INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Khamis, Mei 28, 2015

SAHAM FGVH TINGGAL RM1.94

 Mazlan Aliman
Hari ini saham FGVH tinggal RM1.94 sen, paras terburuk sejak dilancarkan pada 28 jun 2012. Penganalisis ekonomi meramalkan bahawa FGV bakal dinyahkan sebagai 'contituent ' di dalam pengiraan Indeks Komposit Kuala Lumpur jun ini, bermakna saham FGV tidak lagi di ambil kira dalam mengira indeks tersebut. Ini tidak memeranjatkan kerana harga saham FGV yang terus merudum dan berada dalam keadaan tertekan, juga bilangan saham FGV yang di jual beli di dalam pasaran, relatif kecil. Maka hilanglah kegemilangan FGV seperti yang di war warkan.
 Peneroka Felda yang diperdaya untuk meminjam bagi tujuan membeli saham FGV dengan nilai 800 unit/RM 3,560 pada harga di terbitkan RM4.45 sesaham, telah menanggung kerugian. Setiap bulan membayar hutang RM50. Dahulunya, boleh cagarkan tanah ke bank untuk pinjaman; sudah tidak mendapat kelulusan lagi dari mana mana institusi kewangan.
Felda(20%),Felda Asset Holding Company Sdn Bhd(18.7), Lembaga Tabung Haji(7.8%),Kumpulan Wang Simpanan Pekerja(8.1%),Kumpulan Wang Amanah Pencen(6.9%) Kerajaan Negeri Pahang(5%) selaku pemegang utama yang mewakili 66.5 % dari saham FGV, telah mengalami kerugian yang besar.
 Lebih malang, Koperasi Permodalan Felda(KPF), yang memiliki kepentingan 51% saham dalam Felda Holding, telah menjual kepentingan tersebut kepada FGV dengan nilaian RM2.2 bilion. Sekitar RM850 juta di guna pula 'secara paksa' membeli saham FGV. Nasib KPF ibarat ' sudah jatuh ditimpa tangga'. Ia memberi kesan besar terhadap keuntungan KPF yang selama ini menyumbang terhadap dividen memberangsangkan. Saya akan dedahkan dalam kenyataan berasingan nasib KPF menjelang AGM pada 14 jun ini, bilamana dividen setinggi 15% selama 15 tahun yang diterima oleh pencarum khususnya peneroka(pencarum terbesar), bukan sahaja tidak dinikmati; untuk memberi dividen sekitar 10% pun belum tentu lagi!

Justeru, Ngo ANAK dalam memo kepada Bursa Malaysia, menyeru agar:-

1. Siasatan terperinci dilakukan keatas FGV bagi mempastikan FGV tidak mengkesampingkan mana mana peraturan dan undang undang pasaran saham dalam proses penyenaraian dan dalam urusniaganya. Janji janji manis atau dorongan tidak wajar hingga pelabur keliru mengenai keuntungan lumayan rupanya jauh dari realiti.
2. Membuat siasatan terperinci keatas FGV jika ada perbuatan manipulasi dan kolusi di dalam menentukan harga pembelian 51% kepentingan KPF dalam Felda Holding. Jika ada pelanggaran peraturan dan undang undang pasaran saham, manipulasi, pengkhianatan dan penipuan; tindakan sewajarnya mesti diambil kepada pihak terbabit.
3. Membuat siasatan kenapa badan badan dana awam seperti KWSP, Tabung Haji, KWAP dan lain lain memonopi saham FGV, sedangkan pelaburan dalam FGV berisiko tinggi?
Saya ingin mempertegaskan sekali, Pengerusi Felda yang juga Pengerusi FGV, Tan Sri Samad, wajib meletakkan jawatan serta merta dan di siasat oleh SPRM atas berbagai tuduhan penyelewengan dan salah guna kuasa selama menerajui Felda. Bukan itu sahaja, CEO FGV, Dr Emir Avani dan Lembaga Pengarah FGV juga meletakkan jawatan sebagai pertanggungjawaban atas situasi kritikal yang melanda FGV. Ia langkah awal memulihkan keyakinan pelabur dan masyarakat Felda. Alasan2 yang dikemukakan mengenai kejatuhan saham FGV dan keuntungan mengecil yang diperolehi adalah tidak boleh diterima sama sekali kerana ianya telah di peringatkan berkali kali sebelum penyenaraian lagi. Pengurusan yang tidak cekap, tiada pengalaman, boros dan pelaburan yang semberono oleh FGV telah diketahui umum. Ego dan sombong dari menerima pandangan berbagai pihak telah menjerumuskan FGV ke kancah yang buruk. Ianya telah di ramalkan Ngo ANAK; kini menjadi kenyataan!
Marilah sama sama kita bermunajat kepada Allah; antaranya melakukan Solat Hajat, memohon Selamatkan FGV dan tentu sekali nasib 1.5 juta warga Felda. Ngo ANAK akan terus berperanan mengambil langkah susulan demi menyelamatkan Felda; institusi bumiputera yang cukup berjasa ini. Moga usaha kita di permudahkan Allah.
' MENERAJUI PERUBAHAN'

Mazlan Aliman
Presiden,
Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan(ANAK)
27 mei 2015.
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 ulasan:

Cikgu Badar berkata...

fgv problem sbb kepala yg xbgs

vacation365 berkata...

Oh-no oh-no apa pun rugi. Sudah berapa billion dipakai?
Yang dapat kaya. Segolongan orang melayu saja.
Ohno ni betul betul .....

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong