kes di pulau ini termasuk tujuh laras senjata api pada 18 September lepas.

Polis Kedah merampas raifal terbabit di sebuah kapal mewah dan menahan seorang lelaki warga Afrika Selatan dan teman wanitanya warganegara Thailand.

Mengenai keselamatan perairan Langkawi, Ahmad berkata kedudukannya adalah selamat dan terkawal.


 ALOR SETAR: Seorang lelaki Afrika Selatan dan seorang wanita Thailand ditahan di atas sebuah kapal mewah di Jeti Kuah, Langkawi pada Khamis lalu kerana dipercayai memiliki senjata api. 

Ketua Polis Kedah, Datuk Ahmad Ibrahim berkata suspek yang berumur sekitar30-an dan 40-an ditahan pada tengah hari.

"Hasil pemeriksaan telah menjumpai tujuh laras rifle Benelli Agro yang dibuat daripada Itali dan sejumlah peluru pelbagai jenis di dalam kapal tersebut. Kita juga mendapati pemilik kapal mewah warga Afrika Selatan itu tidak mempunyai dokumen pengesahan untuk menyimpan senjata itu.



"Kita percaya kapal mewah milik persendirian itu dijadikan sebagai transit oleh kapal lain untuk menyimpan senjata api," katanya dalam sidang media pada Sabtu.

Beliau berkata suspek direman selama seminggu sehingga Rabu ini bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 7 (1) Akta Senjata Api (penalti lebih berat) 1971 dan Seksyen 8 (a) Akta Senjata 1960. 

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong