INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Rabu, April 26, 2017

PAS Akan Hilang Peluang Jika Abaikan Warga Felda Dan Media



Oleh : Naraza Muda

Muktamar Pas Kali ke-63 adalah medan terbaik untuk aktivis Felda menyampaikan hasrat perjuangan mereka. Persoalanya berapa orangkah perwakilan disenaraikan mewakili kawasan tanah
rancangan Felda

FELDA

Dengan jumlah warga Felda yang sudah mencecah 2 juta orang. Mereka menghuni di 92 Dewan Undangan Negeri dan 54 kawasan Parlimen di Seluruh negara kecuali Sarawak. Taburan mereka ini sangat memberi kesan dari sudut politik. Apatah lagi kedudukan politik Melayu dan Islam.

Sejak dari zaman kemerdekaan negara sehingga hari ini, sudah terbukti mereka telah dijadikan simpanan tetap undi Barisan Nasional. Jarang-jarang kita dengar kawasan Felda dimenangi PAS. Ini memang benar. Pilihanraya lalu hanya dua Daerah mengundi daripada 317 tanah rancangan Felda dimenangi PAS iaitu satu di Pahang dan satu di Terengganu.

Begitu juga kedudukan Parlimen, PAS hanya memenangi 3 daripada 54 Parlimen kawasan yang ada Felda, 3 lagi dimenangi Dap dan hanya satu dimenangi PKR. Bayangkan daripada 54 Parlimen hanya 6 sahaja pembangkan mampu menang, itupun hanya satu sahaja daripada ratusan Pusat Daerah Mengundi ini yang mencatatkan PAS menang di PDM, DUN dan Parlimen.

KetiĆ daan individu berjuang sebagai aktivis di peringkat nasional menambahkan lagi kecaknaan PAS agak tersisih terhadap tumpuan pengundi di kawasan ini. Sejak ketiadaan Mazlan Aliman PAS agak sunyi dari bangkitkan isu Felda, yang ada pun hidup segan. Seolah keseorangan dan kurang mendapat tempat pengalahan isu dikalangan kepimpinan Pusat.

Memang diakui, sangat sukar untuk menguasai isu Felda, penulis sendiri yang berperanan di bawah Lajnah Pembangunan Tanah, Peneroka Bandar dan Hal Ehwal Orang Asal berhempas pulas untuk ketengahkan isu Felda. Lajnah ini sangat banyak unit tugasan perkara lain yang perlu diberi perhatian, masalah tebus guna tanah, pegambilan tanah, tanah haram, adat pada kata selagi ada hamparan tanah, lajnah ini ada tugasan di situ. Masalah setinggan bandar dan perihal orang asal sudah tentu memberi rung yang terhad terhadap isu fokus seperti Felda.

Ramai orang keliru penggunaan nama Hal Ehwal Felda PAS Pusat, mereka ingat memang Unit duduk dibawah Pas pusat, sebenarnya Unit ini hanyalah antara unit-unit lain di dalam lajnahnpembangunan tanah.

Lalu dibincang, dicari jalan penyelesaian, bukan mencari kelemahan. Penyelesaiannya pemikir dan aktivis sepakat memberi cadangan agar unit Felda dikeluarkan dari lajnah tanah dan dijadikan lajnah khusus mengenai Felda. Kemungkinan Usul ini akan dibawa ke Muktamar jika Jabatankuasa Usul meluluskanya. Jika sebaliknya, usaha ini akan terbantut.

Mereka juga mencadangkan individu tertentu seperti penulis sendiri, Tokoh KPF Dato’ Sarchu bin Sawal dan Presiden Ngo GENERASI Roslan Md Esa mestilah berada di kalangan Jawatankuasa kerja Pas Pusat.

Bukan AJK Pas Pusat tidak ada dari kalangan anak peneroka Felda, ada. Ada Ahli Parlimen, ada ADUN dan Jawatakuasakerja Pas pusat sesi 2015-2017 tetapi mereka semua dibebani dengan tugasan yang lebih besar.

Sepanjang penulis mengetuai Unit ini, memang diakui sangat sukar untuk masuk ke tanah rancangan Felda seluruh negara, cawangan Pas bukan tidak ada, tetapi fokus kepada isu ini dari Pusat sendiri tidak ada. Mereka tidak anggap kepentingannya dan kesan kepada parti. Hanya beberapa kawasan dan cawangan yang menerima kunjungan dan mengatur program khusus mengenai isu semasa.

Mencari fakta dan bukti dakwaan penyelewengan juga perkara yang sangat sukar dan bahaya. Jarang penulis kongsi pengalaman ini dalam mana-mana tulisan. Pemberi maklumat akan terdedah dengan tindakan oleh ketua mereka, keselamatan keluarga juga teracam. Risiko undang-undang juga menanti. Orang kata sebelah kaki sudah berada dipenjara. Orang yang dituduh juga buat apa sahaja untuk menidakan kaitan dakwaan.

Dari isu cengkaman hutang terhadap peneroka, isu penyelewengan projek ikan stugeon yang melenyapkan RM47.6 juta duit Felda melibatkan seorang Pengarah Besar Felda ditahan dan didakwa antara pendedahan yang sangat berisiko kepada mereka yang mendedahkan skandal ini.

Isu pembelian hotel, pembelian hartanah dan pembelian syarikat berkaitan yang menelan belanja RM4.6bilion masih belum diambil tindakan atau memang sengaja pihak terbabit memejamkan mata mereka apabila siasatan menjurus kepada penglibatan tokoh pemerintah negara. Segala urusan ini bukan tanggungan pembiayaan parti, individu ini terpaksa mencari dana sendiri .

Kos keluar negara seperti ke ladang Pt Eagle di Kalimantang Indonesia, Samaran Sarawak dan Kanada perlu ditanggung sendiri. Maklumat yang diterima pula perlu dibuat semakan berkali-kali kerana melibatkan kesan besar kepada Parti.

Akan tetapi bila semuanya sudah siap, dibuat semakan berapa tokoh tertentu dan dibuat pendedahan di akbar secara rasmi, tidak ada pula pimpinan Pusat menyambutnya, membiarkan isu ini berlalu. Walhal Pas yang dedah peringkat awal, beberapa bulan selepas pendedahan ada parti lain dijulang menjuarai isu seperti isu Rajawali.

Menyedari kelemahan dan kekurangan, aktivis pejuang isu Felda mencari jalan, mereka cuba membawa penulis kehadapan sebagai percubaan menjadi Jawatankuasa Pusat yang bertanding. Namun malang sekali penulis tersungkur awal, pencalonan tidak cukup untuk melayakan dicalonkan, sedangkan ada berpuluh Kawasan Pas yang ada Felda boleh berbuat demikian. Namun sebaliknya. Kita hanya merancang tuhan menentukan segalanya. Tidak ada istilah kecewa dalam perjuangan, inilah kata-kata keramat yang sering diungkap pemimpin dalam usrah dan sudah sebati dengan pejuang-pejuang.

MEDIA

Mahu tidak mahu dan diperakui banyak isu Felda sampai kepada rakyat Malaysia adalah melalui media, pemberitaan akhbar, Facebook, whatsapp dan TV Web yang menyampaikan kepada mereka. Kaedah ini sebagai jalan penyelesaian terbaik buat masa ini. Alasan pimpinan pusat cakna isu ini boleh diselesaikan. Akhbar Harakah sendiri sangat memberi tempat berkaitan isu Felda.

Buletin web seperti Buletinonline pula seolah menjadi penyiar utama isu ini. Mereka menyedari keperluan isu ini diketengahkan. Media dan rakyat tidak boleh dipisahkan. Begitu juga pemimpin baik politikus atau apa jua posisi mereka. Medialah medannya. Medialah tempatnya. Setiap isu mesti ditulis dan disiarkan. Kesannya bergantung kepada penerimaan pembaca.

Sebab itu perwakilan Muktamar Pas Pusat kali ke-63 ini mesti bertindak bijak dengan mengenengahkan calon-calon yang menepati ciri-ciri kepimpinan yang boleh membantu PAS memenangi Pilihan raya umum nanti. Mereka yang terpilih mestilah berlatarbelakang dan pengalaman serta kepakaran terutamanya menguasi media.

40 calon di senaraikan dan hanya 26 calon bersedia mengalas tugasan berat ini, bagi penulis mereka yang berlatar belakang berkaitan kemahiran isu tertentu terutamanya Felda dan Media mestilah dipilih oleh perwakilan untuk digabung dengan tokoh-tokoh pemimpin yang sudah terbukti peranan mereka pada sesi lalu.

Inilah penulis maksud awal tadi, ini medanya untuk perwakilan dari seluruh negara memastikan PAS tidak kesampinkan isu Felda dan Media agar PAS tidak terlepas dari peluang yang berada di hadapan kita. Kita bersama membantu Presiden Parti dan seluruh Jawatankuasa kerja Pas pusat sesi akan datang dengan satu pasukan seiring dengan garis panduan dan dasar gagasan perjalanan parti.

SELAMAT BERMUKTAMAR KALI KE-63!
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong