INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.WHATSAPP 0139609230

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Rabu, Disember 09, 2009

KELUARAN KHAS SIRI 2 . KILANG FELDA

Apabila BTS peneroka dihantar kekilang Pehak JCC dan Kilang akan mengreding buah tersebut mengikut peraturan yang telah ditetapkan.

Sebagai contoh sebuah lori membawa muatan 5 tan ..apabila sudah digreding didapati terdapat buah muda dan sebaginya diangarkan lebih kurang 100 kg .maka ia akan ditolak menjadikan lori tersebut muatanya ialah 4. tan sahaja ..

Buah 100 kg tersebut adalah hak milik peneroka tetapi pehak kilang menafikanya dan ia tidak dibenarkan dibawa keluar dengan alasan yang berbagai dan kekadang alasan itu ada benarnya ...

Tetapi walau pun benar itu adalah hak peneroka.....dan sepatutnya pihak kilang tidak ada hak menahan.

Pada BTS luar yang bukan peneroka pula mengapa dibenarkan dibawa keluar..?

Ini yang menjadi rungutan peneroka ..dan perkara ini adalah isu lama tetapi ia tetap menjadi barah pada peneroka sekiranya tidak diselesaikan.

Alasan dangkal pehak kilang ialah sekiranya peneroka dibenarkan bawa keluar BTS yang muda atau rosak ini.. ia akan dijual pada pembeli yang bertaburan didepan kilang..

Memang kita pun dalam perkara ini tak setuju adanya pembeli ini ...tapi apa fungsi MPOB.?..

Sekiranya buah ini masuk semula kedalam kilang apa fungsinya JCC dan greding kilang...?

Greding la...semula .....

Jangan peneroka menjadi mangsa keadaan...

Pada hakikatnya yang nyata selama ini buah tersebut lepas dari pehak Greding kilang dan juga JCC yang bermaksud buah tersebut baik dan bermutu....saya ulangi sekali lagi buah tersebut lepas dari greding kilang dan JCC .

Ini bukan bererti pehak greding tidak bekerja dengan baik tetapi memang buah tersebut baik dan masih lagi bermutu.

Sebagai contoh lihat gambar dibawah ini.


Biro Ladang Chini 04 .Ghazali Dollah sedang memegang buah relai yang masih baik
ditempat pelupusan

Gambar bawah buah tandan yang masih dikira baik lagi yang terdapat di tempat pelupusan







Lihat gambar beratus-ratus tan buah yang dibuang
saya kira kalau dipulangkan pada peneroka semula sekurang-kurangnya 1/4 boleh diambil lagi .







Saya dengan biro ladang tertanya-tanya mana buah yang digreding pada semalam..?atau kelmarin..atau minggu lepas ????saya lihat semua buah dah melebihi sebulan atau 3,4 bulan ..yang ada cuma dua longgok kecil ...


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

4 ulasan:

lompinlai berkata...

Pihak kilang sepatutnya membenarkan peneroka mengambil semula buah sawit yang di gred muda. Itu adalah HAK mereka sama ada nak buang atau buat apa saja. Kalau buah itu muda kenapa pihak kilang memperoses juga buah tersebut.?? Ini yang pelik..
Taktik kilang menipu peneroka hidup-hidup jelas.Buah yang muda YANG TELAH DIPROSES MUNGKIN, disimpan dalam tangki KHAS (pihak kilang yang arif). Kalau tidak kemana pergi buah yang begitu banyak hilang di loading ramp?Tak kan kilang buah buang begitu saja.
Pihak Felda untung atas angin...
Kilang mendapat untung, peneroka hilang pendapatan.
Semua peneroka patut kaji dan ambil tindakan keatas kilang yang sewenang-wenang mengambil buah muda itu.
Kalau nampak tak betul tak kan peneroka perlu ikut.Semua perlu bersatu cari jalan mengatasi masalah ini agar tidak merugikan peneroka yang semakin parah.

Tanpa Nama berkata...

Kilang tak pernah proses pun buah muda.. quality (dobi jatuh, % FFA naik) tak elok dah.. kat kilang takde tangki² khas, jgn nak memandai buat ulasan..

gayapeneroka berkata...

Tanpa nama sila datang kekilang felda duduk dipintu utama atau berhanpiran denganya selama 7 hari ...kamu akan berjumpa segalanya.....

Cerita atas kertas semuanya baik ....
hakikatnya hampeh....

Tanpa Nama berkata...

hehehe kalu dah terasa tu mesti ada yg xkena????????dada ditepuk selera pon ditanya?????tu bahgian aku hehehehe

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong